07136476172 - 09172030360 [email protected]

ممکن است هر کدام از ما انسان ها در موقعیت های مختلفی عصبانی شویم، گاهی از شدت عصبانیت و خشم حرفی را می زنیم یا رفتاری انجام می دهیم که ممکن است اندکی بعد پشیمان شویم. شاید کاربردی ترین کار این باشد که علت عصبانیت خود را بفهمیم. شاید سوال ما این باشد که

عصبانیت چه تاثیری بر سلامتی دارد یا چرا زود عصبانی می‌شویم و کنترل خشم و عصبانیت چگونه است؟

 

احساس خشم به دلیل نحوه تفسیر و واکنش به موقعیت های خاص بوجود می آید. هر کس علت خاص خود را برای عصبانیت دارد ، اما برخی از موارد معمول شامل موقعیت هایی است که این احساسات را تجربه می کنیم:

 

  •      تهدید یا حمله
  •      ناامیدی یا ناتوانی
  •      مثل اینکه ما بی اعتبار شویم یا با ما رفتار ناعادلانه ای می شود
  •      مانند اینکه مردم به احساسات و داشته های ما احترام نمی گذارند

 

افراد می توانند موقعیت ها را متفاوت تفسیر کنند ، بنابراین موقعیتی که باعث می شود خیلی عصبانی شوید ممکن است باعث شود شخص دیگری اصلاً عصبانی نشود.

 

نحوه تفسیر و واکنش ما نسبت به یک موقعیت می تواند به عوامل زیادی در زندگی بستگی داشته باشد ، از جمله:

 

  1.    کودکی و تربیت ما
  2.      تجارب گذشته
  3.      شرایط فعلی

 

این که آیا عصبانیت ما مربوط به چیزی است که در گذشته اتفاق افتاده است یا چیزی که در حال حاضر اتفاق می افتد ، به ما کمک کند تا یاد بگیریم چگونه بهتر با احساسات خود کنار بیاییم. همچنین می تواند به ما کمک کند تا استراتژی های سازنده ای برای کنترل خشم خود پیدا کنیم.

 

1.کودکی و تربیت شما

 

 

چگونگی یادگیری کنار آمدن با احساسات عصبانیت اغلب تحت تأثیر تربیت ما است. مثلا:

 

ممکن است از کودکی در ذهن شما این باشد و فکر کنید که هیچوقت اشکال ندارد که خشم خود را به صورت پرخاشگرانه یا خشن اجرا کنید ، و بنابراین یاد نگرفتید که چگونه احساسات عصبانی خود را درک و مدیریت کنید. یعنی هر موقع در موقعیتی قرار می گیرید که دوست ندارید ، دچار عصبانیت می شوید.

 

ممکن است شما اینگونه تربیت شده باشید که معتقد باشید نباید شکایت کنید و به دلیل ابراز خشم در کودکی مجازات شده باشید. این می تواند به این معنی باشد که شما تمایل دارید خشم خود را سرکوب کنید و به یک مشکل طولانی مدت تبدیل می شود ، جایی که در مقابل موقعیت های جدیدی که راحت نیستید واکنش نامناسبی نشان می دهید.

 

شاید شما شاهد عصبانیت والدین یا سایر بزرگسالان خود بوده اید و یاد گرفته اید که عصبانیت را چیزی مخرب و ترسناک بدانید. این می تواند به این معنی باشد که شما اکنون از عصبانیت خود ترسیده اید و وقتی چیزی، شما را عصبانی می کند ، ابراز احساسات نمی کنید. این احساسات ممکن است در یک زمان غیر مرتبط دیگر ظاهر شوند ، که توضیح آن دشوار است.

 

 

2.تجربیات گذشته

 

 

ممکن است در گذشته موقعیت های خاصی را تجربه کرده اید که احساس عصبانیت در شما ایجاد می کند ، مانند سو استفاده ، ضربه یا زورگویی (یا در کودکی یا اخیراً در بزرگسالی) ، و در آن زمان نمی توانستید با خیال راحت خشم خود را ابراز کنید ، شاید هنوز هم با این احساسات عصبانیت کنار نیامده اید.

 

این ممکن است به این معنی باشد که اکنون شرایط خاصی را چالش برانگیز می بینید و احتمالاً باعث عصبانیت شما می شود.

 

گاهی اوقات ممکن است احساس عصبانیت فعلی شما فقط مربوط به وضعیت فعلی نباشد بلکه ممکن است مربوط به یک تجربه گذشته باشد ، که می تواند به این معنی باشد که عصبانیتی که در حال حاضر احساس می کنید در سطحی است که نشان دهنده وضعیت گذشته شماست.

 

آگاهی از این امر می تواند ما را در یافتن راه هایی برای پاسخ به موقعیت های حال حاضر به روشی ایمن تر و کمتر پریشان کمک کند.

 

 

3.شرایط فعلی

 

 

اگر در حال حاضر با مشکلات زیادی در زندگی خود روبرو هستید ، ممکن است احساس کنید که راحت تر از حد معمول عصبانی هستید ، یا از چیزهای غیر مرتبط عصبانی می شوید.

 

 

خشم همچنین می تواند بخشی از غم و اندوه باشد. اگر شخص مهمی را از دست داده باشید ، کنار آمدن با همه چیزهای متناقضی که ممکن است احساس کنید بسیار دشوار است.

 

 

منبع : http://www.mind.org.uk

 

10 نکته برای مدیریت خشم

من عصبانی ام : 4 اقدام علمی و عملی برای رهایی از عصبانیت در همان لحظه!

به این مقاله امتیاز دهید