07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

ASMR مخفف (Autonomous sensory meridian response) است. ASMR  آرامش عمیق و سوزن سوزن شدن دلپذیر پوست سر را که برخی افراد در پاسخ به صداهای آرام مانند زمزمه، یا صداهای آرام همراه با حرکات ملایم و توجه شخصی احساس می کنند، توصیف می کند. این پدیده در سال 2010 نامگذاری شد. اما در بین افرادی که ادعا می کنند فعال کردن این پاسخ به آنها کمک می کند آرامش و خواب بهتری داشته باشند، به طور آنلاین مورد توجه زیادی قرار گرفته است. و اگرچه تحقیقات محدود است، به نظر می رسد که برخی از این ادعاها ممکن است درست باشد.

چه در گذشته از ASMR برای کمک به خواب استفاده کرده باشید یا در مورد فواید بالقوه آن کنجکاو باشید، ارزش آن را دارد که تحقیقاتی را در مورد نحوه عملکرد آن و آنچه ممکن است باعث اثرات مثبت ASMR شود بررسی کنید. با درک بهترASMR، آسان‌تر می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا ممکن است برای شما مفید باشد یا خیر و تعیین کنید که چگونه آن را در روال خواب موجود خود جای دهید.

ASMR چیست؟

افرادی که این پدیده را تجربه می کنند، این احساس را بسیار آرامش بخش، با یک احساس ساکن در سراسر پوست سر، پشت گردن، شانه ها و گاهی اوقات در سایر نقاط بدن توصیف می کنند. آن را با فریسون یا لرز مقایسه کرده اند و ممکن است به آن مربوط باشد که گاهی هنگام گوش دادن به موسیقی اتفاق می افتد. با این حال، به جای موسیقی، ASMR توسط صداهای واضح یا آرام تحریک می شود، چه به تنهایی و چه زمانی که با حرکت دقیق یا توجه شخصی ترکیب می شود. برخی از ویدیوهایی که برای تحریک به این شیوه در نظر گرفته شده‌اند، نشانه‌های بصری نیز دارند. که به نظر می‌رسد بر پاسخ در برخی افراد تأثیر می‌گذارد.

همه افراد آن  را تجربه نمی کنند. اما به نظر می رسد اکثر مردم قادر به انجام آن هستند. در یک مطالعه، 81 درصد از شرکت کنندگان گزارش کردند که آن را در گذشته تجربه کرده اند. به نظر می رسد اکثر مردم برای اولین بار در سنین 5 تا 10 سالگی ASMR را احساس می کنند. اگرچه برخی از افراد برای اولین بار در بزرگسالی آن را احساس می کنند.

چه چیزی ASMR را تحریک می کند؟

افراد مختلف ASMR را در پاسخ به محرک های مختلف تجربه می کنند. اما محققان در یک مطالعه چهار دسته اصلی را شناسایی کردند:

  • زمزمه کردن
  • توجه شخصی
  • صداهای واضح
  • حرکات آهسته

در این مطالعه، 75٪ از افراد ASMR را در پاسخ به زمزمه تجربه کردند. در حالی که تنها 53٪ دریافتند که حرکات آهسته پاسخ را تحریک می کند. توجه شخصی و صداهای واضح بین این دو قرار گرفتند. و به ترتیب از 69% و 64% مردم پاسخ مثبت گرفتند. خارج از این دسته‌بندی‌ها، سایر محرک‌های گزارش‌شده شامل حرکات تکراری، لبخند، و صداهای هواپیما یا جاروبرقی بود.

سایر محققان کشف کرده‌اند که برای بسیاری از افراد، این پدیده می‌تواند با بازی کردن موهایشان یا تماشای شخصی که روی پروژه‌ای کار می‌کند که نیاز به مراقبت و توجه دارد، تحریک شود.

ویدیوها و آهنگ‌های صوتی که برای تحریک ASMR در نظر گرفته شده‌اند. موضوعات مشترک بسیاری دارند که ممکن است بر این پدیده تأثیر بگذارد. اگرچه تحقیقات هنوز ادامه دارد. سناریوهای ایفای نقش که شامل توجه شخصی است، مانند ماساژ یا معاینه پزشکی، رایج هستند. به نظر می‌رسد بیشتر مردم از محتوایی که شامل دو محرک است ، لذت می‌برند.مانند ویدیویی که شامل توجه شخصی شبیه‌سازی شده و نجوا کردن است.

ASMR چگونه کار می کند؟

از آنجایی که ASMR یک کشف اخیر است، تحقیق در مورد نحوه عملکرد آن هنوز جدید است. اگرچه ما هنوز توضیح محکمی درباره نحوه عملکرد ASMR نداریم. محققان فرضیه هایی دارند و تحقیقات انجام شده شواهد جالبی ارائه می دهد.

در یک مطالعه، محققان اسکن مغزی fMRI را از افرادی که در حال تجربه ASMR بودند انجام دادند. شرکت کنندگان در این مطالعه فعالیتی را در سرتاسر مغز خود نشان دادند که به آن فعال سازی کل مغز می گویند. در طول دوره های گزگز ASMR. همچنین فعالیت قابل توجهی در ناحیه مغز مرتبط با خودآگاهی، درک اجتماعی و رفتارهای اجتماعی، از جمله رفتارهای آراستگی در پستانداران غیرانسان وجود داشت. اثرات ASMR مشابه اثرات نظافت اجتماعی در پستانداران است. محققان این نظریه را مطرح کردند که ممکن است این یک پاسخ نظافتی باشد که پس از تکامل باقی مانده است.

ASMR که یک پاسخ اجتماعی است. احساس راحتی، آرامش و خواب آلودگی ناشی از آن را توضیح می دهد. مناطقی از مغز که ASMR فعال می شود با هورمون هایی مانند دوپامین، اکسی توسین و اندورفین مرتبط است که همگی می توانند این احساسات را تقویت کنند. همچنین می‌تواند توضیح دهد که چرا برخی از ویژگی‌های شخصیتی ، به‌ویژه باز بودن برای تجربه‌های جدید، به نظر می‌رسد شانس ابتلا به ASMR را افزایش می‌دهد.

آیا ASMR مزایای دیگری دارد؟

همانند نقش بالقوه آن به عنوان کمک خواب، تحقیقات اندکی در مورد سایر کاربردهای ASMR انجام شده است. با این حال، محققان به پتانسیل آن برای کمک به افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب علاقه مند هستند. گزارش شده 80 درصد از افرادی که ASMR را تجربه می کنند، خاطرنشان کردند که تأثیر مثبتی بر خلق و خوی آنها داشته است. و مزایای آن تا چند ساعت پس از استفاده از رسانه ASMR باقی می ماند. اگر این یافته ها درست باشد و ASMR مزایای عاطفی و فیزیولوژیکی قابل اعتمادی را ارائه دهد، رسانه ASMR ممکن است در درمان شرایط سلامت روان مفید باشد. با این حال، برای نتیجه گیری قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

مانند خواب و خلق و خوی خود، برخی از افرادی که از رسانه های ASMR استفاده می کنند گزارش می دهند که ویدیوها و کلیپ های صوتی ASMR می توانند به آنها در مقابله با درد مزمن کمک کنند. اگرچه تنها 41 درصد از کاربران رسانه‌های ASMR با درد مزمن، کاهش درد را گزارش کردند، اما آنهایی که این کار را انجام دادند، مزایایی را تا سه ساعت پس از تجربه ASMR گزارش کردند.

محققان همچنین به رابطه ASMR با ذهن آگاهی علاقه مند هستند که شامل توجه دقیق به لحظه حال بدون قضاوت است. مدیتیشن ذهن آگاهی و تمرکز حواس به لطف مزایایی مانند کاهش استرس، بهبود خواب و افزایش توانایی مقابله با دردهای مزمن محبوبیت زیادی پیدا کرده است . افرادی که ASMR را تجربه می کنند نسبت به افرادی که تجربه نمی کنند بیشتر حواس پرت هستند. و این احتمال را افزایش می دهد که ASMR با ذهن آگاهی مرتبط است.

نحوه استفاده از ASMR برای خواب

ASMR یک تجربه کاملا شخصی است. یک ویدیو یا کلیپ صوتی که واکنش یک نفر را تحریک می‌کند ممکن است برای دیگری این کار را انجام ندهد. به همین دلیل، افراد می توانند به روش های مختلف از ASMR برای خواب استفاده کنند.

از آنجایی که همه ASMR را تجربه نمی کنند، اولین قدم باید تعیین این باشد که آیا می توانید یا خیر. ویدئوهای ASMR به صورت آنلاین رایج هستند. و گزینه‌هایی شامل طیف گسترده‌ای از محرک‌ها هستند. اگر ASMR برای شما مفید است، آزمایش با ویدیوها یا کلیپ‌های صوتی مختلف می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که چه عواملی برای نیازهای شما کار می‌کنند یا نه.

اکثر مردم هنگام استفاده از ASMR یک محیط آرام را ترجیح می دهند. اکثریت همچنین استفاده از هدفون های استریو را ترجیح می دهند، زیرا این هدفون ها عمق بیشتری صدا را ارائه می دهند. استفاده از هدفون های استاندارد در هنگام خواب ممکن است ناراحت کننده باشد. بنابراین افرادی که از ASMR برای به خواب رفتن استفاده می کنند ممکن است بخواهند روی یک جفت هدفون خواب که صاف روی سر قرار می گیرند، سرمایه گذاری کنند.

شایان ذکر است که استفاده از ASMR به تنهایی بعید است به اندازه ASMR همراه با بهداشت خواب خوب موثر باشد. به عنوان مثال، بسیاری از مردم از تلفن خود برای دسترسی به رسانه ASMR استفاده می کنند. اما نور آبی ساطع شده از تلفن های هوشمند می تواند تأثیر منفی بر خواب داشته باشد. ASMR همچنین می‌تواند با تمرینات آرامش‌بخش قبل از خواب یا سایر روش‌های کاهش قبل از خواب ترکیب شود.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

آیا ضربان دو گوشی می تواند به شما کمک کند به خواب بروید؟

رویاها چگونه بر خواب تأثیر می‌گذارند؟