تحقیقات جدید در انگلیس نشان می دهد که مشکلات مختلف یادگیری آنطور که قبلاً تصور می شد، با مناطق خاصی از مغز مطابقت ندارد.
در عوض، تیمی از دانشگاه کمبریج اظهار می کند، ارتباط ضعیف بین “کانونها” (hub) در مغز کودکان بسیار جدی تر است.
دانشمندان تلاش کرده اند مناطقی از مغز را شناسایی کنند که ممکن است منجر به مشکلات یادگیری مانند دیسلکسیا یا اختلال خواندن، دیسکلکیولا یا اختلال یادگیری ریاضی و اختلال رشدی گفتار یا اختلالات رشدی مانند کمبود توجه و اختلال بیش فعالی (ADHD) شود.
برای آزمایش این فرضیه، دانکن استل و همکارانش از روش یادگیری ماشینی جهت ترسیم اختلافات مغزی در 479 کودک استفاده کردند: 337 نفر با مشکلات شناختی مرتبط با یادگیری و 142 از یک نمونه کنترل بودند.
این الگوریتم داده های تفسیر شده از طیف وسیعی از اقدامات شناختی، یادگیری و رفتاری و همچنین اسکن های مغزی که با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) گرفته شده است را تفسیر کرد. نتایج در ژورنال Current Biology منتشر شده است.
آنها نشان می دهند که هیچ ناحیه خاصی از مغز وجود نداشت که مثلاً ADHD را پیش بینی کند.
محققان می گویند که جای تعجب بیشتر اینجاست که آنها دریافتند که مناطق مختلف مغزی حتی مشکلات شناختی خاصی را پیش بینی نکرده اند. به عنوان مثال، برای مشکلات زبان یا مشکلات حافظه، نقص خاصی در مغز وجود نداشت.
افراد دارای ارتباطات عصبی ضعیف، مشکلات شناختی گسترده و شدیدی داشتند.
Astle : “شدت مشکلات یادگیری به شدت با ارتباطات این مراکز ارتباط داشت، بنابراین ما فکر می کنیم این مراکز نقش اساسی در به اشتراک گذاری اطلاعات بین مناطق مغز دارند.”
وی افزود، این کار نشان می دهد که مداخلات باید کمتر به برچسب های تشخیصی وابسته باشند.
“بهتر است به مواردی از مشکلات شناختی آنها و چگونگی حمایت از این موارد توجه کنیم، به عنوان مثال استفاده از مداخلات خاص برای بهبود مهارت های گوش دادن یا گفتار، یا در مداخلات که برای کل کلاس خوب باشد، مانند چگونگی کاهش کار حافظه به هنگام یادگیری. “
محققان می گویند که این یافته ها می تواند توضیح دهد که چرا درمان دارویی برای اختلالات رشدی مؤثر نبوده است. مواد افیونی انواع خاصی از سلولهای عصبی را هدف قرار می دهند اما تأثیر کمی در ارتباطات سازمان یافته دارند.
برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.
منبع:
cosmosmagazine.com
درباره نویسنده
دکتر علی محمد کمالی فارغ التحصیل دکترای تخصصی علوم اعصاب از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیش از 15 سال است که در زمینه پژوهش، تدریس و فعالیت های اجرایی در حوزه علوم اعصاب فعالیت و تجربه دارد. وی همچنین در ارتقا عملکرد های شناختی با استفاده از نوروتکنولوژی و مطالعات خواب تخصص ویژه ای دارد. او یکی از بنیانگذاران انستیتو سلامت مغز دانا است، (گروهی که سلامت مغز را اولویت جامعه می داند).
دکتر کمالی بیش از 50 مقاله پژوهشی (h-index 13) در مجلات معتبر علمی به چاپ رسانده و در حال حاضر مدیر عامل انستیتو سلامت مغز دانا است. بعلاوه به عنوان پژوهشگر ارشد واحد مغز، شناخت و رفتار دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز مشغول فعالیت می باشد. می توانید پژوهش او را در Google Scholar دنبال کنید.
دکتر کمالی علاوه بر تخصص در زمینه علوم اعصاب، سال ها است که به عنوان مدیر اجرایی مجله علوم پزشکی پیشرفته و فناوری های کاربردی (JAMSAT) مشغول به فعالیت است. همچنین به عنوان دبیر اجرایی انجمن علوم اعصاب ایران شاخه فارس فعالیت می کند.