07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

تمرین هایی برای خودشفقتی :

با زیاد شدن فشار شبکه های اجتماعی و ظاهر زندگی اطرافیان، ما نیاز به یک یاداوری همیشگی داریم که به ما بگوید ما فقط انسانیم.انسانی که ضعف هایی را در کنار نقاط قوتی دارد. و شکست هایی را در کنار پیروزی هایی تجربه می کند.و ما پیوسته در حال تغییر و رشد هستیم.

یک لیست بزرگ از کارهایی وجود دارد که می توانیم هر روز با آن،مهارت های خودشفقتی را تمرین کنیم. این 5 مورد که در ادامه آمده است نیز از آن لیست انتخاب شده است:

 

 

 

1.سپاسگزاری را تمرین کنید.

در بسیاری از زمان ها، ما تجربه های کوچک اما مثبت و لذتبخش روزانه ی خود را فراموش می کنیم. و یادمان می رود بابت آن ها سپاسگزار باشیم.ما بسیار درگیر استرس های روزانه، کار، مسئولیت ها و دغدغه های خانه هستیم و فراموش می کنیم این مهارت را برای خودمان تمرین کنیم.یا فراموش می کنیم از اطرافیان مهم مان، بابت نگرانی هایشان برای ما و مراقبت از ما، تشکر کنیم.

همچنین فراموش می کنیم از بدنمان برای سلامتی و برآورده کردن نیاز هایمان تشکر کنیم.

یک راه حل این است که به کار های روزانه و رویتن و اوقات مرده به عنوان فرصتی نگاه کنیم که در آن به خودمان، نکات مثبت روزانه را یادآوری کنیم.

زمانی که به نکات مثبت کوچک توجه کنیم، می توانیم از دریچه ی مهربان تری به زندگی و دنیا نگاه کنیم.

 

 

2.با خودتان مهربان باشید.

زمانی که یک دوست از ما راهنمایی می خواهد، ما تلاش می کنیم صادق و در عین حال مهربان باشیم.بسیاری از ما، به دنبال کلمات مناسبی می گردیم تا در این موقعیت ها استفاده کنیم.آیا برای خودمان نیز این کار ها را انجام می دهیم؟ زمانی که با خودمان صحبت می کنیم چه قدر مهربانیم؟زمانی که به آینه نگاه می کنیم به خودمان چه می گوییم؟ مهم است که با خودمان نیز جوری صحبت کنیم که با یک دوست حرف می زنیم.

 

 

3.خودتان را ببخشید.

زمانی که شخص دیگری، اشتباهی می کند، اولین کلماتی که به زبان می آوریم تا به او بگوییم چیست؟ “نگران نباش” یا ” اشکالی ندارد”. آیا ما همین مهربانی را نسبت به خودمان نیز در برخورد با اشتباهاتمان داریم؟ در بعضی اوقات ما فراموش می کنیم که ما هم انسانیم و اشتباه می کنیم.

در عوض بیاییم خود راببخشیم و به جای سرزنش، از اشتباهات خود یاد بگیریم.

 

 

4.به خود اجازه دهید تا آنچه یاد گرفته اید را فراموش کنید.

اگر بتوانیم موارد ذکرشده ی قبلی را رعایت کنیم، می توانیم به خودمان اجازه دهیم آنچه یادگرفته ایم را فراموش کنیم. همه ییام های مختلفی که از بیرون دریافت کرده ایم که “کارایی” ما، “ارزش” ما را تعیین می کند.می توانیم پیام هایی که به ما می گویند به قدر کافی خوب نیستیم را کنار بگذاریم. ما لایق عشق، احساس تعلق و ارتباط هستیم.

 

 

5.به خودتان استراحت بدهید.

گاهی تنها چیزی که به آن نیاز داریم زمانی برای استراحت است.اینکه به خود یادآور شویم که تلاش ما کافی است و به قدر کافی خوب عمل کرده ایم.

ما نیاز به یک فضا داریم تا در آن دستاورد های خودمان را قدر بنهیم.

به خود یک استراحت بدهید. باور ها، یا خودتان را رها نکنید. در عوض برای مدتی استراحت کنید. 5 دقیقه زمان برای مدیتیشن و ذهن آگاهی اختصاص دهید، به موسیقی مورد علاقه ی خود گوش فرا دهید، یا مدتی را از اینترنت دور باشید. فقط 5 دقیقه به خود استراحت بدهید و  تاثیر آن را خواهید دید.

منبع:

psychologytoday.com

 

مطالب مرتبط:

ارتباط خودشفقتی، اصالت احساسات و دنیایی پر مهر تر

ریشه های عمیق خودسرزنشی و خودانتقادگری

خود آغوشی، شما می توانید( و باید) خودتان را بغل کنید!