اگر فرزند شما مبتلا به اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) است، ممکن است با فراموش کردن تکالیف مدرسه، فراموش کردن آوردن کتاب و لوازم تحریر از مدرسه به خانه و داشتن یک کوله پشتی به هم ریخته آشنا باشید. دانش آموز بیش فعال و کودکان مبتلا به ADHD گاهی اوقات به عنوان افراد غیرمسئول، بی دقت یا تنبل برچسب زده می شوند. این انتقاد نه تنها درست و مفید نیست بلکه آسیب زا است.
بی نظمی مزمن می تواند برای افراد مبتلا به ADHD ناتوان کننده باشد. بی نظمی و فراموشی در واقع هر دو جزو معیارهای تشخیص ADHD هستند. اختلالات در این زمینهها اغلب به نقص عملکرد اجرایی مربوط میشود که برنامهریزی آینده نگرانه، به خاطر سپردن،اولویتبندی، شروع کار، نظارت بر خود و به پایان رساندن وظایف را سختتر میکند.
کودکان مبتلا به ADHD اغلب به نظم دهی و حمایت زیادی برای کمک به ساماندهی کارهایشان نیاز دارند، اما آنها می توانند عادات سازمانی خوبی را اول کار با کمک شما ایجاد کنند. اولین و مهمترین قدم برای کمک به فرزندتان در سازمان دادن کارهای مدرسه، همکاری نزدیک و مشارکتی با معلم فرزندتان است. ارتباط خوب بین خانه و مدرسه ضروری است.
با دانش آموز بیش فعال چگونه رفتار کنیم؟
در اینجا چند نکته برای کمک به دانش آموزان مبتلا به ADHD در ایجاد عادات انضباطی خوب آورده شده است:
با کودک خود کار کنید تا یک منطقه ویژه مطالعه در خانه ایجاد کنید که عاری از حواس پرتی باشد.
این فضای کاری باید به خوبی سازماندهی شود. به کودک خود کمک کنید تا این کار را انجام دهد و او را طی مراحل لازم برای مرتب نگه داشتن آن ناحیه و کنار گذاشتن وسایل غیر ضروری راهنمایی کنید.
بدانید که باید بر فرزندتان نظارت داشته باشید و به طور منظم به او کمک کنید تا این روند را طی کند.
این را به بخشی از برنامه روزانه خود تبدیل کنید.
وسایل مفیدی مانند مداد، خودکار، کاغذ، خط کش، گیره کاغذ، مداد تراش، فرهنگ لغت، ماشین حساب و غیره را تهیه کنید.
کشوهای میز یا محل مطالعه را برچسب بزنید و به کودک خود کمک کنید وسایل را در کشوی تعیین شده قرار دهد.
با معلم فرزندتان تلاش کنید تا سیستمی برای ثبت تکالیف در دفترچه راه اندازی کنید.
این اسناد از مدرسه به خانه با فرزند شما در رفت و آمد خواهند بود. این دفترچه یا پوشه تکلیف باید شامل تقویم یا پلنر باشد که بتوان از آن برای پیگیری تاریخهای سررسید پروژههای بلندمدت و تاریخهای امتحانات استفاده کرد. این تقویم را به طور منظم با فرزندتان مرور کنید. از تقویم برای کمک به فرزندتان در تقسیم پروژه های طولانی تر به بخش های کوچکتر استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که ممکن است لازم باشد با همکاری فرزندتان خلاقیت به خرج دهید تا به او کمک کنید سیستمی را پیدا کند که کار می کند.
از معلم بخواهید که با یادآوری به فرزندتان هنگام نوشتن تمرین در دفتر کمک کنند.
این مرحله تضمین می کند که آنها تکالیف را درک میکنند و بررسی می کنند که تکالیف به درستی در یک دفترچه یادداشت شده اند. در پایان روز مدرسه، همچنین مفید است که معلم بررسی کند که آیا کتابها، کاغذها و دفتر تکالیف در کیف کتاب کودک شما قرار داده شده است.
اگر کودک شما در نوشتن جزوه مشکل دارد، از معلم بخواهید که به او یک نسخه چاپی از تکالیف روزانه بدهد که می تواند در دفترچه تکالیف قرار گیرد.
حتی بهتر است که معلم بتواند جزوه هایی را ارائه دهد که قبلا پرینت شده است و جزوه ها را می توان مستقیماً دردفتر تکالیف قرار داد.
در پایان زمان تکالیف قبل از روز بعدی در مدرسه، تکالیف و کتابهایی را که باید به کیف مدرسه برگردانده شوند، مرور کنید.
بر کودک خود نظارت کنید این وسایل را داخل کیف میگذارد و در مکانی مشخص نزدیک درب خانه قرار میدهد. به این ترتیب کیف را می توان به راحتی صبح ها پیدا کرد.
از معلم بخواهید که زمانهای خاصی را برای کودکتان در نظر بگیرد تا میز خود را در مدرسه مرتب و تمیز کند.
حتماً زمانهای منظمی را برای کودکتان در نظر بگیرید تا کولهپشتی و دفترهای مدرسه را در خانه مرتب کند. بدانید که فرزند شما در انجام این کارها به نظارت و کمک نیاز دارد. راهنمایی فرزندتان از طریق این مراحل و تمرین بارها و بارهای این مهارت ها، برای شکل گیری عادات خوب ضروری است.
قسمت هایی از میز یا کمد را برای وسایل خاص مشخص کنید.
حتی در صورت لزوم میتوانید هر کشو را تقسیم بندی کنید تا مشخص کنید اقلام باید کجا بروند – مثلاً دفترچهها، کتابها، پوشهها، لوازم تحریر، و غیره.
مجموعه ای از جلد کتاب، دفترچه یادداشت و پوشه با یک رنگ برای هر درس خریداری کنید.
فرزند شما می تواند کار خود را بر اساس رنگ ها سازماندهی کند. به عنوان مثال، آنها ممکن است رنگ قرمز را برای ریاضی، زرد را برای زبان، سبز را برای علوم و غیره انتخاب کنند. با معلم در میان بگذارید تا بتوانند از فرزند شما در استفاده از این سیستم نیز حمایت کنند. معلم حتی میتواند با استفاده از رنگ مربوطه در جایی از صفحه، جزوات را برای هر موضوع برجسته کند.
یک سیستم پاداش انگیزشی راهاندازی کنید تا به طور مثبت فرزندتان را تشویق کنید، زیرا او پیشرفتهایی در رشد هر چه بیشتر مهارتهای انضباطی در زندگی روزمره خود نشان میدهد.
درمان بیش فعالی در دانش آموزان
امروزه با پیشرفت علم تکنیک های مختلفی برای درمان بیش فعالی ایجاد شده است که بسته به شرایط شما میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. میتوانید از کارشناسان انستیتو سلامت مغز دانا کمک بگیرید تا بهترین و موثرترین درمان برای خود را بیابید. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
همین الان می توانید وقت ارزیابی خود را تعیین کنید! روی لینک زیر کلیک کنید:
برای درمان بیماری کودک شما هرگز دیر نیست، و ممکن است متوجه شوید که داروها و اصلاح شیوه زندگی می تواند به او کمک کند تا برخی از علائمی را که عملکرد روزمره و امور تحصیلی را دشوار می کند، مدیریت کند.
همین امروز زمان مشاوره خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.
07136476172-09172030360
آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز
ایمیل: [email protected]
اینستاگرام: danabrain.ir@
درباره نویسنده
موژان پارسا پژوهشگر ارشد توانبخشی شناختی دانشگاه شهید بهشتی و همکار قطب عصب روانشناسی شناختی کشور است. جریان اصلی تحقیقات وی اختلالات عصب تحولی و به طور خاص متمرکز بر اوتیسم می باشد.