07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

هدفگذاری هوشمندانه

چه طور می توان شانس رسیدن به اهداف را بالاتر برد؟

شاید شما در حال تجسم حقوق و درآمد بیشتر، ورزش منظم تر، یا بهتر کردن عادت های غذایی خود هستید.

چه قدر در سال های گذشته به نحوی آگاهانه هدفگذاری کرده اید،به طوری که اهداف قابل دسترس باشند؟

طبق آمار Statistic Brain Research Institute، تنها 9.2 درصد افراد به اهداف خود پایبند می مانند.

انگیزه داشتن یکی از عوامل بسیار مهم است اما معمولا برای پیشبردن اهداف شما در طولانی مدت کافی نیست.چه منابع درونی ای در خود دارید که به شما کمک می کنند نه تنها اهداف خود را انتخاب کنید بلکه تعهد به آن ها را نگه دارید؟

 

 

 

“چه طور” مهم است، نه “چه چیزی”!

اینکه چه طور برای رسیدن به هدف خود، به خودتان انگیزه می دهید، از چیستی هدفتان مهم تر است.

زمانی که ما  برای رسیدن به موفقیت، انگیزه های خود را درونی می کنیم، احتمال موفقیتمان بیشتر است.

منبع کنترل و انگیزه به سظحی از کنترل گفته می شود که یک فرد باور دارد، روی نتیجه ی کار اثرگذار است.

در دهه ی 1970، دو دانشمند روش هدفگذاری هوشمند (SMART) را به عنوان روشی برای رسیدن به اهداف معرفی کردند.بسیاری از کمپانی ها و شرکت ها با استفاده از این روش هدفگذاری به موفقیت های بزرگی رسیده اند.

هدف های هوشمند دارای ویژگی های مشخصی  هستند.هر چه قدر اهداف مشخص تر و عینی تر باشند،شانس رسیدن به آن ها بیشتر است.

برای مثال گفتن اینکه “میخواهم پول بیشتری پس انداز کنم” یک هدف است. اما بهتر است آن را به گام های مشخص تر و عینی تری تبدیل کنیم.

در ادامه بیایید ببینیم چه طور می توان یک هدف گذاری را هوشمند کرد؟

 

 

1.مشخص(Specific)

“من می خواهم برای مواقع ضروری، مقداری پول پس انداز کنم”

هر چه قدر اهداف شما عینی تر باشند، احتمال رسیدن به آن ها بیشتر است.

تمام جزییات مربوط به هدفتان را تصویرسازی کنید.

از انتخاب عبارت های ابهام دار برای اهداف خودتان دوری کنید. شما قرار است اهداف مشخصی را تعیین کنید که در ادامه ی آن اهداف نیز، اقدامات مشخصی خواهند آمد.

به جای گفتن “می خواهم امنیت مالی داشته باشم” دقیقا مشخص کنید منظور شما از احساس امنیت چیست و چه طور می توانید این احساس را داشته باشید؟

برای مثال شاید به جای هر روز قهوه خوردن، تنها 2 روز در هفته قهوه بخورید تا هزینه های کمتری داشته باشید.

در زندگی کنونی شما چه چیزی از نظر مالی،باعث شده است احساس امنیت مالی نداشته باشید؟ به این سوالات پاسخ دهید.

 

 

 

2.قابل اندازه گیری(Measurable)

” هدف خود را 1 ملیون و 200 تومان قرار می دهم”

هدف شما باید قابل اندازه گیری باشد.چه قدر پول، چند کیلو وزن،چند وعده ی غذایی میوه و سبزیجات؟

متصل کردن هدفتان به یک عدد مشخص می تواند به شما کمک کند آن را بهتر بررسی و پیگیری کنید.به جای گفتن اینکه می خواهم پول بیشتری پس انداز کنم مقدار آن را دقیقا مشخص نمایید.در این صورت می توانید اندازه گیری کنید که هربار چه قدر به اهداف خود نزدیک شده اید.

 

 

3.قابل دسترس (Achievable)

“اگر از هزینه های غیر ضروری، مثلا هنگام خرید ناهار، کم کنم می توانم این هزینه را به عنوان پس انداز ذخیره کنم”

مهم است که اهداف هوشمند شما،قابل دسترس باشند.گرچه رویاپردازی در مورد بزرگی اهداف به شما در داشتن انگیزه کمک می کند، اما در دسترس بودن اهداف برای هوشمند بودن آن ها بسیار مهم است.

برای داشتن انگیزه در این حالت، گام های کوچکی که به سمت هدف خود بر می دارید را ببینید و از پیشرفت های کوچک خود احساس خوبی پیدا کنید.

 

 

4.واقع گرایانه (Realistic)

“با برنامه ریزی مشخص می توانم اقلام غیرضروری را از هزینه هایم خارج کنم و درنتیجه به این هدف برسم”

برنامه ریزی خود را برای شکست انجام ندهید. گرچه گاهی اهداف، ما را از ناحیه ی راحتی مان خارج می کنند اما اهداف هوشمند بر روی منابعی که ما در حال حاضر در دسترس داریم بنا می شوند.

هنگامی که هدف خود را انتخاب می کنید، بررسی کنید که چه منابع درونی و بیرونی ای دارید که به شما در رسیدن به این اهداف کمک می کنند؟

برای مثال اگر منبع شما برای ذخیره ی پول، کم کردن از پول خوراکتان است، 15 ملیون تومان را هدف خود قرار ندهید.بیشتر افراد 15 ملیون درماه را صرف غذای خود نمی کنند.

 

 

5.وابسته به زمان (Time Specific)

 

“من در ماه 100 هزار تومان و در سال 1 ملیون و 200 تومان پول پس انداز خواهم کرد.”

هدف های خود را با ساعت هماهنگ کنید.یک راه برای قابل لمس کردن اهدافتان، قرار دادن آنها در محدودیت های زمانی مشخص است.با شکستن اهداف خود و قرار دادن محدودیت زمانی برای هر کدام از قسمت ها راحت تر می توانید اهداف خود را مدیریت کنید.

هر چیزی که هدف شما باشد، از کاهش وزن گرفته تا درس خواندن یا پول در آوردن، داشتن یک برنامه ی مبتنی بر اقدامات مشخص در بازه های زمانی مشخص، به شما در رسیدن به آن ها کمک می کند.

 

منبع:

psychologytoday.com

 

 

10 هدفگذاری در سال جدید برای کاهش استرس

ذهن آگاهی و تعیین درست اهداف : این 5 سوال مهم را در هنگام تعیین هدف از خود بپرسید.

چگونه به هدف هایمان برسیم؟!