یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه سیمون فریزر (SFU) تأثیر تغییر روی یادگیری از راه دور و سلامت خواب را بررسی می کند. این مطالعه نشان می دهد که سلامت کلی خواب به دلیل بی ثباتی ساعت شبانه روزی برای بسیاری از دانشجویان کالج تأثیر منفی گذاشته است. ریتم داخلی 24 ساعته که با چرخه های نور و تاریکی خورشید دوباره تنظیم می شود.
در این مطالعه ، که توسط SFU’s Circadian Rhythm and Sleep Lab انجام شد. 80 دانشجوی دانشگاه در تابستان 2020 در همان دوره آنلاین و از راه دور ثبت نام کردند. داده های جمع آوری شده سپس بر روی 452 دانش آموز که قبل از همه گیری دوره مشابه را گذرانده بودند ، آزمایش شد. ( 2009-2013) ، به صورت همزمان ، به صورت حضوری. اکثر افرادی که در سال 2020 ثبت نام کردند ، به طور متوسط 30 دقیقه دیرتر از کسانی که دوره قبل از همه گیری را گذرانده بودند، به رختخواب رفتند. علاوه بر این ، کیفیت خواب دانش آموزان در شب (تا حدودی به دلیل افزایش خواب در طول روز) تأثیر منفی می گذارد. علیرغم اینکه دانش آموزان مجبور به کار 44٪ کمتر از دانش آموزان قبل از همه گیری هستند.
” اکثر افرادی که در سال 2020 ثبت نام کردند به طور متوسط 30 دقیقه دیرتر از کسانی که دوره قبل از همه گیری را گذرانده بودند ، به رختخواب رفتند.”
تاخیر خواب و تاثیر منفی برر کیفیت خواب در هنگام یادگیری از راه دور
محققان توضیح می دهند که این تأثیر منفی بر کیفیت خواب می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد. که اصلی ترین مسئله تأخیر در خواب است. داده ها نشان می دهد که دانش آموزان 2020 دیرتر می خوابند و بنابراین دیرتر بیدار می شوند. با این تاخیر در زمان خواب ، دانش آموزان از قرار گرفتن در معرض خواب طبیعی، که در اولین ساعات روز موثرتر است. و برای تثبیت ریتم شبانه روزی بسیار مهم است ، چشم پوشی می کنند. در مراقبت از بیرون رفتن ، به ویژه صبح ، دانش آموزان می توانند بدن و ذهن خود را در مسیر درست نگه دارند. این می تواند منجر به روزهای پربارتر و خواب ثابت و با کیفیت در شب شود.
“با این تاخیر در زمان خواب ، دانش آموزان از قرار گرفتن در معرض خواب طبیعی ، که بیشترین تاثیر را در اولین ساعات روز دارد. و برای تثبیت ریتم شبانه روزی بسیار مهم است ، چشم پوشی می کنند.”
کاهش مواجهه با نور طبیعی همزمان با کرونا و یادگیری از راه دور
این مطالعه همچنین بر اهمیت مراقبت از ساعت شبانه روزی ما تأکید می کند. اقدامات فاصله گذاری اجتماعی برای مقابله با COVID-19 منجر به کاهش قرار گرفتن در معرض نور طبیعی شد. بنابراین در حالی که دانش آموزان زمان بیشتری برای خوابیدن داشتند ، کاهش نور خورشید در واقع منجر به کیفیت پایین تر خواب شد. این مطالعه با برجسته کردن محیط ساخته شده فعلی ما ، ریتم شبانه روزی تأخیری را ترویج می کند. و این اغلب با هماهنگی ساعت اجتماعی ما در تضاد است. اولویت بندی قرار گرفتن در معرض نور روز و به حداقل رساندن زمان خود با نور مصنوعی بسیار مهم است. نویسندگان پیشنهاد می کنند که دانش آموزان می توانند کیفیت و مدت خواب خود را بهبود بخشند ، که منجر به موفقیت کلی دانش آموزان می شود.
میزان خواب کافی برای دانش آموزان
ویروس کرونا و بازههایش تا امروز با همه آسیبها، خواب دانشآموزان را بهبود بخشیده است. مقالات متفاوتی به خواب کافی در زمان طولانیمدت تاکید دارد؛ اگر جامعهای مایل به رشد و توسعه است باید افراد آن از شمار دانشآموزان، خواب مناسب داشته باشند. دانشآموزان دبستان باید ۹ تا ۱۲ ساعت خواب آرام داشته باشند. نبود خواب کافی در طولانیمدت پیامدهای زیانباری در پی خواهد داشت. با واکسینهشدن بزرگسالان، گردش ویروس کرونا کم خواهد شد و ایمنی دانشآموزان بالاتر خواهد رفت و میتوان در بازگشایی مدارس برنامهریزی خردمندانهتر داشت.
اثر یادگیری از راه دور بر دانشجویان
گذار به آموزش از راه دور در پی COVID-19 به طرق مختلف بر دانش آموزان تأثیر گذاشت. اما یک مطالعه جدید از دانشگاه ایالتی آریزونا تأثیر بی نظیری را که بر دانشجویان کالج آمریکایی نشان می دهد، نشان می دهد.
از ژانویه تا مه سال 2020، بیش از 150 دانشجوی تازه وارد کالج در پاسخ به پرسشنامه ای دو هفته ای شرکت کردند. این پرسشنامه ها مدت و کیفیت خواب و همچنین میزان استرس را ارزیابی می کرد. همچنین میزان خواب و استرس خود را پیگیری می کردند. در حالی که کیفیت خواب دانش آموزان به طور مختصر در زمان شروع آموزش از راه دور بهبود یافت. در طول ترم بعد باقی مانده کاهش چشمگیری مشاهده شد.
بسیاری از دانشآموزان زمان زیادی را صرف مطالعه و خواندن مطالب درسی میکنند اما مدام حواسشان جای دیگر است. عدم تمرکز در هنگام درسخواندن یکی از چالشهایی است که میان دانشجویان و دانشآموزان وجود دارد. بسیاری ناچارند برای گذر از آزمونها همه شب بیدار بمانند. این بیداری و درسخوانی در شب زمانی نتیجه خواهد داد که افزون بر درسخواندن کمی هم بیاسایند. زمانی که اطلاعات جدیدی به مغز وارد میشود، مغز در هنگام خواب آغاز به تجزیه و تحلیل آنها میکند. به همین سبب اگر به اندازه بسنده نخوابند هیچ یک از دادهها را به یاد نخواهند داشت.
محققان علت افزایش کوتاه مدت کیفیت خواب را جدید بودن آموزش از راه دور می دانند. دیگر رفتن به کلاس، استراحت از تعهدات اجتماعی و وقت بیشتر در خانه برای رسیدگی به امور شخصی.
کاهش کیفیت خواب با افزایش دوره قرنطینه و ادامه یادگیری از راه دور
با این حال، کاهش طولانی مدت کیفیت خواب مشخص شده توسط این مطالعه بیان شد. که به دلیل افزایش استرس و نگرانی در مورد موارد COVID-19 و محرومیت از تعامل اجتماعی است. همچنین از دانش آموزان خواسته شد که “درک استرس” را گزارش کنند. که نشان می دهد چگونه یک فرد یک موقعیت را درک می کند. این منطقه قابل توجهی بود که محققان در طول ترم دوم شاهد افزایش آن بودند.
جمعیت شناسی دانش آموزان خاص نتایج مضرتری را در طول مطالعه نشان داد. دختران و دانشجویان دارای وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایین تری بودند مشکلات بیشتری داشتند. آنها هنگام انتقال به آموزش از راه دور، استرس و کیفیت خواب بدتری را تجربه کردند. تقریباً 60 درصد از دانشجویان کالج از کاهش امنیت غذایی در نتیجه همه گیری COVID-19 خبر می دهند.
استرس و کاهش کیفیت خواب در دوره پاندمی کرونا
قرار گرفتن در معرض استرس و تاثیر آن بر خواب که توسط مطالعه ذکر شده است. محققان پیشنهاد می کنند که دانشگاه ها و موسسات ممکن است با در نظر گرفتن اصلاحات ساختاری-کمک های مالی، منابع سلامت روان و کلاس های مقابله با استرس، کیفیت خواب طولانی مدت دانش آموزان را ارتقا دهند.
تقریباً 40 درصد از دانش آموزان کالری کیفیت خواب ضعیفی را گزارش می کنند. و دانش آموزان سال اول کوتاه ترین مدت خواب را تجربه می کنند-به ویژه در روزهای هفته. کوتاه شدن مدت خواب و کیفیت بدتر خواب می تواند با اثرات نامطلوبی که مانع عملکرد تحصیلی شود. این دلیل باعث درک بیشتر نحوه تأثیر یادگیری دوران همه گیر بر خواب و سلامت دانش آموزان می شود.
جهان هیچگاه به دوره ماقبل کرونا باز نخواهد گشت و اگر چنانچه در فرض خیالی در زمانی اندک ویروس کرونا ریشه کن هم شود، بسیاری از تجربیاتی که جهان در این دوره از سر گذرانده است پیش روی فرایند توسعه نهادی و فناورانه او خواهد بود. انتظارات پدید آمده را هیچ گاه نمی توان رها کرد و تنها راهِ موجود، افزایش توان پاسخگویی به نیازهای نوظهور است.
دانشجوی دکتری پژوهشی ارگونومی شناختی، عاشق یادگیری، عاشق خواب و مباحث مرتبط با آن و عاشق دانستن درباره عملکردهای شناختی انسان… خوشحالم که در این بستر، فرصت اشتراک اطلاعات با شما عزیزان را دارم.