07136476172 - 09172030360 [email protected]

سالانه تا 30 میلیون ویزیت پزشک برای رفع سرفه انجام می شود. بسیاری از افراد نیز به احتمال زیاد بدون مراجعه به درمان دچار سرفه می شوند.  زیرا این علامت هم سرما خوردگی و هم آنفولانزا است . وقتی سرفه می کنید، ممکن است متوجه اختلال در خواب شوید. خوشبختانه، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کمک به خود در به دست آوردن خواب بهتر انجام دهید.

سلب مسئولیت پزشکی: محتوای این صفحه نباید به عنوان توصیه پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. یا نباید به عنوان توصیه ای برای داروهای خاص مورد استفاده قرار گیرد.  همیشه قبل از مصرف هرگونه داروی جدید یا تغییر دوز فعلی با پزشک خود مشورت کنید.

چرا وقتی دچار سرماخوردگی هستم شب ها بیشتر سرفه می کنم؟

افراد ممکن است به دلایل متعددی در طول شب سرفه کنند که سرفه شبانه نامیده می شود.  بدن ما به طور طبیعی سرفه می کند تا با حذف مخاط و اجسام خارجی از نای، از تارهای صوتی و ریه ها از ما محافظت کند. به طور کلی، سرفه همان عملکرد را دارد چه در شب اتفاق بیفتد و چه در طول روز.

هنگامی که بیمار هستید، سرفه شما ممکن است در شب بدلیل قطرات پشت گلو تشدید شود. منظور ترشحاتی است که به جای بیرون آمدن از بینی از پشت گلو عبور می کند. این علامت اغلب با سرماخوردگی و همچنین آنفولانزا، آلرژی و عفونت های سینوسی همراه است. دراز کشیدن به پشت می تواند این شرایط را بدترکند، به همین دلیل ممکن است متوجه سرفه های بدتر در شب شوید.

سرفه و سرما خوردگی

آیا می توانید همزمان با ابتلا به سرفه و سرماخوردگی، خوب  بخوابید؟

متخصصان پزشکی هنوز درمانی برای سرفه و  سرماخوردگی پیدا نکرده اند، اما توصیه می کنند برای بهبودی استراحت کافی داشته باشید. خواب و سیستم ایمنی بدن ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.  بنابراین دریافت خواب کافی به طور کلی باعث بهبود می شود.  تحقیقات نشان می دهد خواب به دلیل تأثیرات آن بر هورمون های بدن و پاسخ التهابی، ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

خواب کافی قبل از بیماری می تواند بهترین راه برای جلوگیری از سرماخوردگی باشد. بزرگسالان سالم باید هر شب هفت ساعت یا بیشتر بخوابند. افراد با محرومیت خواب در هفته قبل از سرماخوردگی به احتمال بیشتر نسبت به افرادی که خواب کافی دریافت ابتلا خواهندداشت.  کسانی که کمتر از پنج ساعت در شب می خوابند، بیش از دو برابر بیشتر از کسانی که بیش از هفت ساعت در شب می خوابند، علامت دار می شوند.  کسانی که کمتر از هفت ساعت در شب می خوابند، تقریباً سه برابر بیشتر از کسانی که حداقل هشت ساعت می خوابند، دچار سرماخوردگی می شوند.

سرفه و سرما خوردگی چگونه بر خواب شما تأثیر می گذارد؟

بیش از 40 درصد از افراد که خواب بیشتر از حالت عادی در  مقابله با سرماخوردگی مفید است. اما طبیعی است که هنگام سرماخوردگی در خواب دچار مشکل شوند. 46 درصد از افراد گزارش کرده اند که سرماخوردگی یا آنفولانزا توانایی  خواب خوب را مختل می کند. علاوه بر این، 94 درصد گزارش داده اند که هنگام بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا، علائم آنها را در شب بروز می کند.

نحوه خوابیدن با سرفه یا سرماخوردگی

اگرچه ممکن است نتوانید علائم خود را یک شبه به طور کامل از بین ببرید. اما برخی از عادات وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند با بهبودی از خواب آرامش بیشتری لذت ببرید. اگر سرفه شما در اثر آسم، حساسیت های فصلی ایجاد میشود، ممکن است برای درمان سرفه موارد زیر کارا باشد.

سرفه و سرما خوردگی

عسل مصرف کنید

قبل از دستیابی به داروهای سرماخوردگی، متخصصان توصیه می کنند والدین به کودکان بالای 12 ماه عسل بدهند. تا به عنوان درمان ایمن تری برای عفونت های تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی استفاده شود.  برای کودکان غیر شیرخوار، مصرف عسل قبل از خواب نشان داده است که دفعات و شدت سرفه کودک در شب را کاهش می دهد.

محققان مطالعات عسل،  خود را روی کودکان متمرکز کرده اند. زیرا داروهای سرفه بدون نسخه بیش از بزرگسالان برای کودکان خطر دارد و  بنابراین یافتن یک درمان جایگزین برای این گروه سنی اهمیت بیشتری دارد.  با این حال، بزرگسالان نیز می توانند عسل را برای درمان سرفه امتحان کنند.  عسل دارای اثرات محافظتی متعددی از جمله ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی بودن است.

داروی ضدسرفه را امتحان کنید

اگرچه بسیاری از مردم به طور طبیعی هنگام سرفه و سرماخوردگی به سراغ داروی سرفه می روند.  اما مطالعات تحقیقاتی در مورد اثربخشی داروهای ضدسرفه نتایج متفاوتی را نشان می دهد.  بسیاری از مطالعات نشان داده اند که داروهای سرفه هیچ مزیتی بیشتر از دارونما ندارند. بسیاری از داروهای سرفه با عوارض جانبی ناخوشایند همراه هستند.

به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی بدن، سرفه یک هدف را دنبال می کند. برخی از متخصصان پزشکی هشدار می دهند که استفاده بیش از حد از داروهای ضدسرفه، می تواند بر مدت زمان بهبودی فرد از بیماری تأثیر بگذارد.

داروهای ضدسرفه معمولاً بدون نسخه در دسترس هستند. ممکن است که داروی سرفه به خوابیدن شما کمک می کند. ممکن است استفاده از آن در حد اعتدال و در نظر گرفتن عوارض جانبی احتمالی مفید باشد. برای سرفه خشک، ممکن است یک قرص برای آرام کردن رفلکس سرفه کافی باشد تا بتوانید بخوابید.

سرفه و سرما خوردگی

ضد احتقان بینی را امتحان کنید

ضد احتقان های بینی حاوی موادی هستند که رگ های خونی را هدف قرار می دهند.  این داروها مجاری بینی را باز کرده و قطرات پشت بینی را کاهش دهند. درنتیجه به طور غیر مستقیم به کاهش سرفه در شب کمک می کند. اکثر ضد احتقان های بینی بدون نسخه و به شکل قرص، قطره یا اسپری بینی در دسترس هستند.

مطالعات در مورد استفاده از ضد احتقان بینی برای درمان سرفه و سرما خوردگی نتایج متفاوتی به همراه داشته است. این دارو میتواند عوارضی مانند فشار خون بالا، سردرد، حالت تهوع، سرگیجه و بی خوابی را نیز به همراه داشته باشد. آنها نباید بیش از پنج روز استفاده شوند و نباید برای کودکان زیر شش سال استفاده شود.

مایعات گرم بنوشید

چای داغ و سوپ مرغ از داروهای خانگی اغلب برای تسکین علائم سرفه و سرماخوردگی استفاده می شود. اگرچه تأثیر مایعات داغ بر سرماخوردگی به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است. یک مطالعه در دهه 1970 نشان داد که خوردن مایعات داغ ، مانند آب گرم یا سوپ مرغ، گرفتگی بینی را کاهش می دهد.

یک مطالعه جدید نشان داد که یک نوشیدنی گرم هیچ تاثیری عینی بر توانایی تنفس راحت از طریق بینی ندارد.  اما باعث شده است که مردم گزارش دهند که می توانند راحت تر نفس بکشند. هم نوشیدنی گرم و هم نوشیدنی یکسان با دمای اتاق به بهبود آبریزش بینی، عطسه و سرفه کمک میکند. افرادی که نوشیدنی داغ می نوشند، احساس سردی و خستگی کمتری دارند و گلو آنها نیز به آن اندازه درد نمی کند. یک نوشیدنی داغ ممکن است از طریق ترکیبی از اثر دارونما و توانایی نوشیدنی در رفع احتقان بینی، به تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند.

خوردن یک فنجان چای گرم یا یک کاسه سوپ هنگامی که احساس سرما خوردگی، ارزش امتحان کردن را دارد. حتی اگر اثرات مثبتی که شما تجربه می کنید دارونما باشد، می تواند به طور موقت به شما کمک کند خواب بهتر را تجربه کنید.

سر و گردن خود را بالا ببرید

اگر به نظر می رسد سرفه شما هنگامی که دراز کشیده اید بدتر می شود، سعی کنید سر و گردن خود را بالا بیاورید.  از یک بالش گوه ای یا چند بالش برای تختخواب خود استفاده کنید.  هنگام خوابیدن در موقعیتی که سر خود را بالاتر از بقیه بدن خود قرار می دهید، سرفه ی شماکمتر میشود.  اگرچه این ممکن است به بزرگسالان کمک کند، اما برای کودکان خردسال توصیه نمی شود.

از مرطوب کننده هوا استفاده کنید

برخی از مطالعات نشان داده اند که میزان رطوبت بیشتر هوا برای پاکسازی مجاری بینی مطلوب تر است.  اگرچه سایر مطالعات فاقد شواهد در مورد اینکه آیا استفاده از مرطوب کننده هوا بر علائم بینی تأثیر می گذارد، بوده است.

اگر اتاق خواب شما بیش از حد خشک است، ممکن است بخواهید بر یک مرطوب کننده هوا سرمایه گذاری کنید. سطح رطوبت را بین 30 تا 50 درصد توصیه شده حفظ کنید. حفظ رطوبت بالای 40 همچنین باعث می شود ویروس آنفلوانزا کمتر مسری شود، که ممکن است به محافظت از دیگران در خانه شما کمک کند. با این وجود، خانه ای که بیش از حد مرطوب است می تواند علائم راه هوایی را برای برخی افراد تشدید کند. بنابراین بهتر است رططوبت هوا را در محدوده توصیه شده حفظ کنید.

اگر تصمیم به استفاده از مرطوب کننده هوا دارید، مهم است که آن را مرتباً تمیز کنید و فقط از آب مقطر استفاده کنید.

چه زمانی باید با پزشک خود درباره سرفه و سرما خوردگی صحبت کنید

سرما خوردگی و علائم مرتبط با آن، مانند سرفه ، به طور معمول حدود هفت تا 10 روز طول می کشد.  اگر علائم سرفه یا سرماخوردگی شما فراتر از این بازه زمانی باقی ماند یا احساس شدیدی داشت، با پزشک صحبت کنید. بسیاری از افراد به راحتی از سرما خوردگی رهایی می یابند.  افرادی با سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری های خاصی در معرض عفونت جدی تری مانند ذات الریه یا برونشیت هستند.

 

 

خواب، سلاحی قدرتمند برای مقابله با ویروس کرونا

آیا عسل گزینه خوبی برای بهبود سرماخوردگی و سرفه می باشد؟

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

 

به این مقاله امتیاز دهید