07136476172 - 09172030360 [email protected]

ما خاطرات بد را بهتر از خاطرات خوب به خاطر می آوریم زیرا احساسات و بقای ما را بر آن تاثیرمی گذارند.

 

وقتی افراد اتفاقات مهم و احساسی زندگی خود مانند روز عروسی یا تولد اولین فرزندشان را به یاد می آورند ، به طور کلی در مورد اینکه جزئیات این رویداد را به خوبی به خاطر می سپارند بسیار مطمئن هستند. اما اینکه این اعتماد به نفس تضمین شده است یا خیر قابل بحث است ، زیرا با توجه به بررسی تحقیقات انجام شده در مورد خاطرات احساسی ، جزئیاتی که با اطمینان به یاد می آیند اغلب دقیقاً درست نیستند.

 

الیزابت کنسینگر ، نویسنده یک پژوهش ، از کالج بوستون می گوید ، خاطرات به طور کلی مستعد تحریف در طول زمان هستند ، اما محققان شواهدی پیدا کرده اند که نشان می دهد حافظه های احساسی در برابر از یااد رفتن با گذشت زمان ، مقاومت بیشتری دارند.

 

 

رویدادهای منفی ممکن است موارد مثبت را از خاطرات ما بیرون ببرند.

 

 

کنسینگر گفت: “واقعاً مهم است که [یک رویداد] مثبت باشد یا منفی ، در بیشتر اوقات ، اگر نه در همه اوقات ، رویدادهای منفی تمایل دارند به روشی دقیق تر از رویدادهای مثبت به خاطر سپرده شوند.”

 

کنسینگر توضیح داد: اگرچه ممکن است جزئیات بیشتری درباره یک اتفاق بد که تجربه می کنیم را به خاطر بسپاریم ، “جزئیاتی که شما درباره یک رویداد منفی به خاطر می آورید به احتمال زیاد دقیق هستند”.

 

جزئیاتی که به احتمال زیاد دقیقاً به خاطر می آوریم مواردی هستند که مستقیماً باعث واکنش منفی احساسی ما می شوند. بنابراین ، به عنوان مثال ، اگر شما را مسخره کنند ، ممکن است اسلحه را با جزئیات بیشتری به یاد آوردید زیرا این باعث ترس شما شده است ، اما ممکن است جزئیات محیطی را فراموش کنید ، مانند مواردی که در اطراف شما هستند خیابان یا آنچه که مهاجم شما از آن استفاده می کرد.

 

روشن است که برخی از جنبه های وقایع واقعاً به خوبی حفظ شده اند و پس از آن افراد ممکن است سایر جنبه های رویداد را کاملاً فراموش کنند.

 

دلایل این خاطراتی که بیشتر در حافظه مانده است، ممکن است مستقیماً در سیم کشی مغز ما ریشه داشته باشد.

 

 

شبکه حافظه

 

 

Kensinger گفت ، مغز ما دارای یک شبکه حافظه خاص است که هر زمان که بخواهیم چیزی را به خاطر بسپاریم ، به سرعت چرخش می کند.

 

“اما به نظر می رسد وقتی که ما یک واکنش عاطفی داریم ، مدار احساسی در مغز به نوعی خاص روشن می شود و پردازش را در آن شبکه حافظه معمولی افزایش می دهد به طوری که حتی با کارآیی بیشتر و حتی موثرتر کار می کند تا به ما امکان یادگیری و آن جنبه هایی را که واقعاً مربوط به احساساتی است که ما تجربه می کنیم ، رمزگذاری کنیم.

 

بنابراین با تمرکز دقیق شبکه حافظه بر روی چیزی که احساسات را تحریک می کند ، مانند اسلحه مثال قبلی ، مغز ما جزئیات اسلحه را با دقت به خاطر می آورد.

برعکس ، حوادثی که از نظر احساسی مثبت مانند عروسی یا خنثی مانند یک روز متوسط در محل کار تجربه می کنیم ، مغز را

وادار به تمرکز روی جزئیات خاص نمی کند ، بنابراین ” به یاد داشته باشید که همه چیز به همان اندازه خوب در جریان است. “

 

کنسینگر گفت ، این تمرکز شبکه حافظه در طی یک واقعه ترس آور از نقطه نظر تکاملی منطقی است ، زیرا توجه شما به جزییاتی معطوف است که اگر دوباره با شرایط روبرو شوید احتمال زنده ماندن شما را افزایش می دهد. بنابراین شما می خواهید بدانید که اسلحه به چه صورت است ، در کجا نشانه رفته است و به نظر می رسد مهاجم از آن استفاده می کند یا خیر.

 

کنسینگر گفت: “این انواع جزئیات بسیار مهم هستند.” “این که آیا فرد کلاه بیس بال پوشیده است یا نه ، چه فرد کوتاه قد و چه قد بلند – این نوع جزئیات، می تواند با توجه به نوع اتفاقی که برایمان افتاده است مهم باشد یا نباشد و این مغز است که بر اساس بقا این تصمیم را می گیرد!

 

منبع :http://www.livescience.com

 

چه طور با خاطرات بدی که در سرمان می چرخند کنار بیاییم؟

چرا خاطرات با احساسات رابطه بسیار قوی دارند؟

به این مقاله امتیاز دهید