07136476172 - 09172030360 [email protected]

احتمالاً چیزهایی در کارتان وجود دارد که دوست دارید. از سوی دیگر، همکارانی که هر شب اعصاب شما را به هم می ریزند و ساعات طولانی در دفتر شما را به هم می ریزند، می توانند به سرعت پیر شوند.

شغل شما می تواند صبر شما را از طرق مختلف آزمایش کند. شما همیشه نمی توانید محیط کار خود را کنترل کنید. اما اشتراک گذاری فضا با افراد خاص و فهرست طولانی وظایف شما می تواند شما را از لحاظ جسمی و روحی خسته کند. و گاهی اوقات، چک دستمزد سردرد را توجیه نمی کند.

تجربه استرس های عادی روزمره یک چیز است. این یک چیز دیگر است که احساس کنید در آستانه فرسودگی هستید.

فرسودگی شغلی واقعی است، و مهم است که قبل از اینکه خیلی دیر شود، علائم قرمز را تشخیص دهید. چگونه می دانید که فرسودگی شغلی است؟ پاسخ در این است که چگونه استرس کار بر زندگی شما تأثیر می گذارد. در اینجا پنج نشانه وجود دارد که نشان می دهد ممکن است در محل کار دچار فرسودگی شغلی شوید.

1. همه چیز در مورد شغل شما، آزار دهنده است

هنگامی که در مورد کار هیجان زده هستید، ممکن است با نگرش مشتاقانه به هر روز نزدیک شوید. خوش‌بینی شما از یک مایل دورتر می‌درخشد، و شما آماده هستید که دنیا را تصاحب کنید. وقتی در نزدیکی فرسودگی هستید، داستان متفاوتی است.

اگر به سمت فرسودگی شغلی پیش می روید، ممکن است علاقه خود را به شرکت در جلسات، کار گروهی از دست بدهید. ممکن است متوجه شوید که از کمک‌های شما قدردانی نمی‌شود. و در شغل فعلی‌تان به دام افتاده‌اید.

اگر هر یک از این موارد بالا آشنا به نظر می رسد، فرسودگی شغلی دارد در خانه شما را می زند. نگرش منفی شما فراتر از یک روز بد است. هفته به هفته یا ماه به ماه بدون وقفه با شما این حس همراه است.

2. انرژی برای مصرف ندارید

وقتی به شغل خود اهمیت نمی دهید، عملکرد شغلی شما ضربه می بیند. البته که شما هنوز هم به یک چک حقوق نیاز دارید، اما در هنر انجام دادن آنقدر تسلط دارید تا از پس آن بربیایید.

ممکن است کار را رها کنید یا دیر برسید. فرسودگی ذوق و شوق شما را از بین می برد. شما نمی توانید تمرکز کنید و بی انگیزه هستید. و در نتیجه فقط بخاطر انجام  تکالیف شروع به انجام وظیفه می کنید.

3. تعادل کار و زندگی وجود ندارد

اگر پول زیادی دریافت می کنید، برخی از کارفرمایان فکر می کنند این حق آنهاست که تمام وقت و توجه شما را مطالبه کنند. و شما نباید شکایت کنید.

صرف نظر از موقعیت یا میزان درآمدی که دارید، نباید اجازه دهید یک شغل تمام جنبه های زندگی شما را کنترل کند. کار شبانه روزی به نفع حقوق شماست. اما هیچ کمکی به سلامت روان شما نمی کند. قرار دادن هر چیزبا اهمیت در زندگیف سرجای خودش،  یک دستور العمل برای جلوگیری از فرسودگی شغلی است.

یک هفته شلوغ گهگاهی در محیط کار طبیعی است. اما اگر شغل شما باعث خستگی و استرس شما می شود و نمی توانید آخرین باری را که با خانواده خود شام خورده اید یا در یک شیفت معمولی کار کرده اید، به یاد بیاورید، ممکن است بخواهید در اسرع وقت تغییراتی را برای جلوگیری از فرسودگی ایجاد کنید.

4. می خورید، می خوابید، و رویا های مربوط به شغل خود را میبینید

استرس خوب (کوتاه مدت) و استرس بد (دراز مدت) وجود دارد. استرس خوب مواد شیمیایی را آزاد می کند که به شما کمک می کند عملکرد بهتری داشته باشید و قدرت مغز را افزایش می دهد. اما استرس بد – استرس مسئول فرسودگی شغلی – شما را در معرض خطر مشکلات سلامتی قرار می دهد.

برخی افراد نمیدانند که شغلشان چه زمانی روی آنها تاثیر فیزیکی یا روحی می گذارد. اما مهم است که مراقب تغییرات سلامتی خود باشید، زیرا اینها می تواند نشانه ای از فرسودگی شغلی باشد. اگر با فکر کردن به کار از خواب بیدار می شوید، با فکر کردن به کار می خوابید و در مورد مشکلات مربوط به کار خواب می بینید، ذهن شما هرگز استراحت نمی کند. انگار همیشه در حالت کار هستید. چه متوجه شوید چه ندانید، این می تواند سلامتی شما را خراب کند و باعث شود:

5. شما یک آدم آشفته و تحریک پذیر هستید

اگر در محل کار ناراضی هستید و در آستانه فرسودگی شغلی هستید، این ناراحتی می تواند به زندگی شخصی شما نفوذ کند. ممکن است با همکارانتان دمدمی مزاج یا بداخلاق باشید. و در خطر تبدیل شدن به نسخه ای نه چندان دوستانه از خودتان در خارج از دفتر باشید. این می تواند شما را در تضاد با دوستان و خانواده قرار دهد. به یاد داشته باشید، هیچ شغلی ارزش به خطر انداختن روابط شخصی شما را ندارد.

بازیابی

اکنون که علائم فرسودگی شغلی را می شناسید، چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید؟

سلامتی خود را در اولویت قرار دهید

وقتی بیش از حد کار می کنید و خسته هستید، ممکن است ناهار را حذف کنید. ورزش را متوقف کنید. و فقط چند ساعت در شب بخوابید. زندگی با این سرعت سالم نیست. و می تواند زودتر از موعد باعث فرسودگی شغلی شود.

مراقب سلامتی خودتان باشید. صرف نظر از اینکه در طول روز چه اتفاقی می افتد، مطمئن شوید که برای ناهار استراحت می کنید. و میان وعده های سالم میل کنید. کافئین و شکر را کنار بگذارید – این مواد می توانند شما را عصبی کرده و اضطراب را افزایش دهند. برای تنظیم قند خون و حفظ آرامش از چربی ها و پروتئین های سالم استفاده کنید.

برای حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی در هفته برنامه ریزی کنید. و مهمتر از همه، اجازه ندهید کار حق لذت بردن از هفت تا نه ساعت خواب شبانه را از شما سلب کند.

این تغییرات ساده را انجام دهید و احساس بهتری خواهید داشت.

واقع بین باشید

عوامل استرس زای کاری را که زندگی شما را غیرقابل تحمل می کند، شناسایی کنید. علیرغم آنچه رئیس شما ممکن است فکر کند، شما یک ربات نیستید. و تظاهر به ابرانسان بودن می تواند به آرامی شما را بکشد.

اگر مدتی است که احساس خستگی و اضطراب می کنید، انتظار نداشته باشید که مشکل به طور معجزه آسایی از بین برود. شاید وقت آن رسیده باشد که با رئیس خود صحبت کنید.

اگر اضافه کاری زیادی دارید یا خارج از شرح شغل خود کار می کنید، در مورد انتقال به یک برنامه عادی صحبت کنید. ممکن است رئیس شما 10 ساعت کار را برای تکمیل در یک روز 8 ساعته تعیین کند. طبیعتاً شما می خواهید تأثیر خوبی در شغلتان به جای بگذارید. اما این وظیفه شما نیست که به تنهایی مشکل کمبود کارکنان شرکت را حل کنید.

باید بمانی یا بروی؟

فقط شما می توانید این تماس را برقرار کنید. ممکن است کارفرمای شما به اولویت دادن به سلامتی شما اهمیتی ندهد. و شما را در موقعیت سختی قرار دهد. وقتی همه چیز گفته شد و انجام شد، کنترل می کنید که آیا کار شما را از لبه خارج کند یا خیر. استعفا از یک شغل ترسناک است. و هیچ تضمینی وجود ندارد که در جای دیگر تجربه بهتری داشته باشید. البته تا زمانی که گزینه های دیگر را در نظر نگیرید، متوجه نخواهید شد.

به تعطیلات رفتن

برخی افراد زمان مرخصی با حقوق را کنار می گذارند. به هر دلیلی نیازی به فرار از دفتر ندارند. اگر شما یکی از این افراد هستید، این ممکن است توضیح دهد که چرا به سمت فرسودگی شغلی پیش می روید.

برخلاف آنچه ممکن است فکر کنید، در غیاب شما محل کار شما از هم نخواهد پاشید. نه برای تضعیف نقشی که در دفتر بازی می‌کنید، اما اگر شما در شرکت نباشید، رئیستان احتمالاً می‌تواند برای چند روز بدون شما شرکت را اداره کند.

ستودنی است که نسبت به کارفرمای خود احساس وفاداری دارید، اما باید به خودتان نیز وفادار باشید. حتی اگر به جایی سفر نمی کنید، از زمان استراحت خود برای آسودگی، خواب یا کشف مجدد جنبه خلاقانه خود در یک اقامتگاه استفاده کنید.

خلاصه

تشخیص علائم فرسودگی شغلی می تواند دشوار باشد و ممکن است علائم را به استرس عادی تبدیل کنید. اما فرسودگی شغلی فراتر از یک روز بد یا یک هفته بد است. این بر احساس شما نسبت به شغل، زندگی و نحوه برخورد با دیگران تأثیر می گذارد. برخی از روش های بالا را برای غلبه بر فرسودگی شغلی امتحان کنید. اگر هیچ کمکی نکرد، ممکن است وقت آن رسیده باشد که به مشاور مراجعه کنید.

واحد علوم اعصاب رفتاری (اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات خلقی-رفتاری)

پیوند بین محرومیت از خواب و عملکرد شغلی

راه کارهای جلوگیری از فرسودگی شغلی ناشی از شرایط ویروس کورونا در کارکنان مراقبت های بهداشتی