چگونه منظم شویم؟ راه های مقابله با شلختگی و با نظم نبودن با هم بشنویم:
چگونه منظم شویم؟ آیا اتاق نامرتبی دارید که حتی می ترسید واردش شوید؟ آیا همیشه در تلاش برای یافتن چیزهایی هستید؟ آیا میزی پر از خرت و پرت دارید که باید آن را کنترل کنید؟ اگر چنین است، این هرج و مرج ممکن است باعث استرس و اضطراب بسیار بیشتری از آنچه شما فکر می کنید شود.
تمیز کردن اتاق یک راه حل سریع نیست که بتواند اضطراب یا افسردگی شما را درمان کند، اما مطمئناً به شما کمک می کند تا کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشید. تلاش برای منظم بودن می تواند از تقلاهای لحظه آخری برای یافتن چیزها جلوگیری کند و سطح استرس شما را کاهش دهد.
با این حال، مرتب بودن آسان نیست. اما نگران نباشید، ما به شما کمک خواهیم کرد تا همه چیز را مرتب کنید!
چگونه منظم شویم در یک نگاه
منظم بودن می تواند به شما کمک کند فضاهای فیزیکی و دیجیتالی مرتب و بدون درهم ریختگی را حفظ کنید. این می تواند به شما کمک کند تا روی کار در حال انجام بهتر تمرکز کنید و بهره وری بیشتری داشته باشید، در حالی که سطح استرس و اضطراب شما را کاهش می دهد.
اگر به منظم بودن عادت ندارید، به آرامی با تغییرات کوچک شروع کنید و به سمت تغییرات بزرگتر بروید. قطعاً به نظم و انضباط خاصی نیاز دارد، به خصوص در مراحل اولیه. اما با گذشت زمان، به عادتی تبدیل خواهد شد که بخشی از برنامه روزانه شماست.
چگونه نظم بیشتری داشته باشیم
در زیر نکاتی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند با نظم تر شوید
یک منطقه تمرکز را انتخاب کنید
نظم ممکن است زمان و تلاش زیادی لازم را داشته باشد، بنابراین تلاش برای انجام چندین کار در یک زمان می تواند بسیار طاقت فرسا باشد. برای شروع یک منطقه تمرکز را انتخاب کنید و روی کنترل آن کار کنید. برای مثال، میتوانید با کمد، اسناد مهم یا میز کارتان شروع کنید.
هنگامی که بتوانید یک قسمت را مرتب کنید، می توانید شروع به گسترش به بخش های دیگر زندگی خود کنید. هر چه بیشتر نظم را تمرین کنید، در آن بهتر خواهید شد.
از کارهایی را که باید انجام دهید لیست درست کنید
یک مطالعه در سال 2016 اشاره میکند که داشتن فهرستی از کارها به بهبود بهرهوری کمک میکند، زیرا داشتن یک برنامه عملی مکتوب، بار اجرایی مغز را کاهش میدهد و آن را برای انجام کارهای دیگر آزاد میکند.
اگر ترجیح می دهید چیزها را یادداشت کنید، می توانید از یک برنامه ریز یا پلنر برای پیگیری تمام کارهایی که باید انجام دهید استفاده کنید. در غیر این صورت، اگر ترجیح می دهید چیزها را با کلیک یک دکمه در دسترس داشته باشید، می توانید لیستی را در تلفن، تبلت یا کامپیوتر خود نگهداری کنید. چندین برنامه وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا لیستی از کارها ایجاد کنید، یادآوری ها را تنظیم کنید و پیشرفت کارهای خود را پیگیری کنید.
میتوانید فهرستهای جداگانهای برای بخشهای مختلف زندگیتان ایجاد کنید، مانند «پروژههای کاری»، «کارهای خانه»، «لیست خرید» و غیره. مرتب کردن وظایف به ترتیب فوریت میتواند مفید باشد، بنابراین میدانید ابتدا باید چه کاری انجام دهید.
مهمترین چیز این است که کارهایی را که باید انجام دهید به محض اینکه به آنها فکر می کنید یادداشت کنید. در غیر این صورت، اگر به خودتان بگویید که بعداً آنها را یادداشت خواهید کرد، احتمالاً آنها را فراموش خواهید کرد و از انجام آنها غافل خواهید شد.
چگونه منظم شویم؟ اهداف تعیین کنید
فهرستی از اهدافی که دوست دارید به آنها برسید را بنویسید. سپس، هر هدف را به مراحل کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم کنید. برای هر مرحله جدول زمانی تعیین کنید و آن را به یک نقطه برای پیگیری پیشرفت خود تبدیل کنید.
به عنوان مثال، اگر به دنبال شغلی هستید، لیست کارهای شما ممکن است شامل مراحلی مانند نوشتن رزومه، درخواست برای لیستی از شرکت های مورد علاقه شما و ارسال ایمیل های بعدی باشد. ایجاد یک صفحه گسترده برای ردیابی هر یک از برنامه های کاربردی می تواند مفید باشد. شما می توانید یک روند مشابه را برای تمام اهداف خود دنبال کنید.
شلختگی را حذف کنید
یک مطالعه در سال 2017 اشاره میکند که زندگی در یک فضای به هم ریخته میتواند مغز شما را منحرف کند و باعث سردرگمی و عدم اطمینان فضایی شود.
تمیز کردن فضاهای فیزیکی مانند خانه، گاراژ، ماشین و میز کارتان را به بهترین نحو انجام دهید. سعی کنید تا حد امکان سطوح تمیز و بدون شلوغی باشد.
این ممکن است کمی طول بکشد، اما سعی کنید بسته به خودتان، هر هفته یا ماه یک منطقه را بررسی کنید. فقط چیزهایی را که نیاز دارید نگه دارید و چیزهایی را که ندارید اهدا کنید.
از شر بهم ریختگی دیجیتال خلاص شوید
نظم داشتن و مرتب کردن می تواند به شلوغ کردن فضاهای دیجیتال شما هم کمک کند. به عنوان مثال، برنامههایی را که در تلفن خود استفاده نمیکنید حذف کنید و عکسها، فیلمها و اسنادی را که نیاز ندارید حذف کنید، زیرا فضای زیادی را اشغال میکنند.
یک سیستم بایگانی سازماندهی شده در رایانه خود برای همه فایل ها و اسناد خود نگهداری کنید. ایمیل های خود را در پوشه ها مرتب کنید و هر ایمیل ناخواسته ای را که نیاز ندارید حذف کنید. اشتراک خبرنامه هایی را که نمی خوانید لغو کنید. برگههای مرورگر را که به آنها نیاز ندارید ببندید، یا آنها را برای بعد نشانگذاری کنید.
چیزها را در جای خود قرار دهید
همانطور که تمیز می کنید، یک نقطه ثابت برای همه چیزهای خود اختصاص دهید. با رفتن به جلو، به این نکته توجه کنید که همیشه چیزها را در همان نقطه قرار دهید که برداشته بودید. این کار پیدا کردن وسایلتان را برای شما آسان تر می کند، زیرا شروع به مرتبط کردن آن با یک مکان خاص می کنید.
یک تقویم داشته باشید
یک تقویم فیزیکی یا دیجیتالی داشته باشید که در آن چیزهایی مانند موارد زیر را یادداشت می کنید:
- قرار ملاقات ها
- جلسات
- مهلت ها
- رویدادهای اجتماعی
- تولدها
- سالگردها
این به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که هیچ ددلاین یا موقعیت مهمی را فراموش نمیکنید. همچنین می توانید از تقویم خود برای تنظیم یادآوری ها استفاده کنید. مثلاً برای بهترین دوستتان برای تولدش از قبل یادتان میماند یک کیک بخرید تا در لحظه آخر به زحمت نیفتید.
دیجیتالی کردن اسناد مهم
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اشاره می کند که دیجیتالی کردن اسناد مهم می تواند مفید باشد. CDC خاطرنشان می کند که این کار نه تنها تضمین می کند که در صورت از بین رفتن نسخه های اصلی، یک نسخه پشتیبان داشته باشید، بلکه دسترسی و اشتراک گذاری اسناد دیجیتالی را برای شما آسان تر می کند. آنها توصیه می کنند سوابق پزشکی و اطلاعات بیمه خود را دیجیتالی کنید و آنها را در یک مکان دیجیتال امن ذخیره کنید که در مواقع اضطراری بتوانید به آن دسترسی داشته باشید.
از وسایلی استفاده کنید که میتواند در منظم شدن به شما کمک کند
انبوهی از محصولات وجود دارند که می توانند به سازماندهی بیشتر شما کمک کنند، پس حتما از آنها استفاده کنید.
برای فضاهای فیزیکی، چندین نوع راه حل برای نگهداری وسایلی مانند لباس، کفش، جواهرات، آرایش، ظروف و اسناد وجود دارد. برای فضاهای دیجیتال، چندین برنامه و ابزار وجود دارد که می تواند به شما در سازماندهی یادداشت ها، لیست ها، وظایف و ایمیل هایتان کمک کند.
در ابتدا، ممکن است کمی طول بکشد تا به یک ابزار سازمان دهنده جدید عادت کنید، اما زمانی که به آن عادت کردید، به یک روال تبدیل می شود.
ویژگی های افراد منظم
برخی از ویژگی های افراد منظم در مقایسه با افراد بی نظم:
افراد منظم
- فوراً کارها را انجام می دهند
- تمایل به تمرکز و هدف گرا بودن دارند
- نظم و انضباط بیشتری دارند
- فضاها را تمیز و مرتب نگه می دارند
- یک تقویم از رویدادهای مهم دارند
- بیشتر وقت شناس هستند
- مکان های ثابتی برای چیزها دارند
- برای شرایط اضطراری آمادگی بیشتری دارند
- احتمال بیشتری دارد که از قبل برنامه ریزی کنند
افراد بی نظم
- چیزها را به بعد موکول می کنند
- تکانشی تر هستند
- فضاها را آشفته یا کثیف نگه می دارند
- معمولا قرار ملاقات ها و رویدادها را فراموش می کنند
- معمولا تأخیر دارند
- اغلب قادر به پیدا کردن چیزها نیستند
- بیشتر احتمال دارد که غافلگیر شوند
- به احتمال زیاد آماده نیستند
مشکلات احتمالی بی نظمی
هاروارد بیزینس ریویو (HBR) خاطرنشان می کند که بی نظم بودن می تواند چندین اشکال داشته باشد، از جمله:
- زمان تلف شده در نتیجه ناتوانی در یافتن چیزها
- مشکل در تمرکز، کاهش عملکرد شناختی و کاهش بهره وری
- مشکل در تصمیم گیری و تنظیم عاطفی
- سطوح بالاتر استرس، اضطراب و افسردگی
- کیفیت خواب و عادات غذایی ضعیف تر
- کیفیت روابط پایین تر، زیرا مردم تمایل دارند دید ضعیف تری نسبت به افراد بی نظم داشته باشند
حرف آخر
پرورش نظم در زندگی شما یک عمل مراقبت از خود است، راهی برای ایجاد فضایی برای آرامش بیشتر. نظم داشتن چیزی بیش از داشتن یک میز مرتب است، بلکه در مورد یک ذهن مرتب است، آماده شدن برای مقابله با چالش ها و در آغوش گرفتن شادی.
اگر اجرای این استراتژیها برایتان دشوار است یا احساس میکنید تحت تأثیر این فرآیند هستید، به یاد داشته باشید که کلینیک سلامت مغز دانا برای حمایت از شما اینجاست. درمانگران دلسوز ما می توانند به شما کمک کنند تا سیستم های سازماندهی شخصی سازی شده ای ایجاد کنید که برای نیازها و سبک زندگی منحصر به فرد شما موثر است.
ما همچنین میتوانیم به مشکلات زمینهای مربوط به سلامت روان که ممکن است به بی نظمی کمک کند، مانند اضطراب، افسردگی یا ADHD رسیدگی کنیم. در تماس با ما دریغ نکنید و به ما اجازه دهید به شما کمک کنیم تا زندگی منظمتری داشته باشید. همین امروز با کلینیک سلامت مغز دانا تماس بگیرید تا یک وقت مشاوره را برنامه ریزی کنید و اولین قدم را به سمت آرام تر شدن و متمرکزتر بودن بردارید.
برداشتن اولین قدم اغلب سخت ترین است. مرکز سلامت مغز آن را ساده کرده است. برای رزرو نوبت و شروع سفر خود به سمت بهبودی، اینجا کلیک کنید.
همین حالا می توانید نوبت خود را از طریق لینک زیر رزرو کنید!
شما شایسته دریافت بهترین ها هستید. همین امروز زمان مشاوره خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.
07136476172-09172030360

درباره نویسنده
موژان پارسا پژوهشگر ارشد توانبخشی شناختی دانشگاه شهید بهشتی و همکار قطب عصب روانشناسی شناختی کشور است. جریان اصلی تحقیقات وی اختلالات عصب تحولی و به طور خاص متمرکز بر اوتیسم می باشد.