07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

گاهی وقت ها خودمان عصبانی می شویم و دنبال راه هایی هستیم که آن را مدیریت کنیم اما گاهی وضع به گونه ای است که طرف مقابلمان یا حتی کسی که دوستش داریم عصبانی است و شاید در ذهن ما این سوال پیش بیاید که چگونه باید برخورد کرد

که حداقل از طرف ما دل شکستگی ای پیش نیاید و حرفی نزنیم یا کاری نکنیم که پس از آن پشیمان شویم!

 

اول اینکه ، یک نکته مهم: مردم خشم خود را به طرق مختلف تجربه و ابراز می کنند. برخی از آنها با دندان قرچه کردن این کار ا انجام می دهند. برخی فریاد می زنند ، جیغ می کشند ، فحش می دهند یا به دیگران توهین می کنند. بدیهی است که روش پاسخ به عبارات مختلف عصبانیت متفاوت خواهد بود. هدف این مطلب ، روشهای برخورد با افرادی هستکه از نظر لفظی پرخاشگر هستند و توهین یا حتی تهدید می کنند.

 

1.از خود بپرسید که آیا خشم فرد مقابل موجه است

 

گاهی اوقات عصبانیت کاملا منطقی است و همیشه از نظر عاطفی عاقلانه است که احساسات دیگران را در هنگام تعامل در نظر بگیرید. باید از خود بپرسید که چرا شخص عصبانی است . توجه به این نکته مهم است که فرد می تواند به طور موجه عصبانی شود ، اما در عین حال آن عصبانیت را به روشی غیرقابل توجیه بیان کند.

 

به عبارت دیگر ، اگر من در یک مهمانی نوشیدنی را روی کسی ریخته باشم ، کاملاً منطقی است که او از دست من عصبانی

شود. این پاسخ کاملاً موجه است. آنچه غیرقابل توجیه و غیرقابل قبول باشد این است که فرد مقابل این عصبانیت را با فریاد زدن،

فحش دادن به من یا پرخاشگری جسمی ابراز کند.

 

من این دو مورد را از یکدیگر جدا می کنم زیرا ما می توانیم اشتباهات خود را برطرف کنیم حتی اگر کسی به نوعی بی رحمانه یا توهین آمیز پاسخ دهد. اگر یک نوشیدنی روی کسی ریختم ، و او در جواب من فریاد زد ، هنوز هم می توانم عذرخواهی کنم و به او پیشنهاد کنم یک نوشیدنی بخرم تا خطای من را جبران کند. من می توانم به آنها بگویم که من از فریاد زدن استقبال نمی کنم ، اما هنوز هم از ریختن روی آنها متاسفم!

 

2.آرام باشید

 

یکی از مهمترین کارهایی که می تواند در هنگام عصبانیت از ما انجام گیرد ، حفظ آرامش است. منظور من از این کار این است که از داد زدن ، فحش دادن یا بلند کردن صدا جلوگیری کنیم. در این شرایط ممکن است احساس آرامش نکنیم ، اما هنوز هم می توانیم آرام عمل کنیم.

به جای مقابله با فرد عصبانی که در آن قرار دارد – و تشدید اوضاع – سعی کنید با تشویق ماهرانه به پایین آوردن صدای خود ، اوضاع را تنزل دهید.

 

3.از حمله به شخصیت طرف مقابل خودداری کنید

 

یک راه تضمین شده برای تشدید وضعیت عصبانیت حمله به شخصیت طرف مقابل است. توهین به آنها ، یا حتی گفتن جملاتی مانند “شما همیشه این کار را می کنید” احتمالاً اوضاع را بدتر می کند. درعوض ، در لحظه بر رفتارها یا احساسات خاص تمرکز کنید.

 

به جای اینکه بگویید: “وقتی عصبانی هستی همیشه سرم فریاد می زنی” ، بگو: “لطفاً سرم داد نزن.” به جای اینکه بگویید ، “تو

خیلی بی تاب هستی” ، بگو ، “آیا می توانی لطفا با من صبور باشی.”

 

به نظر می رسد این اختلافات تفاوت های ظریفی است اما شما نمی خواهید فرد احساس حمله کند ، زیرا این کار حتی باعث عصبانی تر شدن او می شود. کاملاً ممکن است ، شاید حتی احتمال داده شود که فرد واقعاً بیش از حد بی حوصله باشد ، و اگر این شخصی است که با او رابطه دارید ، احتمالاً می خواهید در برخی موارد در مورد آن بی حوصلگی با او صحبت کنید. با این حال ، اواسط آن عصبانیت، زمان مناسبی  برای آن مکالمه نیست.

 

4.بدانید چه زمانی باید از کار جدا شوید

 

در هر مقابله با یک فرد بیش از حد عصبانی ، ممکن است زمانی پیش بیاید که شما باید از شرایط جدا شوید. ممکن است فرد آنقدر عصبانی باشد که در آن زمان نمی توان یک مکالمه سالم و معقول را انجام داد. اگر این همان چیزی است که اتفاق می افتد ، بهترین کار ممکن است این باشد که بگوییم:

“بگذارید بعداً در هنگام آرامش در مورد این موضوع صحبت کنیم” و ادامه دهید. یا اگر غریبه ای است که دیگر هرگز نخواهید دید ، به سادگی بگویید: “من برای سهم خود در این امر متاسفم” و دور شوید.

 

5.ایمن بمانید

 

وقتی با یک فرد عصبانی سروکار دارید ، باید اطمینان حاصل کنید که ایمن هستید. البته مردم می توانند عصبانی باشند بدون اینکه از نظر جسمی پرخاشگری کنند. یک فرد عصبانی لزوما یک فرد خشن نیست. دور از آن. با این حال ، ما باید از این واقعیت آگاه باشیم که وقتی افراد عصبانی هستند ، ممکن است تمایل به حمله کردن داشته باشند ، گاهی اوقات از نظر جسمی. اگر احساس امنیت نمی کنید ، از شخص دور شوید. اگر کاملاً باید با کسی که احساس خطر می کنید تعامل داشته باشید ، مطمئن شوید که با فرد تنها نیستید و با برنامه ای وارد شرایط می شوید تا با خیال راحت از آن خارج شوید.

 

منبع: http://www.psychologytoday.com

من عصبانی ام : 4 اقدام علمی و عملی برای رهایی از عصبانیت در همان لحظه!

چه طور از احساس خشم و عصبانیت به نفع خودمان استفاده کنیم؟