07136476172 - 09172030360 [email protected]

دمای بدن انسان به طور طبیعی در طول یک روز افزایش و کاهش می یابد. برخی از مطالعات نشان می دهد که دمای بدن در مراحل مختلف چرخه خواب تغییر می کند. و با شروع خواب NREM به پایین ترین سطح خود می رسد. این کاهش دمای بدن باعث خواب بهتر می شود.  در حالی که دمای بالاتر می تواند چرخه خواب را مختل کند. در نتیجه، تشک های خنک کننده ساخته شده با اجزای تنفسی ممکن است به خواب بهتر و طولانی تری کمک کنند.

تشک خنک‌کننده می‌تواند تفاوت بین یک خواب خوب و یک خواب همراه با عرق کردن را ایجاد کند. مواد مورد استفاده در لایه‌های راحتی، هسته‌های پشتیبان و پارچه‌های پوششی همگی می‌توانند در تنظیم خوب یا ضعیف دمای تشک نقش داشته باشند.

تشک های مموری فوم به دلیل راحتی و سازگاری بسیار ارزشمند هستند. متأسفانه، همان خواصی که آن‌ها را بسیار راحت می‌کند، باعث می‌شود آنها فشرده شوند. مموری فوم با به دام انداختن گرمای بدن نامطلوب هستند. چگالی آن باعث می شود نسبت به سایر مواد تنفس کمتری داشته باشد. در حالی که خاصیت در بر گرفتن بدن توسط آن باعث می شود که گرمای بدن فرد خوابیده را جذب و در خود نگه دارد.

خواص مموری فوم می تواند منجر به یک تجربه خواب ناخوشایند گرم، به ویژه در شب های تابستان شود. اما آیا برای به حداقل رساندن احتباس حرارتی مموری فوم کاری می توان انجام داد؟ ما چند روش موثر برای ساخت تشک مموری فوم خنک کننده را شرح خواهیم داد.

چگونه یک خنک کننده تشک مموری فوم بسازیم

مموری فوم تمایل دارد گرمای بدن را در خود حفظ کند. در حالی که نمی‌توانید مستقیماً بر ویژگی‌های حفظ حرارت مموری فوم تأثیر بگذارید، کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از لوازم جانبی بستر برای بهبود تنظیم دمای کلی تخت خود استفاده کنید. در بیشتر موارد، این به معنای استفاده از رویه تشک تخصصی، پد تشک یا حتی ملحفه های جدید است.

رویه تشک

رویه‌های تشک لایه‌های نازکی با الیاف خاص هستند که در روی تشک قرار می‌گیرند تا احساس دمایی و لمسی شما را تغییر دهند. بیشتر آنها از مموری فوم، پلی فوم یا لاتکس ساخته شده اند.  اگرچه روکش های ساخته شده از مواد دیگر مانند پر، پر و پشم نیز موجود است. بسته به طرح و مواد مورد استفاده، روکش تشک می تواند به تشک شما کمک کند تا خنک تر شود. و در عین حال راحتی آن را نیز بهبود بخشد.

بیشتر رویه های تشک 1 تا 4 اینچ ضخامت دارند. و در مقایسه با هزینه تعویض تشک شما نسبتاً ارزان هستند. اگر هدف شما خنک‌سازی است، بهتر است موادی را انتخاب کنید که از مموری فوم ژل، لاتکس یا مواد قابل تنفس و خنک دیگری ساخته شده اند. رویه های تشک خنک کننده تخصصی وجود دارند که از طیف وسیعی از ویژگی های تنظیم دما، از ساختارهای تنفس پذیر گرفته تا استفاده از مواد تغییر فاز دهنده یا لوله های آب با دمای کنترل شده استفاده می کنند.

پد تشک

پد تشک یک روکش پارچه ای بسیار نازک است که برای محافظت از تشک شما در برابر آسیب ساخته شده است. به دلیل طراحی نازک آنها، معمولاً راحتی یا احساس تخت شما را تغییر نمی دهند. اما می توانند به خنک کنندگی تشک شما کمک کنند.

پدهای خنک کننده تشک بطور مطلوبی قابل تنفس هستند. و معمولاً از پارچه نرم و خنک مانند پنبه طبیعی ساخته می شوند. برخی نیز می توانند به از بین بردن رطوبت کمک کنند. و در نتیجه بستری با احساس خنک تر ایجاد کنند.

ورق های خنک کننده

یک راه حل ساده ممکن است ورق های خنک کننده جدید باشد. ورق ها به عنوان یک بافر بین تختخواب و سطح تشک مموری فوم عمل می کنند. جنس و بافت ملحفه ها می تواند تاثیر بسزایی در خنک بودن تشک داشته باشد. به عنوان مثال، ملحفه‌های فلانل، انتخابی محبوب برای خواب زمستانی هستند. زیرا ضخیم‌تر و گرم‌تر از ورق‌های پرکال پنبه‌ای هستند.

انواع مختلفی از ورق های خنک کننده وجود دارد که ساختارهایی دارند که به شما کمک می کند در بستر خنک تر بخوابید. این محصولات عموماً رطوبت گیر هستند. خاصیتی که به دفع عرق برای بهبود راحتی و خنک شدن کمک می کند. آنها معمولاً از موادی با احساس خنک مانند پنبه یا کتان با کیفیت بالا استفاده می کنند.

بالش خنک کننده

یکی دیگر از لوازم جانبی که ممکن است ارزش تعویض داشته باشد بالش شما است. سر و گردن ما به گرما حساس است. بنابراین اگر سر ما بیش از حد گرم باشد، احتمالاً تمام بدن ما احساس گرمای ناخوشایندی خواهد داشت.

بالش های خنک کننده خوب عموما سبک وزن و قابل تنفس هستند. و دارای پارچه های نرم و خنک مانند پنبه یا کتان هستند. لاتکس، مواد جایگزین و فوم خرد شده همگی نسبت به مموری فوم جامد خنک‌تر می‌باشند. برخی از بالش‌ها با فناوری‌های خنک‌کننده مانند پانل‌های خنک‌کننده یا فوم‌های تزریق‌شده با ژل یا مس ساخته می‌شوند.

کنترل محیط خواب

راه های دیگری برای کمک به بهبود تجربه خواب شما با کنترل عناصر مختلف محیط اتاق خواب شما وجود دارد.

جریان هوا

حفظ جریان هوای خوب در اتاق خواب شما در شب های گرم مهم است. باز نگه داشتن یک پنجره یا سرمایه گذاری روی یک پنکه گردشی کوچک را در نظر بگیرید. جریان هوا برای خود تخت شما نیز مهم است. اگر تشک شما روی زمین می باشد، برای بهبود جریان هوا روی یک چارچوب تخت سرمایه‌گذاری کنید.

لباس

خوابیدن لباس خوابی که برای استفاده در شب انتخاب می کنید تاثیر قابل توجهی بر دمای بدن شما خواهد داشت. بهتر است لباس‌های سبک و قابل تنفس از پنبه یا پشم نازک انتخاب کنید.

چراغ‌ها

لامپ‌های کنار تخت، چراغ‌های بالای سر و سایر وسایل الکترونیکی همگی می‌توانند هنگام روشن شدن، گرما تولید کنند. اگر اتاق شما به طور ناراحت کننده ای گرم می شود، خاموش کردن چراغ ها و وسایل الکترونیکی قبل از خواب می تواند کمک کننده باشد.

تهویه مطبوع

اگر خانه شما دارای تهویه مطبوع است، ممکن است استفاده از آن در شب های بسیار گرم مفید باشد. در حالی که ممکن است سرمایه گذاری روی این مورد و هزینه های مربوط به آن گران تمام شود. اما صرف هزینه برای خواب با کیفیت دشوار ارزشش را دارد. دمای ایده آل اتاق خواب حدود 65 درجه است.

وقتی زمان تشک جدید است

اگر تمام توان خود را برای خنک‌تر کردن تشک مموری فوم خود امتحان کرده‌اید و موفقیت چندانی کسب نکرده‌اید، ممکن است زمان خرید تشک جدید فرا رسیده باشد. علاوه بر این، اگر تشک تخت  شما 6 تا 8 سال عمر دارد یا دیگر به راحتی سابق نیست، احتمالاً زمان خرید تشک جدید فرا رسیده است.

اگر می خواهید یک تخت جدید بخرید، به دنبال تشک هایی با درجه بندی خوب برای خنثی بودن دما باشید. بسترهای داخلی و هیبریدی عملکرد خوبی دارند. زیرا جریان هوای بهتری نسبت به طرح‌های تمام فوم دارند. اگر تشک مموری فوم دیگری را انتخاب می‌کنید، به دنبال تختخوابی باشید که با فناوری خنک‌کننده مانند ژل خنک‌کننده ساخته شده باشد. و حتما نظرات خریداران قبلی را بررسی کنید تا توانایی خنک‌کنندگی تشک را بسنجید.

همچنین می توانید تشک هایی را خریداری کنید که به طور خاص برای تنظیم بهتر دما طراحی شده اند. برای افراد حساس به دمای بالا، خرید یک تشک تخصصی می تواند تفاوت زیادی در کیفیت خواب کلی ایجاد کند.

به این مقاله امتیاز دهید