07136476172 - 09172030360 [email protected]

چگونه قبل از خواب آرام می گیرید؟ شاید مدیتیشن هدایت شده ای را دنبال می کنید، یا شاید به پادکست یا موسیقی آرام گوش می دهید.  یکی دیگر از استراتژی‌های ممکن شنیداری گوش دادن به ضربان‌های دو گوشی هنگام خوابیدن است.  ضربان های دو گوشی یک ژانر موسیقی نیستند. ضربان دو گوشی یک پدیده شنوایی هست که توسط مغز در پاسخ به شنیدن صداهای خاص در هر گوش ایجاد می شود.  تحقیقات اولیه در مورد درمان تجربی نشان می دهد که گوش دادن به ضربان دو گوشی می تواند احساس اضطراب را کاهش دهد. و توانایی شما را برای به خواب رفتن بهبود بخشد.

مشکل در به خواب رفتن یا به خواب ماندن از علائم رایج بی خوابی است. این اختلال خواب علل احتمالی زیادی دارد.  از جمله این علائم مانند استرس و اختلالات سلامت روان، عادات خواب و سبک زندگی، برخی داروها و حتی سایر اختلالات خواب.  تکنیک‌های رایج برای تسکین علائم بی‌خوابی شامل بهبود بهداشت خواب و ایجاد برنامه‌های روتین برای آرامش قبل از خواب است.  برای برخی، گوش دادن به ضربان های دو گوشی یک مکمل مفید و آرامش بخش به روال خواب آنها است.

ضربان دو گوشی چیست؟

ضربان های دو گوش، درک صدایی است که توسط مغز شما ایجاد می شود.  اگر به دو آهنگ که هر کدام با فرکانس متفاوت دارند، گوش دهید.  مغز شما صدای دیگری ایجاد می کند که می توانید بشنوید.  این آهنگ سوم ضربان دو گوشی نامیده می شود.  شما آن را در اختلاف فرکانس بین دو صدا می شنوید.

به عنوان مثال، اگر به یک تن با فرکانس 300 هرتز (هرتز) و صدای دیگر با فرکانس 310 هرتز گوش دهید ضربان دوگوشی که می شنوید 10 هرتز است.  اگر فرکانس هر تون در گوش شما کمتر از 1000 هرتز باشد. و تفاوت بین این دو صدا کمتر از 35 هرتز باشد، ضربان دو گوش شنیده می شود.

ضربان های دو گوشی چگونه کار می کنند؟

وقتی هر گوش صدایی را با فرکانس کمی متفاوت می شنود، مغز شما سعی می کند با ایجاد درک صدای سوم آن را جبران کند.  این ایجاد صدای سوم توسط همان بخشی از مغز ایجاد می شود که به شما کمک می کند مکان صدا را تعیین کنید.  برای شنیدن ضربان دو گوشی، باید صدایی در هر گوش داشته باشید.  اگر یکی از هدفون‌های هدفون را بیرون بیاورید، دیگر صدای دو گوشی را نمی‌شنوید.

وقتی ضربان های دو گوشی در یک دوره زمانی ثابت می شوند، می توانند با امواج مغزی شما هماهنگ شوند.  در نتیجه، ضربان های دو گوشی می توانند فعالیت امواج مغزی و همچنین سطح برانگیختگی شما را تغییر دهند.

ضربان های دو گوشی چه کاری می توانند انجام دهند؟

ضربان های دو گوش را می توان در فرکانس های مختلف ایجاد کرد.  هر فرکانس با نتایجی مرتبط است که با سطوح مختلف فعالیت امواج مغزی مطابقت دارد.

  • الگوی گاما (γ): امواج گاما بالاترین فرکانس فعالیت مغزی بین 30 هرتز و 50 هرتز است. این نوع فعالیت مغز با هوشیاری، تمرکز و حل مسئله مرتبط است.  یک مطالعه کوچک نشان داد که افرادی که به ضربان دو گوشی با فرکانس گامای 40 هرتز گوش می‌دهند. حافظه، شناخت و حتی خلق و خوی بهبود یافته‌ای را تجربه می‌کنند.
  • بتا (β) : امواج بتا بین 13 هرتز تا 30 هرتز است.  این امواج در مغز با ذهن فعال و هوشیار مرتبط هستند.  سطوح بالاتر امواج بتا نیز با اضطراب مرتبط است.  نشان داده شده است که گوش دادن به ضربات دو گوشی در الگوی موج بتا باعث بهبود خلق و خو و عملکرد کار می شود.
  • آلفا (α) : امواج آلفا بین 8 تا 13 هرتز، ذهن آرام و آرام را نشان می دهد.  تحقیقات نشان می دهد که تحریک ضربان دو گوشی در محدوده آلفا می تواند خلاقیت را در برخی شنوندگان افزایش دهد.
  • تتا (θ) : مرحله اول خواب، که سبک ترین مرحله خواب است. مغز شما امواج تتا را با فرکانس بین 4 تا 8 هرتز تولید می کند.  امواج تتا نیز با خواب آلودگی و مدیتیشن همراه است.  مطالعات نشان می دهد که گوش دادن به ضربان دو گوشی با فرکانس 6 هرتز می تواند حالت مراقبه را القا کند.
  • دلتا (δ) : کندترین امواج مغزی امواج دلتا هستند.  فرکانس این امواج بین 0. 5 هرتز تا 4 هرتز است.  با انتقال به مراحل خواب عمیق تر، مغز شما از امواج تتا به امواج دلتا تغییر می کند.  رویا دیدن ممکن است رخ دهد.  گوش دادن به ضربان دو گوشی در فرکانس دلتا می تواند به خواب شما کمک کند.

آیا ضربان های دو گوشی می توانند به شما کمک کنند بهتر بخوابید؟

تحقیقات اولیه نشان می دهد که ضربان دو گوشی می تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید.  مطالعه ای با استفاده از ضربان های دو گوشی در فرکانس دلتا 3 هرتز نشان داد که این ضربان ها باعث ایجاد فعالیت دلتا در مغز می شوند.  در نتیجه، استفاده از ضربان های دو گوشی خواب مرحله سوم را طولانی تر کرد.  مرحله سوم خواب، خواب عمیق است و برای احساس شادابی در صبح مهم است.

سایر مطالعات کوچک پتانسیل ضربان دو گوشی برای خواب بهتر را نشان می دهد.  در مطالعه بازیکنان فوتبالی که به ضربات دو گوشی از 2 هرتز تا 8 هرتز گوش می‌دادند. بازیکنان بهبود کیفیت خواب، خواب آلودگی کمتر و افزایش سهولت بیدار شدن را گزارش کردند.  ضربان دو گوشی همچنین می تواند به کاهش اضطراب کمک کند، که می تواند منجر به بهبود خواب شود.

شواهد کافی مبنی بر ارتباط ضربان دو گوشی با کاهش اضطراب یا بهبود خواب وجود ندارد.  تحقیقات بیشتری در مورد ضربان دو گوشی، به ویژه اثرات آن بر خواب، باید انجام شود.

چگونه از ضربان دو گوشی استفاده کنم؟

اگر تصمیم به استفاده از ضربانهای دو گوشی به امید بهبود خواب دارید آهنگ های ضربان دوگوشی متعددی به صورت آنلاین در دسترس هستند.  همچنین می‌توانید سی‌دی یا فایل‌های صوتی با ضربات دو گوشی را خریداری کنید.  اغلب، این آهنگ‌ها دارای نویز سفید یا صداهای ملایم دیگری هستند که به شما کمک می‌کنند آرام شوید.  آهنگ‌هایی را انتخاب کنید که برای خواب طراحی شده‌اند، که معمولاً در فرکانس‌های تتا یا دلتا هستند.

طول آهنگ های ضربان دو گوشی متفاوت است.  ممکن است لازم باشد. چندین بار گوش دادن را آزمایش کنید تا مشخص کنید چه مدت از یک آهنگ برای ایجاد خواب آلودگی نیاز دارید.

هنگام گوش دادن، مطمئن شوید که صدا وارد هر گوش می شود.  می‌توانید از هدفون یا هدست استفاده کنید، هر کدام راحت‌تر است.  اگر صدا را در یک گوش از دست بدهید، ضربان های دو گوشی که به طور مستقل توسط مغز ایجاد می شود را نخواهید شنید.تحقیقات دیگر نشان داده است که گوش دادن به ضربان دو گوشی با فرکانس 15 هرتز حافظه و دقت را بهبود می بخشد.

آیا استفاده از ضربان دو گوشی عوارض جانبی دارد؟

در حال حاضر، تنها چند عارضه جانبی منفی استفاده از ضربان دو گوشی گزارش شده است.  برخی از شنوندگان در هنگام گوش دادن به ضربات، عصبانیت یا ناامیدی را گزارش می دهند.  برای جلوگیری از این ناراحتی، محققان آهنگ هایی با صداهای اضافی مانند نویز سفید را پیشنهاد می کنند.

علاوه بر این، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صدای 85 دسی بل یا بالاتر می تواند منجر به کاهش شنوایی شود.  نمونه هایی از صداهای روزمره در آن سطح یا بالاتر عبارتند از: موتور سیکلت، کنسرت، رویدادهای ورزشی، و گوش دادن به موسیقی با صدای کامل از طریق هدفون.  همانطور که به ضربات دو گوشی گوش می دهید، مطمئن شوید که صدا خیلی زیاد نباشد.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

جنسینگ هندی یا آشواگاندا: دمنوش کمک کننده به خواب

چگونه سر و صدا می تواند بر رضایت از خواب شما تأثیر بگذارد

به این مقاله امتیاز دهید