07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

ما تقریبا یک سوم زندگی را در خواب می گذرانیم. بسیاری از ما هنگام خوابیدن،رویا ها و کابوس هایی را تجربه کرده ایم. بسیاری از تئوری پردازان تلاش کرده اند توضیح دهند چرا خواب می بینیم. اما  هنوز علت دقیق خواب دیدن یا معنی خواب ها مشخص نیست.

بعضی پژوهشگران باور دارند  که خواب ها، با زندگی روزانه در ارتباط هستند.

اما اطلاعاتی نیز وجود دارد که دانشمندان از آن ها آگاه هستند:اینکه تقریبا همه ی ما رویا می بینیم.اینکه رویا ها می توانند هیجان انگیر، ترسناک یا عجیب باشند.

 

در ادامه چند نکته ی جالب در مورد رویا ها آمده است:

 

 

بسیاری از رویاها فراموش می شوند.

بیش از 95 درصد رویا ها در فاصله ی کوتاهی بعد از بیدار شدن از خواب، فراموش می شوند.

یک ایده در مورد علت این موضوع این است که تغییرات مغز در زمان خواب، پردازش اطلاعات و حافظه را به گونه ای حمایت نمی کند که خاطرات در زمان خواب شکل بگیرد.

اسکن های مغزی در زمان خواب نشان داده است که لوب فرانتال، ناحیه ای که نقش اساسی در ساخت حافظه را دارد،در زمان خواب REM، غیر فعال است. خواب REM زمانی است که رویاها اتفاق می افتند.

 

یک پژوهش در سال 2016 نشان داد که فراموش کردن رویاها، به تغییرات مشخصی در انتقال دهنده های شیمیایی برمیگردد. تغییرات استیل کولین و نوراپینفرین در زمان خواب REM روی این موضوع تاثیر می گذارند.

پژوهش دیگری نشان می دهد که بین یادآوری خواب ها و تراکم پریفرانتال کورتکس میانی رابطه ای وجود دارد.

 

خواب ها

 

همه ی خواب ها، رنگارنگ نیستند!

بسیاری از افراد،خواب هایی را گزارش کرده اند که در آن، رنگ وجود داشته است.

اما 12 درصد افراد تنها خواب های سیاه و سفید می بینند.

در پژوهش های انجام شده از افرادی که از خوابی بیدار شده اند پرسیده شد که رنگ های موجود در خوابشان را مشخص کنند.رنگ های پاستیلی و ساده بیشترین تکرار را در بین رنگ ها داشته اند.

افراد زیر 25 سال کمتر خواب های سیاه و سفید می بینند. افراد بالای 55 سال، در 25 درصد مواقع خواب های سیاه و سفید میبینند.

پژوهشگران باور دارند که این تفاوت ناشی از تجربه ی دیدن تلویزیون سیاه و سفید در کودکی است.

این ایده، توسط یک پژوهش قدیمی تر نیز تایید شده است. این پژوهش نشان می دهد که افراد در سال های دهه ی 1940، کمتر خواب رنگی می دیده اند.

 

 

 

 

زنان و مردان متفاوت خواب می بینند.

پژوهشگران متوجه شده اند که تفاوت هایی در خواب دیدن زنان و مردان وجود دارد.

این تفاوت ها، بیشتر در محتوای خواب ها دیده می شود.در پژوهش های زیادی، مردان، خواب دیدن در مورد اسلحه ها را بیشتر از زنان گزارش کرده اند. زنان نیز در خواب های خود، لباسها را بیشتر گزارش کرده اند.

پژوهش دیگری نشان میدهد که خواب های مردان، محتوای پرخاشگرانه ی بیشتری دارد. خواب های زنان در مقابل، بیشتر شامل جداافتادگی وانزوا است. در خواب های زنان، ارتباط و گفت و گو بیشتر است و در خواب های مردان، ارتباط از نوع فیزیکی بیشتر می باشد.

زنان خواب های طولانی تر با شخصیت های بیشتری دارند. زنان در خواب، به تعداد برابری شخضیت های زن و مرد دارند اما در خواب های مردان، تعداد شخصیت های مرد دو برابر شخصیت های زن است.

خواب ها

 

شما می توانید خواب های خود را کنترل کنید.

رویای لوسید، نوعی رویا است که شما به خواب دیدن خود، آگاه هستید.رویای لوسید، ترکیبی از آگاهی و خواب REM است. شما در این زمان می توانید محتوای خواب خود را کنترل کنید.

پژوهشگران می گویند که تکنیک های مختلفی وجود دارد که افراد با استفاده از آن ها می توانند خواب لوسید ببینند.

بیش از پنجاه درصد افراد، حداقل یک بار خواب لوسید دیده اند.بعضی افراد می توانند به طور مکرر این نوع خواب ها را تجربه کنند.

 

راهنمای شما برای تعبیر خواب!

درمان بی خوابی

11 نکته برای درمان بی خوابی

 

یک متخصص پاسخ می دهد : مشکلات خواب و استرس در دوران کرونا

7 راه برای اینکه صبح، سرحال تر از خواب بیدار شوید.

 

به این مقاله امتیاز دهید