07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

طبق نظر کارشناسان و محققان، ما انسان ها نسبت به اتفاقات منفی نگاه طرفدارانه داریم، به این معنی که به اطلاعات تهدیدآمیز و ترسناک توجه بیشتری داریم تا به وقایعی که مثبت هستند و به ما اطمینان خاطر میدهند.
این می تواند احساس استرس و اضطراب را در بسیاری از افراد افزایش دهد، اما چندین روش وجود دارد که به تمرین خوش بینی می تواند کمک کند.

به عنوان شایع ترین بیماری روان شناختی تنها در ایالات متحده، اختلالات اضطرابی، 40 میلیون بزرگسال را درگیر کرده است.

“اگر از دید روانشناختی به اضطراب نگاه کنیم، به عنوان واقعه ای به آن نگاه می کنیم که از محاسبات ما خارج است. اضطراب وقتی اتفاق می افتد که بیش از حد این احتمال را داشته باشیم که اتفاق بدی خواهد افتاد و توانایی خود را در انجام آن، دست کم بگیریم. “

استیو گروس، مددکار اجتماعی، بنیانگذار  Life is Good Kids Foundation اظهار داشت: ترس و اضطراب از درون ما ناشی می شود.

گروس خاطرنشان می کند: “انسان چیزی به نام تعصب منفی دارد، به این معنی که ما به اطلاعات تهدیدآمیز و ترسناک توجه بیشتری داریم تا وقایع اطمینان بخش.”

هنگامی که انسان های اولیه برای شکار غذا، آب و سرپناه تلاش میکردند، به بقا باز می گردد. تهدید مداوم حمله، انسان را در حالت جنگ یا گریز قرار داده است.

برخی از اضطراب ها یک واکنش فیزیولوژیکی است که بدن شما آدرنالین زیادی تولید کرده و در حالت تشخیص تهدید قرار می گیرد. گرچه اضطراب ممکن است بیش از حد خطرناک بودن چیزی را نشان دهد، بدن در تلاش است تا شما را ایمن نگه دارد. “

با این حال، خوش بینی می تواند به کاهش اضطراب کمک کند.

“من به خوش بینی به عنوان ترکیبی از تفکر مثبت، احساس امید، رفتار هدفمند و اعتماد به نفس فکر می کنم. این در مورد چگونگی توضیح اتفاقاتی است که در زندگی برای شما رخ می دهد، به ویژه چیزهایی که به خوبی پیش نمی روند، و یا اتفاقاتی که بر خلاف انتظارات شما پیش می روند. “

به عنوان مثال، هنگامی که اوضاع به نتیجه خوبی نرسد، یک فرد خوش بین به احتمال زیاد فکر می کند که این یک موقعیت موقت خواهد بود وهمه چیز به روال خوب بر میگردد، نه اینکه آینده خود را محکوم به شکست بداند. 

اگرچه ممکن است این امر به نظر غیر واقعی ویا نادیده گرفتن بعضی از مسائل به نظر برسد، اما، یک فرد خوش بین اتفاقات بد در زندگی را درک می کند در حالیکه تصمیم می گیرد که روی آنها تمرکز نکند.

وی بیان میکند: “تعریف ما [از خوش بینی] ظرفیت ما برای دیدن، احساس و تمرکز بر روی نیکی ها در خود، دیگران و اطرافمان است.”

 

در اینجا چند روش برای کمک به کاهش احساس اضطراب آورده شده است:

 

1. مغز خود را تغییر دهید


وقتی داتیلو بر روی بیمارانی که به اضطراب مبتلا هستند، کار می کند، از رفتار درمانی و صحبت کردن، برای تغییر تفکر آن ها، استفاده می کند.

“من در مورد چگونگی روشهای تفکر عصبی بسیار پیچیده صحبت می کنم. اگر می خواهیم طرز تفکر خودمان، مردم و جهان را تغییر دهیم، زمان لازم است تا مسیرهای جدیدی ایجاد شود. “

مغز بسیار انعطاف پذیر و قابل تغییر است و این توانایی را دارد که بین قسمت های جدیدی از مغز ارتباط برقرار کند. این کار به زمان، تکرار و تجربیات جدید نیاز دارد تا به تحکیم افکار جدیدی که می خواهیم تمرین کنیم، کمک کند.

داتیلو توضیح داد که بخشی از مغز به نام  orbitalfrontal cortex یا (OFC) که برای ادغام اطلاعات از مراکز فکری، عقلانی و عاطفی مهم است، در افرادی که خوش بینی تر هستند و اضطراب کمتری دارند، بزرگتر و توسعه یافته است. 

او هنگامی که با افراد مضطرب کار می کند، ابتدا هدف آنها این است که تشخیص دهند که روش های مختلفی برای تفکر وجود دارد. سپس آنها درباره ی اشکال مختلف آن بحث می کنند تا مشخص کنند کدام الگوهای تفکر مشکل ساز بوده است.

به عنوان مثال، از طریق یک سری سؤالات، Dattilo و بیماران او مشخص خواهند کرد، چه پیش بینی هایی را برای آینده در نظر گرفته اند و بر اساس آن چه اقداماتی را باید انجام دهد و چه اقداماتی را انجام ندهد.

مهمترین مؤلفه تمرین روشهای جدید تفکر است.

“بسیاری از مردم خیلی زود تلاش خود را رها می کنند قبل از اینکه متوجه شوند تغییر و تحولات ثابت مانده است. بخش مهمی از درمان، مرحله نگهداری است که در آن ما ویرایش فکری / درمان فعال انجام داده ایم و سپس وقت خود را صرف تمرین روش جدید تفکر و تحکیم یا ذخیره آن ایده ها می کنیم تا آنها بیشتر در دسترس باشند و به روش پیش فرض تبدیل شوند.

 

2. ترس های خود را تجزیه و تحلیل کنید


افرادی که اضطراب مزمن دارند (به آن اختلال اضطراب فراگیر گفته می شود)، تمایل دارند که فاجعه فکری داشته باشند. آنها بیش از حد برای اتفاقات منفی آماده می شوند. “

او از این به عنوان یک “بحران اعتماد” یاد می کند. درک ترس و به دست آوردن اطلاعات در مورد ترس خود، پادزهر ترس است.

در هر کاری که انجام می دهیم، ریسک وجود دارد و اضطراب احتمال اغراق آمیز در مورد خطر چیزی است.”

 

3- لیست کوتاهی از افرادی که باعث می شوند احساس خوبی داشته باشید تهیه کنید


 نگه داشتن افرادی که در نزدیکی شما هستند و باعث می شوند احساس آرامش، امنیت داشته باشید می تواند تغییرات مثبتی را به بار آورد.

وی خاطر نشان می کند: “روابط اجتماعی شما یکی از بهترین نتایج سالم را در بر دارد، بنابراین اگر مضطرب هستید، گذراندن زمان با این افراد می تواند باعث شود احساس بهتری داشته باشید.”

وی بیان می کند که اضطراب رو به افزایش است زیرا مردم از نظر اجتماعی بیشتر از همیشه منزوی هستند.

“بین انزوا و احساس اضطراب ارتباط وجود دارد.”

 

4- هر روز هدف مثبتی را در پیش بگیرید


هر روز صبح پس از بیدار شدن از خواب با نوشتن آنچه هدف شما برای آن روز است، می تواند ذهنیت شما را به یک ذهنیت مثبت تبدیل کند.

 

5. لبخند بزنید


گراس معتقد است که گاهی اوقات شادی منبع لبخند است – اما بعضی اوقات لبخند منبع شادی است.

“گاهی اوقات خوشحال می شویم بنابراین لبخند می زنیم، اما گاهی برعکس آن درست است. اگر لبخند بزنید، می توانید بدن خود را فریب دهید تا احساس خوشحالی کند. “

داتیلو خاطرنشان می کند که مؤلفه های بیولوژیکی، روان شناختی و اجتماعی همه در اضطراب نقش دارند. او بیان می کند تحقیقات فیزیولوژیکی نشان می دهد که بهتر فکر کردن و لبخند زدن بر عملکرد بدن از لحاظ جسمی تأثیر می گذارد.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

منبع: 

healthline

به این مقاله امتیاز دهید