07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

هدف ها مهم اند. انتخاب اهداف درست، داشتن برنامه برای رسیدن به آنها و دنبال کردن آنچه برای رسیدن و حفظ کردنشان لازم است، می تواند به شما کمک کند که احساس شادی و رضایت بیشتر و استرس کمتری داشته باشید.

در مقابل، اهداف هم چنین می توانند منبع استرس باشند و زمانی که به اهدافی که در نظر گرفته اید نرسید، می توانند فشار ذهنی زیادی را ایجاد کنند. این امر مخصوصا زمانی صدق می کند که اهداف شما به طرز غیرواقع بینانه ای بلند پروازانه باشند و شما نیز برنامه کارآمدی برای رسیدن به آنها نداشته باشید.

در ادامه چند استراتژی موثر معرفی شده اند که می توانند به شما کمک کنند اهدافتان را به گونه ای دنبال کنید که استرس کمتر و موفقیت بیشتری حاصل شود.

 

نقش اهداف و تسکین استرس

 

آنچه ما به عنوان استرس تجربه می کنیم، در واقع بر هم کنشی از اتفاقات زندگی و تفکرات واکنش های ما در برابر آنهاست. شیوه ای که ما عوامل استرس زای پیرامون خود را درک می کنیم و پاسخ های احساسی ما به این ادراک، محرک پاسخ بدن ما به استرس هستند. به همین دلیل، یکی از اهداف مهم مدیریت استرس، بر ارزیابی تفکرات ما درباره عوامل استرس زا تمرکز دارد با انجام این کار ما سپس می توانیم عواطف و افکارمان و پاسخ خود به استرس را تغییر دهیم. هدفی دیگردر مدیریت استرس، شامل کاهش دادن عوامل استرس زایی است که در طول روز با انها مواجه می شویم. هر دوی این اهداف مهم اند و هر دو نیازمند ….

 

 

 

نقش اهداف و شادی

 

بعد دیگری از زندگی ما که ارتباط نزدیکی با استرس و مدیریت استرس دارد، احساس شادی و رضایت است.

حیطه در حال رشد روانشناسی مثبت به جای اینکه تنها به مطالعه ناخشنودی و آسیب شناسی بپردازند، عواملی را که مرتبط با شادی و تاب آوری هستند را نیز ارزیابی می کند. پژوه ها اهداف بسیاری را مشخص کرده اند که دست یافتن به آنها می تواند منجر به شادی، رضایت  و تاب آوری بالاتری در برابر استرس می شوند. بنابراین به جای اینکه تنها اهدافی را در نظر بگیریم که  استرس را کاهش می دهند یا آن را مدیریت می کنند، انتخاب اهدافی که منجر به چیزی مخالف استرس می شوند نیز می تواند یک مسیر موثر به سبک زندگی کم استرس تر باشد.

 

 

 

اهدافی برای انتخاب

 

اکنون سوال اینجاست که چه اهدافی برای شما مفید خواهند بود؟

 

  • اگر میزان استرس شما در حال نزدیک شدن به حد آستانه تحملتان است، پیشنهاد خوبی است که اهداف خود را به سمت کاهش استرس و مدیریت آن متمرکز کنید.
  • اگر در حال تجربه حد متوسطی از استرس هستید -استرس شما چندان شدید نیست- و یک احساس متوسط فقدان شادی و خوشنودی را تجربه می کنید، بهتر است تعدادی از اهداف خود را به مدیریت استرس اختصاص دهید و در عین حال تعدادی را در جهت بهبود بخشیدن به احساس شادی و معنای زندگی قرار دهید.

فرقی نمی کند کدام نوع از اهداف را برای خود قرار می دهید، نکته اینجاست که هر یک از آنها باید بتوانند حداقل، درجه ای از تسکین استرس را در زندگی شما ایجاد کنند. ایده خوبی است که بدانیم کدام اهداف به هر دو نتیجه منتهی خواهند شد.

 

دسته های مختلف اهداف

  • شادی
  • مدیریت استرس
  • کاهش استرس
  • تاب آوری
  • کسب عادات تسکین دهنده استرس

 

 

چطور به اهداف دست یابیم

 

برخلاف اهداف کوتاه مدت، بسیاری از اهدافی که می توانند به شما در مدیریت استرس، تاب آوری و دستیابی به شادی کمک کنند، اهدافی بلند مدت و ادامه دار مانند ورزش مستمر، حفظ روابط و تمرین مستمر مدیتیشن و ذهن آرامی هستند.

اهداف بلند مدت تر می توانند به نوعی چالش برانگیز باشند. با این وجود دست یافتن به این اهداف معمولا ارزشمند تر و اقناع کننده  است و منجر به تجربه بهتری از زندگی می شوند.

چند نکته ظریف برای نگه داشتن اهداف و یا کسب عادات سالم وجود دارد. در ادامه به بعضی از آنها که می توانند به شما کمک کنند آماده است:

  1. اهداف درست و مناسب شرایط خود را انتخاب کنید.
  2. قدم های کوچک اما محم بردارید.
  3. در طی مسیر به خود پاداش دهید.
  4. شکست را جزئی از فرایند و مسیر بدانید.

 

دستیابی به اهداف و حفظ آنها می تواند بسیار پیچیده تر از این باشد، اما آنچه گفته شد، فرایند پایه و بنیادین است. بسیاری از افراد، اهداف خود را در میانه راه رها می کنند چراکه در شروع مسیر آن را بسیار بلندپروازانه انتخاب کرده اند یا اینکه آن اهداف تناسبی با سبک زندگی شان نداشته، از همان شروع سعی کرده اند قدم های بسیار بزرگی بردارند، در طی راه به ازای پیشرفت به خود تبریک نگفته اند و یا زمانی که به شکست رسیده اند، تسلیم شده اند.

منبع:

verywellmind.com

 

 

 

 

به این مقاله امتیاز دهید