07136476172 - 09172030360 [email protected]

اخیرا بین اختلال عملکرد کبد و بیماری آلزایمر ارتباطی کشف شده است. این یافته ها به درک نقش عملکرد متابولیک بدن در بیماری های عصبی منجر می شوند.


تحقیقات جدید به دست آمده با همکاری کنسرسیوم متابولومیک بیماری آلزایمر (ADMC) و گروه تصویربرداری عصبی آلزایمر (ADNI) ، ارتباطات جدیدی را بین اختلال عملکرد کبد و بیماری آلزایمر (AD) کشف کرده اند و مسیر جدیدی را به سمت یک سیستم مربوط به تشخیص زود هنگام و حتی در نهایت برای پیشگیری کشف کرده اند.

این مطالعه ، که در شبکه JAMA  منتشر شد ، توسط استاد رادیولوژی دانشکده پزشکی IU ، دکتر Kwangsik Nho ، انجام شد. و به بررسی رابطه بین نشانگرهای بیوشیمیایی خون از عملکرد کبد و نشانگرهای زیستی بیماری آلزایمر از جمله تصویربرداری عصبی چندمرحله ای می پردازد.

با افزایش شواهدی که بیماری آلزایمر را به دیابت یا کلسترول بالا و سایر بیماریهای سیستمیک پیوند می دهد ، Nho و همکارانش ارتباطی بین عملکرد کبد و آلزایمر کشف کردند که این امر به درک عملکرد متابولیک در این بیماری می افزاید.

محققان بیش از 1500 شرکت کننده از مؤسسه ملی پیری (AGING) (NIA) ADNI را در این تحقیق آزمایش کردند و طی 5 سال با استفاده از 5 سنجش عملکرد کبدی مبتنی بر سرم ، آنزیم هایی را که عمدتا در کبد یافت می شوند ، ارزیابی کردند.

این تیم با استفاده از نشانگرهای بیوشیمیایی محیطی ، توانست شواهدی از اختلال در سوخت و ساز بدن را کشف کند و دیدگاهی جدید در مورد ارتباط آنزیمهای کبدی تغییر یافته با اختلال شناختی و پاتوفیزیولوژی AD شامل آمیلوئید β و phosphorylated tau تائو فسفریله شده در مایع مغزی نخاعی (CSF) به دست آورد و متابولیسم گلوکز مغز را که در اسکن PET  مشخص می شود، کاهش دهد.

این مطالعه یک تلاش ترکیبی از ADNI ، یک مطالعه 60 سایته و ADMC بود. Andrew J. Saykin ، PsyD ، مدیر مرکز بیماریهای آلزایمر ایندیانا در دانشکده پزشکی IU و محقق اصلی سایت برای بیماری آلزایمر گفت: این نشانگر یک موج جدید تحقیقات آلزایمر است.

کنسرسیوم متابولومیک بیماری آلزایمر، سیکین گفت: “در این مطالعه ، نشانگرهای خون که منعکس کننده عملکرد کبد هستند با تصویربرداری از مغز و نشانگرهای CSF مرتبط با آلزایمر، مورد بررسی قرار کرفتند.” “در تلاش برای درک این بیماری و شناسایی اهداف درمانی پایدار ، هیچ شواهد و اطلاعاتی نمی تواند نادیده گرفته شود.”

این تحقیق با تأمین هزینه مشارکت پزشکی برای برنامه بیماری آلزایمر تأمین شده است و نتیجه همکاری بین المللی به رهبری دکتر ریما کادوراه-داوک ، دکتری دانشگاه دوک است که تلاش می کند نقاطی را که مسیر ارتباطی کبد-روده-مغز را در بیماری آلزایمر به یکدیگر متصل می کند، بیابد.

او گفت: “این یک الگوی جدید برای تحقیقات آلزایمر است.” وی ادامه داد: “تاکنون ، فقط روی مغز تمرکز داشتیم. تحقیقات ما نشان می دهد که با استفاده از نشانگرهای خون می توانیم همچنان بر مغز متمرکز شویم بلکه شواهدی از آلزایمر را بیابیم و درک خود را از سیگنالینگ داخلی بدن بهبود ببخشیم. “

وی گفت: “در حالی که ما مدت طولانی تمرکز خود را صرف مطالعه مغز در انزوا کرده ایم ، اکنون باید مغز را به عنوان ارگانی که در ارتباط  با سایر ارگان هایی است که عملکرد آن را پشتیبانی می کنند ، مطالعه کنیم.

این مفهوم پدیدار می شود که بیماری آلزایمر ممکن است یک بیماری سیستمیک باشد که چندین عضو از جمله کبد بر روی آن تأثیر می گذارد. “ تمرکز این مطالعه در خارج از مغز با عوامل خطر شناخته شده برای بیماری آلزایمر از جمله اختلالات متابولیک همسو است. به گفته نوهو ، جستجوی جای دیگر بدن برای سیگنالهای در ارتباط با بیماری، می تواند سرنخهای مهمی را برای تشخیص و در نهایت پیشگیری فراهم کند.

این تیم با استفاده از نشانگرهای بیوشیمیایی محیطی ، توانست شواهدی از اختلال در سوخت و ساز بدن را کشف کند و دیدگاهی جدید در مورد ارتباط آنزیمهای کبدی تغییر یافته با اختلال شناختی و پاتوفیزیولوژی AD شامل آمیلوئید β و پروتئین تائو فسفریله شده در مایع مغزی نخاعی (CSF) به دست آورد و کاهش متابولیسم گلوکز در اسکن PET، شواهدی را به دست آورد.

این تحقیق نه تنها ارتباط بین کبد و مغز را تحت تأثیر قرار می دهد ، بلکه انتظار می رود که در نهایت پزشکان بتوانند مراقبت بیشتری از بیمار را ارائه دهند. محققان و پزشکان از طریق ابتکار عمل سلامتی Grand Challenge Precision IU و رویکرد پزشکی دقیق ADMC می توانند بر این موضوع تأثیر بگذارند که چگونه محیط ، ژن ها و سبک زندگی یک بیمار بر سلامت کلی آنها تأثیر می گذارد.

به جای یک تاکتیک تمام اندازه ، پزشکی دقیق به محققان و پزشکان اجازه می دهد تا بیماری هایی مانند آلزایمر را با دقت بیشتری پیش بینی کرده و از بیماری های ویرانگر پیشگیری کنند. برنامه تحقیقاتی NIA-ADMC درهایی را برای پزشکان معالج بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کبدی باز می کند تا اطمینان حاصل شود که آنها نیز در مرحله اولیه بیماری آلزایمر قرار ندارند.

کنسرسیوم متابولومیک بیماری آلزایمر (ADMC) به رهبری دکتر Kaddurah-Daouk یک ابتکار جسورانه است که رهبران تحقیقات بالینی و اساسی بیماری آلزایمر را گرد هم می آورد تا با همکاری نزدیک با مراکز مربوط به عملکرد متابولیک ، ژنتیک ، بیوشیمی ، مهندسی و بیوانفورماتیک همکاری کنند.

علاوه بر دانشکده پزشکی دانشگاه دوک و آی یو ، سایر موسسات شامل هلمهولتز زنتروم مونشن ، نوهبرگ ، آلمان ، مرکز پزشکی اراسموس ، روتردام ، هلند ، Rosa & Co LLC ، سان کارلوس ، کالیفرنیا ، مرکز علوم پزشکی دانشگاه تگزاس در سان آنتونیو ، سن آنتونیو ، دانشگاه پنسیلوانیا ، فیلادلفیا و مراکز پزشکی امور ایثارگران سان فرانسیسکو ، دانشگاه کالیفرنیا-سانفرانسیسکو و دانشگاه آکسفورد، نیز در این پروژه همکاری دارند.


منبع:
دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا
 
“انجمن آنزیم های کبد تغییر یافته با تشخیص بیماری آلزایمر، اقدامات اندازه گیری عصبی و نشانگرهای زیستی مغز”. Kwangsik Nho و همکاران.

برای اطلاعات بیشتر در مورد آلزایمر و سایر بیماری های عصبی، به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.
به این مقاله امتیاز دهید