07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

درمان افسردگیِ همراه با خشم

درمان افسردگی ای که همراه با خشم است، تقریبا مشابه درمان های موجود برای افسردگی است.به طور خلاصه، دارودرمانی و مشاوره ی روانشناسی دو روش تایید شده برای درمان افسردگی هستند.

این درمان ها در اکثر موارد به کنترل و بهبود احساسات خشم، خصومت و زودرنجی کمک می کنند.

 

 

درمان مشاوره ای

یک روش تراپی که می تواند در درمان افسردگی همراه با خشم موثر باشد، روش درمان مبتنی بر احساسات (Emotionally Focused Therapy) است.در این روش درمان، خشم با دو دیدگاه بررسی می شود : خشم سازگار و خشم ناسازگار.

خشم سازگار یا انطباقی به شما انگیزه می دهد تا قدمی رو به جلو بردارید و اقدام کنید.یک موقعیت را تصور کنید که در آن شما به دلیل عادات غذایی نامناسب، دچار افزایش وزن شده اید.خشم انطباقی باعث می شود شما از خودتان به خاطر کنترل نکردن شرایط عصبانی باشید، اما همزمان به شما کمک می کند برای خوردن غذای سالم و پیوستن به باشگاه برای ورزش برنامه ریزی کنید.

در این صورت خشم سازگار شما را در جهت بهتر شدن، هدایت می کند.

در مقابل، خشم ناسازگار به شما برای بهتر شدن انگیزه ای نمیدهد. در مثال بالا، خشم ناسازگار به جای تهییج کردن شما برای خوردن غذای سالم و رفتن به باشگاه، باعث می شود نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید و حالت استیصال و ناامیدی پیدا کنید.

خشم ناسازگار باعث می شود شما خودتان را قربانی شرایط بدانید( مثلا : من هیچ وقت زمان کافی برای رفتن به باشگاه ندارم. یا غذای سالم درست کردن زمان زیادی از من می برد.)

در این صورت شما از تغییر شرایط و رفع مشکل، ناامید می شوید. خشم ناسازگار قدرت شما را از شما می گیرد و باعث می شود احساس ناامیدی کنید.

این نوع ناسالم خشم،معمولا از یک منتقد درون ما نشئت می گیرد که گاهی در اثر تجارب ناخوشایند زندگی ایجاد می شود.

خشم ناسازگار باعث می شود در حالت رنج و درد خود باقی بمانید در صورتی که خشم سازگار باعث می شود نسبت به تغییر وضعیت خود برای بهتر شدن اقدام کنید.

 

 

 

 

تغییر خشم ناسازگار به خشم سازگار

درمان مبتنی بر عواطف به شما کمک می کند با پیدا کردن علل و ریشه های خشم ناسازگار، آن را به خشم سازگار تبدیل کنید.یکی از راه های این کار، به زبان آوردن حرف های منتقد درونی شما است.

برای مثال در مورد مثالی که زدیم منتقد درونی ممکن است چنین حرف هایی به شما بزند :

“نگاه کن چه قدر وزن اضافه کردی! تو هییچ کنترلی روی خودت نداری و حالا که وزنت زیاد شده نمی تونی هییچ وقت وزنتو کم کنی. تو داری می پذیری که ناامیدی و تا آخر عمر باید چاق بمونی!هیچ چیزی که تو امتحان کنی نتیجه نمیده و بدتر اینه که تو نمی تونی خودتو کنترل کنی!”

در این روش، شما حرف های منتقد درونی را تبدیل به کلمه می کنید تا آن ها را بررسی کنید. حتما توجه داشته باشید که با ضمیر “تو” این جملات را بیان کنید تا این طور به نظر برسد که شخصی از بیرون دارد خطاب به شما این حرف ها را می زند.

این کار به شما کمک می کند این افکار را جدا و خارج از خود ببینید و به دید یک عامل خارجی به آن نگاه کنید.

زمانی که توانستید به این صداها، به دید یک منتقد خارجی نگاه کنید، قدم بعدی این است که ریشه های آن را پیدا کنید و بفهمید این صدا ها از کجا می آیند.در این صورت می توانید احساسات دشوار پیرامون آن را شناسایی کنید و تغییر دهید.

گام بعدی، پاسخ به منتقد درونی است. در این فرایند، شما طرف خودتان را می گیرید و از خودتان در برابر این صدا ها دفاع می کنید.

برای مثال در پاسخ به انتقادات وارد شده به شما می توانید به روش زیر پاسخ دهید:

“می دونم که وزن زیاد کردم! اما این آخر دنیا نیست.من قدرت کنترل درونی خودم رو دارم اما اخیرا در شرایط دشواری بودم. اینطوری نیست که کم کردن وزن غیرممکن باشه.من فقط نیاز دارم تعدادی عادت سالم در خودم ایجاد کنم.لازم نیست بپذیرم که من محکوم به تحمل این شرایط تا آخر عمرم هستم.درسته کار هایی رو امتحان کردم و جواب ندادن اما این به این معنا نیست که دیگه راهی وجود نداره”

درمان مبتی برعواطف می تواند افسردگی را بهبود دهد، اعتماد به نفس را افزایش دهد و مشکلات روابط را کمتر کند.در نتیجه این روش درمانی به بهبود خشم شما نیز کمک می کند.

 

 

 

 

دارودرمانی

دارودرمانی نیز یکی از روش های موثر درمان خشم و زودرنجی همراه با افسردگی است.گرچه دارودرمانی یک روش مستقیم برای بهبود خشم نیست، کاهش علائم افسردگی می تواند به کم شدن اثر خشم بیانجامد.

 

 

 

 

تکنیک های مدیریت خشم

تکنیک های مدیریت خشم نیز می توانند به بهبود افسردگی همراه با خشم کمک کنند.شما می توانید در کارگاه های مدیریت خشم شرکت کنید یا یک کتاب خودیاری در این مورد بخوانید. یا از یک گروه حمایتی برای این کار کمک بگیرید.

 

 

 

منبع:

verywellmind.com

 

 

 

ارتباط بین خشم و افسردگی-خشم معطوف به درون با بیرون چه تفاوتی دارد؟

چه طور از احساس خشم و عصبانیت به نفع خودمان استفاده کنیم؟

 

رهایی از خشم و نشخوار فکری با 4 استراتژی!