07136476172 - 09172030360 [email protected]

افراد در گروه های محروم از یک نژاد، قومیت، جنسیت، گرایش جنسی، و/یا وضعیت اجتماعی-اقتصادی معین اغلب از سهم بیشتری از مسائل بهداشتی رنج می برند. اثرات نامتجانس بین این گروه ها به عنوان نابرابری در سلامت شناخته می شود . تعداد فزاینده ای از شواهد نشان می دهد که مشکلات خواب شامل تفاوت های بهداشتی قابل توجه بین گروه های نژادی و قومی است. به دلیل نقش حیاتی خواب در سلامت کلی، نارسایی خواب ممکن است به توضیح سایر نابرابری‌های سلامتی، مانند نرخ بالای بیماری‌های قلبی عروقی در میان رنگین پوستان کمک کند.

بررسی نابرابری‌های نژادی و قومی زمینه‌ای در حال توسعه در تحقیقات خواب هستند. و هنوز چیزهای زیادی در مورد این موضوع مهم باید یاد گرفت. این راهنما مقدمه ای بر تحقیقات فعلی در مورد میزان، علل و پیامدهای بار نابرابر مشکلات خواب در آمریکا ارائه می دهد.

بحث نژاد و قومیت در بهداشت عمومی

کارشناسان علوم فیزیکی و اجتماعی اذعان دارند که تعریف نژاد و قومیت پیچیده است. علیرغم ادعاهای تاریخی برعکس، اینها مقولاتی نیستند که بتوان آنها را به صورت بیولوژیکی تعریف کرد. اکثر نظریه های معاصر معتقدند که نژاد و قومیت به صورت اجتماعی ساخته شده اند. و باید در یک زمینه فرهنگی گسترده تر درک شوند.

اثرات این ساختارهای اجتماعی واقعی هستند.  و می توان آنها را در طیف وسیعی از سلامت شناسایی کرد.

برای شناسایی بهتر نابرابری‌های بهداشتی، محققان اغلب از دسته‌های نژادی و قومیتی استفاده می‌کنند. مانند مواردی که در سرشماری ایالات متحده یافت شده است. اگرچه این دسته‌بندی‌ها ناقص هستند و می‌توانند گروه‌ها را بسیار همگن‌تر از آنچه هستند نشان دهند. اما به عنوان نقطه شروعی برای بررسی تفاوت‌های خواب و سایر مشکلات سلامتی عمل کرده‌اند.

یکی از مؤلفه‌های مهم تحقیقات آینده در این زمینه، مفهوم متقاطع بودن است. که تشخیص می‌دهد که تأثیرات نابرابری می‌تواند برای افراد نه تنها بر اساس نژاد یا قومیت بلکه بر اساس جنسیت، گرایش جنسی، سن، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و سایر عوامل متمایز باشد. دیدگاه چندوجهی از نابرابری‌های سلامت، درک واضح‌تری از این مشکلات و راه‌حل‌های بالقوه آن‌ها را ممکن می‌سازد.

چگونه خواب در میان گروه های نژادی و قومی متفاوت است؟

هنگامی که به داده های اصلی نگاه می کنیم، واضح است که مشکلات خواب یکی از نگرانی های اصلی در ایالات متحده است. تخمین زده می‌شود که حدود 30 درصد از بزرگسالان از بی‌خوابی رنج می‌برند. و حتی درصد بیشتری از آن‌ها خواب کوتاه گاه به گاه کمتر از 7 ساعت در شب را تجربه می‌کنند.

با این حال، محققانی که شروع به کاوش عمیق‌تر در این داده‌های تصویری بزرگ کرده‌اند. آنها دریافته‌اند که مشکلات خواب می‌تواند بر افراد از همه نژادها تأثیر بگذارد. اما نشانه‌های قوی وجود دارد که تأثیر نامتناسبی بر اقلیت‌های نژادی و قومی دارد.

مشکلات خواب در گروه های اقلیت نژادی و قومی

دریافت اطلاعات دقیق در مورد میزان خواب افراد پیچیده است. اگرچه کاملاً دقیق نیست، بسیاری از داده ها از سطوح کمیت و کیفیت خواب گزارش شده به دست می آید.

به عنوان مثال، نظرسنجی خواب در آمریکا بنیاد ملی خواب پاسخ هایی را در مورد جنبه های کلیدی رفتار خواب جمع آوری می کند. در سال 2010، این نظرسنجی پاسخ‌های متمایز از گروه‌های نژادی و قومی را برجسته کرد. و نشان داد که پاسخ‌دهندگان سیاه‌پوست کمترین میزان خواب را در روزهای هفته گزارش کردند .

تعدادی دیگر از مطالعات نظرسنجی سلامت نتایج مشابهی را با نرخ خواب کوتاه در میان سیاه پوستان نسبت به سایر گروه ها نشان داده است. آپنه خواب ، یک اختلال تنفسی با عواقب بالقوه جدی برای سلامتی، در سیاه‌پوستان و به‌ویژه برای جوانان سیاه‌پوست به‌طور قابل‌توجهی شایع‌تر و شدیدتر است.

پاسخ دهندگان سیاه پوست کمترین میزان خواب را در روزهای هفته گزارش کردند. و نرخ خواب کوتاه بالاتر و موارد شایع تر و شدیدتر آپنه خواب را دارند.

مطالعات همچنین نرخ خواب طولانی مدت را که بیش از 9 ساعت در شب تعریف می شود. در میان جمعیت سیاه پوست نشان داده است. مانند خواب کوتاه، خواب طولانی نیز می تواند مشکل ساز باشد. و با نرخ کلی مرگ و میر بالاتر همراه است .

نرخ بالاتری از مشکلات خواب نیز در میان اسپانیایی‌ها و لاتین تبارها مشاهده شده است. همانطور که در مورد سیاه پوستان در مقایسه با سفیدپوستان مشاهده شد. افراد اسپانیایی تبار و لاتین معمولاً شیوع خواب کم کیفیت، خواب کوتاه و خواب طولانی را گزارش می کنند.

علل بالقوه نابرابری سلامت در خواب چیست؟

به دلیل طیف گسترده ای از عواملی که می توانند بر خواب تأثیر بگذارند، دشوار است که با قطعیت بدانیم چه چیزی باعث تفاوت خواب در بین گروه های نژادی و قومی در ایالات متحده می شود. با این حال، زمانی که افراد در محیط‌های کنترل‌شده (مانند آزمایشگاه‌های خواب) می‌خوابند، معمولاً تفاوت‌ها در خواب یافت نمی‌شود. که به تأثیر شدید عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اشاره دارد.

محققانی که نابرابری‌های سلامتی را مطالعه می‌کنند، به تعدادی از دلایل بالقوه نرخ بالاتر مشکلات خواب برای افراد رنگین پوست اشاره می‌کنند. یک موضوع مشترک در میان بسیاری از این عوامل، سطوح بالاتر استرس فیزیکی و عاطفی است.

استرس باعث ایجاد تغییراتی در سیستم‌های مختلف بدن می‌شود. و فرد را در حالت «هشدار» قرار می‌دهد که به عنوان بیش‌انگیختگی شناخته می‌شود. و مشخص شده است که عامل اصلی بی‌خوابی است.

نمونه هایی از عوامل بالقوه نابرابری های مربوط به سلامت خواب که توسط کسانی که این موضوع را مطالعه کرده اند ذکر شده اند عبارتند از:

شیفت کاری :

افراد رنگین پوست به احتمال زیاد در شیفت های شب یا ساعات نامنظم یا اضافی کار می کنند. که می تواند برنامه خواب آنها و توانایی آنها را برای همگام سازی ریتم شبانه روزی خود با چرخه محلی روز و شب به هم بزند.

خطرات شغلی:

بسیاری از رنگین پوستان استرس شغلی ناشی از تبعیض در محل کار را گزارش می دهند. علاوه بر این، برای افراد رنگین پوست معمولاً در مشاغلی با خطرات ایمنی بیشتر کار می کنند که می تواند استرس یا مواجهه شغلی با آلرژن ها یا محرک ها را ایجاد کند که ممکن است حساسیت آنها را به آپنه خواب افزایش دهد.

تبعیض نژادی:

موضوع خشونت پلیس تنها یک جنبه از تبعیض نژادی را نشان می دهد که می تواند تأثیرات گسترده ای بر سلامت افراد داشته باشد. ترس، خشم و غم مربوط به تبعیض نژادی یک عامل استرس زا برای بسیاری از رنگین پوستان است. و مطالعات ارتباط بین تبعیض درک شده و کمبود خواب را کشف کرده است.

استرس مالی:

درصد بیشتری از رنگین پوستان با بیکاری و فقر مواجه هستند. که هر دو می توانند فشار مالی و استرس روزانه قابل توجهی ایجاد کنند.

محیط همسایگی:

محله هایی که درصد بیشتری از رنگین پوستان دارند، اغلب با سطوح بالاتری از آلودگی، سر و صدا، آلرژن ها و سایر عوامل استرس زا و عوامل موثر در خواب ضعیف و آپنه خواب مواجه هستند.

فرهنگ‌پذیری:

برای گروه‌های قومی، به‌ویژه آنهایی که از جوامع مهم مهاجر تشکیل شده‌اند، روند سازگاری با فرهنگ غالب در آمریکا می‌تواند منبع استرس و اضطراب شدیدی باشد که ممکن است بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد.

دسترسی نابرابر و کیفیت مراقبت های پزشکی:

نابرابری ها در دسترسی به مراقبت تأثیر گسترده ای بر پیامدهای سلامتی افراد رنگین پوست دارد. به عنوان مثال، بیماری هایی مانند آپنه خواب ممکن است کمتر تشخیص داده شوند. یا به طور موثر درمان شوند، یا افراد ممکن است کمتر در مورد مشکلات خواب با پزشک صحبت کنند.

بسیاری از این عوامل به سایر مشکلات سلامتی که با فراوانی بیشتری در افراد رنگین پوست رخ می دهد، کمک می کنند. مانند خطر بیشتر چاقی و دیابت. این شرایط ممکن است ارتباط دو طرفه با مشکلات خواب داشته باشد. و خطرات سلامتی بیشتری را در افراد رنگین پوست ایجاد کند.

چرا تفاوت های خواب نژادی و قومی مهم است؟

خواب تقریباً برای هر جنبه ای از سلامتی و تندرستی حیاتی است. سلامت جسمی و ریکاوری را با اثرات مستقیم تقریباً بر تمام سیستم های بدن ارتقا می دهد. خواب برای عملکرد شناختی، توجه و حافظه حیاتی است. خواب همچنین نقش مهمی در سلامت عاطفی دارد.

کارشناسانی که نابرابری های سلامتی را مطالعه می کنند، خواب ضعیف را به عنوان یک عامل بالقوه شناسایی کرده اند. که می تواند به توضیح پیامدهای نابرابر سلامت در جوامع اقلیت کمک کند. به عنوان مثال، نرخ بالای آپنه خواب در میان افراد رنگین پوست ممکن است مستقیماً بر میزان بیماری قلبی عروقی آنها تأثیر بگذارد.

درک روش‌هایی که مشکلات خواب بر افراد رنگین پوست تأثیر می‌گذارد، می‌تواند به مقامات بهداشت عمومی برای طراحی برنامه‌های بهتر برای رسیدگی به خواب و سایر نابرابری‌های بهداشتی که ممکن است مرتبط با آن باشد، قدرت دهد. از آنجایی که اغلب گام های روشنی وجود دارد که می توان برای بهبود خواب انجام داد. ممکن است تمرکز موثری برای استراتژی هایی برای کاهش نابرابری ها در سیستم سلامت باشد.

گام‌های بعدی برای رسیدگی به نابرابری‌های بهداشتی مرتبط با خواب چیست؟

حل نابرابری های بهداشتی مستلزم یک برنامه بلندپروازانه برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شیوع، علل و تأثیرات آنها است. تا بتوان یک استراتژی مناسب برای رسیدگی به آنها ایجاد کرد.

برای نابرابری های مربوط به سلامت خواب، جمع آوری نه تنها داده های بیشتر بلکه داده های با کیفیت بالاتر نیز ضروری است. اطلاعات قوی‌تر یک رویکرد متقاطع خواهد داشت. و مشکلات بالقوه در جمع‌آوری داده‌ها را منعکس می‌کند. مانند این واقعیت که بسیاری از افراد به‌طور نادرست خواب خود را گزارش می‌کنند. و میزان عدم دقت ممکن است در بین گروه‌های نژادی و قومی متفاوت باشد.

داده های بهتر در مورد وسعت مشکل ضروری است اما کافی نیست. بسیاری از درمان‌های پذیرفته‌شده برای بی‌خوابی مبتنی بر مطالعات تحقیقاتی است که تعداد کمی از افراد رنگین پوست را شامل می‌شود. رویکردهایی مانند درمان شناختی رفتاری برای بی خوابی (CBT-I) یا آموزش در مورد بهداشت خواب ممکن است نیاز داشته باشند تا کارایی خود را برای بیماران اقلیت های نژادی و قومی بهبود بخشند. فقط مطالعات تحقیقاتی خوب طراحی شده می‌تواند درمان‌های بهینه را برای این بیماران با گسترش دامنه آنها برای مشارکت دادن شرکت‌کنندگان متنوع‌تر و نماینده‌تر روشن کند. در صورت موفقیت آمیز بودن، مداخلات برای بهبود خواب ممکن است تأثیر مثبت گسترده تری داشته باشد. از جمله سلامت قلب و عروق.

تلاش‌های مضاعف در رابطه با موضوعات گسترده‌تری مانند دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، خشونت پلیس، عدالت زیست‌محیطی، تبعیض نژادی، و فرصت‌های شغلی و اقتصادی نیز نقش مهمی در رسیدگی به عوامل زمینه‌ای که باعث ایجاد تفاوت در خواب در میان گروه‌های نژادی و قومی می‌شوند، ایفا خواهد کرد.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

آلرژن هایی که بر خواب تاثیر می گذارند

چگونه نور آبی بر خواب کودکان تأثیر می گذارد؟

به این مقاله امتیاز دهید