07136476172 - 09172030360 [email protected]

ارتباط بین خشم و افسردگی

خشم یک احساس است که افرادی که دچار افسردگی هستند آن را زیاد تجربه می کنند.

شما ممکن است نسبت به دنیا،اتفاقات، افراد یا حتی خودتان خشمگین باشید.

این خشم می تواند زیاد و غیر قابل کنترل شود.تا جایی که افسردگی را تشدید کند و به روابط شخصی و حرفه ای آسیب بزند.

 

 

افسردگی چیست؟

افسردگی خیلی بیشتر از یک ناراحتی گذرا است. افسردگی یک بیماری مرتبط با روان و قابل تشخیص طبق پارامتر های مشخص است. افسردگی شامل خلق پایین، همراه با علائم دیگر مانند عدم توانایی در تمرکز یا مشکلات خواب است.

تشخیص افسردگی باید توسط متخصص  و طبق پروتکل های مشخص صورت پذیرد.

 

 

خشم چیست؟

خشم یک  بیمای روانی نیست. خشم یک احساس ناخوشایند است که ممکن است در بسیاری از افراد، چه دچار بیماری روانی باشند چه نباشند، تجربه شود.

گرچه تجربه ی احساس خشم در زمان های مختلف یک اتفاق سالم است، در صورتی که خشم، غیر قابل کنترل و ناسازگار شود، به خصوص در زمان افسردگی، ممکن است نشانه ی مشکلی در زیر این پوسته باشد.

 

 

خشم و افسردگی

خشم یک احساس همگانی است اما زمانی که به روش سازگارانه ای پاسخ داده نشود می تواند تاثیرات مخرب داشته باشد.در صورتی که شما دچار افسردگی شده باشید، این خشم می تواند اشکال گوناگونی به خود بگیرد.در ادامه مثال هایی از انواع خشم که ممکن است در زمان افسردگی تجربه کنید آورده شده است :

 

زودرنجی

زودرنجی یکی از نشانه های افسردگی ست، بنابراین تعجب آور نیست که بدانیم زودرنجی یکی از انواع خشم است. اگر افسردگی دارید، ممکن است متوجه شده باشید که چه قدر زود سر مسائل به ظاهر ساده از دست افراد رنجیده می شوید. یا شاید نمی توانید ناراحتی های کوچک بین خودتان و دیگران را بدون استفاده از یک واکنش منفی شدید حل کنید.

 

خصومت

بعد از زودرنجی، یک فرد افسرده که خشم خود را معطوف به دنیای بیرون می کند، ممکن است نسبت به دیگران احساس خصومت کند.این بدین معناست که نه تنها با زودرنجی در ارتباطات خود ظاهر می شود، بلکه خشم خود را روی افراد پیرامونش تخلیه می کند.

 

حمله های خشم

فوران های شدید و مداوم خشم را حمله های خشم می گوییم. این حالت نیز یکی از نشانه های افسردگی ست. این حمله ها، می تواند مخاطب خاصی نداشته باشد یا از اتفاق خاصی ناشی نشده باشد.

 

علل خشم در افسردگی

علل خشم مرتبط با افسردگی چیست؟ شواهدی وجود دارد که اختلال در عملکرد سروتونین (serotonergic dysfunction) ممکن است بخشی از علت باشد.به بیان دیگر، تعادل مواد شیمیایی در مغز ممکن است روی خشم، افسردگی و زودرنجی تاثیرگذار باشد.به همین علت داروهایی که برای درمان افسردگی به کار می روند می توانند علائم خشم در شما را نیز بهبود دهند.

 

خشم معطوف به درون

خشم معطوف به درون یکی از حالت های شایع در افرادی است که دچار افسردگی هستند. این عمل برگرداندن خشم به درون، حتی می تواند افسردگ را بیشتر شدت دهد.

خشم معطوف به درون گاهی خود را به شکل صدای یک منتقد درونی نشان می دهد که باعث می شود شما نتوانید با احساس شرم خود کنار بیایید. این خشم درونی شده ممکن است احساس خود-ارزشمندی شما را نیز خدشه دار کند.

زمانی که به حرف این منتقد درونی گوش می دهید، انجام کار هایی که به بهبود افسردگی شما کمک می کند دشوار تر می شود.برای مثال گذراندن زمان با دیگران، انجام کار های لذت بخش یا بیرون رفتن از خانه.

عصبانی ماندن از دست خودتان، احساسات مرتبط با افسردگی را طولانی تر می کند. باعث می شود بیشتر به حال خود تاسف بخورید و افکارتان را روی جنبه های منفی متمرکز کنید.این کار باعث می شود در بلندمدت، منفی تر و کم قدرت تر شوید.

بنابراین خشم معطوف به درون، افسردگی و علائم آن را تشدید می کند.

 

 

خشم معطوف به بیرون

افراد افسرده ممکن است خشم خود را معطوف به دیگران کنند و عصبانیت خود را سر دیگران خالی کنند.

زمانی که افسرده هستید، بیشتر زودرنج می شوید و ممکن است سر اتفاقات کوچک به دیگران پرخاش کنید.افسردگی شما می تواند احساسات منفی شما را تشدید کند و کنترل آن ها را برایتان دشوار نماید. حتی اگر بعد از اتفاق، احساس بدی نسبت به رفتارتان داشته باشید.

ممکن است خود را در یک چرخه ی بیمار ببینید که خروج از آن برای شما دشوار است.در نهایت ممکن است این حالت ها به زندگی شخصی و حرفه ای تان آسیب بزند.

برای مثال زمانی که برای شما دشوار است استرس محل کار را تحمل کنید، ممکن است به جای انتخاب روش هایی برای مدیریت این استرس، سر همکارانتان داد بزنید.

و اگر نتوانید خشم خود را اطراف دوستان و خانواده ی خود کنترل کنید، در نهایت روابط شما محدود خواهد شد و افراد مهم زندگیتان را از دست می دهید.

در این مقاله به تعاریف مهم پیرامون ارتباط خشم و افسردگی پرداختیم.

در مقالات بعدی به دنبال درمان این وضعیت می رویم.

منبع:

verywellmind.com

چه طور از احساس خشم و عصبانیت به نفع خودمان استفاده کنیم؟

 

 

اعتیاد به خشم و رنجش : یک اعتیاد شایع

مدیریت خشم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به این مقاله امتیاز دهید