07136476172 - 09172030360 [email protected]

گوشی ها یا تلفن های قدیمی از زمانی که الکساندر گراهام بل اولین تلفن را در سال 1876 اختراع کرده اند، محبوبیت و جایگاه ویژه ای بین افراد پیدا کردند. گوشی همراه دیگر تنها راهی برای صحبت کردن با سایرین نیست، بلکه تلفن های مدرن نقش های مختلفی در ارتباطات و عملکرد افراد در زندگی شخصی دارند.

موبایل، گوشی همراه یا گوشی های هوشمند در حال حاضر به طور کامل در زندگی روزمره ما ادغام شده اند. ما می توانیم فعالیت های بسیاری را با این شگفتی های تکنولوژی به عنوان کامپیوترهای جیبی در زندگی مدرن انجام دهیم.

از جمله می توانیم تماس های تلفنی، ارسال پیام های متنی، جستجوی نقشه و مسیریابی، پاسخ به ایمیل ها، و تعامل از طریق رسانه های اجتماعی مانند، واتساپ، تلگرام، اینستاگرام، فیس بوک و توییتر و پیدا کردن یک کلینیک خوب برای بی خوابی یا پرخوابی در شیراز را انجام دهیم. علاوه بر آن افراد می توانند با گوشی همراه خود بازی های آنلاین و آفلاین انجام دهند.

گوشی همراه

اما کار آنجا سخت می شود که پای گوشی یا تلفن همراه به رختخواب ما باز شود.

ما تمام روز را صرف تغذیه اطلاعات مغز مان می کنیم، بنابراین زمانی که میخوایم به مغزمان استراحت بدهیم و مغزمان را خاموش کنیم باید همین کار را نیز با تلفن همراه خود انجام دهیم. در مطالعات متعدد متوجه شده اند که استفاده از تلفن همراه قبل از خواب برای سلامت کلی فرد مضر است.

استفاده از گوشی همراه در رختخواب سبب کاهش میزان خواب میشود!

استفاده از گوشی  همراه در رختخواب باعث تمایل اجباری و شاید هم لذت بخش کار با آن میشود. و فرد با استفاده از گوشی به بررسی، پاسخ دادن، خواندن، پیمایش، ارسال، کلیک کردن یا بازیهای آنلان و آفلاین در رختخواب ادامه می دهند.

این احساس اگرچه برای فرد خوشایند و سرگرم کننده است اما آرامش فکری و خواب راحت فرد را مختل می کند. در کار باگوشی همراه در رختخواب، ذهن فرد ممکن است بیش از حد هیجان زده یا فعال شود. در نتیجه گوشی همراه در رختخواب منجر به تاخیر در زمان خواب و کاهش کل زمان خواب و کیفیت خواب می شود.

نور آبی برای چشمان شما  و خواب شما مضر است.

نور آبی که توسط صفحه نمایش تلفن همراه منتشر می شود، تولید ملاتونین را محدود می کند، هورمونی که چرخه خواب خواب شما را کنترل می کند.

و در نتیجه با اختلال در ریتم شبانه روزی خواب و بیداری، باعث دشوارتر شدن به خواب رفتن و دشوار بیدار شدن در روز بعد می شود.

به نظر می رسد ریتم شبانه روزی به ویژه به نور آبی حساس است، زیرا طول موج کوتاه دارد. مطالعات همچنین نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور آبی می تواند باعث آسیب به شبکیه شود.

استفاده از گوشی همراه قبل از خواب ، کل مقدار خواب رِم را کاهش می دهد.

خواب رِم مرحله ی مهمی از کل خواب است که حدوداً 25% از کل زمان خواب فرد را تشکیل می دهد. این مرحله نقش مهمی در حافظه و سایر عملکردهای شناختی دارد.

اگر می توانید که لازم است بتوانید، سعی کنید تلفن خود را زمانی که به رختخواب میروید در حالت پرواز یا در حالت بی صدا قرار دهید.

ممکن است به اعلان ها و هشدار های پیامک، اعلان های بازی یا صدای هشدار دریافت ایمیل  بی توجهی نشان دهید، اما می تواند خواب رِم و خواب عمیق شما مختل شود.

اگر تلفن همراه شما، به شما چسبیده و شما را کنترل میکند، و راه چاره ای برای خلاصی از آن ندارید در ادامه مطلب با ما همراه باشید

نگران نباشید! در اینجا چند نکته و مشاوره برای کاهش استفاده از تلفن همراه خواهیم گفت.

نکات:

گوشی همراه

متوقف کردن استفاده از دستگاه های الکترونیکی 30 دقیقه قبل از خواب.

بنیاد ملی خواب توصیه می کند که استفاده از دستگاه های الکترونیکی، مانند تلفن همراه خود، حداقل 30 دقیقه قبل از خواب متوقف کنید. در عوض، کتاب را بردارید و کمی مطالعه کنید.

این نکته یک شعار جذاب نیست. برای تمرین و آزمایش هم که شده امتحان کنید. خواهید دید که کتاب به مراتب همراه دوست داشتنی تری هست تا تلفن همراه. خواهید دید که چقدر سریعتر خواهید خوابید و چقدر در روز بعد احساس طراوت و کفایت خواب خواهید کرد.

یک روال خواب را ایجاد کنید

یک زمان خواب منظم که تضمین کند بدون هیچ تنش و هیجان، خواب آرامی را شروع خواهید کرد. ساعت های  قبل از خواب باید شامل فعالیت های آرام بخش باشد که شامل کار با وسایلی که دارای صفحه نمایش هستند (از جمله گوشی همراه)، نمی شود.

نور اتاق را کم کنید:

با این کار به مغز اعلام میکنید که خودش را برای کنار گذاشتن گوشی و خواب خوش آماده کند. شدت نور در یک واحد شناخته شده به عنوان لوکس اندازه گیری می شود. برخی مطالعات نشان داده اند که سطح نور حدودا 100 لوکس یا بیشتر می تواند تولید ملاتونین که هورمون القا کننده خواب است را سرکوب کند.

استفاده از حالت شبانه در گوشی همراه:

بسیاری از تلفن های همراه به  “حالت شبانه” مجهز شده اند که برای کار قبل از خواب راحت تر است. در این حالت شدت نور بازتابیده شده که هورمون ملاتونین را سرکوب میکند، کاهش می یابد و علاوه بر آن سبب کاهش نور آبی میشود.

گوشی همراه

فیلتر نور آبی

نور آبی به‌ویژه برای این که مغز متوجه فرا رسیدن صبح شود بسیار موثر است. اما هنگام شب و زمان خواب، مغز نیازی به آن ندارد. راه حل؟ هنگام شب و پیش از خواب از دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی هوشمند استفاده نکنید.

افزایش بی خوابی بین مردم به نوعی با افزایش استفاده از فناوری و گوشی های هوشمند پیوند خورده است. به طور معمول، هنگام شب، نور قرمز بیشتری وجود دارد که بدن را برای خواب آماده می کند. هنگامی که نور آبی ساطع شده از دستگاه های الکترونیکی در این شرایط اختلال ایجاد می کند، بدن به طور کامل بی دفاع می شود.

تنها راهی که اثرات منفی ناشی از نور آبی صفحه نمایش گوشیتان را از بین میبرد، فیلتر کردن آن است.

فیلتر ها و اپلیکیشن های انجام این کار انواع متفاوتی دارند اما تمام آنها به یک شیوه عمل میکنند. و آن اضافه کردن یک پرده نور قرمز به صفحه نمایش گوشی ست که میزان نور آبی را به حداقل میرساند.

خرید عینک هایی که نور آبی را فیلتر می کند.

عینک های نارنجی رنگ به طور خاص برای محافظت از چشم  طراحی شده اند که نور آبی را مسدود میکند.

یک ساعت زنگ دار بخرید

اگر یک ساعت زنگ دار بخرید دیگر بهانه بردن گوشی به اتاق خواب و رختخواب را نخواهید داشت. علاوه بر آن وسوسه نمی شوید که بهانه نگاه کردن به ساعت گوشی همراه خود، سروقت گوشی خود بروید.

برنامه های ردیابی خواب در گوشی همراه خود را خاموش کنید

بعضی از افراد از تلفن های خود یا حتی تکنولوژی پوشیدنی، به عنوان راهی برای پیگیری الگوهای خواب و بیداری خود استفاده می کنند. اگرچه استفاده از این تکنولوژی ها جالب و وسوسه انگیز است اما ارزش این را ندارد که قاتل خواب خود را با خود به رختخواب ببرید.

اما چگونه کمبود خواب روی بدن ما تاثیر می گذارد ؟

بدن انسان بین 7 تا 9 ساعت خواب در روز نیاز دارد ، اگر شما خواب مناسبی نداشته باشید سیستم عصبی تان به هم ریخته و در نتیجه می تواند منجر به کاهش توانایی قدرت تمرکز و حل مشکلات و بدتر شدن حافظه و کاهش ایمنی بدن شود
از طرفی می تواند وعده های غذایی شما را به هم ریخته و سوخت و ساز شما دچار مشکل شود.
که خود این می تواند شما را به سمت اضافه وزن سوق دهد.
توجه داشته باشید که اگر حداقل یک ساعت قبل از خواب بتوانید گوشی خود را کنار بگذارید می توانید خواب راحت و شب آرامی داشته باشید.

به همراه نبردن گوشی همراه در رختخواب، یکی از راهکارهای بهبود کیفیت خواب است. اگر مشکلات شما در زمینه کمیت و کیفیت خواب جدی است،  می توانید از همکاران مجرب ما در واحد خواب انیستیتو سلامت مغز دانا کمک بگیرید.

کیفیت خواب عامل تعیین کننده کیفیت بیداری است

 

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

فلج خواب یا بختک؟

 

 

به این مقاله امتیاز دهید