07136476172 - 09172030360 [email protected]

وقتی به خواب و ارتباط آن با حواس فکر می کنیم، افراد کمی بلافاصله به بویایی فکر می کنند. بینایی، صدا و لامسه معمولاً به دلیل راه‌های واضحی که نور، سر و صدا و راحتی می‌توانند بر خواب تأثیر بگذارند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. در حالی که ممکن است فوراً آشکار نباشد، بو می تواند مستقیماً بر خواب تأثیر بگذارد. اگرچه بوها معمولاً باعث بیدار شدن فرد نمی شوند، حس بویایی و خواب رابطه چندوجهی دارند.

رایحه درمانی با رایحه های متمایز ممکن است باعث خواب بهتر شود. به شما کمک کند تا صبح از خواب بیدار شوید یا حتی روی رویاها و شکل گیری حافظه در طول خواب تأثیر بگذارد. ریتم های شبانه روزی، بخشی از ساعت بیولوژیکی شما، به تنظیم خواب شما کمک می کند. و بر حس بویایی شما نیز تاثیر می گذارد.

ارتباط بین بویایی و خواب منوط به تحقیقات مداوم است. اما دانستن چیزهایی که تاکنون کشف شده است، فرصت هایی را فراهم می کند تا محیط اتاق خواب شما را برای خواب با کیفیت مناسب تر کنید.

حس بویایی چگونه کار می کند؟

حس بویایی شما بخشی از یک سیستم بویایی پیچیده است. سلول های خاصی در بینی، به نام نورون های بویایی، سیگنال های شیمیایی را از انواع ترکیبات موجود در محیط ما دریافت می کنند. این نورون‌ها مستقیماً به مغز متصل می‌شوند. و امکان شناسایی سریع بوهایی که بر اساس آنها نورون‌ها تحریک می‌شوند را فراهم می‌کنند.

رایحه ها می توانند از طریق سوراخ های بینی یا پشت گلو به نورون ها برسند. به همین دلیل است که طعم و بو به طور پیچیده ای با هم مرتبط هستند. پایانه های عصبی در سایر قسمت های بدن نیز می توانند از طریق حس شیمیایی مشترک به بویایی کمک کنند. که به تشخیص ترکیبات تحریک کننده کمک می کند.

آیا رایحه های خاصی می توانند به خواب کمک کنند؟

به دلیل قدرت حس بویایی، عطرهای خاص ممکن است به خواب بهتر کمک کنند. برخی از رایحه‌ها باعث آرامش می‌شوند که باعث می‌شود راحت‌تر به خواب بروید. و روز بعد احساس استراحت خوبی داشته باشید.

بوها به سادگی شناسایی و شناسایی نمی شوند. آنها می توانند پاسخ های روانی و فیزیولوژیکی ایجاد کنند. هنگامی که یک بوی مطبوع به شما احساس آرامش می‌کند یا بوی بد شما را مضطرب می‌کند، شما اثرات متنوعی را تجربه می‌کنید. بوها می توانند بخشی از حافظه عاطفی شوند. و وقتی دوباره در آینده با بوها روبرو می شوند، واکنش های خاصی به بوها را دوباره ایجاد می کنند.

جای تعجب نیست که برخی از عطرها معمولاً با محیط اتاق خواب دلپذیرتر همراه هستند. در نظرسنجی اتاق خواب بنیاد ملی خواب در سال 2012، 78 درصد از مردم گفتند که وقتی ملحفه‌هایشان رایحه‌ای تازه دارد، برای خواب هیجان‌زده‌تر هستند. و 71 درصد از افراد نیز خواب راحت‌تری را با ملحفه‌های تازه توصیف کردند.

با این حال، ملحفه‌ها تنها یکی از منابع عطرهای قبل از خواب هستند. و نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد رایحه‌های دیگر به اتاق خواب با رایحه‌درمانی ممکن است باعث بهبود خواب شود.

رایحه درمانی

رایحه درمانی از رایحه گیاهان برای تقویت جنبه های مختلف سلامتی استفاده می کند. شکل‌های آروماتراپی به مصر باستان برمی‌گردد و مبتنی بر استفاده از روغن‌های ضروری است. که مایعاتی هستند که از مواد استخراج‌شده از گیاهانی مانند گل‌ها یا گیاهان ساخته می‌شوند.

روغن ها

سه راه اصلی وجود دارد که می توان از اسانس ها برای رایحه درمانی استفاده کرد.

  • روش استنشاق غیرمستقیم روغن را در یک اتاق پراکنده می‌کند و آن را با هوا مخلوط می‌کند. تا هر نفس غلظت‌های پایینی از عطر را شامل شود. روغن را می توان با وسیله ای به نام دیفیوزر یا با استفاده از آن روی مواد جاذب مانند دستمال پخش کرد.
  • روش استنشاق مستقیم شامل تنفس در هوا یا بخار با سطح غلیظ تر از ترکیبات اسانس است. در مطالعات تحقیقاتی بالینی، ممکن است این کار با دستگاه‌های مخصوص بینی انجام شود. اما در خانه، اکثر افراد قطره‌های اسانس را روی آب داغ می‌ریزند. و بخار آن را استنشاق می‌کنند.
  • روش استفاده از پوست، یک روغن ضروری را با یک روغن خنثی تر، که به عنوان روغن حامل شناخته می شود، مخلوط می کند. و سپس روی پوست مالیده یا ماساژ می دهد. این باعث می شود که بو توسط بینی و همچنین توسط گیرنده های بویایی در پوست درک شود. باید اطلاعات بیشتری در مورد عملکرد این گیرنده ها آموخت. آنها ممکن است ورودی دیگری به سیستم حسی بدن ارائه دهند.

آیا رایحه درمانی می تواند به خواب کمک کند؟

رایحه درمانی ممکن است بتواند با ایجاد یک محیط اتاق خواب که برای به خواب رفتن و به خواب ماندن مناسب تر است، به خواب کمک کند. قرار گرفتن در معرض بوهایی که با خلق و خوی مثبت، آرامش و آرامش همراه است ممکن است در قبل از خواب و در طول شب مفید باشد. استرس و اضطراب، اشکال بیش از حد برانگیختگی ذهنی، اغلب به مشکلات خواب مانند بی خوابی کمک می کنند .

با ترویج آرامش، روغن‌های ضروری خاص ممکن است این مانع خواب را کاهش دهند. بررسی تحقیقات علمی منتشر شده نشان داد که اکثر مطالعات فواید خواب را برای افرادی که از روغن‌های ضروری استفاده می‌کنند گزارش کرده‌اند. در مطالعه‌ای بر روی افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، وضعیتی که اغلب با کابوس‌های شبانه و مشکلات خواب قابل توجه مشخص می‌شود، قرار گرفتن در معرض بوهای مطبوع در طول خواب با بهبود کیفیت خواب مرتبط بود.

تحقیقات امیدوارکننده از پتانسیل رایحه درمانی برای بهبود خواب پشتیبانی می کند. قبل از اینکه بتوان آن را به عنوان یک درمان استاندارد برای بی خوابی در نظر گرفت، تحقیقات دقیق تری مورد نیاز است.

برخی از چالش های تحقیق در مورد رایحه درمانی عبارتند از:

  • سهولت تشخیص یک عطر، استفاده از دارونما را برای انجام مطالعات کور و تصادفی که وزن علمی بیشتری را به همراه دارد، دشوار می کند.
  • بسیاری از آزمایش‌های موجود در آروماتراپی، عطرها را مستقیماً در هنگام خواب از طریق شیلنگ یا اپلیکاتور مخصوص بینی به بینی منتقل می‌کنند. مشخص نیست که آیا سایر روش‌های آروماتراپی، مانند استنشاق غیرمستقیم، نتایج مشابهی را ایجاد می‌کنند یا خیر.
  • فرمول‌های مختلفی از اسانس‌ها وجود دارد. ترکیب شیمیایی اسانس‌های مورد استفاده در مطالعات  ممکن است با آنچه در دسترس عموم است متفاوت باشد.

آیا رایحه درمانی عوارض جانبی دارد؟

اکثر مطالعات عوارض جانبی کمی از رایحه درمانی را گزارش می کنند یا هیچ عوارض جانبی را گزارش نمی کنند. و روغن های ضروری به طور کلی در صورت استفاده طبق دستورالعمل ایمن در نظر گرفته می شوند.

افراد واکنش های آلرژیک به برخی از روغن های ضروری، به ویژه روغن هایی که روی پوست اعمال می شوند، تجربه کنند. روغن‌های مرکبات و برخی روغن‌ها ممکن است حساسیت پوست را به آفتاب و اشعه ماوراء بنفش افزایش دهند.

اسانس‌های درخت چای و اسطوخودوس حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند اختلالات غدد درون ریز باشند. به این معنی که بر تولید هورمون‌های جنسی مانند آندروژن‌ها و استروژن تأثیر می‌گذارند.در موارد نادر، این روغن ها با رشد سینه قبل از بلوغ در دختران و رشد غیر طبیعی سینه‌ی پسران مرتبط است.  اعتقاد بر این است که باعث اختلال غدد درون ریز می شوند در حداقل 65 نوع دیگر از اسانس ها یافت شده اند. مطالعات بیشتری برای تعریف خطرات بالقوه اختلال غدد درون ریز ناشی از اسانس ها و نحوه جلوگیری یا کاهش آنها مورد نیاز است.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

فیبرومیالژیا و خواب

حافظه و خواب

 

به این مقاله امتیاز دهید