07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

تخمین زده می شود که روزانه 50،000 تا 70،000 فکر از مغز انسان عبور می کند. با این میزان اطلاعات که در مغز شما جریان دارد، طبیعی است که احساسات اختصاص داده شده به هر فکر، از مثبت و منفی متغیر باشد. متأسفانه، برخی از ما، با افکار منفی مغلوب می شویم. در حالی که برخی از افراد همیشه به دنبال نیمه پر لیوان هستند.

 

در حالی که همه ما لحظات “رویکرد منفی با احساسات ناخوشایند” را داریم، در واقع راهی برای آموزش مغز شما وجود دارد تا آن لحظات کمتر و دورتر شوند.

از بعضی جهات، اهمیت مثبت بودن را می دانید: تقریباً در تمام جنبه های زندگی شما تأثیر می گذارد. دلایل مشخصی وجود دارد که نشان دهد یک نگاه مثبت واقعاً بتواند زندگی شما را بهبود بخشد – که بسیاری از آنها با انجام تحقیقات اثبات شده اند. از سلامتی جسمی گرفته تا توانایی شما برای کنار آمدن با مشکلات، مثبت اندیش بودن می تواند زندگی شما را بهبود بخشد و باکیفیت تر کند.

 

 

1. در کل خوشحال تر خواهید بود

 

بدیهی ترین فواید مثبت اندیش بودن این است که شما به سادگی شادتر خواهید شد. اشتیاق همان خوشبختی نیست، اما می تواند منجر به آن شود. دیدن نیمه پر لیوان می تواند در کل به معنای یک زندگی بسیار شادتر باشد.

بسیاری از مردم بر این باورند که عوامل خارجی باعث خوشبختی آنها می شود. در حالی که درست است که برخی از چیزها می توانند شما را شاد کنند، اما بدون ذهنیت شاد، شرایط بیرونی نیز مثمر ثمر نخواهند بود.

 

 

2. از نظر جسمی سالم تر خواهید بود

 

طبق گفته کلینیک مایو، مثبت اندیشی برای سلامتی جسمی شما از جمله سلامت قلب و عروق، مقاومت بیشتر در برابر سرماخوردگی و حتی افزایش طول عمر – مزایای روانشناختی مانند کاهش افسردگی، فواید زیادی دارد.

تحقیقات دیگر نیز از این امر پشتیبانی می کند. به عنوان مثال، Lisa R. Yanek در جان هاپکینز و همکارانش دریافتند افرادی که سابقه خانوادگی بیماری قلبی داشتند اما دیدگاه مثبتی نیز داشتند، با احتمال سه برابر کمتر از یک مشکل مرتبط با قلب و عروق مانند سکته قلبی رنج می برند نسبت به افراد با سابقه خانوادگی بیماری قلبی ولی با دیدگاه منفی.

مطالعات بیشماری پیوندهای دیگری بین مثبت اندیش بودن و سلامت کلی پیدا کرده اند و همه به یک نتیجه می رسند: وقتی صحبت از بهزیستی جسمی می شود، یک دیدگاه مثبت می تواند نقش اساسی داشته باشد.

 

 

3. شما قادر خواهید بود با مشکلات مقابله کنید

 

مثبت اندیش بودن به معنای اعتقاد داشتن به اینکه هیچ مشکلی سر سراه شما قرار میگیرد، نیست. اتفاقات بد برای شما رخ خواهد داد، همانطور که برای همه اتفاق می افتد. اما اگر طرز فکر مثبت داشته باشید، بهتر می توانید با شرایط نامطلوب کنار بیایید. به عبارت دیگر، شما به انعطاف پذیری دست خواهید یافت – ظرفیت مقابله با مشکلات.

نمی توانید هر مشکلی را برطرف کنید، اما می توانید آن را از طریق یک دریچه مثبت تر مشاهده کنید. احتمالاً اندوه و درد را تجربه خواهید کرد. اما در حالی که فردی که از دریچه منفی به قضایا نگاه میکند، یک متفکر خوش بین یا مثبت می داند که چگونه قطعات را انتخاب کند و چگونه حرکت کند یا از دیگران درخواست کمک کند، وقتی که آگاه است که به حمایت نیاز دارد.

 

 

به کار گیری روش هایی برای مثبت اندیشی

 

1. آگاهی از افکار منفی و خنثی کردن آن ها

 

اغلب اوقات، آگاهی از یک مسئله بزرگترین قدم برای حل آن است. این امر برای تفکر منفی نیز صحت دارد. هنگامی که یک فکر نامطلوب بوجود می آید، یک نکته را به خود یادآوری کنید – و سپس آن را رها کنید.

 

2. شناسایی روش های سالم و ناسالم

 

محقق مشهور دکتر باربارا فردریکسون پیشنهاد می کند شناسایی روش های سالم خود، به شما کمک می کند تا الگوسازی تفکر منفی را متوقف کنید و یافتن حواس پرتی های ناسالم شما را قادر می سازد تا از انجام کاری که به شما احساسات منفی القا می کند، جلوگیری کنید.

 

3. یک چرخه مثبت ایجاد کنید

 

به گفته دکتر لورتا برونینگ، مغز روی لحظه های منفی نسبت به لحظه های مثبت نسبتاً بیشتر متمرکز است. بنابراین، ما باید با تمرین، این رویکرد مغز را تغییر دهیم. او توصیه می کند که یک دقیقه را به دنبال مثبت کردن یک فکر مثبت سه بار در روز به مدت 45 روز انجام دهید.

 

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

www.hopkinsmedicine.org

www.mayoclinic.org

به این مقاله امتیاز دهید