07136476172 - 09172030360 [email protected]

افراد دارای اختلال خفیف شناختی دچار مشکلات تفکر و حافظه هستند. اما معمولاً از وجود آن بی خبرند. زیرا، چنین مشکلاتی به اندازه کافی شدید نیستند تا بر فعالیتهای روزمره این افراد تأثیر بگذارند. با این حال، نقص خفیف شناختی می تواند نشانه اولیه بیماری آلزایمر یا اشکال دیگر زوال عقل باشد. همچنین می تواند نشانه مشکلات خواب، سایر بیماری ها، افسردگی یا عوارض جانبی داروها باشد.


به منظور کمک به پزشکان در ارائه بالاترین کیفیت مراقبت های عصبی برای بیمار، آکادمی عصب شناسی آمریکا (AAN) به پزشکان توصیه می کند که بطور مرتب ارزیابی های سالانه افراد 65 ساله و بالاتر را برای مشکلات تفکر و حافظه انجام دهند.

این ارزیابی برای آزمایش های غربالگری شناختی سالانه، بخشی از مجموعه سنجش کیفی AAN است که در 18 سپتامبر 2019، در شماره آنلاین Neurolog، مجله پزشکی آکادمی عصب شناسی آمریکا، منتشر شد.

اندازه گیری کیفیت حافظه و کارایی مغز، یک ابزار ریاضی برای کمک به پزشکان و استفاده از روش هایی در درک چگونگی خدمات بهداشتی و درمانی می باشد که با بهترین شیوه های فعلی مطابقت دارد و بر اساس توصیه های دستورالعمل AAN موجود است. پزشکان تشویق می شوند با استفاده از یک یا دو اقدام سنجش کیفی، که برای جمعیت بیمارشان معنی دار است، از ارزیابی ها استفاده کنند و استفاده از این سنجش ها داوطلبانه است.

نورمن ال فاستر، دکتر MD، از دانشگاه یوتا در سالت لیک سیتی بیان میکند: “از آنجا که مهارت های تفکر، حساس ترین شاخص عملکرد مغز است و می توان آنها را آزمایش کرد، این یک فرصت عظیم و عالی برای بهبود مراقبت های عصبی ایجاد می کند.”

و یکی از اعضای آکادمی مغز و اعصاب آمریکایی. “آکادمی عصب شناسی آمریکا سنجش غربالگری شناختی سالانه را برای همه افراد 65 ساله و بالاتر توصیه می کند. زیرا خود سن، یک عامل خطر قابل توجه برای کاهش شناختی است و اختلال خفیف شناختی به طور فزاینده ای با سن بالاتر، شیوع بیشتری دارد.

 اقدامات سنجش برای بیماری پارکینسون، اسکلروز و سکته مغزی، تا کنون منتشر شده و به پزشک این امکان را می دهد تا این آزمایش را با تست شناختی سه دقیقه ای، به صورت دوره ای انجام دهد. “

مطابق دستورالعمل AAN در سال 2018 در مورد اختلال خفیف شناختی، تقریباً 7 درصد از افراد در اوایل دهه 60 خود در سرتاسر جهان دچار اختلال شناختی خفیف هستند، در حالی که در افراد 85 سال و بالاتر، 38 درصد دارای این اختلال هستند.

مجموعه جدید سنجش کیفیت AAN به پزشکان توصیه می کند که چند بار غربالگری سالانه را انجام دهند تا تشخیص اختلال شناختی خفیف را بهبود بخشیده و مداخلات را انجام دهند.

فاستر اظهار میکند: “ما نمی توانیم از مردم انتظار داشته باشیم که مشکلات حافظه و تفکر خود را گزارش دهند. زیرا، ممکن است تشخیص ندهند که مشکلی دارند یا با پزشک خود در میان نگذارند.” “ارزیابی های سالانه نه تنها به شناسایی زودرس اختلال شناختی کمک می کند، بلکه به پزشکان کمک می کند تا از نزدیک، بر وضعیت این افراد نظارت داشته باشند.”

 ثبت اختلال خفیف شناختی در پرونده پزشکی شخص می تواند برای سایر پزشکان و کادر پزشکی بسیار ارزشمند باشد، به طوری که بهترین مراقبت را به آن بیمار ارائه می دهد.

تشخیص زودرس می تواند به شناسایی مشکل اختلال شناختی خفیف که ممکن است برگشت پذیر باشد، از جمله مواردی که در اثر مشکلات خواب، افسردگی یا داروها ایجاد می شوند، کمک کند و به درمان هایی منجر شود که می توانند کیفیت زندگی فرد را مانند اصلاح کم شنوایی و جلوگیری از انزوای اجتماعی بهبود بخشند.

هنگامی که اختلال خفیف شناختی قابل برگشت نیست و می تواند به اشکال شدیدتر از زوال عقل مانند بیماری آلزایمر تبدیل شود، مجموعه سنجش کیفی توصیه می شود. جهت اینکه هر چه سریعتر به افراد در اسرع وقت اطلاعاتی درباره وضعیت خود داده شود، بنابراین می توانند برای جلوگیری از پیشرفت، نظارت بر آن ها و مراقبت های بهتر اقدام کنند. 

همچنین مهم است که خانواده و مراقبان را فراموش نکنید. پزشکان باید روابط با خانواده و مراقبان را کمی ارزیابی کنند و مراقبین اطلاعاتی را در اختیار آنها قرار دهند تا در کاهش پیشرفت بیماری فرد و همچنین برای بهتر زیستن، به آنها کمک کنند.

برای اطلاعات بیشتردرزمینه بیماری آلزایمر میتوانید به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

به این مقاله امتیاز دهید