07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

ترس از طرد شدن یک ترس قدرتمند است که اغلب تأثیرات گسترده ای بر زندگی ما می گذارد. بیشتر مردم وقتی خود را در موقعیت هایی قرار می دهند که می تواند منجر به طرد شدنشان شود، دلهره را تجربه می کنند، اما برای برخی از افراد، این ترس بسیار زیادتر از حالت عادی می شود.

این ترس می تواند دلایل بسیاری داشته باشد. ترس درمان نشده از طرد شدن می‌تواند با گذشت زمان بدتر شود و منجر به محدودیت های بزرگتر و بزرگتری در زندگی فرد شود.

این مقاله ترس از طرد شدن را مورد بحث قرار می دهد، از جمله اینکه چگونه حساسیت نسبت به طرد شدن می تواند بر زندگی و رفتار شما تأثیر بگذارد. همچنین راهبردهایی را پیشنهاد می کند که می توانید برای غلبه بر این ترس از آنها استفاده کنید.

چگونه ترس از رد شدن زندگی شما را محدود می کند

اگر چه همه افراد ترس از طرد شدن را به یک شکل تجربه نمی کنند، اما این ترس بر توانایی موفقیت در طیف گسترده ای از موقعیت های شخصی و حرفه ای تأثیر می گذارد.

مصاحبه های شغلی

ترس از طرد شدن می تواند منجر به علائم فیزیکی شود که گاهی اوقات می تواند به عنوان عدم اعتماد به نفس تعبیر شود. اعتماد به نفس و اقتدار در بسیاری از موقعیت ها حیاتی است و کسانی که این ترس را تجربه می کنند اغلب ضعیف به نظر می رسند. اگر ترس از رد شدن دارید، ممکن است در مذاکره قراردادهای مربوط به کار نیز دچار مشکل شوید و حقوق و مزایای ارزشمندی را از دست بدهید.

معاملات تجاری

در بسیاری از موقعیت‌ها، نیاز به تحت تاثیر قرار دادن پس از دستیابی به کار تمام نمی‌شود. جلب مشتریان، مذاکره در مورد معاملات، فروش محصولات و جذب سرمایه گذار اجزای کلیدی بسیاری از مشاغل هستند. حتی چیزی به سادگی پاسخ دادن به تلفن می تواند برای افرادی که ترس از طرد شدن دارند وحشتناک باشد.

ملاقات با افراد جدید

انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند و از ما انتظار می رود که در ملاء عام از اصول اجتماعی پیروی کنیم. اگر ترس از طرد شدن دارید، ممکن است احساس کنید که نمی توانید با غریبه ها یا حتی دوستان دوستانتان صحبت کنید. وقتی خودتان را از بقیه دور نگه دارید، به طور بالقوه می تواند شما را از ایجاد ارتباط پایدار با دیگران باز دارد.

آیا من درونگرا هستم یا اختلال اضطراب اجتماعی دارم؟ : تفاوت این دو را بدانید.

دوستیابی

قرارهای اول می تواند دلهره آور باشد، اما کسانی که ترس از طرد شدن دارند، ممکن است اضطراب قابل توجهی را تجربه کنند. به جای تمرکز بر شناخت طرف مقابل و تصمیم گیری در مورد اینکه آیا دوست دارید قرار دومی داشته باشید، ممکن است تمام وقت خود را صرف این نگرانی کنید که آیا آن شخص شما را دوست دارد یا خیر.

مشکل در صحبت کردن، نگرانی وسواسی در مورد ظاهر خود، ناتوانی در غذا خوردن، و رفتار عصبی به وضوح شایع هستند.

ازدواج

زندگی زناشویی شامل یک سری مذاکرات و سازش های بی پایان است. مهم نیست که چقدر با هم سازگار باشید، امکان ندارد دو نفر در مورد همه چیز به توافق برسند. کسانی که ترس از طرد شدن دارند، اغلب در بیان نیازهای خود و ایستادگی در موضع خود مشکل دارند.

همچنین ممکن است نسبت به شریک زندگی خود احساس حسادت یا بی اعتمادی کنید زیرا ترس شما از طرد شدن به ترس از رها شدن تبدیل می شود. این موضوع گاهی اوقات در رفتارهای ناسالم مانند چک کردن پیام های تلفن همسر یا اکانت‌های رسانه های اجتماعیش ظاهر می شود.

روابط همسالان

نیاز به تعلق یک شرط اساسی انسانی است، بنابراین افراد اغلب به گونه‌ای رفتار می‌کنند که به آنها کمک می‌کند تا با گروه سازگار شوند. در حالی که لباس پوشیدن، صحبت کردن و رفتار به عنوان یک عضو گروه لزوماً ناسالم نیست، فشار همسالان گاهی اوقات بیش از حد می شود. این می تواند شما را به انجام کارهایی سوق دهد که با آنها راحت نیستید. و فقط برای اینکه بخشی از گروه باقی بمانید آن را انجام می‌دهید.

چرا بعضی افراد از حس ترس، لذت می برند؟

پس به طور خلاصه ترس از طرد شدن می تواند بر بسیاری از زمینه های مختلف زندگی تأثیر بگذارد، از جمله موفقیت شما در محل کار و روابط شما با دوستان و شریک زندگی.

پاسخ‌های به ترس از طرد شدن

وقتی ترس از طرد شدن دارید، ممکن است رفتارهایی را انجام دهید که بر روی پوشاندن یا جبران این ترس متمرکز است.

نداشتن اصالت

بسیاری از افرادی که از طرد شدن می‌ترسند، شیوه‌ای از زندگی را با نظارت دقیق و برنامه‌ریزی شده ایجاد می‌کنند. از ترس اینکه اگر خود واقعی خود را به دنیا نشان دهید طرد خواهید شد، ممکن است پشت نقاب زندگی کنید. این می تواند شما را در نظر دیگران مصنوعی و غیر معتبر جلوه دهد و ممکن است باعث عدم تمایل شدید به پذیرش چالش های زندگی شود.

مدام به دنبال کسب رضایت مردم بودن

اگرچه طبیعی است که بخواهیم از کسانی که دوستشان داریم مراقبت کنیم، کسانی که از طرد شدن می ترسند اغلب زیاده روی می کنند. ممکن است برای شما نه گفتن غیرممکن باشد، حتی زمانی که بله گفتن باعث ناراحتی یا سختی های عمده در زندگی شما می شود.

اگر مدام فقط به دنبال جلب رضایت دیگران هستید، ممکن است بیش از حد تحت فشار قرار بگیرید و خطر فرسودگی خود را افزایش دهید. در نهایت، این رفتار گاهی به توانمندسازی رفتارهای بد دیگران تبدیل می‌شود.

انفعال

افرادی که ترس از طرد شدن دارند اغلب برای اجتناب از رویارویی، از راه خود دست می کشند. شما ممکن است از درخواست آنچه می خواهید خودداری کنید یا برای آنچه نیاز دارید صحبت نکنید. یک گرایش رایج این افراد این است که سعی می‌کنند به سادگی به نیازهای خود توجه نکنند یا وانمود کنند که آنها اهمیتی ندارند.

ترس از طرد شدن ممکن است شما را از دستیابی به موفقیت در استعدادهایتان باز دارد. رویارویی با موقعیت‌های سخت برای هر کسی ترسناک است، اما اگر ترس از طرد شدن دارید، ممکن است احساس فلج شدن کنید. ماندن در وضعیت موجود احساس امنیت می کند، حتی اگر از وضعیت فعلی خود راضی نباشید.

منفعل-تهاجمی

از نشان دادن خود واقعی خود ناراحت هستند اما نمی توانند نیازهای خود را کاملاً از بین ببرند. و در صورت طرد شدن در نهایت به شیوه‌های منفعلانه-پرخاشگرانه رفتار می‌کنند.

ممکن است کار را به تعویق بیندازید، “فراموش کنید” به قول‌تان وفا کنید، شکایت کنید و روی پروژه‌هایی که به عهده می‌گیرید ناکارآمد عمل کنید.

پس به طور خلاصه ترس از طرد شدن ممکن است شما را به رفتارهایی مانند پرخاشگری منفعلانه، انفعال و جلب رضایت دیگران سوق دهد. همچنین می تواند اصالت شما را تضعیف کند و زمانی که در کنار دیگران هستید، خودتان بودن را دشوار کند.

پیامدهای رفتار همراه با ترس

ترس از طرد شدن منجر به رفتارهایی می شود که باعث می شود ما ناامن، بی اثر و بی‌فایده به نظر برسیم. ممکن است عرق کنید، بلرزید، بی قرار شوید، از تماس چشمی اجتناب کنید و حتی توانایی برقراری ارتباط موثر را از دست بدهید. در حالی که افراد به روش های بسیار متفاوتی به این رفتارها واکنش نشان می دهند، اینها برخی از واکنش هایی است که ممکن است مشاهده کنید.

واقعیت مجازی، ایجاد فضایی امن برای رویارویی با ترس های شما

طرد شدن

از قضا، از آن چیزی که می‌ترسید سرتان می‌آید! در روانشناسی عامیانه معروف است که اعتماد به نفس جذابیت را افزایش می دهد. به عنوان یک قاعده کلی، عدم اعتماد به نفس که در ترس از طرد شدن ذاتی است، ما را بیشتر در معرض طرد شدن قرار می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که اعتماد به نفس تقریباً به اندازه هوش در تعیین سطح درآمد ما مهم است.

بازیچه شدن – اعمال نفوذ

برخی افراد احساس ناامنی دیگران را طعمه می کنند. کسانی که از ترس طرد شدن رنج می برند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای به بازی گرفته شدن برای منافع شخصی دیگران باشند.

نحوه تشخیص و پاسخ به تکنیک چراغ گاز یا gaslighting

کلک بازهای خبره عموماً افراد جذاب، متین و دلسوز به نظر می‌رسند. آنها می‌دانند چه کارهایی انجام دهند تا دیگران به آنها اعتماد کنند. آن‌ها همچنین می‌دانند که چگونه فردی را که ترس از طرد شدن دارد، کمی سرگردان نگه دارند، به‌طوری‌که گویی ممکن است فرد نیرنگ‌باز هر لحظه او را ترک کند. تقریباً همیشه، زمانی که فرد سؤاستفاده‌گر چیزی را که از طرف مقابل می‌خواهد به دست آورد، او را ترک می‌کند.

نا امیدی

اکثر مردم شریف، صادق و صریح هستند. به جای اینکه کسی را با ترس از طرد شدن بازیچه دست خود کنند، سعی می‌کنند کمکش کند. به دنبال نشانه‌هایی باشید که دوستان و خانواده‌تان تلاش می‌کنند قاطعیت شما را تشویق کنند، از شما می‌خواهند خود واقعیتان را بروز دهید.

با این حال، بسیاری از اوقات، افرادی که از طرد شدن می ترسند، این تلاش ها را به عنوان تهدید عاطفی تجربه می کنند. این اغلب باعث می شود که دوستان و خانواده ترس شما را بدتر کنند. با گذشت زمان، آنها ممکن است ناامید و عصبانی شوند، یا در مورد رفتارتان با شما مقابله کنند یا شروع به فاصله گرفتن از شما کنند.

چگونه بر ترس از طرد شدن غلبه کنیم

اگر ترس از طرد شدن را تجربه می کنید، کارهایی وجود دارد که می توانید برای یادگیری نحوه مقابله بهتر و جلوگیری از تأثیر منفی این ترس بر زندگی خود انجام دهید. ممکن است راهبردهای زیر برای یادگیری چگونگی غلبه بر ترس از طرد شدن مفید باشد.

مهارت های خودتنظیمی خود را بهبود بخشید

خودتنظیمی به توانایی شما در شناسایی و کنترل احساسات و رفتارهایتان اشاره دارد. همچنین نقش مهمی در غلبه بر ترس شما از طرد شدن ایفا می کند. با شناسایی افکار منفی که به احساس ترس کمک می کنند، می توانید فعالانه گام هایی را برای تنظیم مجدد تفکر خود به گونه ای بردارید که خوش بینانه تر و دلگرم کننده تر باشد.

با ترس های خود روبرو شوید

مقابله اجتنابی شامل مدیریت احساسات ناخوشایند به سادگی با اجتناب از چیزهایی است که این احساسات را تحریک می کنند. مشکل این رویکرد این است که در نهایت به افزایش احساس ترس کمک می کند. به جای اینکه در مقابله با ترس از طرد شدن بهتر بشوید، شما را نسبت به آن ترسو‌تر و حساس تر می کند.

بنابراین به جای اجتناب از موقعیت‌هایی که ممکن است طرد شدن را تجربه کنید، روی این تمرکز کنید که قدمی بردارید و با ترس خود مقابله کنید. هنگامی که تجربه بیشتری در مواجهه با ترس خود داشته باشید، متوجه خواهید شد که عواقب آن کمتر از آنچه پیش‌بینی می‌کردید، اضطراب‌آور است. همچنین به توانایی های خود برای موفقیت اعتماد بیشتری خواهید داشت.

غلبه بر ترس، غلبه بر محدودیت ها

تاب آوری را پرورش دهید

انعطاف پذیر بودن به این معنی است که شما می توانید پس از یک شکست، خود را بالا ببرید و با احساس قدرت و خوش بینی دوباره به جلو حرکت کنید.

استراتژی هایی که می توانند به تقویت حس انعطاف پذیری بیشتر کمک کنند عبارتند از:

  • ایجاد اعتماد به نفس در توانایی های خود
  • داشتن یک شبکه حمایت اجتماعی قوی
  • و پرورش و مراقبت از خود

داشتن اهداف و برداشتن گام‌هایی برای بهبود مهارت‌هایتان نیز می‌تواند در شما این ایمان را به وجود بیاورد که می‌توانید حتی پس از اینکه کسی شما را رد کرد، با اعتماد به نفس به بقیه راه خود ادامه دهید.

پس به طور خلاصه برداشتن گام‌هایی برای غلبه بر ترس از طرد شدن می‌تواند به کاهش تأثیر مخرب آن بر زندگی شما کمک کند. یادگیری نحوه مدیریت احساسات، برداشتن گام‌هایی برای رویارویی با ترس‌هایتان و پرورش حس انعطاف‌پذیری، همگی می‌توانند به شما کمک کنند ترس از طرد شدن را بهتر تحمل کنید.

حرف آخر

اگر متوجه شدید که ترس از طرد شدن بر زندگی شما تأثیر منفی می گذارد و باعث ناراحتی می شود، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به دنبال روان درمانی باشید. روان درمانی می تواند به شما کمک کند تا برخی از نقش های اساسی در ترس خود را کشف کرده و بهتر درک کنید و راه های موثرتری برای مقابله با این نوع از آسیب پذیری بیابید.

یک متخصص سلامت روان می‌تواند راه‌های درمانی مانند شرکت در درمان شناختی رفتاری (CBT) را برای اصلاح افکار منفی و در برخی موارد، درمان با روش های جدید را پیشنهاد کند، که به بهبود سلامت روان شما کمک می کند.

از کمک گرفتن دریغ نکنید و بدانید سلامت روان شما مهم ترین چیز است. در انستیتو سلامت مغز دانا مفتخریم با ارائه تکنیک‌های علمی به بهبود عملکرد مغز شما کمک کنیم.مغز ما تا حد زیادی تعیین می کند که چه کسی هستیم، چه کاری انجام می دهیم و چگونه رفتار می‌کنیم. برنامه های جامع ما می تواند به شما کمک کند تا سلامت روان خود را ارتقا بخشید. اگر می‌خواهید درباره روش‌هایی که می‌توانید سلامت روان خود را به سلامت بهینه برگردانید، بیشتر بدانید، با ما تماس بگیرید.

منابع:

  1. Ury W. Getting to Yes With Yourself and Other Worthy Opponents. HarperOne.
  2. Epley N, Schroeder J. Mistakenly seeking solitude. J Exp Psychol Gen. 2014;143(5):1980-99. doi:10.1037/a0037323
  3. Houghton K. And Then I’ll Be Happy! Stop Sabotaging Your Happiness and Put Your Own Life First. Globe Pequot Press.
  4. Potts C, Potts S. Assertiveness: How to Be Strong in Every Situation. Capstone.
  5. Brandt A. 8 Keys to Eliminating Passive-Aggressiveness: Strategies for Transforming Your Relationships for Greater Authenticity and Joy. W.W. Norton & Company.
  6. Leary MR. Emotional responses to interpersonal rejection. Dialogues Clin Neurosci. 2015;17(4):435-41.
  7. Judge TA, Hurst C, Simon LS. Does it pay to be smart, attractive, or confident (or all three)? Relationships among general mental ability, physical attractiveness, core self-evaluations, and income. J Appl Psychol. 2009;94(3):742-55. doi:10.1037/a0015497
  8. Hopper E. Can helping others help you find meaning in life?. Greater Good Science Center at UC Berkeley.
  9. Ding X, Ooi LL, Coplan RJ, Zhang W, Yao W. Longitudinal relations between rejection sensitivity and adjustment in Chinese children: moderating effect of emotion regulation. J Genet Psychol. 2021;182(6):422-434. doi:10.1080/00221325.2021.1945998