07136476172 - 09172030360 [email protected]

تیمی از محققان از یک استراتژی بالقوه امیدوارکننده برای هدف قرار دادن تومورهای مغزی – ژن های ایزوسیترات دهیدروژناز (IDH)، که رایج ترین تومورهای مغزی تشخیص داده شده در بزرگسالان 18 تا 45 ساله هستند، پرده برداشتند.

یافته های این تحقیق توسط محققان در بیمارستان عمومی ماساچوست، در مجله انجمن آمریکایی تحقیقات سرطان منتشر شده است.

کار قبلی این گروه، به سرپرستی دکتر دانیل کاهیل، نشان داد که گلیومای جهش یافته IDH دارای ضعف متابولیکی است و باعث می شود که آنها به ویژه نسبت به درمانهایی که NAD را پایین می آورند حساس باشند، مولکول متابولیکی که همه جا حیاتی است و معمولاً به عنوان “ارز متابولیسم” در سلول ها شناخته می شود.

همچنین، تحقیقات قبلی توسط محققان دیگر نشان داد که شیمی درمانی آنزیمی را فعال می کند که مولکول های NAD را به هم پیوند می دهد تا در ساختن پلی (ADP-ribose) یا PAR شرکت کند که یک سیگنال مهم آسیب به DNA می باشند. این سیگنال PAR یک حساسیت شناخته شده در گلیومای جهش یافته IDH است.

 

 

محققان همچنین دریافتند که فعال شدن آنزیم توسط شیمی درمانی باعث می شود NAD موجود برای تولید PAR در سلولهای گلیومای جهش یافته IDH کاهش یابد اما برای سلول های عادی اینگونه نیست.

این یافته ها نشان داد که حفظ سطح بالای PAR (و سطح NAD پایین)، همراه با شیمی درمانی، ممکن است سلول های گلیوم جهش یافته IDH را به طور منحصر به فرد هدف قرار دهد. با توجه به این موضوع، هیروکی ناگاشیما، پژوهشگر و نویسنده اصلی، یک استراتژی جدید درمانی را تدوین کرده و آن را در سلولهای توموری و مدلهای حیوانی آزمایش کرده است.

دکتر کاهیل، متخصص جراحی مغز و اعصاب، اظهار داشت: “ما دریافتیم که حداکثر کارآیی با ترکیب دو ماده حاصل می شود: تموزولومید، شیمی درمانی که بیشتر برای درمان بیماران مبتلا به گلیومای جهش یافته IDH استفاده می شود، با دارویی که باعث مهار تجزیه PAR می شود، که به عنوان مهار کننده PAR glycohydrolase شناخته می شود.

“ما برای اولین بار نشان دادیم که می توان از مهار کننده های PAR glycohydrolase برای تقویت اثربخشی شیمی درمانی در تومورهای دارای ضعف متابولیک در مسیر NAD استفاده کرد.”

دکتر میلر، متخصص مغز و اعصاب در ماسال جنرال که بیماران مبتلا به گلیوما جهش یافته IDH را معالجه می کند، خاطرنشان کرد: مهارکننده های گلیکوکیدرولاز PAR یک کلاس از داروها هستند که به تازگی در حال ظهور می باشند.

“اهمیت طولانی مدت این یافته ها این است که، آنها می توانند در افراد مبتلا به گلیومای جهش یافته IDH مورد آزمایش قرار گیرند، با این هدف که استفاده از این نتایج، بیماران را بهبود ببخشد.”

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

Big News Network

به این مقاله امتیاز دهید