بر اساس تحقیقات منتشر شده در PLOS ONE. برنامههای سلامت جنسی که شامل آموزش بهداشت جنسی میشوند. میتوانند دانش و نگرش در مورد رابطه جنسی و همچنین استفاده از وسایل پیشگیرانه را در مقایسه با برنامههایی که این کار را نمیکنند. بهبود بخشند.
منبع: PLOS
فراتحلیل ادبیات تحقیق در سالهای 2005-2020 نشان میدهد که گنجاندن لذت در چنین برنامههایی میتواند تأثیرات مثبتی بر نگرشها و رفتارهای جنسی ایمنتر داشته باشد و توصیه میکند آموزش جنسی و رویکردهای مداخله بهداشتی را که تصدیق نمیکنند که تجربیات جنسی لذتبخش باشد. بازنگری کنند.
سالانه میلیاردها دلار در سراسر جهان صرف خدمات و برنامههای مربوط به سلامت جنسی و باروری و حقوق میشود. با وجود کمتر از ده سال برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل. که سلامت جنسی و باروری و حقوق باروری را هدف قرار می دهد. هنوز بار جهانی زیادی از بیماری های مقاربتی و HIV وجود دارد.
محققان پروژه لذت. دپارتمان تحقیقات و تحقیقات سلامت جنسی و باروری سازمان جهانی بهداشت و همکارانش 33 مداخله منحصر به فرد را با هدف کاهش خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی/اچ آی وی که شامل لذت است. بررسی می کنند و هشت مورد را متاآنالیز می کنند.
یک پژوهش
آنها شواهدی پیدا کردند که نشان میدهد لذت بردن میتواند تأثیرات مثبت قابل توجهی در نگرشهای مبتنی بر اطلاعات و دانش. از جمله خودباوری شرکتکنندگان در تغییر رفتار. و انگیزه استفاده از کاندوم. و همچنین در رفتار و استفاده از کاندوم داشته باشد.
در حالی که نویسندگان مداخلات را در طیفی از مداخلات سلامت جنسی (از جمله مداخلات پیشگیری از بارداری و تنظیم خانواده) جستجو کردند. این بررسی در نهایت شامل برنامههای مربوط به STI/HIV با هدف قرار دادن جمعیتهایی بود که به طور سنتی «آسیبپذیر» در نظر گرفته میشدند.
نویسندگان خاطرنشان می کنند که کار آینده برای ترکیب و ارزیابی مداخلات فراگیر لذت در فضای سلامت باروری و برای جمعیت عمومی مورد نیاز است.
این تیم استدلال می کند که ادامه اجتناب از لذت در سلامت جنسی و آموزش خطر هدایت نادرست یا استفاده ناکارآمد از منابع را به همراه دارد. محققان خواستار بازنگری اساسی در نحوه جهت گیری برنامه ها هستند
ارتقای سلامت جنسی
نویسندگان میافزایند: «لذت در ارتقای سلامت و آموزش جنسی نادیده گرفته شده است. علیرغم ارتباط آشکار آن با سلامت و رفاه جنسی. بررسی سیستماتیک و متاآنالیز ما. اولین در نوع خود. نشان می دهد که شامل ملاحظات لذت جنسی در خدمات سلامت جنسی و باروری. استفاده از کاندوم را بهبود می بخشد و بنابراین ممکن است نتایج سلامت جنسی و باروری را نیز بهبود بخشد.
«سیاست گذاران و مدیران برنامه باید با سهولت بیشتری بپذیرند که لذت محرک اصلی رفتار جنسی است و گنجاندن آن در خدمات سلامت جنسی و باروری می تواند پیامدهای نامطلوب را کاهش دهد.
«هشت سال پس از ضربالاجل هدف توسعه پایدار. استراتژیهای نوآورانهای که میتوانند پیشرفت به سوی اهداف SRHR. از جمله برای پیشگیری از بیماریهای مقاربتی و HIV را تسریع بخشند. ضروری هستند.
«برنامههایی که رویکرد مثبت جنسی و شامل لذت را اتخاذ میکنند. یکی از این نوآوریها است که باید فوراً مورد توجه قرار گیرد.»
آموزش سلامت جنسی
بخش سلامت نوجوانان و مدارس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (DASH) رویکردی مبتنی بر شواهد را ایجاد کرده است که مدارس می توانند برای کمک به پیشگیری از HIV. STDs و بارداری ناخواسته در بین نوجوانان. اجرا کنند. این شامل آموزش بهداشت با کیفیت. سیستمهایی است که دانشآموزان را به خدمات بهداشتی متصل میکند. و محیطهای امنتر و حمایتکنندهتر را فراهم می سازد. این خلاصه اطلاعاتی بر ارائه آموزش بهداشت جنسی با کیفیت متمرکز است – روشی سیستماتیک و مؤثر که مدارس می توانند دانش ضروری و مهارت های حیاتی مورد نیاز برای کاهش رفتارهای مخاطره آمیز جنسی را در اختیار نوجوانان قرار دهند.
آموزش بهداشت جنسی چیست؟
آموزش با کیفیت سلامت جنسی (SHE) دانش و مهارت هایی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد تا به آنها کمک کند تا سالم باشند و از ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV). بیماری های مقاربتی (STD) و بارداری ناخواسته جلوگیری کنند. برنامه درسی SHE شامل محتوا و مهارتهایی است که از نظر پزشکی دقیق. از نظر رشد مناسب و از نظر فرهنگی مرتبط است که پیامدهای رفتاری کلیدی را هدف قرار داده و رشد جنسی سالم را ارتقا میدهد.
برنامه درسی متناسب با سن است و برای ارائه اطلاعات در مورد رفتارها و تجربیات مخاطره آمیز سلامتی در سطوح مختلف برنامه ریزی شده است. آموزش بهداشت جنسی باید با تحقیقات علمی و بهترین شیوه ها سازگار باشد. منعکس کننده تنوع تجارب و هویت دانش آموزان؛ و با اولویت های مدرسه. خانواده و جامعه همسو شود.
در سراسر ایالت ها. کمتر از نیمی از دبیرستان ها (43%) و کمتر از یک پنجم مدارس راهنمایی (18%) موضوعات کلیدی CDC را برای آموزش بهداشت جنسی آموزش می دهند.
منبع: نمایه های سلامت مدرسه 2018
برنامه های آموزش بهداشت جنسی با کیفیت دارای ویژگی های مشترک زیادی هستند. این برنامه ها:
- توسط معلمان و کارکنان مدرسه ماهر و آموزش دیده آموزش داده می شود.
- از استراتژی هایی استفاده کنید که برای همه دانش آموزان مرتبط و جذاب باشد.
- رسیدگی به نیازهای بهداشتی همه دانش آموزان. را شامل شود صرف نظر از جنسیت
- دانش آموزان را به سلامت جنسی و سایر خدمات بهداشتی در مدرسه یا جامعه متصل کند.
- والدین. خانواده ها و شرکای جامعه را در برنامه های مدرسه درگیر کند.
- روابط مثبت بین نوجوانان و بزرگسالان مهم را تقویت کنید.
چگونه مدارس می توانند آموزش بهداشت جنسی ارائه دهند؟
یک برنامه آموزش بهداشت مدرسه که شامل برنامه درسی SHE با کیفیت است. توسعه دانش و مهارت های حیاتی مورد نیاز برای ترویج رفتارهای سالم و اجتناب از خطرات را هدف قرار می دهد. مهم است که SHE به صراحت توسعه مهارت را در خود گنجانده باشد. دادن زمان به دانشآموزان برای تمرین. ارزیابی و تأمل در مورد مهارتهای آموزش داده شده در برنامه درسی به آنها کمک میکند تا به سمت استقلال. تفکر انتقادی و حل مسئله برای جلوگیری از HIV. STD و بارداری ناخواسته حرکت کنند.
مدارس دولتی Broward County در فلوریدا از ابزار تحلیل برنامه درسی آموزش بهداشت CDC (HECAT) برای بهبود برنامه های درسی آموزش بهداشت خود استفاده کرده اند.
ما برنامه درسی فعلی خود را با HECAT مقایسه کردیم و بر اساس آنچه تجزیه و تحلیل کردیم. تغییرات و اصلاحات و بهبودهایی ایجاد کردیم.
برنامه های آموزش بهداشت جنسی با کیفیت به دانش آموزان می آموزد که چگونه:
- تأثیرات خانواده. همسالان و رسانه ها را که بر سلامتی تأثیر می گذارد. تجزیه و تحلیل کنند.
- دسترسی به اطلاعات. محصولات و خدمات سلامت معتبر و قابل اعتماد (مانند آزمایش HIV/STD)
- با خانواده. همسالان و معلمان در مورد مسائلی که بر سلامتی تأثیر می گذارد. ارتباط برقرار کنید.
- تصمیمات آگاهانه و متفکرانه ای در مورد سلامت آنها بگیرند.
- مسئولیت بهبود سلامت خود و دیگران را بر عهده بگیرند.
مزایای ارائه آموزش بهداشت جنسی به دانش آموزان چیست؟
ترویج و اجرای برنامه های SHE که به خوبی طراحی شده اند به طرق مختلف بر سلامت دانش آموزان تأثیر مثبت می گذارد. دانش آموزانی که در این برنامه ها شرکت می کنند بیشتر احتمال دارد:
- تاخیر در شروع آمیزش جنسی
- شریک جنسی کمتری داشته باشد.
- تجربه های کمتری از رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشد.
- استفاده از محافظت آنها. به ویژه کاندوم را افزایش دهد.
- عملکرد تحصیلی آنها را بهبود بخشد.
علاوه بر ارائه دانش و مهارتها برای رسیدگی به رفتار جنسی. برنامههای باکیفیت SHE را میتوان طوری تنظیم کرد که شامل اطلاعاتی در مورد مصرف مواد پرخطر*. پیشگیری از خودکشی. و نحوه جلوگیری از ارتکاب یا قربانی شدن دانشآموزان – رفتارها و تجربیات در آن مکان باشد. جوانان در معرض خطر سلامتی و نتایج تحصیلی ضعیف هستند.
*مصرف مواد پرخطر عبارت است از هرگونه استفاده نوجوانان از مواد با خطر بالای پیامدهای نامطلوب (مانند آسیب. دخالت در عدالت کیفری. ترک تحصیل. از دست دادن زندگی). این شامل استفاده نادرست از داروهای تجویزی. استفاده از داروهای غیرقانونی (به عنوان مثال. کوکائین. هروئین. مت آمفتامین ها. مواد استنشاقی. مواد توهم زا. یا اکستازی) و استفاده از داروهای تزریقی (یعنی داروهایی است که خطر ابتلا به بیماری های منتقله از طریق خون را بالا می برند. به عنوان HIV و هپاتیت).
ارائه آموزش بهداشت جنسی در عمل چگونه است؟
برای اجرای موفقیت آمیز SHE با کیفیت. مدارس به سیاست های حمایتی. محتوای مناسب. کارکنان آموزش دیده و والدین و جوامع متعهد نیاز دارند. مدارس می توانند این چهار عنصر را برای حمایت از SHE قرار دهند.
https://neurosciencenews.com/sexual-behavior-pleasure-education-20061/
https://www.cdc.gov/healthyyouth/whatworks/what-works-sexual-health-education.htm
سید مهدی ساداتی هستم. عاشق مغز! داروساز و دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب. عضو تیم مرکز سلامت مغز دانا! از علاقه هام شناسوندن کارایی های هیجان انگیز مغز به زبان ساده به آدمهاست! جست و جو می کنم در افسردگی، داروهای موثر بر مغز و سایر بیماری های حوزه ی روان و البته نوروپلاستیسیتی!