07136476172 - 09172030360 [email protected]

تصور می شود که رینیت آلرژیک 20 تا 30 درصد از بزرگسالان را در ایالات متحده تحت تأثیر قرار می دهد. و ممکن است حتی در دوران کودکی حساسیت به آلرژن ها شایع تر باشد. رینیت آلرژیک که به دلیل حساسیت به مواد حساسیت زا مانند کنه های گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی، گرده و کپک ایجاد می شود. بنابراین رینیت آلرژیک می تواند اثرات قابل توجهی بر خواب و کیفیت زندگی داشته باشد. ما رایج‌ترین آلرژن‌ ها را بررسی می‌کنیم تا به شما در درک محرک‌های شخصی خود کمک کنید. تا بهتر بتوانید از مواجهه با آنها اجتناب کنید.

چرا آلرژی من در شب بدتر است؟

در افراد حساس به آلرژن ها، قرار گرفتن در معرض مواد “محرک” مانند شوره حیوانات خانگی یا کنه های گرد و غبار، مجرای بینی را تحریک می کند. و منجر به علائم ناراحت کننده مانند گرفتگی یا آبریزش بینی، آبریزش چشم، عطسه و خارش در اطراف دهان یا سایر نواحی حساس می شود. این محرک های رایج معمولا در اتاق خواب و در رختخواب ما یافت می شوند. بالش ها و روتختی ها مایت های گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی را در خود جای می دهند. این آلرژن ها میتوانند علائم آلرژی را تشدید می کنند. برای جلوگیری از این امر، حتماً ملافه‌های خود از جمله بالش‌های خود را مرتب بشویید.

احتقان بینی اغلب در شب بدتر است. و برخی از داروهای آلرژی نیز می توانند خواب را مختل کنند. در نتیجه، افراد مبتلا به آلرژی اغلب دچار بی خوابی ، بیداری شبانه و خواب آلودگی در طول روز می شوند. آنها همچنین در معرض خطر ابتلا به شرایطی مانند بیداری های شبانه و اختلالات تنفسی مرتبط با خواب هستند .

شایع ترین آلرژی هایی که خواب را تحت تاثیر قرار می دهند کدامند؟

آلرژن های شبانه می توانند فصلی یا در تمام طول سال باشند. و بسته به محل زندگی شما ممکن است متفاوت باشند. شایع ترین مقصرها کنه های گرد و غبار، گرده گل، کپک، حیوانات خانگی و سوسک ها هستند.

غبار

کنه های گرد و غبار یکی از شایع ترین آلرژن‌ های خانگی و یکی از اولین آلرژی هایی است که در کودکان خردسال ظاهر می شود. این موجودات کوچک از سلول های مرده پوست تغذیه می کنند. و اغلب در تشک ها، بالش ها و فنرهای جعبه یافت می شوند. از آنجایی که آلرژی به کنه گرد و غبار توسط تجمع گرد و غبار ایجاد می شود، می تواند در هر زمانی در طول سال رخ دهد.

مدیریت آلرژی به کنه گرد و غبار با تعویض مبلمان اتاق خواب و لوازم جانبی حاوی گرد و غبار شروع می شود. برخلاف تصور رایج، تجمع گرد و غبار می تواند هم در بالش های پر و هم در جایگزین های مصنوعی رخ دهد. ملافه های خود را به طور مرتب در گرم ترین آبی که می تواند بشویید. برای کمک به جلوگیری از نفوذ گرد و غبار ، یک روکش درزگیر برای بالش و تشک جدید خود بخرید.

پرده های سنگین، فرش ها، مبل ها و حیوانات عروسکی همگی تله گرد و غبار بالقوه هستند. این موارد باید یا عمیق تمیز شوند یا با گزینه های استریل تر مانند کفپوش های لمینت یا چوب سخت، پرده ها یا مبلمان غیر روکش جایگزین شوند.

گردگیری منظم خانه می تواند به جلوگیری از تجمع کنه های گرد و غبار کمک کند. فراموش نکنید که فیلترهای جاروبرقی، تهویه مطبوع و واحدهای گرمایشی را بررسی کنید. و در صورت لزوم آنها را تمیز و تعویض کنید. مانند بسیاری از آلرژن ها، فیلتر HEPA یا رطوبت گیر می تواند به کاهش سطح گرد و غبار موجود در هوا کمک کند.

گرده

یکی دیگر از آلرژی های رایج تب یونجه است. که در اثر واکنش به گرده درختان، علف ها یا علف های هرز مانند ابروسیا ایجاد می شود. آلرژی به گرده معمولاً فصلی است و اکثر افراد در بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز بسته به گیاه مورد نظر علائم بدتر و کاهش کیفیت خواب را تجربه می‌کنند.

تب یونجه معمولاً زمانی که هوا گرم و خشک است بدتر می شود. در روزهایی که تعداد گرده‌ها زیاد است، سعی کنید از بیرون رفتن به خصوص در صبح خودداری کنید. می‌توانید تعداد گرده‌ها را برای منطقه خود از طریق منابع آنلاین، تلویزیون یا رادیو بررسی کنید.

گرده‌ها تقریباً همیشه از بیرون از خانه به داخل می‌آیند. بنابراین می‌توانید با بستن درها و پنجره‌ها، تعویض لباس هنگام ورود، خشک کردن لباس‌ها در داخل به جای بیرون، و دوش گرفتن قبل از خواب، تعداد گرده‌های داخل خانه را به حداقل برسانید.

هاگ های کپک

آلرژی به هاگ‌های کپک اغلب با فصول تغییر می‌کند. زیرا کپک در سرما و رطوبت بهتر رشد می‌کند. بهترین راه برای جلوگیری از کپک زدن، کاهش رطوبت خانه است.

حمام ها باید پس از دوش گرفتن یا حمام به خوبی تهویه شوند. اگر پنکه یا پنجره خوبی ندارید، می‌توانید با پاک کردن سطوح خیس و باز کردن کامل پرده حمام، رشد کپک را کاهش دهید تا خشک شود. استفاده از رطوبت‌گیر یا افزایش حرارت نیز ممکن است کمک کند.تمیز کردن کپک به محض ظاهر شدن برای جلوگیری از آلرژی حیاتی است. اطراف شیرها، سینک‌ها، پرده‌های دوش، سینی‌های یخچال، قفسه‌های ظرفشویی، فرش‌ها، حیوانات عروسکی و کتاب‌ها را بررسی کنید. لباس‌ها و حوله‌هایی که خشک نشده‌اند نیز ممکن است عطر کپک‌زده‌ای ایجاد کنند.

شوره حیوانات خانگی

یکی از ناراحت‌کننده‌ترین آلرژی‌ها برای بسیاری از افراد، حساسیت به حیوانات خانگی یا به طور خاص‌تر، شوره پوست و بزاق آنها است. متأسفانه، این یکی از شایع ترین آلرژی های تمام سال در ایالات متحده است.

افرادی که با حیوان خانگی خود یک تخت مشترک دارند به ویژه در برابر علائم آلرژی شبانه آسیب پذیر هستند. بنابراین در نظر داشته باشید که برای همراهان پشمالو خود یک تخت حیوان خانگی راحت برای خود تهیه کنید.  شوره حیوانات خانگی با تماس مستقیم شدیدترین واکنش ها را ایجاد می کند. بنابراین سعی کنید به حیوان خانگی خود اجازه ندهید صورت شما را لیس بزند. پس از نوازش آنها، چشمان خود را مالش ندهید. و همیشه دست های خود را بعد از آن بشویید.

اگرچه آلرژی به حیوانات خانگی در تمام طول سال رخ می دهد. اما افراد مبتلا به آلرژی گرده باید توجه داشته باشند که حیوانات خانگی گاهی اوقات می توانند آلرژن های خارجی اضافی را به خصوص در بهار ردیابی کنند. شما می توانید با حمام کردن مکرر حیوان خانگی خود با شامپوی غیر حساسیت زا، سطح آلرژی زا را در داخل خانه کاهش دهید.

همه حیوانات خانگی به یک میزان آلرژی ایجاد نمی کنند. برخی از افراد با گربه های بدون مو یا سگ های ضد حساسیت شانس بهتری دارند. اگرچه کارشناسان می گویند که حتی نژادهای کم حساسیت نیز می توانند آلرژن ها را ایجاد کنند. از آنجایی که واکنش همه افراد متفاوت است، ممکن است عاقلانه باشد که قبل از پذیرش یک حیوان خانگی جدید، یک آزمایش آزمایشی انجام دهید.

سوسک ها

پروتئین‌های موجود در سوسک‌ها علائمی شبیه تب یونجه را در برخی افراد ایجاد می‌کنند. پروتئین ها در بدن، بزاق و حتی مواد زائد وجود دارند. و پس از مرگ سوسک همچنان می توانند آلرژی ایجاد کنند.

اقدامات بهداشتی دقیق می تواند به دور نگه داشتن این آفات از خانه شما کمک کند. این کار با تمیز کردن منظم خانه، هوا دادن به فضاهای مرطوب، بسته کردن سطل های زباله و منابع غذایی، و هرگز گذاشتن غذا یا ظروف کثیف در اطراف به بهترین وجه انجام می شود.

محصولات خانگی و دود سیگار

قرار گرفتن در معرض دود سیگار و برخی محصولات خانگی (مانند محصولات تمیزکننده با بوی قوی) با علائم رینیت مرتبط است.  اما این مکانیسم ممکن است بر خلاف آلرژن‌ هایی که در بالا توضیح داده شد به دلیل ایجاد حساسیت آلرژیک نباشد.

سعی کنید از صابون‌ها و محصولات پاک‌کننده بدون عطر استفاده کنید. و از سیگاری‌ها بخواهید بیرون یا نزدیک پنجره سیگار بکشند. تا از قرار گرفتن در معرض این عوامل محرک کاهش یابد.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

چگونه با کمردرد بخوابیم

چگونه نور آبی بر خواب کودکان تأثیر می گذارد؟

 

 

به این مقاله امتیاز دهید