07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

ممکن است گاهی چنان نگران انتخاب های اشتباه باشید که اصلاً انتخابی انجام ندهید. حتی در این حالت هم، واقعاً در حال تصمیم گیری هستید. تصمیم می گیرید که هیچ راهی یا مقصدی را انتخاب نکنید! 

 

روش معمول تصمیم گیری شامل تلاش برای مقایسه نتایج احتمالی هر یک از اقدامات در آینده است. اما واقعاً چگونه آینده را پیش بینی می کنید، چگونه واقعاً می توانید بر اساس نتایج “احتمالی” تصمیم بگیرید؟

اولین چالش، تلاش برای پیش بینی آینده است. داشتن هرگونه پیش بینی واقعی و دقیق سخت است. چالش دوم این است که هرچه مسئله مهمتر و جدی تر باشد، احتمالات حساس تر می شوند. با این حال، این مسائل بزرگ مواردی هستند که واقعاً نیاز به تصمیم و جهت گیری دارند. در نهایت، تصمیم گیری از این طریق می تواند دشوار باشد. خود بلاتکلیفی می تواند فلج کننده باشد.

 

آیا راه بهتری وجود دارد؟

 

به جای اینکه به یک نکته بلند مدت در آینده نگاه کنید، سعی کنید در زندگی حال و سلامتی خود تأثیر بگذارید – همین حالا، همین الان، در لحظه فعلی.

دو سوال ساده برای پرسیدن از خود در این شرایط وجود دارد:

اگر این گزینه را انتخاب کنم، تأثیر آن بر زندگی من اکنون چگونه است؟
بلافاصله چه تغییراتی را تجربه می کنم؟

 

تأثیر لحظه حال

 

وقتی فقط به تأثیری که تصمیم گیری شما در لحظه فعلی دارد نگاه می کنید، خیلی سریع به اصل موضوع می رسید. این واقعیت که شما برای شروع دچار چالش شده اید و نمی توانید تصمیم خود را بگیرید، به این معنی است که در میان دو یا چند انتخاب مشکل دارید. بنابراین اگر هیچ برنده مشخصی وجود ندارد، گزینه ای را انتخاب کنید که بیشترین رضایت را برای شما به ارمغان می آورد.

با بیرون آوردن آینده بسیار دور و غیر قابل پیش بینی از یک معادله و تصمیم گیری ساده، می توانید به جلو حرکت کرده و انرژی خود را صرف اقدام کنید تا تصمیم خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. این یک روش بسیار موثرتر و لذت بخش برای زندگی است.

 

 

استراتژی های دیگر برای تصمیم گیری با استرس کمتر

 

لازم نیست تمام وقت بهترین یا کامل باشید

به تصویر بزرگ و کلی نگاه کنید. بسیاری از اوقات ما درگیر تمام جزئیات کوچک می شویم به طوری که واقعاً چشم از حالت کلی مسائل دور می شویم.
استراحت کن در کلاس یوگا شرکت کنید، بدوید یا مراقبه کنید. به ذهن خود اجازه دهید آرام شود و اجازه دهید ضمیر ناخودآگاه شما کار را برای شما انجام دهد.

بینش. به سادگی به غریزه خود نیز نگاهی بیاندازید

 

گاهی اوقات اولین غریزه شما همان راه حلی  است که شما را به مسیر درست هدایت می کند.

به یاد داشته باشید که بسیاری از تصمیمات ما دائمی نیستند، آنها فقط مراحل زندگی ما هستند و همه چیز تغییر خواهد کرد.

انتخاب کنید که با قلب خود زندگی کنید. اگر به قلب خود اجازه دهید تا شما را راهنمایی کند، اطمینان حاصل خواهید کرد که می دانید برای مصلحت بیشتر خود به جلو حرکت می کنید.

 

ایجاد لیست هایی برای انجام کارها و آزاد کردن ذهن

 

ایجاد چک لیست برای کارهای معمول و روزمره می تواند ذهن شما را آزاد کرده و سطح استرس شما را کاهش دهد. به شما اجازه می دهد نفس راحت بکشید، البته نباید انجام وظایف را فراموش کنیم. هنگامی که لیست شما آماده شد، نیازی به صرف وقت جهت تصمیم گیری برای انجام A یا B نیستید، می دانید که بعد از اتمام A  ،B را انجام خواهید داد.

 

وقت خود را برای تصمیم گیری مشخص کنید

 

برای تصمیم گیری خود زمان مشخصی را در نظر بگیرید. مکانی را انتخاب کنید که مزاحمتی برای شما ایجاد نشود. یک تایمر تنظیم کنید. به خود زمان کافی اختصاص دهید.

 

انتخاب های خود را محدود کنید

 

به سرعت گزینه های نامناسب را رد کنید. 2-3 گزینه جالب و بخشی از برنامه یا چشم انداز زندگی خود را انتخاب کنید. با این کار می توانید اضافه بار اطلاعات غیرضروری را از بین ببرید و به شما کمک می کند انتخاب ها را سریعتر تجزیه و تحلیل کنید.

تلاش کافی برای تصمیم گیری به شما کمک می کند تا سریعتر و با استرس کمتری تصمیم بگیرید. تصمیم گیری درباره “چه چیزی برای شام آماده کنم؟” و تصمیم گیری در مورد اینکه “کدام دانشگاه را انتخاب کنم؟” هر دو نیاز به زمان و تلاش مناسب دارند. درک کنید که تصمیمات کوچکتر نیازی به تصمیم گیری بزرگ ندارند.

 

یک سیستم پشتیبانی ایجاد کنید

 

گروهی از دوستان و خانواده را گرد هم آورید که می توانند در تصمیم گیری های بزرگ به شما کمک کنند. همچنین می توانید عضویت در یک گروه Mastermind را انتخاب کنید، گروهی از افراد با موقعیت های مشابه شما که می توانند دیدگاه عینی و چشم انداز جدیدی در مورد تصمیمات به شما ارائه دهند.

برای مقابله با استرس هنگام تصمیم گیری برخی یا همه این استراتژی ها را عملی کنید و تغییرات واقعی را در هر زمینه از زندگی خود مشاهده خواهید کرد. خواهید دید که سطح استرس کاهش می یابد، خواهید دید که تصمیم گیری هر بار آسان تر می شود.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

lifehack.org

به این مقاله امتیاز دهید