07136476172 - 09172030360 [email protected]

ممکن است به دلایل مختلف در عید تنها باشید. مانند مرگ یکی از عزیزان، زندگی دور از اقوام یا به دلیل انزوای اجتماعی. اگر مبتلا به اختلال افسردگی فصلی (SAD) هستید و روابط نزدیکی با خانواده یا دوستان ندارید، تنهایی در عید می تواند به خصوص سخت باشد.

به طور کلی، سه راه برای کنار آمدن با تنهایی در عید وجود دارد. ابتدا، می توانید به وضعیت روانی خود و اینکه چگونه به تنهایی شما کمک می کند، بپردازید. دوم، می‌توانید در عید کارهایی را پیدا کنید که کمتر احساس تنهایی کنید. و سوم، می توانید از قبل برنامه ریزی کنید تا اگر نمی خواهید در این زمان در سال تنها نباشید.

پرداختن به وضعیت روانی شما

عید نوروز بهترین روز برای قدردانی از چیزهایی است که در زندگی دارید. خواه سلامتی باشد، مکانی برای زندگی یا غذا روی میز باشد. قدردانی همچنین به شما کمک می کند تا از اضطراب خود عبور کنید، زیرا یاد می گیرید در لحظه حال زندگی کنید و مراقب خود باشید. یکی از راه های تمرین قدردانی این است که سه چیز را که در این روز به خاطر آنها سپاسگزار هستید، یادداشت کنید.

اگر گرفتار افکار منفی شدید چه؟ اگر احساس می‌کنید نمی‌دانید چگونه با تنهایی کنار بیایید، از خود بپرسید، “اگر می‌دانستم چگونه باید کنار بیایم، چه کار می‌کردم؟” شما بیش از آنچه فکر می کنید بر افکار خود و احساسی که در شما ایجاد می کنند قدرت دارید.

شما می توانید انتخاب کنید که احساس تنهایی کنید زیرا تنها هستید. یا می توانید انتخاب کنید که برای چیزهای مثبت زندگی خود قدردان باشید. قالب بندی مجدد افکار منفی، اساس درمان شناختی رفتاری (CBT) است، که یک درمان موثر برای اختلال اضطراب اجتماعی و افسردگی است.

نکاتی برای مقابله با تنهایی در زمان عید

یکی از راه‌های کنار آمدن با تنهایی در عید این است که واقعاً بیرون بروید. و کاری سازنده انجام دهید. به جای اینکه روز را در خانه تنها بگذرانید، کاری را پیدا کنید که با طرز فکر و وضعیت ذهنی شما در آن روز مطابقت دارد.

به عنوان مثال، اگر احساس می کنید پر انرژی هستید و آب و هوا مناسب است، به یک دویدن طولانی مدت بروید. اگر احساس اجتماعی بودن دارید، شرکت در مراسم مذهبی را ​​با حضور دیگران در نظر بگیرید. در زیر ایده های دیگری وجود دارد که شما را از تمرکز بر این واقعیت که در این تعطیلات تنها هستید باز می دارد.

بگو آره

شاید امسال تنها باشید چون دعوت ها را رد کرده اید. این را بدانید که اشکالی ندارد که با آن افراد تماس بگیرید و بگویید “بله”. این اغلب برای کسانی که دارای اضطراب اجتماعی هستند یک مشکل است. شما دعوت ها را رد می کنید تا پشیمان شوید. و بعد از آن احساس تنهایی کنید.

برای کارهای داوطلبانه وقت بگذارید

یکی از راه‌های به دست آوردن قدردانی از چیزهای خوب زندگی، مشارکت در کارهای داوطلبانه است. در طول تعطیلات، کار داوطلبانه راهی برای ارتباط با دیگران، افزایش عزت نفس و ایجاد شادی برای افرادی است که کمتر احساس شادی میکنند. پیشنهاد کمک برای درست کردن و پخش کردن نذری، آوردن هدایا به موسسات خیریه حامی ایتام، یا بازدید از ساکنان خانه سالمندان را در نظر بگیرید.

حتی ممکن است در نظر داشته باشید که برای همسایه، خویشاوند یا دوستی که نمی تواند خانه را ترک کند، خریدشان انجام دهید. اگر به فردی که بیمار است یا سیستم ایمنی ضعیفی دارد کمک می کنید، به یاد داشته باشید که برای محافظت از او و خودتان اقدامات احتیاطی را انجام دهید. این ممکن است شامل پوشاندن صورت با ماسک و اجرای فاصله گذاری اجتماعی باشد.

اگر در مورد انجام این فعالیت های اجتماعی اضطراب دارید، چه بهتر. این فرصتی است برای آزمایش مرزهای اضطراب اجتماعی خود و گسترش مهارت های اجتماعی. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که تمرین مهربانی ممکن است تمایل شما را به اجتناب از موقعیت های اجتماعی کاهش دهد.

دست به کار شوید

اگر از کار خود لذت می برید و این امکان را دارید که در عید هم کار کنید، روز خود را پربار بگذرانید. اگر شغل شما شامل تعامل با همکاران یا مشتریان باشد، این یک انتخاب هوشمندانه است. حضور در محل کار ممکن است به شما کمک کند کمتر احساس تنهایی کنید.

اگر گزینه ای برای کار کردن در عید ندارید، روز را در اطراف خانه یا پروژه ای که برای مدت طولانی به تعویق انداخته اید بگذرانید.

جشن آنلاین

آیا شما دوستان آنلاین دارید؟ آیا فامیل هایتان از شما دور هستند؟ با راه اندازی یک چت روم اسکایپ یا گروه فیس بوک، عید آنلاین را میزبانی کنید. مردم می‌توانند هر طور که می‌خواهند وارد و خارج شوند، و شما نیازی به آشپزی، تمیز کردن یا حتی پاشدن از روی مبل ندارید.

به عنوان یک امتیاز اضافی، فرصتی خواهید داشت که مهارت های اجتماعی خود را تمرین کنید. زیرا به افراد جدید به گروه خوش آمد می گویید و با دوستان قدیمی تجدید خاطره میکنید.

از تنهایی لذت ببر

اگر تنها بودن در عید برایتان اجتناب ناپذیر است، آن روز برای خود برنامه ریزی کنید. چیزی آنلاین بخرید، غذاهای مورد علاقه خود را بپزید یا برای دیدن فیلم برنامه ریزی کنید. یا کاری جدید مانند یادگیری یک زبان جدید یا شروع کار بر روی رمانی که همیشه در ذهن شما بوده است را انجام دهید.

عید روزی است برای انجام هر چیزی که شما را خوشحال می کند.

چگونه برای عید آینده برنامه ریزی کنیم

برای آینده ای بهتر برنامه ریزی کنید. اگر اضطراب اجتماعی شما را در عید تنها گذاشته است، عهد کنید که در سال جدید به متخصص سلامت روان مراجعه کنید و به اضطراب خود رسیدگی کنید. اگر تشخیص داده نشده‌اید، برنامه‌ای برای به اشتراک گذاشتن نگرانی‌های خود تنظیم کنید. حتی می‌توانید یک نامه کتبی به پزشک خود بدهید اگر این آسان‌تر از گفتن آن با صدای بلند است.

اضطراب اجتماعی معمولا نادیده گرفته می شود یا با مشکلات دیگر اشتباه گرفته می شود، به ویژه به این دلیل که افراد مبتلا به این اختلال در به اشتراک گذاشتن احساسات خود خوب نیستند. از هر وسیله ای که لازم است برای توضیح شدت علائم خود به متخصص سلامت روان استفاده کنید.

اگر در مقابله با تنها بودن مشکل دارید

اگر واقعاً از تنها ماندن در کریسمس احساس ناراحتی می کنید و نمی توانید خود را از آن بیرون بکشید، کمک بگیرید. با یک دوست، یکی از اعضای خانواده تماس بگیرید.

صرف نظر از اینکه در عید از نظر فیزیکی از مردم جدا شده اید یا خیر، هرگز نباید احساس کنید که فاقد حمایت هستید. افرادی هستند که دوست دارند از شما بشنوند و افراد آموزش دیده منتظر مشاوره دادن به شما هستند.

حرف آخر

در حالی که احساس انزوای اجتماعی در تعطیلات ممکن است رایج باشد، یافتن اینکه در طول سال در اثر اضطراب اجتماعی فلج شده‌اید، ممکن است نشانه‌ای از یک اختلال باشد. اگر قبلاً در مورد اضطراب اجتماعی خود با متخصص سلامت روان مشورت نکرده اید، حتماً یک قرار ملاقات بگذارید. تا در مورد امکان تشخیص و ارجاع برای درمان صحبت کنید. انستیتو سلامت مغز دانا از ششم فروردین آماده خدمت رسانی به شما است.

منابع

  1. Kaczkurkin AN, Foa EB. Cognitive-behavioral therapy for anxiety disorders: An update on the empirical evidenceDialogues Clin Neurosci. 2015;17(3):337-46. doi:10.31887/DCNS.2015.17.3/akaczkurkin
  2. Trew JL, Alden LE. Kindness reduces avoidance goals in socially anxious individualsMotiv Emot. 2015;39(6):892-907. doi:10.1007/s11031-015-9499-5
  3. Caputo A. The relationship between gratitude and loneliness: The potential benefits of gratitude for promoting social bondsEur J Psychol. 2015;11(2):323-334. doi:10.5964/ejop.v11i2.826
به این مقاله امتیاز دهید