07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

مشاهدات مربوط به خواب و فواید آن برای سلامتی حداقل به 2000 سال پیش بر می گردد. نشریه ارسطو درباره “خواب و بی خوابی” در سال 350 .B.C  پیشنهاد کرد که هضم در معده بخارات داغی ایجاد می کند که منجر به خواب می شود و افراد تب دار نیز چیزی مشابه را تجربه می کنند و آنها را وادار به چرت زدن می کند تا به روند بهبود کمک کند.

 

در حالی که ایده بخارات از بین نرفت، چندین دهه شواهد علمی نشان می دهد که خواب یک روش کارآمد برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی، آنفلوانزا و عفونت های تنفسی است.

این کار نشان می دهد که خواب ممکن است ابزاری قدرتمند برای مبارزه با همه گیری کرونا باشد – نه فقط با کاهش شدت عفونت ها بلکه خواب ممکن است درنهایت وقتی واکسن های ویروس کرونا COVID-19 در دسترس قرار گیرند، اثربخشی آنها را افزایش دهد و مطالعات زیادی در حال انجام است که نشان می دهند، چه فاکتوهایی از سلامتی ما را در برابر ویروس کرونا قویتر می  کند.

مونیکا هاک، متخصص مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، توضیح می دهد:

 

“ما شواهد زیادی داریم که نشان میدهند اگر شما به میزان کافی خواب داشته باشید، قطعاً می توانید به پیشگیری یا مبارزه با هر نوع عفونت کمک کنید.”

 

“اگر به درستی بخوابید، می توانید حتی از خطر مرگ جلوگیری کنید یا شدت علائم را کاهش دهید. من فکر می کنم که این امر نیاز به تحقیق بیشتری دارد. ”

تا زمانی که واکسن در دسترس نباشد، کلید جلوگیری از ویروس کرونا COVID-19 کاهش خطر ابتلا به بیماری تا حد ممکن است. همانطور که اطلاعات جدید در مورد خواب و این بیماری در حال پیشرفت است، دانشمندان امیدوارند که عملکرد پیچیده سیستم ایمنی بدن را بهتر روشن کنند و در عین حال رهنمودهای روشنی را برای نحوه استفاده از خواب به عنوان سلاحی برای جلوگیری از همه گیری ارائه دهند.

انسانها تنها موجوداتی نیستند که از خواب بهره مند می شوند. مطالعات گریسلی از اواخر دهه 1800 نشان داد که وقتی سگها و موش صحرایی کاملاً از خواب محروم باشند، ظرف چند هفته می میرند.

برای انسان  ها نیز، کمبود خواب مزمن دارای عواقب طولانی مدت زیادی است، و خطراتی را برای دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی، زوال عقل و افسردگی افزایش می دهد.

برخی از آن شرایط مزمن از جمله عوامل خطری هستند که باعث افزایش حساسیت به ویروس کرونا COVID-19 می شوند.

کاهش خواب به ویژه در میان سربازان معمول است و والتر رید یک مرکز تحقیقاتی کامل را به درک چگونگی تأثیر طولانی مدت بیدار ماندن بر توانایی تفکر و عملکرد فرد اختصاص داده است.

او توضیح می دهد: “شما در هنگام محافظت از خود در هنگام کمبود خواب، خود را در معرض خطر افزایش خطا قرار قرار میدهید.” برای عموم مردم، این امر می تواند به صورت گیجی یا فراموشی در استفاده از ماسک و یا افزودن بار یک استرس اضافی بر سیستم ایمنی بدن شود.”

شواهد در حال رشد همچنین نشان می دهد که کمبود خواب توانایی فرد در مبارزه با بیماری را پس از آلوده شدن، مختل می کند. در تعدادی از مطالعات، افراد مبتلا به اختلالات خواب، افرادی که کمتر از پنج یا شش ساعت در شب میخوابند و افرادی که دارای سطح پایین کارایی خواب هستند، نرخ بالاتر بیماری های تنفسی، سرماخوردگی، و بیماری های مربوط به آن را دارند.

برخی از مطالعات حتی مسیر مستقیم از خواب به بیماری را ردیابی کرده اند، برای اینکه ببینیم آیا خواب با عفونت ارتباط دارد یا خیر.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو و دانشگاه کارنگی ملون در پیتسبورگ 164 بزرگسال سالم را برای استفاده از دستگاه هایی از نوع Fitbit که برای مدت یک هفته عادت های خواب آنها را دنبال می کنند، مورد بررسی قرار دادند.

سپس، آنها به آزمایشگاه رفتند، جایی که محققان قبل از قرنطینه کردن آنها در یک هتل به مدت پنج روز، قطره های ویروس رینوویروس (سرماخوردگی) را از بینی افراد بررسی کردند.

این تیم گزارش داد در سال 2015 ویروس به همان اندازه به بدن افراد حمله کرده و همانندسازی می شود، بدون توجه به میزان خواب آنها. اما کسانی که کمتر از شش ساعت می خوابند 4.5 برابر بیشتر در معرض علائم سرماخوردگی هستند، در مقایسه با افرادی که بیشتر می خوابند یعنی بیش از هفت ساعت در شب. ویروس های بینی نتیجه خوبی برای مقایسه با ویروس های کرونا است.

به نظر می رسد پاسخ های ایمنی به هر دو مشابه است.

خواب و پیامدهای مربوط به سلامتی نیز با انواع مختلف آن در هم آمیخته است.

 

 

خواب و سیستم ایمنی بدن

 

مطالعاتی که خواب را بررسی می کنن، شروع به حل این مسئله کرده اند که چرا چنین رابطه پیچیده ای بین خواب و سیستم ایمنی بدن وجود دارد.

Harvard’s Haack می گوید: “ما می دانیم که برای مبارزه با عفونت ها به خواب نیاز دارید.” “اما اینکه دقیقاً چگونه کار می کند، فکر می کنم هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد.”

در یک مطالعه در سال 2019، هاک و همکارانش بیش از سه روش ذکر کرده اند که بازیکنان مختلف سیستم ایمنی بدن براساس تغییرات خواب متفاوت هستند.

به عنوان مثال، سلول های T بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند و اغلب به عنوان سربازانی که با عفونت ها مبارزه می کنند توصیف می شوند. در طول خواب، طبق مطالعات محققان آلمانی، سلول های T به طور معمول از خون خارج می شوند و به احتمال زیاد به غدد لنفاوی منتقل می شوند، جایی که آنها برای حمله به عوامل بیماری زا نظارت می کنند.

مطالعات نشان می دهد که فقط یک شب کمبود خواب برای گردش سلول های T در خون کافی است و باعث می شود آنها کمتر بتوانند ویروس های مهاجم را یاد بگیرند و به آنها واکنش نشان دهند.

وقتی بدن از خواب محروم شود، سلول های T نیز کمتر قادر به تعامل با سلول های آلوده به ویروس می شوند و قدرت آنها را برای مبارزه با عفونت کاهش می دهد.

سیتوکین ها، دسته ای از مولکول های التهابی متصل به همه گیر، همچنین تمرکز اصلی تحقیقات در مورد خواب و ایمنی هستند.

شلدون کوهن، روانشناس مغز و اعصاب ایمنی در دانشگاه کارنگی ملون می گوید، سیتوکین های پیش التهابی به طور معمول به سازماندهی پاسخ ایمنی به عفونت ها کمک می کنند و سلول های دیگر را به مبارزه وادار می کنند.

اما تولید بیش از حد این مولکول ها باعث طوفان سیتوکینی می شود، واکنش بیش از حد مرتبط با موارد شدید و کشنده ویروس کرونا COVID-19.

در مطالعات سرماخوردگی و آنفلوانزا، افراد آلوده با خواب ضعیف علائم بدتری را از خود نشان می دهند، احتمالاً به دلیل افزایش سطح سیتوکین های پیش التهابی با سلول های T و سایر سلول های ایمنی که تداخل ایجاد می کند.

سیتوکین ها به صورت جداگانه کار نمی کنند، اما در عوض بخشی از ایجاد تعادل در سیستم ایمنی بدن بین عواملی هستند که التهاب را تقویت و خنثی می کنند. یادگیری نحوه کار برای تأثیرگذاری بر بیماری هایی مانند ویروس کرونا COVID-19 هنوز در حال انجام است.

 

 

خواب، واکسن و ویروس کرونا

 

از آنجا که محققان نمی توانند افراد را از نظر اخلاقی در معرض اکثر بیماری ها، از جمله ویروس کرونا COVID-19 قرار دهند، تحقیقات در مورد واکسن روش دیگری را برای بررسی ارتباط بین خواب و سیستم ایمنی ارائه کرده است.

تاکنون، این کار یک مورد قانع کننده است که خواب به سیستم ایمنی بدن یک تقویت واقعی می بخشد. این امر به ویژه در مورد آنتی بادی ها، که بدن در پاسخ به عوامل بیماری زا (و واکسن ها) ایجاد می کند، صادق است. آنتی بادی ها به بدن کمک می کنند تا آن عفونت ها را به خاطر بسپارد.

در یکی از اولین مطالعات انجام شده از سال 2002، گروهی از افراد قبل از گرفتن واکسن آنفولانزا حدود هشت ساعت به مدت چهار شب خوابیدند، سپس به همان میزان برای دو شب بعد از تزریق نیز به خواب رفتند.

ده روز بعد، محققان گزارش کردند که میزان آنتی بادی آنفلوانزا در شرکت کنندگان بیش از دو برابر افراد گروه دیگر است که در همان مدت شبانه روز فقط چهار ساعت خوابیده بودند.

کمبود خواب همچنین می تواند پاسخ آنتی بادی به واکسن های آنفلوانزای خوکی را در برابر هپاتیت A، هپاتیت B و H1N1 کاهش دهد. در بعضی از مطالعات، یک شب تمام طول می کشد.

 

این مزایای آنتی بادی منجر به نتایج قابل اندازه گیری در سلامتی، حتی در دراز مدت می شود. یک مطالعه خواب بهتر قبل از واکسیناسیون هپاتیت B را با احتمال پایین تر ابتلا به این بیماری طی شش ماه آینده مرتبط دانست.

با توجه به علاقه شدید به تولید واکسن ویروس کرونا COVID-19 که باعث شیوع همه گیری می شود، یک رفتار ساده که می تواند ایمن سازی را مؤثرتر کند، خبر خوبی است.

محققان در حال تولید واکسن ویروس کرونا COVID-19 هستند و هنگامی که آزمایش بالینی مرحله یک آن در زمستان امسال آغاز می شود، آنها قصد دارند قبل از تزریق واکسن، یک گروه از شرکت کنندگان چندین شب در طول شب بخوابند. اگر چرت زدن منجر به پاسخ بهتر واکسن در مقایسه با افرادی شود که به طور مزمن از خواب بی بهره هستند، در آینده کار می تواند بررسی کند که آیا خواب بیشتر با کمک دارو می تواند مزایای مشابهی داشته باشد یا خیر.

این امر می تواند از اهمیت مهمی با سیاست واکسیناسیون برخوردار باشد.

درک ارتباط خواب همچنین می تواند به توزیع واکسن برای کارکنان مراقبت های بهداشتی در خط مقدم کمک کند، به ویژه برای کسانی که 80 ساعت در هفته در طول بیماری همه گیر کار می کنند.

برای افزایش اثر بخشی دوز، ممکن است لازم باشد قبل از آن استراحت کنند. “این امر می تواند از اهمیت مهمی با سیاست واکسیناسیون برخوردار باشد.” “هر کاری که بتوانیم انجام دهیم تا بتوانیم یک پاسخ ایمنی اثر بخش را افزایش دهیم. واقعاً مهم به نظر می رسد.”

محققان Walter Reed ، UCSF و دیگر موسسات اکنون داده های کوهستانی را برای ارتباط خواب با خطر ابتلا به COVID-19 غربال می کنند. هنوز چیزی منتشر نشده است ، اما هاک می گوید که او چندین مطالعه آینده را در مورد این موضوع بررسی کرده است و نتایج امیدوار کننده به نظر می رسد.

“خواب از تنها عاملی که در حساسیت به بیماری تأثیر می گذارد دور است. طبق تحلیلی که کوهن در سال 2020 منتشر کرد، ورزش، حمایت اجتماعی، میزان استرس، استعمال دخانیات، مصرف الکل و سایر عوامل نیز توضیح می دهند که چرا فقط زیر گروهی از افراد در معرض ویروس بیمار می شوند.”

هنوز هم، متخصصان با توجه به تأثیر آن بر خطر عفونت، خواب را برای افرادی که گزینه پیش رو دارند، در اولویت قرار دهند. رعایت یک برنامه ثابت خواب یکی از راه های موثر برای داشتن کیفیت خواب بالاتر است.

همچنین آرامش قبل از خواب با کم کردن نور چراغ ها، خاموش کردن صفحه نمایش و دوری از اخبار. کوهن به افراد توصیه می کند حداقل هفت ساعت در شب بخوابند تا شانس سالم ماندن در هنگام شیوع بیماری را بهبود بخشند.

 

“بارها و بارها، ما نشان می دهیم که افرادی که مقدار کافی خواب ندارند، هنگام قرار گرفتن در معرض ویروس، بیشتر بیمار می شوند.” “این به وضوح در سلامتی و رفاه نقش دارد.”

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغر دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

 

Psychosocial Vulnerabilities to Upper Respiratory Infectious Illness: Implications for Susceptibility to Coronavirus Disease 2019 (COVID-19)

Millennials and Gen Z are spreading coronavirus—but not because of parties and bars

 

به این مقاله امتیاز دهید