07136476172 - 09172030360 [email protected]

افسردگی نوعی اختلال خلقی جدی با علائمی است که از خفیف تا ناتوان کننده و به طور بالقوه تهدیدکننده زندگی متغیر است. برخی از افراد به جای دارویی که پزشک تجویز می کند، به دنبال بهبود افسردگی از طریق داروهای گیاهی هستند.

تازه ترین داده های موسسه ملی بهداشت روان نشان می دهد که در ایالات متحده، 6.7 درصد از افراد در سال 2016 اپیزودهایی از افسردگی عمده را تجربه کرده اند.

داروها و مشاوره، روشهای مرسوم برای کاهش علائم افسردگی است. با این حال، برخی از گیاهان دارویی و مکمل ها نیز کمک کننده هستند.

در این مقاله، ما به گیاهان و مکمل های رایج با پیوندهای مربوط به درمان افسردگی می پردازیم و ایمنی و اثربخشی آنها را مورد بحث قرار می دهیم.

 

 

 

گیاهان و مکمل ها


بعضی از گیاهان، روغنها و مکملها تأثیر امیدوارکننده ای را برای افراد مبتلا به افسردگی نشان داده اند.
استفاده از روشهای درمانی تکمیلی همچنان به محبوبیت خود ادامه می دهد، زیرا مردم به دنبال روشهای طبیعی تر برای مدیریت سلامتی خود هستند.

با این حال، گیاهان همیشه به معنای بی خطر بودن یا مؤثر واقع شدن نیستند و دانستن اینکه کدام محصول را انتخاب کنید می تواند باعث صرفه جویی در وقت و هزینه زیادی شود.

در ایالات متحده، سازمان غذا و دارو (FDA) گیاهان را به همان روش غذایی و دارو نظارت نمی کند. در نتیجه، تولید کنندگان همیشه صد در صد از کیفیت یا خلوص محصول خود را ارائه نمی دهند.

تحقیقات حاکی از وعده برخی مکمل ها در درمان افسردگی خفیف تا متوسط ​​است. اینها برخی از مکمل هایی است که مردم بیشترین استفاده را دارند:

 

 

 

1. St. John’s wort (علف چای، گُل راعی یا هزارچشم)

 

St. John’s wort به Hypericum perforatum نیز معروف است. این گیاه صدها سال است که یک درمان متداول برای استفاده در بهداشت روان است. با این حال، افراد اگر سعی کنند آن را به عنوان یک درمان احتمالی برای افسردگی استفاده کنند، باید احتیاط لازم را به کار ببندند.

یک بررسی در سال 2016 نشان داد که St. John’s wort نسبت به دارونما برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط ​​مؤثر است و تقریباً شبیه داروهای ضد افسردگی عمل کرده است.

با این حال، این بررسی  در مورد اثرات طولانی مدت St. John’s wort بر افسردگی شدید شواهدی پیدا نکرد.

نویسندگان همچنین نسبت به پذیرش نتایج خاطر نشان کردند که این گیاه دارای عوارض جانبی است که بسیاری از مطالعات آن را در نظر نگرفته بودند.

St. John’s wort همچنین می تواند در اثرات داروهای ضد افسردگی تداخل داشته باشد، به این معنی که ممکن است علائم را بدتر کند یا اثر بخشی درمان معمولی را کاهش دهد.

گرچه St. John’s wort ممکن است به بعضی از افراد کمک کند، اما اثرات مفید و مداوم را نشان نمی دهد.

به همین دلایل، افراد نباید به جای درمان معمولی، از St. John’s wort برای درمان افسردگی متوسط ​​تا شدید استفاده کنند.

 

 

 

2. جینسنگ


این مکمل از ریشه gnarled گیاه جینسنگ آمریکایی یا آسیایی حاصل می شود. جینسنگ سیبری، آسیایی و Eleuthero گیاهان مختلفی با مواد فعال مختلف هستند.

پزشکان طب چینی هزاران سال از جینسنگ استفاده کرده اند تا به افراد در بهبود وضوح ذهنی و انرژی و کاهش اثرات استرس کمک کنند.

برخی از افراد این خواص جینسنگ را با راه حل های بالقوه برای کمبود انرژی و انگیزه ای که می تواند با افسردگی همراه باشد، مرتبط می کنند.

با این حال، مرکز ملی National Center for Complementary and Integrative Health (NCCIH) توصیه می کند که هیچ یک از بسیاری از مطالعاتی که افراد در مورد جینسنگ انجام داده اند از کیفیت کافی برای اثبات توصیه های بهداشتی برخوردار نبوده است.

 

 

 

3. بابونه


مطالعه ای در سال 2012، داده های مربوط به بابونه را که از گیاه Matricaria recutita تهیه شده است، نقش آن را در مدیریت افسردگی و اضطراب بررسی کرده است.

نتایج نشان می دهد که بابونه نسبت به دارونما تسکین قابل توجهی برای علائم افسردگی دارد. با این حال، مطالعات بیشتری برای تأیید مزایای سلامتی بابونه در درمان علائم افسردگی لازم است.

 

 

 

4- اسطوخودوس


روغن اسطوخودوس یک اسانس محبوب است. مردم به طور معمول از روغن اسطوخودوس برای آرامش و کاهش اضطراب و اختلالات خلقی استفاده می کنند.

بررسی های مختلف سال 2013 نشان داد که اسطوخودوس می تواند پتانسیل قابل توجهی در کاهش اضطراب و بهبود خواب داشته باشد.

اسطوخودوس در مطالعات نتایج متفاوتی دارد که تأثیر آن بر اضطراب را ارزیابی می کند. با این حال، اثربخشی آن به عنوان درمانی برای افسردگی مداوم شواهد کمی با کیفیت بالا در حمایت از اثرات این گیاه دارد.

 

 

 

5. زعفران


برخی از مطالعات استفاده از زعفران را به عنوان یک اقدام ایمن و مؤثر برای کنترل علائم افسردگی ذکر می کنند.

با این حال، تحقیقات بیشتر به تأیید مزایای احتمالی زعفران برای مبتلایان به افسردگی کمک می کند. دانشمندان همچنین باید هرگونه عوارض جانبی احتمالی را بهتر درک کنند.

 

6. SAMe


برخی مکمل ها اثرات امیدوارکننده ای بر علائم افسردگی نشان داده اند. با این حال، بسیاری از تحقیقات که مزایای آنها را تأیید می کند، کیفیت پایینی دارند.
SAMe مخفف S-adenosyl metionion است، نوعی ترکیب مصنوعی از یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در بدن رخ می دهد.

در سال 2016، محققان تمام کارآزمایی های کنترل شده تصادفی را که سابقه استفاده از SAMe برای معالجه افسردگی در بزرگسالان بود، بررسی کردند. آنها تفاوت معنی داری برای تأثیر این مکمل مشاهده نکردند.

با این حال، آنها همچنین دریافتند که SAMe تقریباً همان کارآیی با داروهای ضد افسردگی رایج ایمی پرامین یا اگزیتالوپرام دارد. علاوه بر این، هنگامی که محققان SAMe را با داروهای انتخابی مهارکننده بازجذب مجدد سروتونین ترکیب کردند، بهتر از دارونما بود.

مانند بسیاری از مطالعات دیگر در مورد گیاهان و مکمل ها، تحقیقات در مورد ایمنی و اثر بخشی SAMe از کیفیت پایین برخوردار است. برای تعیین اثر دقیق آن تحقیقات بیشتری لازم است.

مردم از این مکمل در اروپا به عنوان داروی ضد افسردگی استفاده می کنند. با این حال، FDA هنوز این مورد را برای استفاده در ایالات متحده تأیید نکرده است.

 

7. اسیدهای چرب امگا 3


در یک بررسی منظم در سال 2015، محققان به این نتیجه رسیدند که مکمل های اسید چرب امگا 3 به عنوان یک درمان افسردگی مفید نیستند.

در حالی که نویسندگان این مطالعه هیچ عارضه جانبی جدی از مکمل گزارش ندادند، آنها همچنین توصیه کردند که این تنها یک اقدام مؤثر در درمان افسردگی است که ناشی از کمبود امگا 3 است.

 

8. 5-HTP


همچنین به عنوان 5-هیدروکسی تریپتوفان شناخته شده است، این مکمل ممکن است در تنظیم و بهبود سطح سروتونین در مغز مفید باشد. سروتونین انتقال دهنده عصبی است که بر روحیه شخص تأثیر می گذارد.

5-HTP تعداد زیادی از مطالعات حیوانات را پشت سر گذاشته است و برخی، مانند این بررسی از سال 2016، از پتانسیل آن به عنوان یک ضد افسردگی درمانی یاد می کنند. با این حال، شواهد در مورد اثرات آن در زمینه انسانی محدود است.

5-HTP به عنوان یک مکمل بدون نسخه (OTC) در ایالات متحده در دسترس است اما ممکن است در کشورهای دیگر نیاز به یک نسخه  باشد.

تحقیقات بیشتر لازم است ، به خصوص در مورد نگرانی از اینکه در صورت مصرف بیش از حد 5-HTP در سندرم سروتونین ، یک عارضه جدی عصبی باشد.

تولید کنندگان مکمل نیازی به اثبات محصول ندارند. دوز موجود در بطری نیز ممکن است نادرست باشد.

مردم باید اطمینان حاصل کنند که آنها گیاهان و مکمل های خود را از یک تولید کننده معتبر خریداری می کنند.

 

علائم افسردگی


علائم افسردگی عبارتند از:

احساس غم و ناامیدی
سرخوردگی و تحریک پذیری
از دست دادن علاقه به سرگرمی یا فعالیتهایی که معمولاً از آن ها لذت می برید
مشکلات خواب، چه خواب بیش از حد و چه بی خوابی
خستگی
تغییر در اشتها
مشکل در تمرکز
افکار مرگ یا خودکشی
علائم جسمی از جمله سردرد و کمردرد
پزشکان بر این باورند که فرد باید حداقل 5 هفته از این علائم را تا حدودی مختل کننده تجربه کند تا معیارهای تشخیص افسردگی را رعایت کند.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید


اگر علائم افسردگی در زندگی روزمره تداخل دار ، از پزشک معالج  کمک بگیرید.
اگر فردی هرکدام از این علائم را تا حدی احساس کند که در زندگی روزمره تداخل دارد، باید از پزشک خود درخواست کمک کند.

داروها و روشهای درمانی می توانند به شخصی که دچار افسردگی است کمک کنند. به افراد توصیه می شود که به عنوان یک درمان مستقل از گیاهان یا مکمل ها خودداری کنند.

افسردگی به طور معمول با گذشت زمان بدتر می شود و برای جلوگیری از عوارض شدیدتر آن نیاز به درمان دارد.

هرکسی که در مورد خودکشی یا صدمه زدن به خود فکر کند باید فوراً با پزشک یا بیمارستان محلی یا با تماس با Lifeline Prevention Suicide (1-800-273-TALK) به اورژانس مراجعه کند.

اگر ممکن است یک دوست یا دوست عزیز در معرض خطر اقدام به خودکشی قرار داشته باشد، با آن شخص بمانید و فوراً درخواست کمک کنید.


مکمل های گیاهی و طبیعی ممکن است برای برخی افراد به خوبی کار کنند. با این حال، آنها جایگزین کافی برای معالجه معمولی یا افرادی نیستند که با خطر خودکشی یا خودآزاری روبرو هستند.

فردی که مکمل های گیاهی مصرف می کند، باید به پزشک خود اطلاع دهد، زیرا این موارد باعث ایجاد عوارض جانبی و تداخل با سایر داروها می شود.

افسردگی یک بیماری قابل درمان است، اما ممکن است فرد روش های مختلف درمانی را امتحان کند که متوجه شود کدام یک از روشهای درمانی مؤثرتر است.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

Medical News Today

به این مقاله امتیاز دهید