وقتی تصمیم می گیرید در مغز شما چه اتفاقی می افتد؟ محققان علوم اعصاب را بررسی می کنند که چرا در هنگام مواجهه با انتخاب های متعدد تصمیمات خاصی می گیریم.
منبع: دانشگاه لوند
با عجله وارد سوپر مارکت می شوید. مادر شوهرت برای شام می آید اما کدام محصولات در سبد خرید شما قرار می گیرند و چرا؟ محققان قبلاً حرکات چشم را پیگیری کرده اند تا بفهمند کدام محصول شما را در یک مغازه جذب می کند. به منظور نزدیک شدن به حقیقت ، آنها اکنون می خواهند از مدلهای محاسباتی جدیدی استفاده کنند که در آن فرایندهای شناختی مغز نیز نقش اصلی را ایفا می کنند.
همانطور که در راهروی باریک رو به روی قفسه ای از انواع مختلف ماکارونی ایستاده اید ، تصمیم می گیرید و به بسته بندی های موجود در بسته بندی آبی می رسید. اما پشت این فرایند تصمیم گیری چیست؟
در دهه های اخیر ، محققان شروع به بررسی دقیق تر آنچه در هنگام تصمیم گیری به آن توجه می کنیم ، کردند. با این حال ، بسیاری از تحقیقات نه در محیط های طبیعی ، بلکه در محیط های آزمایشگاهی انجام شده است. اگر می توانید بین پنج تکه شکلات مختلف یکی را انتخاب کنید ، کدام را انتخاب می کنید؟ ردیابی حرکت چشم ما را قادر می سازد تا توجه بصری مصرف کننده را درک کنیم ، اما اکنون محققان می خواهند با تجزیه و تحلیل چگونگی ارتباط حرکات چشم با ترجیحات ما و نحوه ساختار حافظه ، بینش بیشتری به دست آورند.
ما به تصمیمات واقعی علاقه داریم که بر اساس خواسته خود افراد است. تفسیر این نوع داده ها ناگهان به موضوعی کاملاً متفاوت تبدیل می شود زیرا کیک شکلاتی که خوشمزه ترین آن را در جهان می دانید برای دیگران بهترین نیست. آنیکا والین ، دانشیار علوم شناختی در دانشگاه لوند ، که از مدت ها قبل به نحوه و چرایی تصمیم گیری مصرف کنندگان علاقه مند است ، می گوید: “در تحقیقات ، ما باید یک قدم به عقب برداریم.”
چه چیزی در سبد خرید به پایان می رسد؟
چندین سال است که والین و همکار پژوهشی اش کرستین گیدلوف ، دارای دکترای علوم شناختی از دانشگاه لوند و متخصص در رفتار مصرف کننده ، نحوه تصمیم گیری ما در محیط های واقعی ، به ویژه در مغازه های عادی مواد غذایی را بررسی کرده اند.
آنها خریداران را با عینکهای چاپلوسی مجهز کردند که حرکات چشم آنها را هنگام خرید معمولی خود ثبت می کنند. مشتریان به چه چیزی نگاه کردند و چه چیزی به سبد خرید آنها ختم شد؟
در این مطالعه نه تنها نحوه نمایش محصولات در قفسه ها و یا رنگ یا شکل آنها ، بلکه ترجیحات خود مشتری نیز مورد بررسی قرار گرفت. قیمت در انتخاب محصولات من چقدر نقش دارد؟ آیا برای من مهم است که محصول دارای قند پایینی باشد یا از کشور خاصی سرچشمه گرفته باشد؟
وقتی بعد از یک روز کاری طولانی وارد سوپرمارکت می شویم ، قدم های ما تا حد زیادی بر اساس هدف ما تعیین می شود. هرچقدر هم که فروشگاه سعی کند توجه شما را با محصولات جذاب یا قفسه های بزرگ پر از نوع یکسان جلب کند ، این امر با ارزیابی خود ما از محصول رقابت می کند.
قفسه وسیع محصولات قهوه و چای تعداد بی شماری بسته را نمایش می دهد. آیا طراحی زیبا روی یک بسته قهوه ، چای ارگانیک گران قیمت سریلانکا یا پیشنهاد ویژه یک مارک قهوه از Gävle من را مجذوب خود کرده است؟
با استفاده از یک مدل محاسباتی برای توجه و حافظه ، محققان می خواهند میزان انتخاب محصول را با نبرد بین عوامل بینایی خارجی و آنچه مشتریان خود مهم می دانند مطابقت دهد.
توسعه یک مدل
تیم تحقیقاتی همچنین شامل Christian Balkenius ، استاد و پیشگام علوم شناختی و Trond Tjöstheim ، دانشجوی دکترای علوم شناختی ، هر دو در دانشگاه لوند هستند. آنها به همراه آنیکا والین و کرستین گیدلوف از مدلی استفاده می کنند که نحوه سازماندهی شناخت و نحوه عملکرد فرآیندهای توجه و حافظه را نشان می دهد. با تأمین بودجه از eSSENCE ، یکی از حوزه های تحقیقاتی استراتژیک دانشگاه لوند ، محققان می توانند نحوه توسعه فنی این مدل را بررسی کنند. درون مغز چه می گذرد؟ این کار هم نیاز به ابر رایانه دارد و هم حوصله
از تحقیقات قبلی ما ، در حال حاضر مقدار زیادی داده و اجزای زیادی وجود دارد که می توان آنها را با هم ترکیب کرد. هر بار که به چیزی در فروشگاه نگاه می کنید ، ما در آزمایشات خود یک نقطه داده در مورد رفتار انسان در سایت داریم. ما علاقه مند به تعامل بین عوامل داخلی و خارجی هستیم. ”
محققان امیدوارند که این داده های آزمایشی پیچیده و منحصر به فرد نشان دهد که آیا عوامل خاصی تعیین کننده اتفاقاتی است که در هنگام تصمیم گیری در داخل مغز رخ می دهد یا خیر ، که به آنها امکان می دهد تحقیقات بعدی را انجام دهند.
درهم ریختگی بصری در یک مغازه قبلاً با ارزیابی و تصمیم گیری مرتبط نبوده است. آنیکا والین توضیح می دهد که این تحقیق یک قطعه پازل مهم در فرایند درک این است که تصمیمات در خلا گرفته نمی شوند بلکه در محیط های پیچیده انجام می شوند.
او مدتهاست به تصمیمات روزمره ما که اغلب گرفته می شود و بنابراین به خوبی تمرین می شود علاقه مند است. او معتقد است که آنها کلید مهمی برای تجزیه و تحلیل نحوه تفکر مردم در مورد تصمیم گیری و تصمیم گیری هستند.
به عنوان محقق ، ما باید بین عوامل داخلی و خارجی که زمینه ساز یک انتخاب هستند ، تلاقی ایجاد کنیم. در واقع وقتی قصد خرید ماکارونی را دارید چه اتفاقی می افتد ، چه اتفاقی می افتد که پزشک با بیمار ملاقات می کند ، چگونه حقایق مربوط به Covid-19 را در نظر بگیریم؟ انسانها موجودات پیچیده ای هستند و چیزهای زیادی در اطراف ما وجود دارد که بر ما به عنوان افراد تأثیر می گذارد. من می خواهم درک خود را از این پویایی افزایش دهم. ”
سید مهدی ساداتی هستم. عاشق مغز! داروساز و دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب. عضو تیم مرکز سلامت مغز دانا! از علاقه هام شناسوندن کارایی های هیجان انگیز مغز به زبان ساده به آدمهاست! جست و جو می کنم در افسردگی، داروهای موثر بر مغز و سایر بیماری های حوزه ی روان و البته نوروپلاستیسیتی!