07136476172 - 09172030360 [email protected]

بررسی اجمالی

سردردهای خوشه ای نوعی سردرد شدید هستند. افراد مبتلا به سردردهای خوشه ای می توانند حملاتی را تجربه کنند که در آن چندین سردرد شدید در طول 24 ساعت رخ می دهد.

آنها اغلب در شب رخ می دهند. حملات سردرد خوشه‌ای روزانه، می‌تواند برای هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه داشته باشد. پس از آن یک دوره بهبودی رخ دهد. این دوره بهبودی می تواند ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد.

سردردهای خوشه ای با انواع دیگر سردردها تفاوت زیادی دارند. آنها می توانند بسیار شدید باشند و اغلب نیاز به مدیریت پزشکی دارند. اگرچه سردردهای خوشه ای می توانند بسیار دردناک باشند، اما خطرناک نیستند.

در حالی که سردردهای خوشه‌ای اغلب با داروها و سایر مداخلات پزشکی کنترل می‌شوند، ممکن است کارهایی وجود داشته باشد که می‌توانید در خانه نیز برای کمک به کاهش یا پیشگیری از علائم انجام دهید. برای دانستن درمان های طبیعی سردردهای خوشه ای با ما باشید. برای اطلاعات بیشتر با انستیتو سلامت مغز دانا در تماس باشید.

درمان های خانگی برای سردردهای خوشه ای

در حال حاضر، درمان‌های خانگی کمی وجود دارد که مؤثر باشد. هیچ درمان شناخته‌شده‌ای وجود ندارد. اطلاعات علمی محدودی در مورد درمان‌های خانگی برای سردردهای خوشه‌ای وجود دارد که ممکن است مفید باشند.

یک بررسی در سال 2017 به این نتیجه رسید که شواهدی برای استفاده از درمان‌های جایگزین در سردردهای خوشه‌ای وجود ندارد یا به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. در زیر، برخی از اطلاعاتی را که در حال حاضر در دسترس هستند اما اثبات نشده اند را بررسی می کنیم.

ملاتونین

ملاتونین هورمونی است که بدن شما از آن برای تنظیم الگوهای خواب استفاده می کند. افرادی که دچار سردردهای خوشه ای می شوند اغلب سطح ملاتونین پایینی دارند.

مکمل‌های ملاتونین در دوزهای بین 10 تا 25 میلی‌گرم ممکن است به پیشگیری از سردرد خوشه‌ای قبل از خواب کمک کنند. با این حال، درمان ملاتونین ممکن است در افراد مبتلا به سردردهای مزمن خوشه ای کمتر موثر باشد.

کرم کپسایسین

کرم کپسایسین موضعی را می توان بدون نسخه خریداری کرد. ممکن است برای کمک به مدیریت سردردهای خوشه ای استفاده شود. این مسکن را می توان با استفاده از یک سواب پنبه ای به آرامی در داخل بینی قرار داد.

مطالعات کوچکتر قدیمی نشان داد که کرم کپسایسین شدت سردرد خوشه ای را کاهش می دهد. با این حال، یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که اگرچه دسترسی به کرم کپسایسین آسان بود و عوارض جانبی کمی داشت. اما در مقایسه با سایر درمان‌ها، اثربخشی محدودی داشت.

تمرینات تنفس عمیق

اکسیژن درمانی یکی از اصلی ترین منابع مورد اعتماد برای حمله سردرد خوشه ای است. دریافت اکسیژن اضافی به جریان خون می تواند بدن شما را آرام کند و به شما در مدیریت درد کمک کند.

در حالی که تحقیقات محدودی در مورد تکنیک‌های تنفس عمیق و سردردهای خوشه‌ای وجود دارد. ممکن است استفاده از آنها همراه با داروهای خود در طول حمله کمک کند. تنفس جعبه‌ای و تنفس لب‌های جمع‌شده نیز تکنیک‌های قدرتمند کاهش استرس هستند.

منیزیم

سطوح پایین منیزیم با برخی از انواع سردرد مرتبط است. بنابراین، ممکن است مصرف مکمل های منیزیم یا ادغام غذاهای پر منیزیم را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید.

یک مطالعه کوچک قدیمی‌تر که شامل 22 نفر مبتلا به سردردهای خوشه‌ای بود، نشان داد که سولفات منیزیم به 41 درصد از شرکت‌کنندگان «تسکین معنی‌داری» داد.

با این حال، تحقیقات بیشتر در مورد منیزیم برای سردردهای خوشه ای محدود است. اگر به مکمل منیزیم یا هر مکمل دیگری فکر می کنید، حتماً ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

عصاره کودزو

عصاره کودزو یک مکمل گیاهی است که از تاک کودزو به دست می آید. برخی شواهد حکایتی نشان می دهد که کودزو ممکن است به سردردهای خوشه ای کمک کند.

یک مطالعه کوچک که در سال 2009 منتشر شد، 16 شرکت کننده را شناسایی کرد که از عصاره کودزو برای سردردهای خوشه ای استفاده می کردند. در حالی که بسیاری از کاهش شدت یا دفعات حملات را گزارش کردند. مطالعات دقیق تری برای تعیین اثربخشی واقعی عصاره کودزو مورد نیاز است.

علائم سردردهای خوشه ای

علائم رایج سردرد خوشه ای عبارتند از:

  • سردرد شدید که در پشت چشم یا یک طرف صورت شما ایجاد می شود.
  • سردردی که بدون هیچ هشداری شروع می شود و اغلب شما را در شب بیدار می کند.
  • سردردهایی که هر روز در ساعت معینی یا هر سال در زمان مشخصی شروع می شوند.
  • چندین سردرد شدید که بین 15 دقیقه تا 3 ساعت طول می کشد.
  • در یک دوره 24 ساعته قرمزی چشم و ریزش اشک در سمتی از صورت شما که منشأ درد سردرد شماست.
  • آبریزش یا گرفتگی بینی در سمت آسیب دیده.
  • تورم چشم یا صورت
  • افتادگی پلک یا منقبض شدن مردمک در سمتی که درد دارید.
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در یک طرف صورت یا بازوها یا انگشتان
  • احساس بی قراری یا آشفتگی

سردردهای خوشه ای چرا ایجاد می شوند؟

محققان هنوز در حال کار برای درک علت سردردهای خوشه ای هستند. بسیاری از نظریه های مختلف همچنان مطرح و آزمایش می شوند. به احتمال زیاد، سردردهای خوشه ای با فعالیت در هیپوتالاموس شما مرتبط است.

هیپوتالاموس که در پایه مغز شما قرار دارد، حاوی مسیرهای بازتابی است که درد در صورت و پشت چشم شما را کنترل می کند. هنگامی که این مسیر عصبی فعال می شود، باعث ایجاد احساسات زیر می شود:

  • مور مور ضربان دار
  • بی حسی
  • درد شدید
  • همین گروه از اعصاب همچنین می توانند اشک ریزش و قرمزی چشم را تحریک کنند.

پیشگیری از سردرد خوشه ای

هیچ درمانی برای سردردهای خوشه ای وجود ندارد. اما ایجاد تغییرات خاص در سبک زندگی ممکن است به کاهش دفعات سردرد کمک کند.

برنامه خواب ثابت

یک برنامه خواب ثابت ممکن است به بهبود ریتم شبانه روزی شما کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که حفظ یک برنامه خواب ثابت ممکن است منجر به سردردهای خوشه‌ای کمتری شود.

پرهیز از دخانیات

افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری اغلب سردردهای خوشه ای دارند. در حالی که ترک سیگار ممکن است باعث توقف کامل سردردهای خوشه ای نشود، ممکن است به بهبود الگوهای خواب و پاسخ های عصبی بدن شما کمک کند.

ترک سیگار ممکن است دشوار باشد، اما ممکن است. در مورد یافتن یک برنامه شخصی برای ترک سیگار با یک پزشک صحبت کنید.

محدود کردن الکل

در حالی که سردردهای خوشه ای را تجربه می کنید، مصرف الکل ممکن است باعث بروز سردرد شود. برای جلوگیری از این اتفاق، مصرف الکل خود را محدود کنید.

انجام ورزش روزانه

ورزش روزانه ممکن است گردش خون را در مغز شما بهبود بخشد. استرس را کاهش دهد و به خواب بهتر کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر سردردهای خوشه ای دارید، درد به تنهایی دلیلی برای کمک پزشکی است. در مورد علائم و گزینه های درمانی خود با پزشک خود صحبت کنید.

آنها می توانند یک برنامه درمانی مناسب برای شما توصیه کنند. علاوه بر این، اگر قصد استفاده از گیاهان دارویی یا مکمل ها را دارید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند در مورد هر گونه عوارض جانبی یا تداخل با داروها یا درمان های دیگر به شما اطلاع دهند.

درمان‌های پزشکی که معمولاً برای سردردهای خوشه‌ای تجویز می‌شوند عبارتند از:

  • اکسیژن رسانی توسط ماسک
  • سوماتریپتان تزریقی (Imitrex)
  • لیدوکائین داخل بینی
  • استروئیدها
  • بلوک عصب اکسیپیتال

اما نکته امیدوارکننده این است:

درمان با کمک ابزارهای نوروتکنولوژی به همراه داروهای تجویز شده به درمان موثر این سردردها کمک می کند. هم اکنون درمان موثر سردرد در شیراز و در انستیتو سلامت مغز دانا، زیر نظر بهترین متخصصین در حال انجام است. برای اطلاعات بیشتر با انستیتو سلامت مغز دانا در تماس باشید.

منبع: Cluster Headache Natural Treatment: Everything You Need to Know (healthline.com)

سردرد و استرس! سردرد تنشی

جدیدترین روش درمان سردرد میگرن بدون دارو با نوروفیدبک

سردرد هورمونی در دوران قاعدگی خانم ها!

به این مقاله امتیاز دهید