07136476172 - 09172030360 [email protected]

معمولا این سوال از من پرسیده می شود:

“اگر تنها بخواهم یک کار را برای بهبود استرس انجام دهم، بهترین کار چیست؟”

این سوال، سوال بجایی است زیرا همه ی افراد، زمان یا انرژی برای ایجاد همه ی تغییرات سبک زندگی و دیدگاهی را ندارند. یا نمیتوانند در زمانی اندک تغییرات اساسی انجام دهند.

این موضوع به ویژه زمانی که شما استرس زیادی دارید اهمیت پیدا می کند.( و بیشتر افراد نیز معمولا در همین زمان ها به دنبال راه حل برای مدیریت و بهبود استرس خود هستند.)

“بهترین کاهش دهنده ی استرس”، در واقع به این موضوع اشاره می کند:

“آیا می توان تنها با تغییر یک فاکتور، به طور موثر استرس را بهبود داد؟”

خوشحال خواهید شد اگر بدانید که این کار، امکان پذیر است.راه های ساده و مستقلی وجود دارند که به شما کمک می کنند تاثیرات موثری بر سطح استرس خود داشته باشید.

در ادامه 5 استراتژی برای بهبود استرس معرفی شده است که به ویژه برای استرس مزمن بسیار کمک کننده است.

به شما پیشنهاد می دهم یکی از روش های زیر را وارد برنامه ی امروز خود کنید و ببینید تجربه شما چه تغییری می کند.

می توانید حتی به تدریج این 5 استراتژی را  امتحان کنید تا در نهایت همه را در برنامه ی روزانه ی خود داشته باشید. اما لزومی ندارد به طور آنی خود را مجبور به رعایت هر پنج مورد کنید. یک مورد برای شروع کافی است.

 

 

1. فیزیولوژی خود را با تنفس آرام کنید.

یادگیری روش های تنفسی برای بهبود استرس، می تواند روش شماره اول برای مدیریت استرس باشد. زیرا این روش به راحتی و به سرعت توسط هر شخصی قابل استفاده است. همچنین این روش زمان و مکان خاصی نمی طلبد.

می توانید روش های تنفسی برای بهبود استرس را حتی در میانه ی موقعیت استرس زا نیز انجام دهید.در این صورت می توانید پاسخ استرسی بدن خود را تغییر دهید و در نتیجه به طور کامل، تجربه ی شما از موقعیت استرس زا تغییر می کند.

هر زمان در روز که احساس اضطراب کردید به سراغ این تکنیک بیایید و بدن خود را آرام کنید.

 

 

2.استرس را با ورزش کردن کاهش دهید.

ورزش یکی از راه های فوق العاده برای کاهش استرس و بهبود سلامت عمومی است.

ورزش همچنین به کاهش وزن و افزایش انرژی بدن نیز کمک می کند.

راه های کاهش استرس

اما ورزش به دلایل زیر یک کاهش دهنده ی استرس بسیار مناسب است:

روزنه ی خروج

ورزش برای شما می تواند یک روزنه ی خروج از تمام کلافگی ها و استرس ها باشد.

زمانی که برای مثال، مشت های کلافگی خود را در کلاس ورزش های رزمی، خالی می کنید یا با یک دویدن جانانه تمام بدن خود را در کلاس ایروبیک به کار می گیرید، در واقع بدن خود را از کلافگی ها و اضطراب ها خالی می کنید.

 

حواس پرتی

ورزش می تواند به عنوان ابزاری برای تغییر توجه استفاده شود. ورزش در این صورت می تواند شما را از محیط هایی که منبع استرس هستند دور کند.

ورزش شما را وارد محیط هایی می کند که احساس کنترل بیشتری بر شرایط دارید: طبیعیت یا کلاس ورزش، در کنار دیگرانی که با هدفی مشابه شما آنجا هستند.

به یاد داشته باشید زمانی که استرس دارید، تنها خارج شدن از محیط استرس زا نیز می تواند خلق شما را بسیار بهبود دهد.

 

هورمون های مفید

ورزش باعث ترشح اندورفین می شود.و به شما کمک می کند احساس خوبی داشته باشید. تغییر در ترکیبات شیمیایی بدن شما، یکی از راه های قدرتمند کاهش استرس است زیرا تجربه ی شما از استرس را تغییر می دهد.

 

 

 

3. دیدگاه خود را با مثبت اندیشی و سپاسگزاری تغییر دهید.

پژوهش ها نشان می دهد که زمانی که افراد مثبت اندیش، مانند افراد بدبین، یک عامل استرس را تجربه می کنند، کمتر تحت تاثیر قرار می گیرند.

 

4. عوامل اصلی و بزرگ استرس را در زندگی مدیریت کنید.

راه های کاهش استرس

گاهی بخش زیادی از استرس ما می تواند از یک موقعیت ناشی شود که به طور مزمن وجود دارد.

این موضوع می تواند یک شغل دشوار، یک رابطه که در آن رضایت ندارید، یک برنامه ریزی فشرده و سخت، یا موقعیتی باشد که به طور مکرر در شما استرس ایجاد می کند.

آیا متوجه شده اید که به طور مکرر از موضوع خاصی استرس دارید؟

یکی از راه های موثر کاهش استرس، پیدا کردن عوامل مزمن ایجاد استرس و اشاره به آن ها است.

در این صورت یا می توانید از مهارت های حل مسئله برای حل عامل استرس زا استفاده کنید و یا حداقل می توانید با به رسمیت شناختن عامل استرس، احساس بهتری داشته باشید.

 

 

5.به طور مرتب مدیتیشن انجام دهید.

ما هنوز در ابتدای راه شناخت فواید مدیتیشن هستیم. اما تا این اندازه می دانیم که مدیتیشن از روش های فوق العاده برای کاهش استرس است.

انجام مدیتیشن حتی برای چندین دقیقه می تواند شما را آرام تر کند و در لحظه ی حال قرار دهد.

افرادی که به طور مکرر مدیتیشن می کنند، اثرات این کار را حتی بیشتر احساس می کنند.

 

یک تمرین ساده و آسان 5 دقیقه ای برای مدیتیشن و کاهش استرس

10 هدفگذاری در سال جدید برای کاهش استرس

اهمیت گریه کردن در کاهش استرس و درمان

 

خودمراقبتی دوران کرونا برای بهبود زندگی و کاهش استرس

 

منبع:

verywellmind.com