07136476172 - 09172030360 [email protected]

ویاگرا یک داروی اختلال نعوظ که برای درمان فشار خون نیز استفاده می شود. برخی مطالعات  قبلا نشان داده ه این دارو ممکن است برای درمان یا پیشگیری از بیماری آلزایمر (AD).مفید باشد. اکنون، تحقیقات جدید به شواهدی اضافه می کند که نشان می دهد این داروی شناخته شده ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماریهای دژنراتیو کمک کند.

پس از جست‌وجو در ادبیات، مطالعات حیوانی متعددی را یافتیم که اثرات درمانی بالقوه سیلدنافیل یا ویاگرا را در مدل‌های پیش‌بالینی مختلف AD نشان می‌دهد. محققان داده های بیش از 7 میلیون نفر را تجزیه و تحلیل کردند.  آنها گزارش کردند که سیلدنافیل (ویاگرا) به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

 

مطالعه بر روی 100 داروی مورد استفاده برای درمان آلزایمر

این مطالعه از داده‌های بیمه، یک شبکه بزرگ نقشه‌برداری ژن و اطلاعات ژنتیکی و سایر اطلاعات یکپارچه استفاده کرد . تا کشف کند که کدام یک از حدود 1600 داروی تایید شده سازمان غذا و دارو (FDA) در برابر بیماری آلزایمر مؤثر است.

محققان بر روی داروهایی تمرکز کردند که دو پروتئین را که نشانگر بیماری آلزایمر محسوب می شوند. آمیلوئید و تاو، در مقایسه با داروهایی که فقط یکی از آنها را هدف قرار می دهند، هدف قرار دادند. بسیاری از پروژه‌های کشف دارو که هر یک از پروتئین‌ها را به تنهایی هدف قرار می‌دهند، در 20 سال گذشته شکست خورده‌اند.

اما برای این پروژه، آنها نظریه جدیدی را آزمایش کردند که “هدف گیری دوگانه” هم آمیلوئید و هم تاو به طور همزمان ممکن است مزایای بالینی بهتری برای افراد مبتلا به آلزایمر فراهم کند. او توضیح داد که بیماری آلزایمر یک “بیماری پیچیده ناشی از عوامل بسیاری” است . و داروهای چند هدف یا درمان ترکیبی برای هدف قرار دادن بیش از یک مسیر بیماری ممکن است مزایای بیشتری در درمان این بیماری داشته باشند.

محققان اذعان کردند “با آزمایش این فرضیه جدید، ما سیلدنافیل را به عنوان درمان بالقوه AD شناسایی کردیم.”

شرکت کنندگان تقریباً 70 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر بودند

پس از 6 سال پیگیری، محققان کلینیک کلیولند دریافتند افرادی که سیلدنافیل مصرف می‌کنند، 69 درصد کمتر از افرادی که این دارو را مصرف نمی‌کنند، به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند.

محققان برای بررسی بیشتر پتانسیل این دارو برای درمان بیماری آلزایمر، مدلی آزمایشگاهی ایجاد کردند. که نشان می‌دهد سیلدنافیل پروتئین تاو را هدف قرار می‌دهد. و رشد سلول‌های مغزی را افزایش می‌دهد. و نشان می‌دهد که چگونه این دارو ممکن است در برابر این بیماری دژنراتیو عمل کند.

توجه داشته باشید این مطالعه نشان داد که ویاگرا واقعاً خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش نمی دهد. فقط  این دو متغییر با هم همراه بودند.  آنها اعتراف کردند که عوامل محدود کننده ای وجود دارد که نیاز به تحقیقات بیشتر را نشان می دهد.

اگرچه بسیاری از عوامل مخدوش‌کننده را در تجزیه و تحلیل داده‌های بیمار کنترل میشود. اما ممکن است عوامل مخدوش‌کننده ممکن به دلیل دانش بالینی محدود از این بیماری پیچیده وجود داشته باشد.»

قبل از استفاده از ویاگرا به عنوان درمانی برای بیماری آلزایمر، یافته ها باید در آزمایشات بالینی تایید شوند.

آنها گفتند: “ما سخت کار می کنیم تا RCT (کارآزمایی کنترل تصادفی شده) را در مرحله بعدی دنبال کنیم.”

مطالعه دارای محدودیت های قابل توجهی بود

پروفسور تارا اسپایر جونز ، DPhil، معاون مرکز علوم مغزی اکتشافی در دانشگاه ادینبورگ، در مصاحبه ای گفت: ” این مطالعه به داده های تعداد بسیار زیادی از افراد نگاه می کند. اما چندین محدودیت مهم وجود دارد که باید در نظر گرفته شود”

به گفته Spires-Jones، داده های مطالعه از ادعاهای بیمه به دست آمده است، آنچنان دقیق نیستند. و اطلاعاتی در مورد سایر عوامل خطر مهم برای آلزایمر، مانند جنسیت، ژن های خطر، و وضعیت اجتماعی-اقتصادی شامل نمی شود.

Spires-Jones اشاره کرد که توضیحات احتمالی دیگری برای این یافته ها وجود دارد.

او توضیح داد: «به عنوان مثال، ما می‌دانیم که تغییرات مغزی چندین دهه قبل از [نمایش] علائم زوال عقل شروع می‌شود . و ممکن است این تغییرات اولیه آلزایمر میل جنسی را کاهش دهد. بنابراین مردم برای اختلال نعوظ نسخه‌ای نخواهند خواست».

تنها یک دارو برای درمان آلزایمر توسط سازمان غذا و دارو آمریکا تایید شده است که آن هم مورد سوال است

آدوکانوماب  (Aduhelm) یک داروی اخیراً مورد تأیید FDA برای درمان بیماری آلزایمر است. تا کنون، این تنها دارویی است که برای این منظور تایید شده است.

سازمان غذا و دارو  به تأیید زودهنگام داروها برای درمان شرایط جدی و رفع «نیاز پزشکی برآورده نشده» بر اساس یک نشانگر، مانند اندازه‌گیری آزمایشگاهی، علائم فیزیکی، یا سایر معیارهایی که ممکن است سود بالینی را پیش‌بینی کند، اجازه می‌دهد.

دکتر وینستون چیونگ ، عضو کمیته اخلاق، حقوق و علوم انسانی آکادمی علوم اعصاب آمریکا (AAN) به Psychiatric Times گفت: “آدوکانوماب درمانی برای بیماری آلزایمر نیست. ”

این داروی پرهزینه است که توسط FDA بدون شواهد قانع کننده از فواید و مضرات شناخته شده تایید شده است.

طبق موسسه علوم اعصاب ویل، حدود 40 درصد از افرادی که آدوکانوماب دریافت می کنند، التهاب مغزی به نام ناهنجاری های تصویربرداری مرتبط با آمیلوئید (ARIA) را تجربه می کنند.

این وضعیت شامل خونریزی مغزی، تورم مغز یا هر دو است.

نزدیک به 10 درصد از افرادی که از این دارو استفاده می کنند به دلیل نگرانی های مربوط به ARIA احتمالاً باید درمان خود را قطع کنند.”

تغییرات سبک زندگی که ممکن است خطر آلزایمر را کاهش دهد

مطالعه ای که در ژوئن 2020 منتشر شد نشان داد که رعایت حداقل 4 مورد از 5 رفتار سالم در سبک زندگی می تواند خطر زوال عقل را تا 60 درصد کاهش دهد.

رفتارها عبارت بودند از:

  • فعال بودن  از نظر بدنی
  • سیگار نکشیدن
  • مصرف الکل به مقدار کم تا متوسط
  • خوردن یک رژیم غذایی با کیفیت بالا
  • فعال بودن از نظر ذهنی

رژیم غذاییگیاهخواری مدیترانه ای  برای تأخیر تخریب عصبی (MIND) رژیم غذایی با کیفیت بالایی است. که محققان این  رژیم غذایی توصیه می کنند.

این مطالعه مشاهده‌ای شواهد بیشتری در مورد اینکه چگونه ترکیبی از رفتارهای قابل اصلاح ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد، ارائه می‌کند.

ویاگرا، دارویی که FDA برای درمان فشار خون بالا و اختلال نعوظ تایید شده است، ممکن است احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را تا 69 درصد کاهش دهد.

این مطالعه دارای محدودیت های جدی بوده و تنها ارتباط آن را با کاهش خطر نشان می دهد.

تغییرات ساده در سبک زندگی، مانند ترک سیگار و فعالیت بدنی، می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

آیا ویاگرا بی خطر است؟

به طور کلی، استفاده متعادل از ویاگرا، بی خطر است. اگرچه، مصرف آن می تواند باعث عوارض جانبی مختلفی شود.

مطابق نتایج آزمایشات بالینی، شایع ترین عوارض جانبی، شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • گرفتگی بینی
  • آسیب بینایی
  • فوتوفوبیا یا حساسیت به نور
  • سوء هاضمه

در موارد نادرتر، برخی از مصرف کنندگان دچار سیانوپسیا شده اند، که در این عارضه به نظر می رسد همه چیز، سایه ای آبی رنگ دارد.

در موارد بسیار نادر، استفاده از ویاگرا می تواند منجر به نوروپاتی اپتیک ایسکمیک قدامی حاد غیر آرتریتی یا آسیب به عصب بینایی شود.

 نکات برجسته:

  • یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که ویاگرا مصرف می‌کنند ممکن است کمتر به بیماری آلزایمر مبتلا شوند.
  • کارشناسان تاکید می کنند برای تایید نتایج به مطالعه بیشتری نیاز است.
  • در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد.
  • مصرف خودسرانه ویاگرا با هدف پیشگیری از آلزایمر با توجه به خلاء های پژوهشی به هیچ وجه توصبیه نمیشود.

واحد مغز آزمون (چکاپ مغز)

چه چیزی باعث فلج مغزی می شود؟

جدیدترین راهکار درمانی برای بیماری آلزایمر!

 

به این مقاله امتیاز دهید