07136476172 - 09172030360 [email protected]

آیا در یادگیری پاسخ های پیکربندی تفاوت های مربوط به سن وجود دارد؟ سن اغلب با کاهش توانایی های شناختی که برای حفظ استقلال عملکردی مهم هستند ، مانند یادگیری مهارت های جدید ، همراه است.

به نظر می رسد بسیاری از اشکال یادگیری حرکتی با سن نسبتاً خوب حفظ شده اند ، در حالی که وظایف یادگیری که شامل اتصال تداعی می شود ، تأثیر منفی می گذارد. مطالعه ای با هدف تعیین اینکه یادگیری با سن چه تغییری می کند انجام شد.

با توجه به الزام پیوند تداعی در روابط پیکربندی بین پاسخ ها ، ما پیش بینی کردیم که افراد مسن نسبت به بزرگسالان یادگیری کمتری نشان دهند. افراد مسن عملکرد پایین تری (زمان واکنش کندتر و دقت کمتر) نشان دادند.

با این حال ، بر خلاف پیش بینی ما ، افراد مسن میزان یادگیری مشابهی را نشان می دهند که با نمره یادگیری پیکربندی شده در مقایسه با بزرگسالان جوان نمایان شده است این نتایج نشان می دهد که توانایی کسب دانش به طور اتفاقی در مورد روابط پاسخ پیکربندی تا حد زیادی تحت تأثیر پیری شناختی قرار نمی گیرد.

 

دنباله یادگیری

 

در این کار ، شرکت کنندگان به محرک های روی صفحه با فشار دادن کلیدهای مربوطه پاسخ می دهند. بدون اطلاع شرکت کننده ، محرک ها در یک دنباله از پیش تعیین شده تکرار می شوند. بنابراین ، اگرچه ممکن است شرکت کننده آگاه نباشد ، اما احتمالاتی بین رویدادها، توالی وجود دارد.

بعداً در کار ، محرک ها به ترتیب تصادفی ظاهر می شوند. یادگیری در SRTT (زمان واکنش سریالی) به عنوان افزایش فر دقت یا زمان واکنش کوتاه تر (RT) برای محرک های قابل پیش بینی در مقایسه با محرک های تصادفی عمل می کند.

جوان ها و افراد مسن عموماً توانایی مشابهی در یادگیری توالی قطعی در SRTT نشان می دهند ، به طوری که هر رویداد یا دو رویداد قبلی می تواند رویداد بعدی را کاملاً پیش بینی کند . با توجه به شواهد قبلی مبنی بر حفظ بسیاری از جنبه های یادگیری حرکتی ساده قطعی در افراد مسن ، این تغییر ناپذیری سنی از برخی جهات شگفت آور نیست.

علاوه بر این ، همچنین نشان داده شده است که افراد مسن می توانند توالی های ادراکی درجه اول و دوم را در کارهایی با حداقل نیازهای حرکتی بیاموزند. با این حال ، وقتی توالی شامل یک جزء احتمالی است به طوری که یک رویداد معین احتمالاً وقایع بعدی را پیش بینی می کند ، افراد مسن تر نتایج بد تری نسبت به بزرگسالان دارند .

یک توضیح برای این الگوی نتایج ، تقاضای بیشتر اتصال تداعی در یادگیری توالی احتمالی است.

 

الزام آور

 

نتایج بدست آمده از پارادایم های تجربی به طور کلی این پیشنهاد را تایید می کند که افراد مسن کمتر از جوانان قادر به رمزگذاری و استفاده از همبستگی برای ایجاد ارتباط هستند.

محققان به طور معمول با ارائه همزمان جفت محرک و آزمایش توانایی شرکت کنندگان در به خاطر سپردن جفت محرک خاص در مقایسه با اقلام فردی یا ترکیب مجدد (یعنی پیکربندی مجدد) محرک هایی که تشکیل مجدد زوج ها را بررسی می کنند.

 

به نتایج به طور کلی نشان می دهد که افراد مسن در برقراری ارتباط بین ویژگیها ، موارد و زمینه زمانی آنها بدتر هستند و ارتباطات بین مواردی را در رمزگذاری عمدی و تصادفی ایجاد می کنند .

این نتایج با فرضیه کسری تداعی (ADH) ارائه شده توسط ناوه-بنیامین مطابقت دارد ، که نقص مربوط به سن در اتصال تداعی کننده “کدهای ذهنی” را در مقایسه با عملکرد نسبتاً بهتر در فراخوانی و تشخیص موارد واحد توصیف می کند.

 

این کسری همچنین با مشکل بیشتر بزرگسالان بزرگسال در رد صحیح جفت های پیکربندی شده در مقایسه با زوج های مورد مطالعه ، برجسته می شود و این ممکن است ناشی از نقص در یادآوری بازنمایی های خاص زمینه باشد.

مطالعه حاضر نشان می دهد که افراد مسن می توانند به طور اتفاقی روابط پاسخ پیکربندی و همچنین بزرگسالان جوان را بیاموزند ، این نشان می دهد که یادگیری برخی از اشکال رمزگذاری ارتباطی نسبتاً حفظ شده است.

اگرچه ما تفاوت عملکرد مربوط به سن را در کاهش کلی RT(زمان واکنش) در طول کار مشاهده کردیم ، اما افراد جوان و مسن نرخ یادگیری پیکربندی معادل را نشان دادند.

در حقیقت ، شواهدی وجود داشت که نشان می داد افراد مسن می توانند پس از رسیدن افراد بدون علامت به کاهش RT خود ادامه دهند. با بررسی یادگیری در روزهای جداگانه ، میزان تغییر سن را با نزدیک شدن به سطوح عملکرد بدون علامت مشخص کردیم .

 

نتیجه می گیریم که در حالی که افزایش سن بر روان بودن پاسخ حرکتی  تأثیر می گذارد ، بر یادگیری پاسخ پیکربندی تأثیر منفی نمی گذارد . این نشان دهنده تفکیک توانایی انجام خوب در یک کار (روان بودن) و توانایی یادگیری اطلاعات بر اساس تجربه (یادگیری پاسخ پیکربندی) است.

به طور کلی ، نتایج ما با پیش بینی ما مطابقت ندارد که افراد مسن به دلیل تقاضای پیوند ارتباطی  ، در کار یادگیری پیکربندی عملکرد بدتری خواهند داشت. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد افراد مسن نسبت به افراد جوان توانایی کمتری در اتصال اجزای پاسخ متمایز نشان می دهند .

 

بنابراین ، پردازش تداعی در ایجاد روابط بین پاسخهای حرکتی ممکن است جدا از مکانیسم شناختی دخیل در وظایف یادگیری ضمنی باشد که ممکن است شامل پیوند تداعی کننده انواع دیگر اطلاعات باشد.

با توجه به تنوع مشاهده شده از طریق مطالعات مربوط به تأثیرات سن بر پردازش تداعی و حتی انواع مختلف یادگیری ضمنی ، به نظر می رسد که انواع جداگانه پردازش ، حتی با اشتراک یادگیری ضمنی ، بر مناطق یا سیستم های متمایز مغز متکی است. به طور متفاوتی تحت تأثیر پیری قرار می گیرند.

جالب اینجاست که Reber و همکارانش به تازگی نوع دیگری از وظیفه SRT را با عنوان یادگیری دنباله دنباله سریال (SISL) معرفی کرده اند که اثرات یادگیری نسبتاً بزرگی را نشان می دهد.

 

و شواهد بسیار کمی از دانش صریح توالی های آموخته شده نشان می دهد. این وظیفه همچنین دارای برخی از ویژگی های وظیفه یادگیری پیکربندی است ، مانند یادگیری در پاسخ های دو دستی و دقت زمانی پاسخ ها. در حالی که Reber و همکارانش نشان داده اند که بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون عملکرد بدتری نسبت به افراد مسن سالم و بیماران مبتلا به اختلال شناختی خفیف دارند.

 

بررسی اینکه آیا اثرات پیری سالم بر عملکرد SISL در نمونه ای از شرکت کنندگان وجود دارد ، آموزنده خواهد بود. همچنین وظیفه پاسخ پیکربندی ارائه شده در اینجا را انجام دهید.

 

آیا احساس تنهایی و انزوا در سالمندان طبیعی است؟

 

اگر در سالمندی، احساس جوانی کنیم،عملکرد بهتری خواهیم داشت!

 

به این مقاله امتیاز دهید