یادگیری گاهی به یک چالش تبدیل می شود مخصوصا اگر معلم باشید! اما اگر بدانیم چه مواقعی بهتر یاد می گیرد می توان یادگیری را لذت بخش کرد!
یادگیری مبتنی بر مغز چیست؟
همانطور که در واژه نامه اصلاحات آموزش و پرورش تعریف شده است. “یادگیری مبتنی بر مغز به روش های تدریس. طرح های درس و برنامه های مدرسه ای اشاره دارد که بر اساس آخرین تحقیقات علمی در مورد چگونگی یادگیری مغز. از جمله عواملی مانند رشد شناختی – نحوه یادگیری دانش آموزان متفاوت است. با افزایش سن. رشد و بلوغ اجتماعی. عاطفی و شناختی.
بخش کلیدی یادگیری مبتنی بر مغز این است که راهبردهای آموزشی بر اساس یافته های تحقیقات علوم اعصاب است. شما قبلاً میدانید که هر دانشآموزی از نظر روشی که یاد میگیرد متفاوت است. بنابراین مهم است که از استراتژیهای یادگیری مبتنی بر مغز مختلف در تمرین تدریس خود استفاده کنید تا برای طیف گستردهای از یادگیرندگان و نیازهای آنها جذاب باشد.
نکات آسان برای پیاده سازی یادگیری مبتنی بر مغز در کلاس درس
مجله بینالمللی تحقیقات و مطالعات نوآورانه مجموعهای عالی از استراتژیهای یادگیری مبتنی بر مغز را برای پیادهسازی در کلاس درس برای بهبود عملکرد دانشآموزان و افزایش شانس موفقیت ارائه میکند. در اینجا پنج استراتژی برای شروع شما وجود دارد:
از همان ابتدا یک لحن مثبت تنظیم کنید
اغلب. دانش آموزان باید از لحاظ جسمی و احساسی در کلاس درس احساس امنیت کنند تا یادگیری واقعی اتفاق بیفتد. با ایجاد یک محیط کلاسی مثبت که در آن دانشآموزان احساس حمایت و تشویق کنند. درها را برای دانشآموزان خود باز میکنید تا بهترینها را بیاموزند.
استقبال از دانشآموزان در کلاس هر روز میتواند مشارکت دانشآموزان را افزایش دهد. و بسیاری از مربیان دریافتهاند که ایجاد لحن مثبت در ابتدای روز با احوالپرسی کلاس باعث ایجاد حس اجتماعی میشود.
زمان «چرخش و صحبت» را تعیین کنید
وقتی دانش آموزان در مورد مفاهیمی که یاد گرفته اند صحبت می کنند. احتمال بیشتری دارد که اطلاعات را حفظ کنند. اجرای «زمان چرخش و صحبت» در درسهایتان میتواند به دانشآموزان کمک کند آنچه را که خواندهاند پردازش کنند. ایدهها را قبل از به اشتراک گذاشتن آنها با کلاس مورد بحث قرار دهند و مشکلاتی را که ممکن است در حین انجام تکالیف داشته باشند. روشن کنند. این استراتژی می تواند به عنوان یک فعالیت گرم کردن. در طول بحث های کلاس. یا به عنوان یک فعالیت پایانی برای تکمیل روز اجرا شود.
با اجازه دادن به دانشآموزانتان درباره ایدههایشان. به آنها فرصتی میدهید تا آنچه را که یاد گرفتهاند با کلمات خودشان توصیف کنند و به آنها کمک میکنید افکارشان را برای همکلاسیهایشان توضیح دهند. Teacher Toolkit منابع بسیار خوبی در مورد این تمرین دارد تا به شما در شروع کار کمک کند. اگر به صورت مجازی تدریس می کنید. از ویژگی بالا بردن دست در اکثر پلتفرم های کنفرانس ویدیویی برای سازماندهی بیشتر این کار استفاده کنید.
عناصر بصری را ترکیب کنید
بسیاری از مردم یادگیرندگان بصری هستند که با دیدن اطلاعات را به بهترین شکل جذب و به یاد می آورند. اگر از راه دور تدریس می کنید احتمالاً پوسترها و تصاویری را در کلاس خود یا در پس زمینه خود دارید. اما آیا آنها به زبان آموزان شما کمک می کنند؟ این هشت استراتژی از TeachThought برای کمک به شما در بهینه سازی تصاویر در کلاس خود طراحی شده اند تا برای دانش آموزان خود جذابیت داشته باشند.
در یک محیط مجازی. فراهم کردن زمینه اضافی برای درس ها با عناصر بصری. مانند شکستن اسلایدهای خود با یک GIF که توجه دانش آموزان را در طول یک سخنرانی جلب می کند یا پیدا کردن یک ویدیوی سریع از مفاهیم علمی مورد بحث. راه های ساده ای برای نگه داشتن آن هستند. علاقه دانشجویی از راه دور تغییر پسزمینه Zoom برای هماهنگی با موضوع درس یا پوشیدن یک کلاه احمقانه یا کراوات تزئینی از دیگر راههای سرگرمکننده برای گنجاندن عناصر بصری در تدریس شما هستند.
یادگیری را به چند قسمت تقسیم کنید
ثابت شده است که تکه تکه کردن. یا شکستن قطعات دشوار یا بزرگ درس و متن به قطعات کوچکتر. به دانش آموزان کمک می کند تا کلمات و عبارات کلیدی را شناسایی کنند. متن را بازنویسی کنند و متن را با کلمات خود درک کنند. با تقسیم یک متن بزرگ به قطعات قابل مدیریت تر. دانش آموزان قادر به درک و درک بهتر مطالب هستند.
همچنین میتوان از Chunking برای شکستن تکههای دستورالعمل خود به قطعات کوچکتر و قابل کنترل استفاده کرد. دستورالعمل های طولانی را گام به گام با دانش آموزان خود کار کنید تا به آنها کمک کنید تا تک تک مطالبی را که از آنها خواسته می شود درک کنند
حرکت کنید
استراحت های مغزی یک راه عالی برای بیدار کردن و حرکت دانش آموزان است و نشان داده شده است که فعالیت مغز را افزایش می دهد. احتمالاً از قبل با نحوه ی بی قراری دانش آموزان در هنگام نشستن طولانی مدت پشت میز خود آشنا هستید. بنابراین گنجاندن مقداری حرکت در روز می تواند به شما کمک کند. خوشبختانه. اجرای وقفه های مغزی در هر محیط کلاسی آسان است و تقریباً نیازی به تنظیم ندارد.
گنجاندن یادگیری مبتنی بر مغز در کلاس حضوری. آنلاین یا کلاس درس سادهتر از چیزی است که فکر میکنید (و ممکن است قبلاً از برخی از این استراتژیها استفاده کرده باشید!). یافتن راهبردهای جدید و مبتکرانه برای جذب دانش آموزان می تواند به آنها کمک کند تا دنیایی پر از یادگیری را باز کنند. با بررسی منابع زیر. بهترین شیوههای آموزشی و استراتژیهای تعامل بیشتری را کاوش کنید!
https://blog.edmentum.com/5-brain-based-learning-strategies-boost-learning-retention-and-focus
سید مهدی ساداتی هستم. عاشق مغز! داروساز و دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب. عضو تیم مرکز سلامت مغز دانا! از علاقه هام شناسوندن کارایی های هیجان انگیز مغز به زبان ساده به آدمهاست! جست و جو می کنم در افسردگی، داروهای موثر بر مغز و سایر بیماری های حوزه ی روان و البته نوروپلاستیسیتی!