07136476172 - 09172030360 [email protected]

اختلال یادگیری گروهی از اختلالات عصبی رشدی هستند که می توانند به طور قابل توجهی توانایی فرد را برای یادگیری چیزهای جدید مختل کنند. در نتیجه، فرد ممکن است در کارهایی مانند صحبت کردن، خواندن، نوشتن، توجه کردن، درک اطلاعات، به خاطر سپردن چیزها، محاسبات ریاضی، یا حرکات هماهنگ مشکل داشته باشد.

اختلالات یادگیری معمولاً در سنین پایین ایجاد می‌شوند و اغلب در طول سال‌های تحصیلی فرد تشخیص داده می‌شوند، زیرا تمرکز اصلی در مدرسه یادگیری است. تخمین زده می‌شود که 8 تا 10 درصد از کودکان زیر 18 سال در ایالات متحده دارای برخی از مشکلات یادگیری هستند.
با این حال، برخی از افراد تا زمانی که به دانشگاه نرسند یا شغلی پیدا نکنند، تشخیص داده نمی‌شوند، و برخی دیگر هرگز تشخیص رسمی دریافت نمی‌کنند، بنابراین بدون اینکه بدانند چرا با تحصیلات، کار، روابط و کارهای روزمره مشکل زیادی دارند زندگی خود را طی می‌کنند.

درک این نکته مهم است که افراد دچار اختلال یادگیری عموماً دارای هوش متوسط تا برتر هستند و اغلب در زمینه هایی مانند علوم، ریاضی، هنرهای زیبا و سایر رشته ها استعداد دارند. فرد اغلب باهوش است، اما ممکن است بین پتانسیل آنها و مهارت های مورد انتظار از یک فرد هم سن و سالشان شکافی وجود داشته باشد.

با این وجود، برخی از موفق ترین و تأثیرگذارترین افراد تاریخ دارای ناتوانی های یادگیری بوده اند، از جمله آلبرت اینشتین، لئوناردو داوینچی، توماس ادیسون و وینستون چرچیل.

این مقاله به بررسی انواع، علل، علائم و درمان اختلالات یادگیری می پردازد.

انواع اختلالات یادگیری

“اختلالات یادگیری” یک اصطلاح کلی است که انواع بسیاری از اختلالات یادگیری خاص را در بر می گیرد، از جمله:

نارساخوانی:

نارساخوانی شایع ترین اختلال یادگیری است که 80 درصد از موارد اختلال یادگیری را شامل می شود. یک اختلال پردازش زبان است که با مشکل در صحبت کردن، خواندن، نوشتن یا درک کلمات مشخص می شود. می تواند باعث شود که دایره لغات فرد با سرعت کمتری توسعه یابد و منجر به مشکلاتی در گرامر، درک مطلب و سایر مهارت های زبانی شود.

دیسگرافی:

افراد مبتلا به نارسایی نگاری ممکن است به دلیل مشکلاتی در واژگان، املا، دستور زبان، حافظه و تفکر انتقادی در نوشتن افکار خود دچار مشکل شوند. این وضعیت با دست خط ضعیف مشخص می شود، زیرا ممکن است فرد با فاصله حروف، آگاهی فضایی و برنامه ریزی حرکتی دست و پنجه نرم کند. دیسگرافی می تواند تفکر و نوشتن همزمان را برای فرد سخت کند.

اختلال حساب:

گاهی اوقات به عنوان “نارساخوانی ریاضی” شناخته می شود، این وضعیت شامل اختلالات یادگیری مرتبط با ریاضیات، مانند مشکل در اعداد، مفاهیم و استدلال می شود. افراد مبتلا به اختلال حساب ممکن است برای شمارش پول، خواندن ساعت و تشخیص زمان، انجام محاسبات ریاضی ذهنی، شناسایی الگوهای اعداد و به کار بردن فرمول های ریاضی دچار مشکل شوند.

اختلال پردازش شنوایی (APD):

افراد مبتلا به APD ممکن است در پردازش صداها مشکل داشته باشند زیرا مغز آنها اطلاعات شنیداری دریافتی توسط گوش را اشتباه تفسیر می کند. در نتیجه، آنها ممکن است ترتیب صداها را در کلمات خاص اشتباه بگیرند، یا ممکن است نتوانند بین صداهایی مانند صدای معلم و صدای پس زمینه در کلاس تمایز قائل شوند.

اختلال پردازش زبان (LPD):

زیر مجموعه ای از APD است که با مشکلاتی در پردازش زبان گفتاری مشخص می شود. ممکن است فرد در پیوند دادن معنی به گروه های صوتی که کلمات، جملات و داستان ها را نشان می دهند مشکل داشته باشد.

اختلالات یادگیری غیرکلامی (NVLD):

NVLD با مشکل در تفسیر نشانه های غیرکلامی مانند حالات چهره، زبان بدن، لحن صدا و سایر سیگنال های غیرکلامی مشخص می شود.

نقص حرکتی بینایی ادراکی/بصری:

افراد مبتلا به این بیماری ممکن است در هماهنگی دست و چشم و فعالیت های حرکتی مشکل داشته باشند. آنها ممکن است مکررا هنگام مطالعه دنباله خط را گم کنند، حرکات چشم غیرمعمولی را در حین خواندن یا نوشتن نشان دهند، در حروف مشابه گیج شوند، در مسیریابی محیط خود مشکل داشته باشند و برای مدیریت وسایلی مانند خودکار، مداد، مداد رنگی، چسب و قیچی تلاش کنند.

علائم اختلالات یادگیری

اینها برخی از علائم اختلالات یادگیری است:

  • حافظه ضعیف
  • مشکل در تمرکز
  • فاصله توجه کوتاه
  • مشکل در خواندن یا نوشتن
  • ناتوانی در تشخیص صدا، حروف یا اعداد
  • مشکل در خواندن کلمات
  • تمایل به قرار دادن اعداد یا حروف در ترتیب اشتباه
  • مشکل در گفتن زمان
  • سردرگمی بین راست و چپ
  • تمایل به معکوس کردن حروف
  • مشکل در درک کلمات و مفاهیم خاص
  • قطع ارتباط بین کلمات و معنی آنها (یعنی گفتن یک چیز اما با معنای دیگر)
  • مشکل در بیان افکار و احساسات
  • هماهنگی ضعیف دست و چشم
  • تاخیر در رشد گفتار
  • بی نظمی
  • مشکل در گوش دادن و پیروی از دستورالعمل ها
  • پاسخ های نامناسب
  • بی قراری و تکانشگری
  • مشکل در نظم و انضباط
  • مقاومت در برابر تغییر

با این که همه کودکان با برخی از این علائم گهگاه در طول سال‌های تحصیل مواجه می شوند، افراد مبتلا به اختلال یادگیری معمولاً مجموعه‌ای از این علائم را دارند که حتی با افزایش سن نیز ادامه می‌یابد.

به گفته موسسه ملی توسعه یادگیری (NILD)، ناامیدی مشخصه این وضعیت است، زیرا افراد دارای ناتوانی های یادگیری اغلب در برخی کارها برتری دارند اما در سایر زمینه ها بسیار ضعیف عمل می کنند و اغلب از شکاف های بین آنچه می توانند و نمی توانند انجام دهند می توانند آگاه باشند.
NILD خاطرنشان می کند که افراد مبتلا به اختلال یادگیری معمولاً به دلایلی خارج از کنترل خود در برخی زمینه های علمی یا حرفه ای شکست می خورند یا باید تلاش زیادی برای موفقیت انجام دهند. این تجربه می تواند دشوار و گیج کننده باشد و سبب بی انگیزگی شود و اغلب باعث می شود فرد احساس غمگینی و ناامیدی کند.

علل اختلالات یادگیری

اختلال یادگیری به دلیل تفاوت در عملکرد عصبی مغز فرد ایجاد می شود. این تفاوت ها می تواند قبل از تولد، در طول تولد یا در اوایل کودکی رخ دهد و ممکن است توسط عواملی مانند موارد زیر ایجاد شود:

  • بیماری مادر در دوران بارداری
  • عوارض زایمان که جریان اکسیژن به مغز نوزاد را مسدود می کند
  • ژن‌های خاصی که می‌توانند فرد را از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به ناتوانی یادگیری کنند
  • آسیب یا بیماری، مانند مننژیت، در اوایل دوران کودکی
  • بیماری هایی مانند فلج مغزی و سندرم داون اغلب تا حدودی اختلال یادگیری را شامل می شود

با این حال، توجه به این نکته مهم است که اختلال یادگیری نباید با مشکلات یادگیری اشتباه گرفته شود که به دلیل عوامل دیگری به وجود می آیند، مانند:

  • نقص بینایی، شنوایی، کلامی یا حرکتی
  • ناتوانی ذهنی
  • اختلالات عاطفی
  • مضرات اقتصادی، فرهنگی یا زیست محیطی

تشخیص و درمان اختلالات یادگیری در شیراز

متخصص اختلالات یادگیری در مرکز سلامت مغز دانا می تواند ناتوانی های یادگیری را تشخیص دهد.

فرآیند تشخیصی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تست آکادمیک:

متخصص اختلالات یادگیری ممکن است یک آزمون پیشرفت استاندارد را اجرا کند که مهارت‌های خواندن، نوشتن، و ریاضی فرد را بررسی می‌کند و همچنین یک آزمون بهره هوشی (IQ) میگیرد. اگر فرد در آزمون IQ عملکرد خوبی داشته باشد اما در آزمون پیشرفت نمره کمتری داشته باشد، می تواند نشان دهنده اختلال یادگیری باشد.

بررسی عملکرد:

متخصص اختلالات یادگیری ممکن است عملکرد تحصیلی، حرفه ای، اجتماعی و رشدی فرد را بررسی و ارزیابی کند.

سابقه پزشکی:

متخصص اختلالات یادگیری احتمالاً سؤالاتی در مورد سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی فرد می‌پرسد.

معاینه فیزیکی و عصبی:

متخصص اختلالات یادگیری ممکن است یک معاینه فیزیکی و عصبی برای بررسی سایر اختلالات و بیماری ها مانند بیماری‌های مغزی، اختلالات سلامت روان، و ناتوانی‌های رشدی و فکری انجام دهد.

هر اختلال یادگیری علائم متفاوتی دارد و تجربه همه افراد از این بیماری منحصر به فرد است زیرا ممکن است در فراوانی و شدت علائم خود تفاوت هایی را تجربه کنند.

برخی از افراد ممکن است یک مشکل یادگیری مجزا داشته باشند که تأثیر شدیدی بر زندگی روزمره آنها نداشته باشد. در حالی که دیگران ممکن است چندین ناتوانی یادگیری داشته باشند که با یکدیگر همپوشانی دارند و عملکرد بدون وجود پشتیبانی را برای آنها دشوار می کند.

تشخیص و درمان اختلالات یادگیری در شیراز در مرکز سلامت مغز دانا

هر انسانی مجهز به مجموعه ای منحصر به فرد از نقاط قوت و ضعف است. همه ما قادریم برخی از کارها را بدون زحمت انجام دهیم اما در زمینه های دیگر تلاش بیشتری کنیم.

مهم است که بدانیم در حالی که افراد مبتلا به اختلالات یادگیری در یادگیری با چالش هایی روبرو هستند، اما به هیچ وجه از دیگران پایین تر نیستند. آموزش ویژه، درمان، حمایت، مهربانی و صبر می تواند به موفقیت آنها کمک کند.

اگر کودک شما مبتلا به اختلال یادگیری است یا فکر میکنید به تشخیص نیاز دارد، می توانید از متخصصان انستیتو سلامت مغز دانا کمک بگیرید. در مرکز سلامت مغز دانا، ما در کمک به افرادی که با مسائل مربوط به مغز دست و پنجه نرم می کنند، تخصص داریم. ما به شما کمک می کنیم مناسب ترین نوع درمان را برای خود پیدا کنید، و برای ایجاد یک پروتکل درمانی خاص برای نیازهای فردی هر شخص تلاش می کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر سایت ما را ببینید یا با کارشناسان مرکز تماس بگیرید.

درمان اختلال یادگیری در شیراز

اختلالات یادگیری مشکلاتی مادام العمر هستند که قابل رفع یا درمان نیستند. با این حال، با تشخیص، درمان و حمایت به موقع، افراد دچار اختلالات یادگیری می توانند در مدرسه، محل کار و در میان جامعه خود موفق باشند.

درمان اختلال یادگیری در شیراز و بهترین مراکز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آموزش ویژه:

کودکان دارای اختلالات یادگیری ممکن است از آموزش توسط معلمان آموزش دیده ویژه بهره مند شوند که ارزیابی جامعی از توانایی های کودک انجام می دهند و سپس به کودک کمک می کنند تا ضمن جبران ناتوانی های خود، نقاط قوت خود را تقویت کند.

دارو:

برخی از افراد ممکن است نیاز به مصرف دارو برای بهبود توانایی تمرکز داشته باشند.

روان درمانی:

روان درمانی می تواند به افراد مبتلا به اختلالات یادگیری کمک کند تا با مسائل عاطفی برخورد کنند و مهارت های مقابله ای را توسعه دهند.

سایر مداخلات:

افراد دچار اختلالات یادگیری ممکن است از مداخلات دیگری مانند گفتار درمانی نیز بهره مند شوند.

EEG بیوفیدبک برای درمان اختلالات یادگیری:

Tansey مطالعه ای را با 24 کودک دچار اختلال یادگیری انجام داد که نظریه را مبنی بر موثر بودن بیوفیدبک EEG تایید کرد. پس از بیوفیدبک EEG، آزمون هوش به طور متوسط 19 امتیاز بهبود یافت. نتایج این مطالعات نشان می دهد که بیوفیدبک EEG بر ناتوانی های یادگیری خاص تأثیر دارد. واضح است که تحقیقات بیشتری برای تمایز بین اینکه کدام مشکلات یادگیری با آموزش بیوفیدبک EEG بهبود می یابد و کدامیک در برابر آن مقاوم هستند، ضروری است.

EEG بیوفیدبک برای درمان اختلالات یادگیری

درمان اختلال یادگیری در شیراز در مرکز سلامت مغز دانا

مدرسه و دانشگاه می‌تواند مکان هیجان‌انگیزی باشد، اما اگر اختلال یادگیری دارید، می‌تواند مملو از اضطراب باشد. در مرکز سلامت  مغز دانا، ما برای دانش آموزان و دانشجویان ارزیابی جامعی از نارساخوانی، اختلال کمبود توجه/بیش فعالی و سایر علل بالقوه مشکلات تحصیلی ارائه می دهیم. متخصصان اختلال یادگیری در مرکز سلامت مغز دانا می تواند به شناسایی نقاط قوت و ضعف شناختی شما کمک کند تا بهترین مسیر درمانی را تعیین کنید تا بتوانید در یک محیط دانشگاهی پیشرفت کنید.

بر اساس یک ارزیابی جامع عصب روانشناختی، ممکن است روان درمانی، درمان روان دارویی، کمک تحصیلی یا ترکیبی از این رویکردها را توصیه کنیم. هدف ما کمک به افراد مبتلا به اختلال یادگیری است تا در مدرسه، محل کار و خانه به پتانسیل کامل خود دست یابند.

اگر کودک شما مبتلا به اختلال یادگیری است یا فکر میکنید به تشخیص نیاز دارد، می توانید از متخصصان انستیتو سلامت مغز دانا کمک بگیرید. در مرکز سلامت مغز دانا، ما در کمک به افرادی که با مسائل مربوط به مغز دست و پنجه نرم می کنند، تخصص داریم. ما به شما کمک می کنیم مناسب ترین نوع درمان را برای خود پیدا کنید، و برای ایجاد یک پروتکل درمانی خاص برای نیازهای فردی هر شخص تلاش می کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر سایت ما را ببینید یا با کارشناسان مرکز تماس بگیرید.

نوروفیدبک چیست و چگونه برای تقویت حافظه به کار می رود؟

واحد ارزیابی و تشخیص

رابطه بین بیش فعالی یا ADHD و اختلال یادگیری دیسلکسیا + شباهت و تفاوت ها

 

به این مقاله امتیاز دهید