اختلالات یادگیری بر فرآیندهای روانشناختی درگیر در یادگیری تأثیر می گذارد.
آنها می توانند نحوه یادگیری خواندن، نوشتن، انجام عملیات ریاضی یا هر فرآیند یادگیری دیگری را مختل کنند.
شایع ترین اختلال یادگیری، دیسکسلی است که تقریباً 80 تا 90 درصد از کل اختلالات یادگیری را تحت تأثیر قرار می دهد.
دقیقاً یک اختلال یادگیری چیست؟
به گفته مونیکا ماندل مشاوره MLM، اختلالات یادگیری یا ناتوانی های یادگیری، آسیب هایی در فرآیندهای روانشناختی درگیر در یادگیری است.
“این می تواند روش خواندن، نوشتن، انجام عملیات ریاضی یا هر فرآیند یادگیری دیگری را تحت تأثیر قرار دهد.”
سه اختلال یادگیری وجود دارد که معمولاً رایج تر هستند:
Dyslexia علائم آن شامل دشواری در خواندن دقیق کلمات است.
Dysgraphia کودکان در نوشتن مشکل دارند. آنها ممکن است ساعت ها برای نوشتن چند جمله دست و پنجه نرم کنند، یا خواندن نوشته آنها به دلیل املا ضعیف بسیار دشوار است.
Dyscalculia علائم این بیماری شامل دشواری در درک اعداد، به خاطر سپردن قوانین ریاضی ساده یا توانایی استدلال از طریق مشکلات کلمه ای است.
جیل لورن، کارشناس ارشد یادگیری و نویسنده کتاب “این مانند من است”: “شایع ترین ناتوانی در یادگیری، Dyslexia است و تقریباً 80 تا 90 درصد از کل ناتوانی های یادگیری را تحت تأثیر قرار می دهد.”
“تخمین زده می شود که 20 درصد از جمعیت مبتلا به Dyslexia هستند.”
چه کاری بعد انجام داد؟
“ارزیابی از طریق سیستم مدرسه برای دانش آموزان آزاد است و ارزیابی سیستم مدرسه می تواند به تعیین اینکه دانش آموز واجد شرایط دریافت خدمات آموزشی است، کمک می کند.”
برنامه های آموزش فردی (IEP) برای کودکانی که مشکل یادگیری دارند در دسترس است.
غیر معمولی نیست که خانواده ها از طریق سیستم مدرسه و ارائه دهندگان پزشکی، آزمایش و خدمات را دنبال کنند.
“آزمایش های پزشکی یا خصوصی می تواند یک تشخیص پزشکی را برای کودکان فراهم کند”
گاهی دنبال کردن هر دو مسیر به طور همزمان انتخاب مناسب می باشد.
ارزیابی ها همچنین می تواند در مورد مشکلات پردازش شنوایی یا زبان، نقص بینایی، و چالش های عملکرد حافظه یا عملکرد اجرایی که ممکن است فرد داشته باشد، را شامل شود.
کار با سیستم آموزش ویژه می تواند پیچیده باشد، اما کمکهایی در دسترس است.
یک مشاور تحصیلی همچنین می تواند یک منبع اضافی برای خانواده هایی باشد که از روند کار احساس ناراحتی یا سردرگمی می کنند.
“من به عنوان یک مدرس آموزشی، به خانواده ها کمک می کنم تا درک کنند که مشکل چیست و چه تأثیری برای فرزندشان در مدرسه دارد.” “من به آنها کمک می کنم تا درک کنند که ارزیابی ها به چه معنی است و چگونه می تواند به نفع فرزندشان باشد.”
درمان و ابزارهای موجود
روشهای مختلف یادگیری وجود دارد که مشخص شده است برای کودکان با چالش های مختلف یادگیری و گروههای خواندن که می تواند در آنها بهتر عمل کند، وجود دارد. می توان تدریس و همچنین اسکان در کلاس ترتیب داد تا به آن ها زمان بیشتری تخصیص داده شود.
همچنین ابزارهای مختلفی وجود داشتند که به او کمک می کنند تا آنچه را که در حال حاضر یاد می گیرد، بهتر پردازش کند.
“همه اینها به نوع مشکل بستگی دارد و اینکه چه بخشی از فرآیند یادگیری تحت تأثیر قرار گرفته است” تدریس و همچنین دسترسی به متخصصان خواندن، ریاضیات یا نوشتن همه گزینه های بالقوه است.
مداخله اولیه مهم است
تعجب آور است که چگونه بسیاری از والدین اختلالات یادگیری فرزند خود را به طور کلی نادیده می گیرند.
به خصوص به این دلیل که تحقیقات در مورد اختلالات یادگیری بسیار گسترده است.
و در حالی که ممکن است برخی والدین فکر کنند که فرزندانشان سرانجام به خودی خود یاد می گیرند، تحقیقات نشان داده است که وقتی فرزندان دچار اختلالات یادگیری می شوند، شکاف یادگیری بین این کودکان و همسالان خود در صورت عدم مداخله، ادامه می یابد.
“مداخله اولیه مهم است.” “هر چه والدین منتظر بمانند تا کودک حمایت لازم را داشته باشد، جبران هزینه های از دست رفته، چه از نظر دانشگاهی و چه از لحاظ عاطفی دشوارتر خواهد بود.”
کودکان به طور کلی از موضع خود در برابر همسالان خود بسیار آگاه هستند و هنگامی که به مبارزه ادامه می دهند، ممکن است احساس عزت نفس کم، اضطراب و افسردگی داشته باشند.
“همه والدین بهترین ها را برای فرزندان خود می خواهند و باید بدانند، شناسایی کودک با مشکل خاصی و سپس دسترسی به مداخلات و پشتیبانی های مبتنی بر شواهد و کمک به آنها برای غلبه بر این مشکلات، در مقابل انجام ندادن کاری و ادامه دادن کودک به مبارزه و سقوط بسیار انتخاب بهتری است. “
برخورد با مشکلات عاطفی
در طی این فرآیند بارها ممکن است والدین احساس شکست و اندوه کنند.
“هر زمان والدین متوجه شوند که فرزندشان مسئله ای دارد که جنبه های مدرسه و آموزش او را تهدید می کند، مشکلات احساسی شدیدی به دنبال خواهد داشت.” والدین نگران هستند که فرزندشان به پتانسیل های خود دست نیابد و ناتوانی در یادگیری، آنها را عقب نگه دارد. “
“با روشهای عالی و راهنمایی مناسب، دانش آموز می تواند به پتانسیل خود دست یابد.”
برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.
منبع:
healthline
درباره نویسنده
دکتر علی محمد کمالی فارغ التحصیل دکترای تخصصی علوم اعصاب از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیش از 15 سال است که در زمینه پژوهش، تدریس و فعالیت های اجرایی در حوزه علوم اعصاب فعالیت و تجربه دارد. وی همچنین در ارتقا عملکرد های شناختی با استفاده از نوروتکنولوژی و مطالعات خواب تخصص ویژه ای دارد. او یکی از بنیانگذاران انستیتو سلامت مغز دانا است، (گروهی که سلامت مغز را اولویت جامعه می داند).
دکتر کمالی بیش از 50 مقاله پژوهشی (h-index 13) در مجلات معتبر علمی به چاپ رسانده و در حال حاضر مدیر عامل انستیتو سلامت مغز دانا است. بعلاوه به عنوان پژوهشگر ارشد واحد مغز، شناخت و رفتار دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز مشغول فعالیت می باشد. می توانید پژوهش او را در Google Scholar دنبال کنید.
دکتر کمالی علاوه بر تخصص در زمینه علوم اعصاب، سال ها است که به عنوان مدیر اجرایی مجله علوم پزشکی پیشرفته و فناوری های کاربردی (JAMSAT) مشغول به فعالیت است. همچنین به عنوان دبیر اجرایی انجمن علوم اعصاب ایران شاخه فارس فعالیت می کند.