07136476172 - 09172030360 [email protected]

تغییر در رفتار برای بسیاری از افراد در دوران نوجوانی رایج است، اما بعضی اوقات تغییرات بزرگ در شخصیت می تواند شاخصهای مربوط به سلامت روان باشد.
برخی رفتارهای عصیان گر، تحریک پذیر یا مضطرب، یک قسمت عادی و سالم از نوجوانی است.
با این حال، هنگامی که تغییر در شخصیت یک نوجوان شدیدتر است، ممکن است شاخص هایی از یک مسئله سلامت روان باشند.
درمورد رفتارهای نادرست گاهی اوقات هنگامی که والدین می توانند با نوجوانان به طور مکرر صحبت کنند و با آنها گفتگوی آزاد داشته باشند، قابل پیشگیری است.
کارشناسان اظهار میکنند، حتی اگر والدین مطمئن نیستند که آیا تغییر در رفتار نوجوان خود چیزی نیست که باید نگران آن باشند، ضروری است که با یک پزشک، متخصص  یا یک مشاور مدرسه در میان بگذارند.
پدر و مادر یک نوجوان می داند، نوجوانان ممکن است گاهی اوقات دچار اختلالات خلقی، نافرمانی شوند. اما اگرچه این ممکن است گاهی اوقات باعث استرس و درگیری برای خانواده ها شود، معمولاً برای یک نوجوان کاملاً عادی است.

“مهم است که والدین بدانند که این رفتار هنجاری است. بله، سخت است، ناامید کننده است اما … 

در حقیقت، تقریباً 85 درصد از نوجوانان اینگونه دوران نوجوانی را می گذرند.

اما درمورد این 15 درصد دیگر – نوجوانانی که ممکن است با موضوعات دیگری که به راحتی شناسایی نشده اند، روبرو شوند.

 

چگونه والدین باید احساس نیاز خود به کمک را تشخیص دهند؟

 

متخصصان بهداشت روان در بزرگسالان در مورد 6 زمینه مختلف صحبت کرده است که والدین ممکن است متوجه تغییر رفتار نوجوان خود شوند تا آنچه را که “معمولی” تلقی می شود در مقابل آنچه ممکن است “به طور بالقوه نگران کننده” در مورد یک موضوع بهداشت روان بزرگتر باشد، تشخیص دهند.

 

1. خواب


رفتار معمولی نوجوان:

“نکته ای که باید درمورد خواب با نوجوانان بدانیم این است که آنها در واقع یک ساعت بیولوژیکی بسیار متفاوتی نسبت به کودکان و بزرگسالان دارند.”

بدن یک نوجوان به طور طبیعی می خواهد بین 1 و 10صبح بخوابد، “بنابراین ما به نوعی آنها را مجبور می کنیم به برنامه ای عمل کنند که با ساعت طبیعی آنها همخوانی ندارد.”

به عبارت دیگر: این طبیعی است که یک نوجوان بخواهد تا دیر وقت بیدار بماند و تا دیر وقت بخوابد.

بالقوه مربوط به رفتار:

از طرف دیگر، اگر نوجوان شما به طور روتین تمام روز را بخواب، خود را از دوستان جدا کند، مرتباً از رفتن رفتن به مدرسه خودداری کند، یا اگر آنها با این مشکل روبرو هستند که یا اصلاً قادر به خوابیدن نیستند، یا به بیش از 11 ساعت نیاز دارند. همه کارشناسان قبول کردند که این می تواند نشانه ای از یک مشکل بزرگتر باشد.

 

2. حالت خلقی و تحریک پذیری


رفتار معمولی نوجوان:

دکتر وینای سارانگا، روانپزشک کودک و نوجوان در آپکس، کارولینای شمالی توضیح داد: “عادی است که نوجوانان هر از گاهی دارای مشکلات خلقی، ناامید و تحریک پذیر باشند.”

بزرگسالی دوره انتقال است و نوجوانان باید از طریق احساسات، افکار جدید با محیط اطراف خود روبرو شوند. حامی و آماده برای صحبت باشید تا بدانند که شما در کنارشان هستید. “

بالقوه مربوط به رفتار:

اگر احساس خستگی یک نوجوان دائما در حال افزایش است، اگر به نظر می رسد قادر به کنار آمدن با مدیریت برنامه های روتین خود نیستید، و به خصوص اگر آنها با خشونت واکنش نشان می دهند، این پرچم های قرمز است که نباید از آنها چشم پوشی کرد.

 

3. نمرات


رفتار معمولی نوجوان:

جان موپر، مشاور حرفه ای دارای مجوز و صاحب مالکیت بهداشت روانی Blueprint، خاطر نشان می کند: عادی است که نوجوانان نمی خواهند کارهای مدرسه را انجام دهند.

یا برعکس، “برخی به دلیل استرس درمورد نمرات، نگرانی از امتحانات و تأثیر نمرات در آینده خود”.

بالقوه مربوط به رفتار:

با این حال، اگر نوجوانان نسبت به کار در مدرسه اضطراب واقعی نشان دهند، این مسئله نگران کننده تر می شود.

اگر فرزند شما قادر نیست خود را به تحصیل برساند، حتی اگر در مورد نمره های خود نگران نیست، اگر خواب سختی داشته باشد زیرا بیش از حد به کارهای مدرسه فکر می کند، یا اگر قادر به مدیریت کارهای تحصیلی خود نیست – اینها دلایل بالقوه نگرانی است.

در امتداد آن ها، نوسانات ناگهانی در نمرات، به هیچ وجه اهمیتی به نمرات نمی دهند، یا تعداد زیادی از تکالیف را از دست می دهند، نیز وجود دارد.

 

4- سرپیچی یا عصیان


رفتار معمولی نوجوان:

“بعضی از سرپیچی ها طبیعی و سالم است.”

“مایل بودن به خارج از هنجار رفتن، عقب نشینی در برابر قوانین خانواده، پشت سر گذاشتن زمان هایی از مدرسه در خارج از مدرسه” ، همه اینها بسیار معمول است.

بالقوه مربوط به رفتار:

با این وجود، ممکن است یک نوجوان شروع به انجام رفتارهای عصیان گر تری از قبیل شکستن قوانین یا مواجهه با بازداشت ها و تعلیق های مکرر از مدرسه کند.

بنابراین آینده آنها را تحت تأثیر قرار می دهد، وقت آن است که به دنبال کمک های خارجی باشید.

 

5- استفاده از الکل


رفتار معمولی نوجوان:

همه کارشناسان ما توافق کردند که در حالی که ممکن است والدین آن را دوست نداشته باشند، اکثر بچه ها در شرایطی قرار می گیرند که حداقل با دیگران آزمایش کنند.

“به همین دلیل گفتگوی صریح و آشکار با نوجوان خود در مورد فشار همسالان و همچنین درمورد خطرات مواد مخدر و الکل بسیار مهم است.”

بالقوه مربوط به رفتار:

اگرچه ممکن است امتحان کردن الکل عادی باشد، اگر نوجوان شما مشروبات الکلی بخورد یا با هر نوع مشکل به اعتیاد به مواد مخدر و الکل روی بیاورد، اعم از مهمانی آخر هفته یا به دنبال خود درمانی در مواردی مانند اضطراب و افسردگی باشد، بسیار نگران کننده است.

 

6. دروغگویی یا عدم نگهداری اطلاعات


رفتار معمولی نوجوان:

این غیر معمول نیست که نوجوانان تا حدودی کارهای خود را پنهانی انجام دهند و از والدین خود خواستار حفظ حریم خصوصی در هنگام جنبه های مختلف زندگی خود شوند.

همچنین عادی است که آنها بخواهند بدون مشورت والدین، ​​تصمیمات روزانه خود را بگیرند – به همین دلیل برخی از نوجوانان تصمیم می گیرند که گاه و بیگاه چیزهایی را از والدین خود پنهان نگه دارند.

بالقوه مربوط به رفتار:

اگر به دروغ گفتن آسیب شناسی تبدیل شود، یا هنگامی که نوجوانان برای مخفی کردن رفتارهای خطرناک  شروع به دروغ گفتن می کنند، به یک پرچم قرمز تبدیل می شود.

 

چرا صحبت کردن با نوجوانان اغلب اوقات مهم است؟


قبل از رسیدن به رفتارهای مربوط، می توان با صحبت کردن با نوجوانان از آن ها جلوگیری کرد.

اگر والدینی هستید که برخی از علائم را متوجه میشوید، ایده خوبی است که با نوجوان خود بنشینید و به آنها بگویید.

“متهم نکنید و از زبان ناراحت کننده و محکوم کننده مانند” شما بد هستید “یا” شما در مدرسه بد عمل می کنید “استفاده نکنید. “در عوض، فقط به آنها بگویید که متوجه شده اید و به آنها بگویید که نگران هستید.”

“چیزهایی مانند ،” به نظر می رسد مثل همیشه خوشحال نیستی، چگونه می توانم به تو کمک کنم؟ “یا” آیا چیزی است که می خواهید با من در میان بگذاری؟ “

حفظ خونسردی نیز حائز اهمیت است.

والدینی که اجازه می دهند اضطراب و عصبانیت آن ها فروکش کند، این می تواند به یک گفتگوی آرام و منطقی تبدیل شود.

“آنها سیگار کشیدن فرزند خود را میبینند، نگران این هستند که در نهایت به هروئین معتاد شوند و آنها را به یک برنامه ترک اعتیاد 90 روزه بفرستند.” “والدین باید ابتدا احساسات خود را بررسی کنند و مکالمه ای آشکار و به دور از آسیب با فرزندان خود داشته باشند.”

 

چه زمانی باید در مورد رفتار یک نوجوان به دنبال کمک باشید؟


“هر زمان والدین احساس می کنند واقعاً نمی دانند چه کاری انجام دهند، این زمان خوبی برای مشورت با یک متخصص است.”

این خصوصاً هر زمان که نگرانی های مربوط به ایمنی وجود دارد صادق است.

حتی اگر والدین مطمئن نیستند که آیا تغییر در رفتار نوجوانان یا تغییر نگرانی آنها، چیزی است که نباید نگران آن  باشید، هرگز دسترسی به یک درمانگر ضرری ندارد.

والدین نگران نیز می توانند برای کمک به پزشک متخصص یا مشاور مدرسه خود تلاش کنند.

موپر توضیح داد: “این چیزها را می توان با یادگیری مهارت های از دست رفته و گفتگو در درون خانواده اصلاح کرد.”

“من بچه های زیادی را دیده ام که وقتی 14 ساله بودند بعضی از این رفتارها را نشان می دادند، بچه هایی که اکنون در دانشگاه هستند و روابط سالم با دوستان و خانوادهشان را حفظ می کنند.”

بزرگسالی می تواند سخت باشد، و بچه ها امروز با مسائل زیادی سر و کار دارند. اما همچنین منابع و گزینه های بیشتری از گذشته وجود دارد که می تواند به خانواده ها کمک کند.

 در بسیاری از موارد، والدین می توانند با صرفاً یک لحظه به یاد آوردن دوران نوجوانی خود، چشم انداز مهمی را کسب کنند.

“من فکر می کنم برای والدین مهم است که درباره آنچه در مورد نوجوانان صدق می کند، تأمل کنند. هیچ بزرگسالی وجود ندارد که دوران نوجوانی را پشت سر نگذاشته باشد. “

برای اطلاعات یشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

منبع:

healthline

به این مقاله امتیاز دهید