07136476172 - 09172030360 [email protected]

در مورد بهترین انواع رایحه درمانی برای خواب اتفاق نظر وجود ندارد. اینکه چه چیزی برای هر فردی بهتر عمل می کند ممکن است به ماهیت مشکلات خواب و ترجیحات عطر او بستگی داشته باشد.

بخش‌های زیر اسانس‌هایی را شرح می‌دهند که در مطالعات تحقیقاتی فوایدی برای خواب نشان داده‌اند. با این حال، یادآوری این نکته مهم است که بسیاری از این تحقیقات مقدماتی هستند. یا در جمعیت‌های خاص بیماران انجام شده‌اند که ممکن است به طور کلی به عموم قابل تعمیم نباشد.

هرکسی که مشکلات خواب دارد باید با پزشک صحبت کند. و رایحه درمانی نباید جایگزین درمان های دیگر برای بی خوابی یا اختلالات خواب شود، مگر اینکه توسط یک متخصص بهداشت تجویز شود.

اسطوخودوس

در میان اسانس ها، تعداد کمی به اندازه اسطوخودوس مورد مطالعه قرار گرفته اند. اسطوخودوس در مطالعات تحقیقاتی متعدد، از جمله در برخی از افراد مبتلا به بی خوابی، با بهبود خواب مرتبط است. بوی اسطوخودوس اثرات آرام بخشی بر ضربان قلب و فشار خون و همچنین خلق و خو دارد. در یک مطالعه بر روی افرادی که قبل از خواب در معرض اسطوخودوس قرار گرفتند، خواب عمیق افزایش یافت. و منجر به احساس شادابی بیشتر در صبح شد.

گل سرخ

گل رز به خاطر عطر جذاب خود شهرت دارد. و اسانس های گل رز پتانسیل رایحه درمانی خواب را نشان داده اند. اگرچه قطعی نبود، اما مطالعه ای روی بیماران افسرده برخی از شاخص های بهبود خلق و خو و خواب را هنگام استنشاق هوای معطر گل رز در هنگام خواب نشان داد.

در مطالعه‌ای که در بخش مراقبت‌های عروق کرونر بیمارستان انجام شد. رایحه‌درمانی با رایحه‌های نوعی گل رز معروف به گل رز ( rosa damascene ) بهبود قابل توجهی در کیفیت خواب نشان داد.

بابونه رومی

در یک مطالعه، اسانس بابونه رومی که روی بالش‌ها اعمال می‌شود، کل زمان خواب را برای افراد مسن در محیط‌های مراقبت مدیریت شده بهبود بخشید. در یک مطالعه جداگانه بر روی بیماران سرطانی، ماساژ دادن با روغن حامل مخلوط با اسانس بابونه رومی سطح اضطراب بیماران را کاهش داد.

یاسمن

اسانس یاس که در طول خواب در اتاق خواب پراکنده می شد، کارایی خواب را بهبود می بخشد. به این معنی که بیشتر زمانی که فرد در رختخواب بود در واقع به خواب می رفت.

عصاره سدر

اگر چه به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته بود، اما مطالعه ای که در آن از عصاره سدر استفاده شد به افراد کمک کرد هنگام چرت زدن در طول روز سریعتر به خواب بروند.

شاهدانه

یک مطالعه مقدماتی با اسانس شاهدانه ساخته شده از گیاهانی که حاوی THC نیستند، ترکیبی که بیشترین عامل را در ارتباط با حشیش دارد. بهبود آرامش را در بین افرادی که این عطر را استنشاق می کردند، نشان داد.

یلانگ یلانگ

اسانس یلانگ یلانگ، مشتق شده از درخت کانانگا، با آرامش و کاهش زمان واکنش همراه است. که ممکن است آن را برای خواب مفید کند.

بهترین رایحه برای بیدار کردن شما چیست؟

مانند رایحه درمانی برای خواب، هیچ رایحه تضمین شده ای وجود ندارد که همه احساس هوشیاری کنند. اما تحقیقات چند عطر را برجسته کرده است که ممکن است مفید باشند.

قهوه

نوشیدن قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها است، اما همه طعم آن را دوست ندارند یا مایل به مصرف کافئین نیستند. گزینه دیگر ممکن است فقط بوییدن قهوه بدون نوشیدن آن باشد. یک مطالعه تحقیقاتی نشان داد که تنفس در بوی قهوه هوشیاری، توجه و حافظه را بدون تأثیرات فیزیکی کافئین بهبود می بخشد .

رزماری

اسانس رزماری محرکی است که به فعال شدن مغز کمک می کند و ممکن است هوشیاری و شناخت کلی را تقویت کند.

نعناع تند

اسانس نعناع بوی مشخصی دارد و در برخی تحقیقات باعث تقویت حافظه و احساس هوشیاری شده است.

مریک گلی

تحقیقات اولیه با اسانس مریم گلی معمولی ( Salvia officinalis ) و مریم گلی اسپانیایی ( Salvia lavandulifolia ) هر دو را با افزایش عملکرد ذهنی مرتبط نشان داده است .

روغن های مخلوط شده

برخی از انواع اسانس های مخلوط ممکن است به تمرکز و توجه کمک کنند. در یک مطالعه، یک روغن مخلوط با اجزای شیمیایی اولیه 1،8-سینئول، 3-کارن، بتا-پینن، و β-کاریوفیلن عملکرد شناختی و تمرکز را بهبود بخشید.

چگونه خواب بر حس بویایی شما تأثیر می گذارد؟

همانطور که هر کسی با گرفتگی بینی می تواند به شما بگوید، قدرت حس بویایی ما همیشه یکسان نیست. یکی از عواملی که بر سیستم بویایی تأثیر می گذارد، ریتم شبانه روزی شما است. این بخش از ساعت بیولوژیکی ما به دلیل افزایش خواب در طول شب و بیداری در روز شناخته شده است. اما بر بسیاری از فرآیندهای بدن نیز تأثیر می گذارد.

محققان دریافتند که حساسیت بویایی در طول روز مطابق با زمان شبانه روزی ما تغییر می کند. به طور کلی، حس بویایی در عصر (حدود ساعت 9:00 شب) قوی ترین و در طول شب و تا ساعات اولیه صبح ضعیف ترین است. این کاهش حساسیت بو در طول شب ممکن است توضیح دهد که چرا بوها معمولاً باعث بیدار شدن افراد از خواب نمی شوند.

آیا بوها می توانند روی رویاها تأثیر بگذارند؟

تحقیقات نشان داده است که محرک های خارجی در طول خواب، از جمله بوها، می توانند روی رویاها تأثیر بگذارند. اما ماهیت این تأثیر نامشخص است. در یک مطالعه، بوهای مرتبط مثبت باعث افزایش رویاهای مثبت می شوند. در حالی که بوهای ناخوشایند خواب های منفی را افزایش می دهند. با این حال، تحقیقات دیگر برعکس این موضوع را دریافتند، قرار گرفتن در معرض یک بوی آشنا یا یک عطر ترجیحی که باعث رویاهای منفی بیشتری می شود.

عوامل زیادی می‌توانند روی رویاها تأثیر بگذارند. و قبل از اینکه مشخص شود آیا رایحه درمانی می‌تواند روی رویاها تأثیر بگذارد یا نه، تحقیقات بیشتری لازم است.

آیا بوییدن رایحه حین خواب می تواند حافظه را بهبود بخشد؟

حافظه ها در طول خواب تقویت می شوند، و به همین دلیل است که برای یادگیری مهم است . دانشمندان علوم خواب راه هایی را برای تقویت این فرآیند تثبیت حافظه، از جمله قرار گرفتن در معرض بوها در طول خواب، کشف کرده اند.

تمرکز این تکنیک یادگیری استفاده از بوها به عنوان نشانه حافظه است. برای انجام این کار، فرد در حالی که بیدار است و اطلاعات جدید را یاد می گیرد، در معرض یک عطر خاص قرار می گیرد. سپس در هنگام خواب در معرض همان عطر قرار می گیرند. در مطالعه‌ای بر روی بچه‌های مدرسه‌ای، یادآوری حافظه در آزمون واژگان با این نشانه مبتنی بر بو بهبود یافت.  مزایای اضافی ممکن است از قرار گرفتن در معرض همان بو در طی آزمایش روز بعد نیز حاصل شود.

در حالی که این روش کار سخت یادگیری مطالب جدید را حذف نمی کند، ممکن است برای دانش آموزان و سایر افرادی که می خواهند شانس خود را برای ایجاد حافظه مفید در طول خواب افزایش دهند، مفید باشد.

آیا رایحه ها می تواند به شما کمک کند صبح ها بیشتر بیدار شوید؟

در حالی که بسیاری از مردم شیفته رایحه درمانی برای کمک به خواب هستند. دیگران می خواهند بدانند چگونه بوها را مهار کنند تا احساس هوشیاری بیشتری در صبح داشته باشند.

خواب خوب بهترین گزینه برای بیدار شدن سرحال و آماده برای شروع است. و رایحه درمانی خواب ناکافی را جبران نمی کند. گفته می شود، برخی از بوها ممکن است توجه و انرژی شما را در صبح یا در طول روز افزایش دهند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

چگونه رایحه ها و بو ها بر خواب تأثیر می گذارد؟

بهترین روغن ها و اسانس های ضروری برای داشتن خواب عالی

 

به این مقاله امتیاز دهید