07136476172 - 09172030360 [email protected]

فیبرومیالژیا، به عنوان سندرم فیبرومیالژیا هم شناخته می شود. فیبرومیالژیا یک اختلال مزمن است که با احساس گسترده درد و سفتی در عضلات و مفاصل مشخص می شود. تقریباً 4 میلیون نفر در ایالات متحده با فیبرومیالژیا زندگی می کنند. علت این وضعیت مشخص نیست. اما بیماران می توانند علائم خود را از طریق دارو، درمان و تغییر سبک زندگی درمان و مدیریت کنند.

مشکلات خواب یکی از علائم رایج فیبرومیالژیا است. برای برخی از افراد مبتلا به این اختلال، اختلالات خواب علائم آنها را تشدید می کند. آنها را به چرخه معیوب درد و بد خوابی سوق می دهد. رعایت بهداشت خواب خوب و اتخاذ عادات خواب سالم می تواند مشکلات خواب مرتبط با فیبرومیالژیا را کاهش دهد.

فیبرومیالژیا چه تاثیری بر خواب دارد؟

باور عمومی بر این است که افراد مبتلا به فیبرومیالژیا آستانه فشار-درد پایین تری نسبت به افرادی که با این بیماری زندگی نمی کنند، دارند. که باعث می شود آنها نسبت به درد حساس تر شوند. این به عنوان “پردازش غیر طبیعی درک درد” شناخته می شود. به نظر می رسد مطالعات تصویربرداری عصبی این ادعا را تأیید می کند. زیرا این آزمایش ها فعال سازی عصبی مشابهی را بین افراد مبتلا به فیبرومیالژیا و بزرگسالان سالم و غیر مبتلا نشان می دهد.

خواب غیر ترمیمی و خستگی در طول روز دو علامت رایج فیبرومیالژیا هستند. برخی از داده‌های پلی‌سومنوگرافیک نشان می‌دهند که افراد مبتلا به این عارضه در مراحل چرخه خواب بدون حرکت سریع چشم (NREM) بیدار می‌شوند. و در نتیجه خواب موج آهسته کمتری دریافت می‌کنند.

خواب و فیبرومیالژیا رابطه دو طرفه دارند. همانطور که علائم دردناک می تواند از استراحت کافی بیماران جلوگیری کند. محرومیت از خواب نیز می تواند احساسات گسترده درد و حساسیت ناشی از فیبرومیالژیا را تشدید کند. کم خوابی همچنین می تواند آستانه درد فرد را کاهش دهد. در نتیجه، کمبود خواب یا کیفیت پایین خواب ممکن است باعث بروز علائم فیبرومیالژیا در افراد سالم شود.

در حالی که فیبرومیالژیا می تواند در هر سنی رخ دهد، اکثر بیماران میانسال هستند. علاوه بر این، 80 تا 90 درصد از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا زن هستند. برخی بیماری ها می توانند خطر ابتلا به علائم فیبرومیالژیا را افزایش دهند. مانند آرتریت روماتوئید، آرتریت نخاعی و لوپوس. فیبرومیالژیا همچنین با دو اختلال خواب، بی خوابی و سندرم پای بیقرار مرتبط است .

فیبرومیالژیا و بی خوابی

بی خوابی یک اختلال خواب است که با دشواری مداوم در به خواب رفتن یا ماندن در خواب با وجود امکانات و فرصت کافی برای استراحت هر شب مشخص می شود. افراد مبتلا به بی خوابی همچنین در طول روز دچار اختلالاتی مانند خستگی، اختلالات خلقی و کاهش انگیزه و انرژی می شوند.

بی خوابی اغلب در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا رخ می دهد. بی خوابی، خواب غیر ترمیمی و خستگی معمولا به عنوان نشانگر برای تشخیص فیبرومیالژیا استفاده می شود. از آنجایی که کمبود خواب می تواند آستانه درد شما را کاهش دهد. بی خوابی همچنین می تواند علائم فیبرومیالژیا را بدتر کند.

بیماران بی خوابی ممکن است درمان شناختی رفتاری برای بی خوابی (CBT-I) دریافت کنند. یک برنامه درمانی ساختاریافته و مبتنی بر شواهد که افکار، احساسات و رفتارهایی را که ممکن است در علائم آنها نقش داشته باشد مشخص می کند. در یک مطالعه اخیر نشان داد که CBT-I می تواند آتروفی ماده خاکستری در سیستم عصبی مرکزی را کند یا معکوس کند. یک مشکل رایج که در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا رخ می دهد.

مطالعه دیگری تأثیر داروهای خواب بر درد گسترده ناشی از فیبرومیالژیا را بررسی کرد. شرکت‌کنندگان مبتلا به فیبرومیالژیا که داروی سوورکسانت، دارویی تایید شده برای درمان بی‌خوابی، دریافت کردند، در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که دارونما مصرف کردند، روز بعد بیشتر می‌خوابیدند و درد کمتری را تجربه می‌کردند.

اگر با بی خوابی و فیبرومیالژیا زندگی می کنید، توصیه می کنیم با پزشک خود در مورد CBT-I، داروها و سایر گزینه های درمانی که به طور بالقوه می توانند علائم هر دو بیماری را کاهش دهند، صحبت کنید.

فیبرومیالژیا و سندرم پای بی قرار

سندرم پای بیقرار (RLS) – که به عنوان بیماری ویلیس-اکبوم نیز شناخته می شود – یک اختلال حسی حرکتی است که با میل شدید به حرکت یا تنظیم پاها مشخص می شود. که معمولاً با احساسات ناراحت کننده همراه است.

افراد مبتلا به RLS معمولاً هنگام دراز کشیدن یا نشستن در ساعات عصر یا شب، ناخوشایندترین احساسات را تجربه می کنند. پیاده روی یا کشش می تواند به طور موقت ناراحتی را کاهش دهد. اما علائم اغلب به محض اینکه بدن فرد دوباره استراحت کند، عود می کند.

مطالعات نشان می دهد که همپوشانی ثابتی بین فیبرومیالژیا و RLS وجود دارد. از آنجایی که هر دو بیماری با ناهنجاری های حسی مرتبط هستند. ممکن است برخی از بیماران پس از نشان دادن علائم RLS به اشتباه فیبرومیالژیا تشخیص داده شوند یا بالعکس. برای برخی از افراد مبتلا به RLS، درمان علل ثانویه این اختلال می تواند علائم را کاهش دهد.

نکات خواب برای افراد مبتلا به فیبرومیالژیا

افراد مبتلا به فیبرومیالژیا، چه اختلال خواب در آنها تشخیص داده شده باشد یا نه، معمولاً مشکلات خواب را تجربه می کنند. مدیریت علائم فیبرومیالژیا کلیدی است. اما اقدامات اضافی که این افراد می توانند برای اطمینان از استراحت شبانه خوب انجام دهند عبارتند از:

یک برنامه خواب تنظیم کنید

  • یکی از اجزای کلیدی بهداشت خواب سالم رفتن به رختخواب و بیدار شدن در ساعات مشخصی در هر روز، حتی در تعطیلات آخر هفته است. این به شما امکان می دهد هر شب به میزان کافی استراحت کنید. که به نوبه خود زمانی را برای بدن شما فراهم می کند تا از نظر فیزیکی و ذهنی خود را ترمیم کند. برای رعایت این برنامه باید از چرت های طولانی در طول روز خودداری کنید. و کافئین را در حد اعتدال مصرف کنید. افراد مبتلا به فیبرومیالژیا نیز باید سیگار را ترک کنند. زیرا تنباکو یک محرک طبیعی است که می تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد.

به طور منظم ورزش کنید

  • ورزش وظیفه دوگانه بهبود خواب و کاهش علائم فیبرومیالژیا را انجام می دهد. با این حال، کم خوابی می تواند انگیزه شما را برای ورزش منظم کاهش دهد. انجام یک برنامه تمرینی می تواند به اطمینان از استراحت کافی در شب و کاهش علائم دردناک کمک کند.

مراقبه ذهن‌آگاهی را تمرین کنید

  • مراقبه ذهن‌آگاهی بر اهمیت حضور در لحظه تأکید می‌کند. که می‌تواند به افراد کمک کند در طول روز و کنار آمدن با موقعیت‌های سخت، هوشیارتر باشند. یک مطالعه اثرات تکنیک های مراقبه ذهن آگاهی را بر بیماران فیبرومیالژیا بررسی کرد. محققان دریافتند که افراد مبتلا به فیبرومیالژیا که این شکل از مدیتیشن را انجام می‌دهند، بهبودهایی را در کیفیت کلی خواب گزارش کردند. مطالعات دیگر بیان می کنند که مدیتیشن ذهن آگاهی نیز می تواند به تسکین درد کمک کند. اما این ادعا به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

مکمل های ویتامین D را در نظر بگیرید

  • برخی از محققان ارتباطی بین کمبود ویتامین D و مشکلات خواب پیدا کرده اند. و افراد مبتلا به فیبرومیالژیا اغلب سطح ویتامین D را کمتر از حد متوسط نشان می دهند. مکمل های ویتامین D به تنهایی می توانند درد گسترده فیبرومیالژیا را کاهش دهند. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که مکمل‌های ویتامین D مصرف‌شده با Trazadone ، یک داروی ضد افسردگی، در کاهش علائم دردناک و بهبود کیفیت خواب برای افراد مبتلا به فیبرومیالژیا مؤثر است. با پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد ارتباط بین فیبرومیالژیا و کمبود ویتامین D صحبت کنید. تا در مورد بهترین گزینه ها برای خود بدانید.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

 

حافظه و خواب

کاهش وزن و خواب

 

 

به این مقاله امتیاز دهید