07136476172 - 09172030360 [email protected]

افسردگی میلیون ها نفر را در ایران تحت تاثیر قرار می دهد. اما درمان این اختلال می تواند چالش برانگیز باشد. برخی از افراد به داروها یا درمان های معمولی که پزشکان برای درمان افسردگی استفاده می کنند به خوبی پاسخ نمی دهند. بنابراین، کارشناسان به طور مداوم در حال تحقیق در مورد راه های جدید برای کمک به بهبود گزینه های درمانی برای افراد مبتلا به افسردگی هستند.

یک مطالعه جدید منتشر شده در JAMA Psychiatry به دنبال بررسی این بود که چگونه استفاده از کتامین می تواند به افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان کمک کند.

آنها دریافتند که استفاده از کتامین به برخی از شرکت کنندگان کمک کرد تا در باورهای منفی خود تجدید نظر کنند. تجدید نظر در این باورها بیشتر با کاهش علائم افسردگی همراه بود.

تاثیر افسردگی

افسردگی یک اختلال خلقی روانپزشکی است. می تواند علائم مختلفی از جمله احساس پوچی، ناامیدی یا بی ارزشی را ایجاد کند. سالانه حدود 16 میلیون بزرگسال مبتلا به افسردگی هستند.

باورهای منفی مانند “من بی ارزش هستم”، “من دوست داشتنی نیستم” یا “من یک شکست خورده هستم” از علائم رایج افسردگی هستند. هنگامی که بیمار شروع به حرکت در مارپیچ تفکرات منفی می کند، می تواند افسردگی را تشدید کند و باورهای منفی فرد را افزایش دهد. تبدیل به یک چرخه معیوب می شود که برای شکستن آن نیاز به دارو، روان درمانی و حمایت قوی دارد.

درمان وسواس فکری شدید، اضطراب و افسردگی بدون دارو با PEMF

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می کنند که افراد مبتلا به افسردگی می توانند دیدگاه های منفی در مورد خود، دنیای اطراف خود و آینده داشته باشند.

افراد مبتلا به افسردگی می توانند انتظارات منفی در مورد آینده داشته باشند، حتی اگر شواهدی ارائه شود که این باورهای منفی را تأیید نمی کند. در مقابل، افراد بدون افسردگی با دریافت اطلاعات مثبت بیشتر باورهای خود را به روز می کنند که به آن تعصب خوش بینی می گویند.

درمان افسردگی می تواند شامل ترکیبی از دارو و درمان باشد. با این حال، افسردگی ممکن است برای برخی افراد باقی بماند، یا ممکن است فرد به داروهای خاصی پاسخ مثبت ندهد.

تحقیقات در مورد چگونگی درمان موثر افسردگی ادامه دارد. یکی از زمینه های مورد علاقه این است که چگونه کتامین، که عموماً به عنوان داروی بیهوشی استفاده می شود، می تواند در درمان افسردگی استفاده شود.

اگر می خواهید درباره روش های نوین درمان افسردگی بیشتر بدانید این مطلب را از دست ندهید:

روش های نوین در درمان افسردگی

 

اثرات ضد افسردگی کتامین: تجدید نظر کردن در باورها

محققان در این مطالعه به دنبال بررسی این موضوع بودند که چگونه کتامین می تواند بر باورهای منفی در میان افراد مبتلا به افسردگی تأثیر بگذارد. این یک مطالعه مورد-شاهدی مشاهده ای بود.

این مطالعه شامل 56 شرکت‌کننده – 30 گروه کنترل و 26 نفر مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان (TRD) بود. افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان معیارهای خاصی از جمله عدم پاسخ به حداقل دو درمان قبلی ضد افسردگی داشتند.

شرکت کنندگان مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان، سه تزریق کتامین را طی یک هفته، دومی 48 ساعت پس از اولی و سپس سومی را 5 روز بعد دریافت کردند. محققان شرکت کنندگان را 24 ساعت قبل از تزریق اول، چهار ساعت بعد و چهار ساعت بعد از تزریق سوم مشاهده کردند.

داروهای ضد افسردگی به تنهایی به کیفیت زندگی بالاتر منجر نمیشوند

همه شرکت کنندگان مورد آزمون تجدید نظر در باورها قرار گرفتند. محققان انواع وقایع نامطلوب زندگی را به شرکت کنندگان ارائه کردند و از آنها خواستند تا احتمال تجربه این رویدادها را در طول زندگی خود تخمین بزنند. سپس، شرکت کنندگان اطلاعات واقعی در مورد احتمال وقوع این رویدادها در جمعیت عمومی را دریافت کردند.

محققان دریافتند که شرکت کنندگان مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان، توانایی بیشتری برای به روز رسانی مثبت برخی باورها پس از کتامین تراپی داشتند.

این تجدید نظر در باورها با کاهش علائم افسردگی همراه بود.

ما هر بیمار را قبل و بعد از کتامین تراپی مشاهده کردیم و به یک اثر شناختی اولیه روی باورها درباره آینده پی بردیم. قابل‌توجه بود که بیماران 4 ساعت پس از اولین تزریق، تمایل به خوش‌بینی را در تجدید نظر در باورهایشان نشان دادند. در طی یک هفته درمان، تعصب خوش بینانه در به روز رسانی باورها با اثر ضد افسردگی بالینی مرتبط بود.
– دکتر لیان اشمیت، نویسنده مطالعه

محدودیت ها و زمینه هایی برای ادامه تحقیقات

این مطالعه بینشی در مورد چگونگی استفاده از کتامین برای گسترش گزینه های درمانی برای افراد مبتلا به افسردگی ارائه داد. با این حال، این مطالعه محدودیت های متعددی نیز داشت.

اولاً، این یک مطالعه کور یا تصادفی نبود، که بتواند بر سوگیری در نتایج مطالعه تأثیر بگذارد. همچنین شامل حجم نمونه کوچکی بود و تنها در طول یک هفته انجام شد، که نشان‌دهنده نیاز به مطالعات با حجم نمونه بزرگ‌تر و زمان‌های پیگیری طولانی‌تر است.

درمان افسردگی بدون دارو با تحریک الکتریکی مغز tDCS در شیراز

شرکت کنندگان همچنین در طول مطالعه، درمان معمولی ضد افسردگی خود را دریافت کردند. محققان اذعان می‌کنند که سایر داروهای ضد افسردگی نیز می‌توانند بر به‌روزرسانی باورها یا عملکرد آنها تأثیر بگذارند. نویسندگان تحقیقات بیشتر در مورد مکانیسم های داروهای ضد افسردگی و کتامین را تشویق می کنند.

به طور کلی، نتایج می تواند راهبردهای درمانی جدیدی را برای برخی از افراد مبتلا به افسردگی باز کند.

با این حال، دکتر تسایی نکات احتیاطی زیر را ارائه کرد:

تزریق کتامین در دسترس است اما معمولا استفاده نمی شود. معمولاً فقط برای افسردگی مقاوم به درمان اختصاص داده می شود و فقط در مراکزی که ارائه می دهند و می توانند بیماران را تحت نظر داشته باشند قابل انجام است. این شبیه یک مرکز دیالیز خواهد بود.

همچنین درک این نکته ضروری است که تزریق کتامین جایگزین رفتار درمانی شناختی و دارویی برای افسردگی نمی شود.
– دکتر گوچوان امیل تسای

دکتر لیان اشمیت، نویسنده مطالعه، به یافته های مطالعه و امکان درمان های جدید در این زمینه خوش بین است. او می گوید: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که روان‌درمانی تقویت‌شده با دارو (تقویت‌شده با کتامین) می‌تواند ایده خوبی برای درمان افسردگی باشد.

حرف آخر

اگر به دنبال روشی جایگزین یا مکمل برای مدیریت افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب، درد های مزمن و … هستید، یا به دنبال یک روش درمانی جدید برای افزودن به برنامه درمانی موجود هستید، با انستیتو سلامت مغز تماس بگیرید، شما می توانید با متخصصین ما در مورد مزایای بالقوه کتامین تراپی و دیگر روش های موثر و جدید صحبت کنید. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

افسردگی دارم اما نمیخوام دارو بخورم! درمان افسردگی بدون دارو

به این مقاله امتیاز دهید