07136476172 - 09172030360 [email protected]

اختلال نقص توجه و بیش فعالی به کودکان محدود نمی شود.

30 تا 70 درصد از کودکان مبتلا به ADHD هنگامی که بزرگ می شوند علائم خود را ادامه می دهند. علاوه بر این، برای افرادی که هرگز در کودکی بیش فعالی تشخیص داده نشده، نیز ممکن است در بزرگسالی علائم واضح تری داشته باشند که باعث ایجاد مشکل در شغل یا روابط می شود. اختلال نقص توجه و بیش فعالی در بزرگسالان!

بسیاری از بزرگسالان متوجه نمی شوند که به ADHD مبتلا هستند. و آنها درمورد اینکه چرا به نظر می رسد اهدافشان دور از دسترس است دچار ابهام می شوند.

علائم اختلال نقص توجه و بیش فعالی بزرگسالان:

انگار همیشه دیرشان شده است

ADHD در بزرگسالان از الگوی کمی متفاوت از کودکان پیروی می کند. بزرگسالان ممکن است به طور مزمن برای کار یا رویدادهای مهم دیر برسند. بزرگسالان ممکن است متوجه شوند که تاخیر آنها اهداف آنها را تضعیف می کند، اما به نظر نمی رسد که آنها به موقع برسند.

رانندگی پرخطر

یکی از مشخصه های اختلال نقص توجه و بیش فعالی در بزرگسالان این است که ذهن خود را بر روی کار در حال انجام نگه نمی دارند. این برای نوجوانان و بزرگسالان وقتی پشت فرمان وسیله نقلیه هستند دردسر ایجاد می کند. مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به ADHD بیشتر در معرض سرعت، تصادف و از دست دادن گواهینامه رانندگی هستند.

حواس پرتی

بزرگسالان مبتلا به ADHD ممکن است در اولویت‌بندی، شروع و اتمام کارها مشکل داشته باشند. آنها معمولاً بی نظم، بی قرارند و به راحتی حواسشان پرت می شود. برخی از افراد مبتلا به ADHD هنگام مطالعه در تمرکز مشکل دارند. ناتوانی در تمرکز و پیگیری وظایف می تواند شغل، جاه طلبی و روابط را از مسیر خارج کند.

طغیان خشم

بزرگسالان مبتلا به ADHD ممکن است مشکلاتی با خودکنترلی داشته باشند. این اتفاق می تواند منجر به:

  • مشکل در کنترل خشم رفتارهای تکانشی
  • محو کردن افکار بی ادبانه یا توهین آمیز شود.

تمرکز بیش از حد

برخی از بزرگسالان مبتلا به ADHD می‌توانند به شدت روی چیزهایی که از آنها لذت می‌برند یا جالب می‌دانند تمرکز کنند. توانایی تمرکز بیش از حد؛ اما آنها برای توجه به وظایفی که آنها را خسته می کند تلاش می کنند.

مشکل اینجاست که بسیاری از کارهای لازم برای موفقیت در زندگی روزمره کسل کننده هستند. از تهیه لیست مواد غذایی گرفته تا ثبت اسناد در محل کار. افراد مبتلا به ADHD تمایل دارند کارهای خسته کننده را به نفع فعالیت های لذت بخش تر به تعویق بیندازند.

این روزها ممکن است به نظر برسد که همه به ADHD مبتلا هستند. زیرا ما به پیام‌های متنی، ایمیل، تماس‌ها و محیط‌های کاری سریع پاسخ می‌دهیم. در حالی که همه این‌ها می‌توانند حواس‌تان را پرت کنند. اما بیشتر مردم بر روی مسئولیت‌های مهم تمرکز می‌کنند. در افراد مبتلا به ADHD، حواس پرتی در انجام وظایف حیاتی در خانه و محل کار اختلال ایجاد می کند.

اگر اغلب بی قرار هستید و در تمرکز مشکل دارید، عجله نکنید که به ADHD مبتلا هستید.

اگر اغلب بی قرار هستید و در تمرکز مشکل دارید، عجله نکنید که به ADHD مبتلا هستید. این علائم در سایر شرایط نیز رایج است. تمرکز ضعیف نشانه کلاسیک افسردگی است.

بی قراری یا اضطراب می تواند نشان دهنده پرکاری تیروئید یا اختلال اضطراب باشد. متخصص مربوطه شما را بررسی خواهد کرد که آیا این شرایط می‌توانند به جای – یا علاوه بر – ADHD باعث علائم شما شوند.

چه چیزی باعث ADHD می شود؟

در افراد مبتلا به ADHD، مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده های عصبی در مناطقی از مغز که توجه را کنترل می کنند، کمتر فعال هستند. محققان دقیقاً نمی‌دانند چه چیزی باعث این عدم تعادل شیمیایی می‌شود. اما فکر می‌کنند ژن‌ها ممکن است نقشی داشته باشند، زیرا ADHD اغلب در خانواده‌ها دیده می‌شود. مطالعات همچنین ADHD را با قرار گرفتن در معرض سیگار و الکل قبل از تولد مرتبط دانسته اند.

یکی از تغییرات ژنتیکی که باعث ایجاد صفاتی مانند اختلال بیش فعالی و نقص توجه در بزرگسالان می شود در مردمی که مهاجرت می کنند یا کوچ نشینان شایع تر است.

محققان فکر می کنند که ویژگی هایی مانند رفتار تکانشی، تازگی طلبی و غیرقابل پیش بینی بودن ممکن است به عشایر کمک کند تا غذا و سایر منابع را ردیابی کنند. بنابراین همان ویژگی هایی که باعث چالش برانگیز بودن در یک شغل اداری می شود، ممکن است مزیتی برای اجداد کوچ نشین بوده باشد.

تشخیص اختلال بیش فعالی و نقص توجه در بزرگسالان

بسیاری از بزرگسالان تا زمانی که برای مشکل دیگری مانند اضطراب یا افسردگی کمک نگیرند، متوجه نمی شوند که ADHD دارند. بحث در مورد عادات ضعیف، مشکلات در محل کار، یا درگیری های زناشویی اغلب نشان می دهد که ADHD مقصر است.

برای تایید تشخیص، این اختلال باید در دوران کودکی وجود داشته باشد، حتی اگر هرگز تشخیص داده نشده باشد. کارنامه های قدیمی یا صحبت با اقوام می تواند مشکلات دوران کودکی، مانند تمرکز ضعیف و بیش فعالی را ثبت کند.

تست ADHD

در طول ارزیابی برای ADHD، برخی از متخصصان سلامت روان از آزمون‌های عصبی روان‌شناختی استفاده می‌کنند. این‌ها می‌توانند شامل آزمون‌های زمان‌بندی‌شده و مبتنی بر رایانه باشد که توجه و مهارت‌های حل مسئله را اندازه‌گیری می‌کنند.

آزمایش عصب روانشناختی برای تشخیص نیازی نیست، اما می تواند چگونگی تأثیر ADHD را بر زندگی روزمره افراد روشن کند. همچنین می تواند شرایط همزیستی مانند ناتوانی های یادگیری را آشکار کند.

مقابله با علائم ADHD بزرگسالان می تواند به خودی خود ناامید کننده باشد. در عین حال، بسیاری از بزرگسالان مبتلا به ADHD با افسردگی، اضطراب یا اختلال وسواس فکری جبری دست و پنجه نرم می کنند.

آنها همچنین به احتمال بیشتری سیگار می کشند یا مواد مخدر مصرف می کنند. افراد مبتلا به ADHD می توانند با جستجوی درمان مناسب این مشکلات را محدود کنند.

داروهای ADHD

رایج ترین داروها برای ADHD محرک ها هستند. ممکن است طعنه آمیز به نظر برسد که افرادی که بی قرار یا بیش فعال هستند از محرک ها کمک می گیرند. این داروها ممکن است با تنظیم دقیق مدارهای مغزی که بر توجه تأثیر می گذارد، تمرکز را بیشتر کرده و حواس پرتی را کاهش دهند.

اگر محرک ها به اندازه کافی کمک نکنند، پزشک ممکن است یک داروی ضد افسردگی برای تثبیت خلق و خو یا یک مهارکننده انتخابی بازجذب نوراپی نفرین، مانند اتوموکستین، تجویز کند که می تواند به کنترل رفتارهای تکانشی کمک کند.

داروهای ADHD چقدر موثر هستند؟

مطالعات بسیار کمتری در مورد داروهای ADHD در بزرگسالان نسبت به کودکان انجام شده است. اما تحقیقات تا به امروز امیدوار کننده است. مطالعات نشان داده‌اند بزرگسالانی که از محرک‌ها استفاده می‌کنند علائم ADHD کمتری دارند. و برخی افراد ممکن است احساس کنند می‌توانند در عرض 30 دقیقه بهتر تمرکز کنند.

اختلال بیش فعالی و نقص توجه در بزرگسالان در محل کار

نگه داشتن یک شغل می تواند برای افراد مبتلا به ADHD سخت باشد. آنها اغلب در تقسیم وظایف و پیروی از دستورالعمل ها، منظم ماندن و تعیین ضرب الاجل مشکل دارند. آنها همچنین مستعد تاخیر و اشتباهات ناشی از بی دقتی هستند. در یک نظرسنجی ملی، تنها نیمی از بزرگسالان مبتلا به ADHD به طور تمام وقت مشغول به کار بودند. در مقایسه با 72٪ از بزرگسالان بدون این اختلال. افراد مبتلا به ADHD نیز تمایل دارند درآمد کمتری نسبت به همسالان خود داشته باشند.

مشاغل مناسب برای بزرگسالان مبتلا به ADHD

هنوز تحقیقات زیادی در مورد مشاغلی که افراد مبتلا به ADHD احتمالاً در آن پیشرفت می کنند، انجام نشده است. اما متخصصین می گویند که بیماران در فروش، بازیگری، ارتش، عکاسی، مربیگری ورزشی و بسیاری از حرفه های تجاری سرآمد بوده اند. یک فرد مبتلا به ADHD می تواند تقریباً هر شغلی را که به آن علاقه دارد دنبال کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان تخصصی با ما در انستیتو سلامت مغز دانا درتماس باشید.

منبع: Slideshow: ADHD in Adults (medicinenet.com)

درمان بیش فعالی بزرگسالان بدون دارو با روش PEMF

بهترین دکتر بیش فعالی کودکان در شیراز- جدیدترین تکنولوژی

به این مقاله امتیاز دهید