واقعیت مجازی برای کاهش درد و اضطراب در کودکان نشان داده شده است. به گفته محققان ، واقعیت مجازی به تسکین درد و اضطراب کودکان تحت عمل جراحی کمک می کند. موضوع یک سوراخ سوزنی نیست. بسیاری از کودکانی که از درهای بیمارستان کودکان لس آنجلس می آیند از نظر شرایط مزمن دیده می شوند و اغلب نیاز به ویزیت مکرر دارند. روشهای دردناک – مانند خونگیری یا قرار دادن کاتتر – می تواند باعث ایجاد اضطراب و ترس در بیماران شود.
در حال حاضر ، یک مطالعه منتشر شده در JAMA Network Open نشان می دهد که واقعیت مجازی می تواند درد و اضطراب را در کودکانی که تحت کاتتر داخل وریدی (IV) قرار می گیرند کاهش دهد.
برای نزدیک به دو دهه ، جفری گلد ، دکترای تحقیق ، م موسسه تحقیقاتی Saban در بیمارستان کودکان لس آنجلس ، در حال استفاده از واقعیت مجازی (VR) به عنوان تکنیکی برای کمک به کودکان تحت عمل های دردناک پزشکی است. تحقیقات او نشان می دهد که این فناوری می تواند تأثیرات قدرتمندی داشته باشد. VR آنقدر خوب کار می کند که بیمارستان کودکان لس آنجلس در حال حاضر به طور معمول آن را برای خونگیری ارائه می دهد.
دکتر گلد ، که همچنین استاد بیهوشی بالینی ، اطفال و روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشکده پزشکی USC است ، می گوید: “برخی از بیماران حتی متوجه نمی شوند که خون آنها در حال کشیدن است.” “این را با کودکی که در حال وحشت و فریاد است مقایسه کنید ، و این بیهوده نیست. ما می خواهیم بچه ها احساس امنیت کنند. ”
در انتشار اخیر وی ، تیم دکتر گلد نتایج یک مطالعه را برای آزمایش اینکه آیا VR می تواند از درد و ناراحتی برای بیمارانی که تحت کاتتر داخل وریدی محیطی (PIVC) قرار می گیرند جلوگیری کند ، گزارش می کند. بازی ساده است ، اما نیاز به تمرکز و مشارکت دارد. بیماران در یک گروه در طول عمل از VR استفاده کردند ، در حالی که بیماران در گروه دیگر استاندارد مراقبت را دریافت کردند که شامل تکنیک های ساده حواس پرتی و استفاده از کرم بی حسی است. بیمارانی که از VR استفاده کرده اند میزان درد و اضطراب را به میزان قابل توجهی کاهش داده اند.
ما می توانیم درد را بدون استفاده از دارو کاهش دهیم. “ذهن در تغییر تمرکز و در واقع جلوگیری از ثبت درد بسیار قدرتمند است. اگر بتوانیم از آن استفاده کنیم ، می توانیم این تجربه را برای فرزندانمان بسیار بهتر کنیم. ”
اما داستان بزرگتر از این است.
این یکی از اولین مطالعاتی است که اثرات VR را نه تنها از دید بیمار ، بلکه از نظر پزشک و خانواده یا مراقبین بیمار نیز تجزیه و تحلیل کرده است. هر سه این گروه تجربه مثبت تری با استفاده از VR گزارش دادند. دکتر گلد این مثلث بندی داده ها را جمع آوری اطلاعات از سه منظر به منظور بهبود تجربه بیمار می نامد.
ما این کار را به عنوان راهی برای کاهش درد و ناراحتی کلی در کودکان آغاز کردیم. اما دکتر گلد می افزاید ، اما مراقبین و ارائه دهندگان خدمات درمانی نیز نتایج بهبود یافته ای را گزارش می دهند ، “درمان موثر بیمار به وضوح دارای اثر موجی است.”
یک سناریوی معمولی را در نظر بگیرید که در آن کودک دارای بیماری مزمن است و باید به طور معمول محل قرارگیری PIVC را دریافت کند. بیمارانی که از انجام عمل خود احساس اضطراب می کنند ، ممکن است دچار تنش شوند و این امر پیدا کردن رگ و قرار دادن کاتتر را برای پزشک مشکل می کند. در صورت لزوم تلاش های متعدد ، ممکن است ترس کودک تقویت شود و باعث ایجاد اثر گلوله برفی شود ، که به نوبه خود ممکن است بر پایبندی پزشکی و در نهایت پیامدهای طولانی مدت سلامتی تأثیر بگذارد.
اگر از طرف دیگر ، بیمار در حین انجام این بازی یک بازی مجازی انجام دهد ، ممکن است آرام شود و درد کمتری را تجربه کند و تجربه کلی را برای کودک ، خانواده و ارائه دهنده خدمات درمانی بهبود بخشد.
استرس در واقع باعث منقبض شدن رگها می شود ، اما دکتر گلد می گوید ، “اما شما نیازی به فیزیولوژی ندارید تا بدانید که داشتن یک بچه آرام بهتر است.”
اثر موج دار بیشتر می شود. تجربه کودک در طول ملاقات ، ملاقات های بعدی را تعیین می کند. اگر این تجربه آسیب زا باشد ، احتمال دارد کودک و خانواده از ویزیت های برنامه ریزی شده پیروی کنند یا هنگام بازگشت به بیمارستان استرس بیشتری احساس کنند. گلد می گوید: “ما نمی خواهیم تجربه مراقبت های بهداشتی کودک یک تجربه نامطلوب دوران کودکی باشد.” تجربیات نامطلوب دوران کودکی ، که ACE نیز نامیده می شود ، می تواند منجر به پیامدهای ضعیف سلامتی شود.
ما به تجربه مراقبت های بهداشتی که کودکان دارند اهمیت می دهیم. ”دکتر گلد می گوید. “با کاهش ترس مرتبط با روشهای معمول ، ما کودک را آماده می کنیم تا با دید مثبت تری درمان را آغاز کند و این می تواند سلامت او را برای یک عمر تحت تأثیر قرار دهد.”
واقعیت مجازی (VR)
واقعیت مجازی: جهان دیگری در چشم است
وقتی از واقعیت مجازی (VR) صحبت می کنیم ، بسیاری از ما به فیلم های علمی تخیلی مانند “گزارش اقلیت” فکر می کنیم. با این حال ، حقیقت این است که امروزه این فناوری کاملاً با زندگی روزمره ما ترکیب شده است. بازی های ویدئویی ، پزشکی ، آموزش … واقعیت مجازی برای ماندن در اینجا آمده است. اما این دقیقا چیست؟
واقعیت مجازی چیست؟
واقعیت مجازی (VR) یک محیط کامپیوتری است که دارای صحنه ها و اشیایی است که به نظر می رسد واقعی هستند و باعث می شوند کاربر احساس کند در محیط اطراف خود غوطه ور شده است. این محیط از طریق وسیله ای شناخته می شود که به عنوان هدست واقعیت مجازی یا کلاه ایمنی شناخته می شود. VR به ما این امکان را می دهد که خود را در بازی های ویدئویی غوطه ور کنیم ، گویی یکی از شخصیت ها هستیم ، نحوه انجام عمل جراحی قلب یا بهبود کیفیت تمرینات ورزشی را برای به حداکثر رساندن عملکرد بیاموزیم.
اگرچه این ممکن است بسیار آینده نگر به نظر برسد ، اما ریشه های آن آنطور که ما فکر می کنیم اخیر نیست. در واقع ، بسیاری از مردم تصور می کنند که یکی از اولین دستگاه های واقعیت مجازی Sensorama نام داشت ، دستگاهی با صندلی داخلی که فیلم های سه بعدی پخش می کرد ، بو پخش می کرد و ارتعاشاتی را ایجاد می کرد تا تجربه را تا حد ممکن زنده کند. قدمت این اختراع به اواسط دهه 1950 برمی گردد. پیشرفتهای تکنولوژیکی و نرم افزاری بعدی در سالهای بعد ، تحولی مترقی را هم در دستگاهها و هم در طراحی رابط به همراه داشت.
سید مهدی ساداتی هستم. عاشق مغز! داروساز و دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب. عضو تیم مرکز سلامت مغز دانا! از علاقه هام شناسوندن کارایی های هیجان انگیز مغز به زبان ساده به آدمهاست! جست و جو می کنم در افسردگی، داروهای موثر بر مغز و سایر بیماری های حوزه ی روان و البته نوروپلاستیسیتی!