چگونه فرزند شما بهتر یاد می گیرد؟ شیوه یادگیری فرزند شما چگونه است؟ درک ترجیحات یادگیری کودک ممکن است مفید باشد تا والدین و مربیان بتوانند تجربیات و محیطهای یادگیری را ایجاد کنند که در آن کودکان می توانند به طور موثر یاد بگیرند
برای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی با نقص توجه (ADHD) ، تطبیق تجربیات آموزشی با ترجیحات یادگیری ممکن است برای متمرکز نگه داشتن کودکان بر وظیفه مورد نظر مفید باشد. انتخاب روشهای آموزشی مناسب می تواند قدرت یادگیری فرزند شما را به حداکثر برساند.
سبکهای یادگیری چیست؟
روری استرن ، PsyD ، درمانگر و مربی ADHD که در کار با کودکان مبتلا به ADHD و خانواده های آنها تخصص دارد ، توضیح می دهد که سه نوع اصلی از سبک های یادگیری وجود دارد (اگرچه برخی از مدلها بسیاری دیگر را تعریف می کنند). اینها هستند:
- دیداری
- شنیداری
- جنبشی
نظریه های سبک یادگیری نشان می دهد که افراد روشهای خاص و فردی دارند که به بهترین نحو یاد می گیرند. چنین نظریه هایی از محبوبیت زیادی برخوردار شدند ، اما اکثر تحقیقات از این ایده که آموزش کودکان بر اساس سبک خاصی بر نتایج یادگیری تأثیر می گذارد ، پشتیبانی نکرده اند.
با این حال ، درک نوع تجربیات آموزشی که فرزند شما بیشترین جذابیت را دارد می تواند به شما در انجام وظیفه و انگیزه کمک کند. بنابراین ممکن است توجه به ترجیحات یادگیری فرزندتان مفید باشد.
چرا سبکهای مختلف مهم هستند؟
به گفته برخی از مربیان ، تعیین سبک یادگیری می تواند تفاوت زیادی در موفقیت فرزند شما در مدرسه ایجاد کند. ترفند این است که بدانید چه نوع یادگیری یا ترکیبی از سبک های یادگیری برای فرزند شما بهترین کار را می کند.
یک راه ساده برای درک این شیوه های مختلف یادگیری این است که در نظر بگیرید که فرزند شما هنگام یادگیری بیشتر به چه حسی متکی است. ایده این است که هنگامی که والدین و معلمان نحوه یادگیری کودک را درک می کنند ، روش های تدریس می تواند برای به حداکثر رساندن تجربه یادگیری بهتر باشد.
زبان آموزان بصری
دکتر استرن توضیح می دهد که یادگیرندگان بصری با دیدن یاد می گیرند. “در مدرسه ، فرزند شما بهترین کار را از دیدن نمونه ها و داشتن فرصت تماشا خواهد کرد.
این کودکان به خوبی پاسخ می دهند:
- نمودار
- تصاویر و تصاویر رنگارنگ از مطالب آموزشی
- نمودارها
- فیلم های آموزشی
- نقشه ها
- نمای کلی
- نوشتن درس روی تخته یا پروژکتور سربار
دانش آموزان بصری تمایل دارند چیزهایی را که می بینند ترجیح دهند تا اطلاعات را جذب کنند. آنها همچنین تمایل دارند که به خوبی از حالت چهره معلم استفاده کنند. یادداشت برداری (بسته به سن دانش آموز) نیز اغلب برای زبان آموزان بصری مفید است
دکتر استرن می گوید: “ما می خواهیم مطمئن شویم که این دانش آموز یادداشت های خوبی می گیرد و یادداشت های خوب را مرور می کند.” “اگر پسر یا دخترتان یادداشت های خوبی نمی گیرد ، باید مطمئن شویم که او یک دوست یا شریک مطالعه دارد که مایل است یادداشت های خود را به اشتراک بگذارد.” با معلم فرزند خود در مورد کمک به شما در هماهنگی این امر صحبت کنید.
زبان آموزان شنیداری
دکتر استرن می گوید: “این کودکان وقتی اطلاعاتی را می یابند یاد می گیرند و آنها را حفظ می کنند.” یادگیرندگان شنوایی با شنیدن سخنرانی های کلاسی و شرکت در بحث های کلاس و شنیدن آنها به بهترین نحو یاد می گیرند. آنها تمایل دارند به موارد زیر اشاره کنند:
- لحن صدا
- سرعت
- جلد
- خم شدن
- زبان بدن
دکتر استرن خاطرنشان می کند: “یکی از بهترین استراتژی ها برای این دانش آموزان این است که به آنها اجازه دهیم تا سخنرانی های کلاس درس را ضبط کنند.” “با ضبط سخنرانی یا دستورالعمل کلاس درس (بسته به سن کودک) ، فشار کودک شما برای تلاش برای یادداشت برداری برای ادامه کار کاهش می یابد. زیرا می دانیم که هرکسی که سعی می کند با سرعتی که با او مطابقت ندارد ، پیش برود ، درک واقعی مطالب را فدا می کند. ”
یک مزیت اضافی برای ضبط آموزش در کلاس درس: دانش آموز می تواند هر مطلبی را که قادر به درک کامل آن نبوده ، پخش کند و همراه با یادگیری با سرعت خودش حرکت کند.
علاوه بر استفاده از ضبط صوت ، فراگیران شنوایی از خواندن متن با صدای بلند و ارائه مطالب آموخته شده به صورت شفاهی بهره مند می شوند. آنها ممکن است بخواهند مطالب جدید را مجدداً بیان و تکرار کنند تا به تقویت یادگیری آنها کمک کند. برخی از زبان آموزان شنوایی هنگام مطالعه از موسیقی در پس زمینه لذت می برند.
زبان آموزان حرکتی
دکتر استرن می گوید: “این کودکان اغلب برچسب ADHD دارند.” “چرا؟ به نظر می رسد که یک یادگیرنده حرکتی عصبی است و گاهی اوقات بسیار فعال است. ”
این دانش آموزان دوست دارند از نظر جسمی کاملاً در فعالیت های یادگیری جذب شوند ، به طور فعال به کاوش و حرکت بپردازند. آنها ممکن است برای نشستن طولانی مدت با مشکل روبرو شوند ، وقتی “انجام نمی دهند” حوصله شان سر می رود و حواسشان پرت می شود. روشهای تدریس عملی و لمسی که در آنها به کودک اجازه حرکت داده می شود برای یادگیرندگان حرکتی بهترین کار را می کند. این شامل:
- آزمایشگاه های علوم
- آزمایش
- مشارکت در مطالعات واحد
- سفرهای میدانی
- صنایع دستی ، اسکیت
- ساختمان نمونه
این فعالیتهای عملی همه به یادگیرنده حرکتی کمک می کند تا اطلاعات جدید را جذب کند.
در مواقعی که این دانش آموزان نیاز به نشستن دارند ، برای آنها مفید است که در کلاس جلویی بنشینند ، جایی که فعالیت های زیادی در آنجا انجام می شود ، همانطور که معلم آموزش می دهد. به این ترتیب درگیر شدن در فرایند یادگیری آسان تر است.
دکتر استرن توضیح می دهد که گاهی اوقات برای یک زبان آموز حرکتی مفید است که هنگام انجام کار چیزی را در دستان خود نگه دارد تا عصبی شود – بتونه احمقانه ، یک توپ کوش ، کتاب را هنگام خواندن نگه دارد (به جای اینکه آن را روی میز قرار دهد) – هر چیزی لمسی خوب کار می کند
بسیاری از زبان آموزان حرکتی از اجازه کار ایستاده بهره مند می شوند ، اگرچه بقیه کلاس ممکن است نشسته باشند.
نهایتا
آموزش نقاط قوت و شیوه یادگیری مطلوب کودک یا ترکیبی از سبک های یادگیری همیشه مiveثرتر از یک روش همه جانبه است. به نیازها و ترجیحات فرزند خود توجه کنید تا مشخص شود چه چیزی برای او مناسب است.
سید مهدی ساداتی هستم. عاشق مغز! داروساز و دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب. عضو تیم مرکز سلامت مغز دانا! از علاقه هام شناسوندن کارایی های هیجان انگیز مغز به زبان ساده به آدمهاست! جست و جو می کنم در افسردگی، داروهای موثر بر مغز و سایر بیماری های حوزه ی روان و البته نوروپلاستیسیتی!