07136476172 - 09172030360 [email protected]

در دوران باستان، مردم رویاها را ظروف معنایی می دیدند که حاوی پیام های الهی است و قدرت تغییر تاریخ و زندگی را دارند.

اسکندر مقدونی در آستانه پیروزی برای تصرف شهر جدید خود بود که مردی مو سفید را در خواب خود دید. مرد به او درباره جزیره ای در سواحل مصر سخن گفت. وقتی اسکندر از خواب بیدار شد، جزیره ای در مصر پیدا کرد و اسکندریه را در آن احداث کرد. 

امروزه مردم هنوز در رویاهای خود به دنبال معنی هستند. گرچه روشهای تعبیر خواب ما از زمان اسکندر تغییر کرده است، اما میل ما به درک آنها تقریباً هنوز وجود دارد.

در این مقاله، ما روش های مدرن تری را برای تعبیر خواب  به شما معرفی خواهیم کرد و معنای برخی خواب های مشترک را بررسی خواهیم کرد.

رویاها چیست و چرا خواب می بینیم؟

رویاها تجربیات حسی هستند که هنگام خواب اتفاق می افتند. در خواب، شما تصاویری را می بینید، صداهایی را می شنوید و احساسات جسمی را درک می کنید. ممکن است هنگام بیدار شدن رویاهای خود را به خاطر داشته باشید و یا فراموش کنید.

محققان معتقدند که افراد به چندین دلیل خواب می بینند، که در زیر بحث می شود.

ممکن است به پردازش تجربیات زندگی عاطفی کمک کند

رویاها ممکن است به شما کمک کنند تا با احساساتی که در زندگی خود تجربه کرده اید کنار بیایید. اسکن مغز نشان می دهد که همان مناطق مغز شما که در هنگام بیداری و تجربه یک حالت احساسی فعال هستند در دیدن یک خواب احساسی نیز فعال می شوند.

چگونگی واکنش به اتفاقات روزمره

همچنین ممکن است رویاها به شما کمک کنند تمرین کنید که چگونه به سناریوهای تهدید آمیز در زندگی واقعی پاسخ دهید. به این ترتیب، خواب دیدن می تواند زمین تمرینی برای اتفاقات احتمالی باشد.

ممکن است به مرتب سازی اطلاعات جمع آوری شده در طول روز کمک کند

مغز شما همچنین ممکن است از رویاهای شما برای مرتب سازی اطلاعاتی که در طول روز جمع آوری کرده اید استفاده کند، تصمیم بگیرد که چه اطلاعاتی برای ذخیره در حافظه طولانی مدت شما مهم است و کدام یک را می توانید فراموش کرد.

ممکن است در خدمت اهداف روانشناختی باشد، مانند آشکار کردن احساسات ناخودآگاه

برخی از محققان معتقدند رویاها ممکن است علاوه بر اهداف بیولوژیکی، اهداف روانشناختی نیز داشته باشند. به عنوان مثال، آنها ممکن است بیانگر احساسات یا خواسته هایی باشند که در زندگی بیداری خود بیان نکردید.

برای بیش از یک قرن، روانشناسان تلاش کرده اند چارچوب هایی ایجاد کنند که بتواند معنی پشت خواب ها را توضیح دهد.

آیا رویاهای ما معنایی دارند؟

محققان خواب معتقدند که چنین است. بیش از 100 سال پیش کار زیگموند فروید، و بقیه روانشناسان، رویاها را مورد مطالعه قرار داده اند تا بفهمند که معنی رویا ها چیست.

فروید 

در سال 1899 ، روانکاو، زیگموند فروید، کتاب پیشگامانه خود را با عنوان “تعبیر خواب” منتشر کرد. در آن، او پیشنهاد کرد که رویاها بیانگر خواسته های برآورده نشده زندگی روزمره ما هستند.

فروید اظهار داشت که رویاها از دو نوع اطلاعات تشکیل شده اند:

  • محتوای آشکار (آنچه در واقع در خواب نشان داده می شود)
  • محتوای نهفته (معنای نمادین عمیق رویای شما)

در کار رویایی فرویدی، یک تحلیلگر یک رویابین را تشویق می کند تا از طریق فرایندی به نام تداعی آزاد، معنای نهفته پشت رویای خود را پیدا کند.

شما صریحاً درباره هر آنچه ممکن است به تصاویر و وقایع رویایی شما مربوط شود صحبت می کنید. از طریق این فرآیند، می توانید آرزوهای عمیق تری را که ممکن است در ضمیر ناخودآگاه شما پنهان شود، پیدا کنید.

کارل یونگ

یونگ مانند فروید فکر می کرد که رویاها در ذهن ناخودآگاه ریشه دارد و اگر به درستی درک شود می تواند به بهبودی رویاپرداز کمک کند.

یونگ پیشنهاد کرد که رویاها مشکلات فرد را آشکار می کنند. در تجزیه و تحلیل رویای یونگی، هر جنبه از رویای شما نمایانگر چیزی در روان شماست.

بنابراین، رویا تلاشی است برای برقراری ارتباط با خود در مورد چیزهایی که شما را از تبدیل شدن به یک فرد کامل و کاملاً رشد یافته باز می دارد.

چگونه رویاهای خود را تجزیه و تحلیل کنید

شما می توانید از روش ها و اصول تحقیق رویایی برای کمک به تجزیه و تحلیل رویاهای خود استفاده کنید. بعضی از شما نیاز دارید که رویاهای خود را در یک محیط گروه درمانی یا با یک روان درمانگر یا متخصص خواب در میان بگذارید.

بیایید نگاهی کوتاه به چند مورد از این رویکردها بیندازیم.

مدل قدردانی از رویای

مونتاگ اولمان یک آزمایشگاه رویایی در مرکز پزشکی Maimonides در بروکلین ، نیویورک تأسیس کرد. رویکرد او برای تجزیه و تحلیل، قدردانی از خواب نامیده می شود.

مراحل اساسی قدردانی از خواب عبارتند از:

  • خواب خود را یادداشت می کنید، سپس آن را با صدای بلند برای گروهی می خوانید.
  • افراد گروه درباره رویای شما بحث می کنند و در مورد احساساتی که ممکن است در صورت تجربه رویای شما احساس کنند، صحبت می کنند.
  • شما درباره این رویا در زندگی واقعی خود صحبت می کنید.
  • شخصی رویای شما را برای شما خوانده و به شما فرصتی برای افزودن جزئیات بیشتر می دهد.
  • افراد گروه ارتباط بین زندگی و رویای شما را پیشنهاد می کنند.

اولمان این نظریه را مطرح کرد که یکی از اهداف رویا دادن بینشی به شما است که می تواند به شما کمک کند در زندگی واقعی نسبت به خود واقع گراتر باشید.

مدل اکتشاف-بینش

کلارا هیل، استاد روانشناسی در دانشگاه مریلند، 14 کتاب در مورد روان درمانی نوشته است، از جمله چند کتاب در مورد کارهای رویایی. مدل او برای تعبیر خواب، بیننده خواب را با یک درمانگر وصل می کند.

مراحل اولیه فرآیند اکتشاف-بینش عبارتند از:

  • شما رویای خود را برای درمانگر خود توضیح می دهید، و با هم تصاویر اصلی را در خواب پیدا می کنید. شما همچنین درباره احساساتی که احتمالا  رویای شما را  برانگیخته است بحث کنید.
  • شما و درمانگر بر اساس محتوای خواب خود جمعبندی می کنید.
  • درمانگر به شما کمک می کند تا در صورت که قدرت تغییر در رویای خود را دارد، چگونگی تغییر رویای خود را شناسایی کنید.
  • بر اساس تغییراتی که در رویای خود ایجاد می کنید، در نظر می گیرید که چگونه ممکن است تغییراتی مشابه در زندگی خود ایجاد کنید.

هدف از مدل تفسیر هیل ایجاد تغییرات رفتاری شناختی در زندگی رویابین است.

تجزیه و تحلیل رویاها به تنهایی

می توانید به تنهایی از این چارچوب ها به عنوان راهنمای تعبیر خواب استفاده کنید. در اینجا چند روش وجود دارد که می توانید اصول کاملاً علمی را در مورد رویاهایتان به کار بگیرید.

توجه: قلم و کاغذ را کنار تخت خود بگذارید  تا بتوانید به محض بیدار شدن رویاهای خود را یادداشت کنید.

9 رویای مشترک و معنای آنها

مضامین خاصی بارها و بارها در خواب ظاهر می شوند. تحقیقات زیادی برای توضیح این که چرا این مضامین بسیار زیاد وجود دارند انجام نشده. اما نظریه های مربوط به معنای آنها تمرکز بر چندین تفسیر رایج است.

در اینجا لیستی مختصر از رویاهایی که بسیاری از مردم تجربه می کنند، به همراه چگونگی تعبیر اغلب آنها در فرهنگ عامه وجود دارد.

تعبیر خواب پرواز کردن

اگر در خواب دردرحال پرواز هستید معمولا احساس خوبی را تجربه می کنید، یک تعبیر این است که احساس آزادی می کنید. این ممکن است به این دلیل باشد که شما در زندگی خود به رتبه های بالا تری رسیدید.

از طرف دیگر، احساس اضطراب در مورد پرواز ممکن است به نیاز شما برای فرار از چیزی در زندگی شما مرتبط باشد.

تعبیر خواب لخت بودن در جمع

یک تعبیر مشهور از اینکه خود را در خواب در فضای عمومی برهنه می بینید این است که چیزی در زندگی باعث شده شما بیش از حد در معرض دید یا آسیب پذیری باشید.

تعبیر خواب افتادن دندان

فروید این نوع خواب دیدن رامرتبط با از دست دادن قدرت دانست. اما با گذشت زمان، مردم معنای آن را تغییر داده و ضرر از هر نوع مرتبط دانستند که فرد در زندگی خود تجربه کرده است.

تعبیر خواب تعقیب

این یکی از رایج ترین کابوس هایی است که مردم تجربه می کنند. یک توضیح مشهور این است که شما از چیزی یا شخصی در زندگی خود می ترسید و می خواهید از آن دور شوید و نه اینکه مستقیماً با آن مقابله کنید.

تعبیر خواب خیانت

برخی از تحلیل گران خواب می گویند که این رویاها عمدتا مربوط به احساس نارضایتی از برخی جنبه های زندگی یا رابطه شما است. همچنین ممکن است این مضمون نمایانگر مسائل حل نشده ای باشد که تحت تاثیر خیانت قبلی به فرد باشد.

تعبیر خواب دیر رسیدن به امتحان

انواع این رویای اضطراب آزمون موجود دارد. شما ممکن است امتحان به زبان دیگری داشته باشید یا اینکه شما قصد داشتید یک دوره را رها کنید اما هرگز این کار را نکرده اید. تصور می شود که تصویر مربوط به این رویا مربوط به برخی از حوزه های زندگی است که انتظارات برآورده نشده ای دارید.

تعبیر خواب حاملگی

اگر باردار هستید یا در خواب زایمان می کنید، ممکن است منطقه ای از زندگی شما را نشان دهد که در آن پیشرفت ها، امکانات یا رشد جدیدی را تجربه می کنید. مردم معمولاً وقتی در قله یک دستاورد یا یک نقطه عطف واقع شده اند، این رویا را می بینند.

تعبیر خواب صحبت با کسی که مرده است

رویاهای بازدید  با فرد مرده می توانند قدرتمند باشند زیرا برخوردها اغلب بسیار واقعی احساس می شوند. برخی از مردم معتقدند که این رویاها یکی از راههایی است که ضمیر ناخودآگاه شما به شما در پردازش از دست دادن شخصی که دوستش دارید یا شخصی که نیاز به او دارید مرتبط باشد.

تعبیر خواب فلج بودن یا ناتوانی در صحبت کردن

این رویا با دیگران متفاوت است. محققان خواب پدیده ای را کشف کرده اند که به نام REM atonia شناخته می شود یا در زبان عامه به عنوان بختک شناخته می شود – یک دوره کوتاه در هنگام خواب REM که بدن شما فلج است و نمی تواند حرکت کند.

محققان فکر می کنند وقتی قبل از کامل شدن مرحله خواب REM از خواب بیدار می شوید، ذهن شما می تواند احساس کند که بدن قادر به حرکت نیست. در لحظات بین خواب و بیداری، ممکن است این احساس به وجود بیاید.

سفرهای کلیدی

مردم مجذوب رویاها خود می شوند. به همین دلیل ما در طراحی چارچوب ها برای توضیح و تفسیر آنها چنین سابقه تاریخی طولانی داریم.

فروید پیشگام این مجموعه تحقیقات بود. بعدا، یونگ با ایده های خود نظریه رویا را گسترش داد. نظریه های مدرن رویای خلاق، در حال بررسی چگونگی پاسخ شما به تصاویر رویایی هستند و چگونه می توانید از این اطلاعات برای هدایت زندگی بیداری خود استفاده کنید.

اگر می خواهید معنای رویاهای خود را کشف کنید ، می توانید با یک درمانگر متخصص در کارهای رویایی صحبت کنید. همچنین می توانید گروه درمانی را انجام دهید تا از واکنش دیگران به رویاهای خود بهره مند شوید.

اگر برخی از رویا ها  باعث اختلال در به خواب رفتن ما به صورت مکرر میشوند باید به یک متخصص خواب مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر به واحد سلامت خواب انستیتو سلامت مغز مراجعه کنید.

آیا در هنگام خواب، کسی شما را تعقیب می کند؟

 

https://danabrain.ir/%d9%88%d8%a7%d8%ad%d8%af-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%a8-%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%b2-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%aa-%d9%85%d8%ba%d8%b2-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%a7/
https://danabrain.ir/%da%a9%d8%a7%d8%a8%d9%88%d8%b3-%d8%b9%d9%84%d9%84%d8%8c-%d8%aa%d8%b4%d8%ae%db%8c%d8%b5-%d9%88-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86/

 

به این مقاله امتیاز دهید