07136476172 - 09172030360 [email protected]

به این فکر کنید: ضربان قلب تند و تیز … تنفس شدید … عرق سرد … پروانه هایی در معده شما … به نظر نمی رسد که تجربه های خیلی خوبی باشد ، اما وقتی احساس ترس می کنیم آنها را تحمل می کنیم. اما چرا بسیاری از مردم دوست دارند ترسیده باشند به عبارت دیگر ، احساس ترس کنند؟

 

برای درک بهتر سوال ، مهم است که ابتدا منظور از ترس را بررسی کنید. ترس به احساسی ناشی از خطر درک شده یا تهدید خطر گفته می شود ، که یک تغییر فیزیولوژیکی ایجاد می کند و متعاقباً یک واکنش رفتاری ایجاد می کند (به عنوان مثال جنگ ، فرار یا یخ زدن). باز هم ، هیچ چیز در مورد این توصیف به معنای لذت نیست ، اما ما را به سمت تعدادی از توضیحات احتمالی برای این تناقض آشکار هدایت می کند:

 

1.شبکه ایمنی

 

مطابق با توضیحات بالا ، وقتی ترسیدیم ، بدن ما به حالت جنگ ، پرواز یا یخ زدن در می آید. اما ، حتی اگر از نظر شناختی تنبل باشیم ، مغز ما در کارهایی که انجام می دهد تبحر دارد.

بنابراین ، اگر در محیطی باشیم که ترس “ایمن” پیدا کنیم (به عنوان مثال تماشای یک فیلم ترسناک ، بازدید از یک خانه جن زده ، یا انجام یک بازی ویدیویی ترسناک) مغز ما به سرعت وضعیت را ارزیابی می کند و به ما می گوید که ما از خطر خلاص شده ایم. بدن ما آرام است و متعاقباً بسیاری از ما از این تجربه لذت می بریم. بنابراین ، بسیاری از ما در واقع به دنبال ترس و تعلیق “کنترل شده” هستیم ، زیرا می دانیم که ایمن هستیم.

 

2.هجوم

 

وقتی ترسیده ایم ، دچار هجوم آدرنالین و ترشح اندورفین و دوپامین می شویم. عجله بیوشیمیایی می تواند منجر به یک احساس سرخوشی پر از لذت و شبه افیون شود. همراه با این ، وقتی امنیت ما (به عنوان مثال ، شبکه ایمنی) به ما یادآوری می شود ، تجربه ترس فروکش می کند و احساس لذت بخشی و رفاه بعدی به ما می رسد.

 

3.رضایت از خود

 

برخی از افراد از جستجوی هیجان ها ، و دیدن میزان تحمل ترس لذت می برند. اگر آنها قادر به تحمل هجوم اضطراب ، تعلیق و ترس باشند ، اغلب احساس بزرگی از رضایت از خود تجربه می شود.

 

4.نزدیکی با دیگران

 

یک توصیه معمول در مورد همسریابی برای مردان جوان سالها پیش ، ملاقات قرار دادن آنها در یک فیلم ترسناک بود. نکته بر اساس این ایده بود که وقتی آنها ترسیده اند ، آنها برای “محافظت” حلقه می زنند.

بنابراین ، پیوند بین این دو را تقویت می کند. اگرچه مشاوره مطمئناً تاریخ گذاری شده است ، اما واقعیتی در آن وجود دارد – که در مورد هر دو نفر در این قرار استفاده می شود. با توجه به اینکه ترسیده شدن باعث جاری شدن سیل بیوشیمیایی می شود که می تواند نتیجه مطلوبی داشته باشد ، ما اغلب این تحریک (یعنی نتایج لذت بخش ترس) را به شخصی که آن زمان را با او می گذرانیم نسبت نمی دهیم.

یعنی دو نفر در این قرار ملاقات اکنون بیشتر به خاطر احساس لذت بخشی که در طول حضور در سینما تجربه کرده اند بیشتر دوست دارند – نه لزوما به دلیل شرکت یکدیگر ، بلکه به دلیل پیامدهای ترس.

 

5.کنجکاوی

 

بسیاری از مردم در مورد “جنبه تاریک” کنجکاو هستند. ترس از ناشناخته یکی از طبیعی ترین و غریزی ترین ترس هایی است که ما داریم – و همچنین یکی از قدیمی ترین کنجکاوی هاست.

با این حال ، مفهوم دیگری که من بارها و بارها در پست های گذشته ذکر کرده ام ، این است که مردم دوست دارند دنیای آنها منطقی باشد – آنها مانند چیزهایی هستند که در بسته های کوچک و زیبا قرار گرفته اند. وقتی همه چیز برای ما منطقی است ، تعامل با دنیای ما راحت تر است.

 

بنابراین ، برخی ممکن است تصمیم بگیرند که بیشتر با “ناشناخته” درگیر شوند تا شرایط را بهتر درک کنند.

 

روش دیگر بررسی این دیدگاه در مورد “کنجکاوی طرف تاریک” از طریق در نظر گرفتن Thanatos است. گرچه من هرگز علاقه زیادی به “نظریه های” فروید نداشته ام ، اما غیرمنصفانه خواهد بود که دیدگاه او در مورد مرگ را کنار بگذارم (و برخلاف تفکر انتقادی) به عنوان یک توضیح احتمالی برای اینکه چرا بسیاری دوست دارند ترسیده باشند.

 

به گفته فروید ، انسانها به دلیل داشتن یک غریزه ذاتی مرگ ، دست به اقدامات بالقوه خود تخریبی می زنند – اگر بخواهید مشغله مرگ باشد. البته ، شواهد اندکی برای اثبات این ادعا وجود دارد و اساساً بیشتر نشان می دهد که انسان ها برای حفظ خود تلاش می کنند. با این حال ، این صریحاً توضیح نمی دهد که چرا بسیاری از افراد چنین رفتارهای خود تخریبی را انجام می دهند.

 

اگرچه سایر تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از رفتارهای خودتخریبی به دلیل تعصب به لذت (فوری) (به عنوان مثال ، مصرف مواد مخدر) انجام می شود یا تجزیه و تحلیل هزینه و فایده خطر (به عنوان مثال 5 درصد احتمال مرگ در مقابل 95 درصد شاد بودن به نظر می رسد). به نظر من نکته اخیر با توجه به تمرکز بر لذت و بحث در مورد هجوم و همچنین درمورد خطر و بحث در مورد شبکه ایمنی بسیار جالب توجه است.

 

نهایتا

 

در این فصل هالووین ، اگر فیلم ترسناکی تماشا می کنید ، به خانه ای خالی از سکنه می روید یا حتی یک بازی ویدیویی ترسناک بازی می کنید ، به آنچه در آن لحظه احساس می کنید و بر روی بدنتان می افتد فکر کنید.

آیا بعد از آن احساس بهتری دارید؟ آیا احساس لذت می کنید؟ خیالتان راحت است که تمام شد؟ آیا از خود راضی هستید یا شاید احساس نزدیکی با شخصی که آن را تجربه کرده اید؟

در مورد تجربه تأمل کنید و به طور انتقادی به آن فکر کنید – به این فکر کنید که چرا ممکن است دوست داشته باشید ترسیده باشید!

 

lمنبع: http://www.psychologytoday.com

به این مقاله امتیاز دهید